סערת הרב קלנר: על קנאות משלמים מחיר - סרוגים

סערת הרב קלנר: על קנאות משלמים מחיר

בתקופה האחרונה אנו עדים לשלל אמירות קנאיות מרבנים גדולים. אמירות מבזות, בוטות. תלמידי חכמים אדירים מדברים בשפת ביבים. זוהי לא התורה, לא האמונה- זוהי הקנאות

author-image
סערת הרב קלנר: על קנאות משלמים מחיר

למרכבות של אש יש מחיר

צריך להתפלל שהמחיר לאמירות של בית המדרש הזה לא יהיו כבדות ביותר, שעולם התורה הזה לא ימצא את עצמו אל מול שוקת שבורה שיהיה לה אפקט הרסני על אלפי ורבבות תלמדי אותו בית מדרש.

בעמוד האחרון של הספר איש האמונה, חושף הרב סלוביצ׳יק מיהו המודל התנ"כי של איש האמונה בן דורנו. עמודים ארוכים בספרו הוא מתאר את בדידותו של איש האמונה אל מול העולם התועלתני והסוחף, ומסביר איך העולם המודרני הוא עולם בו האיש התועלתני מנסה אף להשתלט ולכבוש את עולם האמונה, ולהפוך את האמונה לעוד פונקציה בשלל כיבושיו האינסופיים, דבר שמעמיק את בדידותו הקיומית של איש האמונה. לאחריהם מציב לנו הרב סולוביצ׳יק את המודל התנ"כי להתנהלותו של איש האמונה בדורנו.

הרב סולוביצ׳יק מצביע על אלישע. למען האמת, זהו מודל מפתיע ביותר, הרי מורו ורבו של אלישע- אליהו הנביא מתאים מאוד למודל איש האמונה. מי יותר מתאים מאליהו להיות הדוגמא לאיש האמונה בדורנו, שוחט נביאי הבעל, מחיה המתים, מלאך הברית היושב בנקרת הצור, העולה במרכבה השמימה. אלישע הוא תלמידו נטול הפאתוס, נטול מרכבת האש.

איש האמונה אינו יכול להיות קנאי

יש הבדל גדול בין אלישע לאליהו. פנחס, קודמו של אליהו קבל מהקב״ה ברית שלום כתגובה למעשה הקנאות שלו, הוא קבל משימת תיקון נצחית שתנסה להתמודד עם הקנאות שטבועה בו. אליהו הפך להיות מלאך הברית לאחר שחש קנאות כלפי עם ישראל ובתגובה נתן לו הקב״ה משימה לראות את הברית שעם ישראל כורת בבשר ילדיו במסירות נפש עצומה.

אבל משימתו של אלישע הייתה אחרת. הצליל שעולה מהתיאורים את אלישע אינו קנאות, לאחר שעולה אלישע בסולם הנבואה הוא חוזר ויורד ארצה, הוא נהיה יועצם של מלכים ושרים, פעמים רבות הוא נכשל במשימתו, פעמים רבות הוא עושה בחירות מוטעות- אך קשיים אלו אינם דוחפים אותו לקנאות, אלא להעמיק את הקשר לחברה, למציאות.

איש האמונה אינו יכול להיות קנאי, הקנאות היא קוסמת, היא ברורה וחדה ומציבה מודל שבסופו עולים במרכבת אש לשמים. אך לא כך אמורים להיות, זהו לא איש האמונה שאמור לחיות בעולם שלנו עם התרבות, להשפיע עליה. איש האמונה מתקן עולם במלכות שדי לא מנסה לשרוף אותו ולקללו.

על קנאות משלמים מחיר

בתקופה האחרונה אנו עדים לשלל אמירות קנאיות מרבנים גדולים. אמירות מבזות, בוטות שמעבר למחלוקת העקרונית תורנית שיש לרבים מלומדי ולומדות התורה עם אמירות אלו, אנו מוצאים את עצמנו נפעמים ומתביישים מהשפה, מצורת הביטוי בהן הן נאמרות. תלמידי חכמים אדירים מדברים בשפת ביבים. זוהי לא התורה, לא האמונה- זוהי הקנאות. התורה שיש בבית המדרש ממנו אותו רבנים מגיעים היא אדירה, בית המדרש שם הוא מפואר, יושבים שם אנשים אדירים ששינו את פני החברה. צמחו בבית המדרש הזה מעצבים של המציאות החדשה של עם ישראל בארצו. אך הקנאות השתלטה על השיח ולצערי על קנאות משלמים מחיר.

אני מקווה שהמחיר יהיה ברית שלום ולא מרכבות של אש. המקובלים מתפללים על משיח בן יוסף שלא ימות, צריך להתפלל שהמחיר לאמירות של בית המדרש הזה לא יהיו כבדות ביותר, שעולם התורה הזה לא ימצא את עצמו אל מול שוקת שבורה שיהיה לה אפקט הרסני על אלפי ורבבות תלמדי אותו בית מדרש.

אליהו עלה השמיימה עם תלמיד אחד, אלישע עיצב את המציאות.

צריך להתפלל שהמחיר יהיה ברית שלום

אפשר לחלוק על התרבות הנוכחית, גם אני שתומך בכל מאודי בגיוס נשים לצבא, שרואה בפמיניזם מהלך אלוקי, שמסתכל על התרבות והפוסט מודרנה כתורתו של משיח שמכירה באינסוף הדעות כביטוי לאין סופיות של האלוקות, נחרד מהרדידות, השטחיות, הבורות, הפריצות של התרבות הנוכחית. אני מבין מי שחושב שיש לחלוק על התרבות, מבין, אבל לא מסכים, אני רואה בה סיכוי לפריחה אדירה ולא עץ נטול שורשים.

אבל בין מחלוקת לקנאות, בין נביא למישהו שאיבד קשר עם המציאות והמציאות פשוט מקיאה אותו מקרבה, יש קו דק ביותר. צריך לקוות ולהתפלל שקו זה לא נחצה סופית, כי למרכבות של אש יש מחיר אדיר, צריך להתפלל שהמחיר יהיה ברית שלום. במקביל נמשיך בדרכו של איש האמונה ונחתור להעמקת הברית עם העם, התורה ואלוקים ונוסיף טוב, בנחת, בצורה בה דברים של תלמידי חכמים נשמעים.

==

הרב אביע״ד סנדרס הוא ר”מ במדרשת או”ת לינדנבאום מבית רשת אור תורה סטון

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
דבריו של הרב קלנר
שרה תאומים | 07-02-2018 16:33
בושה וחרפה שכך מדבר רב בפני תלמידיו שצריכים להקים משפחות ולהתפתח. התלמידים היו צריכים לקום ולצאת מהחדר כששמעו דברים כאלו. לכל אחד יש אמא, סבתא, אחות,חברה. האם ראוי שיאמרו מילים כאלה???
שיאמר מה שהוא חושב זו דעתו
מה הבעיה | 07-02-2018 23:38
זו דעתו דעת תורתו יש חופש ביטוי אנו לא ברוסיה הקומוניסטית או שכן לא ברור וזו גם דעתם של גדולי ישראל שבנות לא צריכות להתגייס לצבא אוליצגם להם את רוצה לסתום את הפה
2
אמרת פמיניזם כאן הפסקתי לקרוא
תנועת הפמיניזם | 07-02-2018 18:00
זו בדיוק הטעות שלך הפמיניזים זה עיוות לא מהלך אלקי זה מהלך של המשכילים והרפורמים במקורותינו האמהות לא היו פמיניסטיות
איך אתה יודע מהו מהלך אלוהי? האם לא כל דבר הוא מהלך
שאלה | 07-02-2018 21:32
אלוהי?
3
אצל הסרוגים יש רפורמים בשפע
רפורמים | 07-02-2018 18:01
ככל שמשנים ככה מתרחקים מהמקור
4
תגובה לצוציק
אבי | 07-02-2018 19:54
מבקר רבנים וגם מבקר את אליהו הנביא. אולי תהיה מבקר סרטים? יותר מאים לגילך ומעמדך
חזק
כנס למאורה שך | 18-02-2018 2:13
ביקר את אליהו הספיק לי הכותרת של פצפוני
5
אתה רב צעצוע
דני | 07-02-2018 21:06
האם סיימת ש"ס גמרא רש"י תוספות בבלי ירושלמי טור שו"ע עם כל הנושאי כלים רמב"ם ראשונים אחרונים שאתה מעז לחלוק על כל גדולי הדור שהתנגדו לגיוס נשים? זאת ועוד, האם הרב סולובייצ'יק שאתה נתלה בו היה בעד גיוס נשים לצה"ל?
6
אני נפעם מ״תורתו״ של הרב סנדרס, וטוען שהוא פוסל במומו
יעקב שפירא | 07-02-2018 21:40
אינני מסכים עם הרב קלנר. אני אפילו קרוב לדעותיו של הרב סנדרס יותר מן הרב קלנר. אבל מכאן ועד לירידה לשפת הביבים של הרב סנדרס? של נעליך! בתי המדרש של ישיבות הקו מלאים תלמידים פי כמה וכמה מבתי המדרש ה״פתוחים״ והנאורים כביכול. זה מעיד על משהו, שכנראה יש שם אמת ולא חנפנות לפמיניזם הקיצוני הרווי בשנאת גברים . גם אני חושב שיש אמת בתנועה לשחרור האשה, אבל מודע לכך שהפמיניזם הקיצוני, ובאופן מדויק זה שדוחף נשים לטנק, הוא מזיק ושקרי מאין כמוהו. מזיק למשפחה ומזיק לצבא.
7
תמשיך לתת ציונים לרבנים ותגיע רחוק...
אלעד | 07-02-2018 23:22
קשה לקרוא את מה שכתבת. אדם צריך לבחור את רבותיו ואת בית המדרש שליבו חפץ. הכי חשוב זה להיות ישר וללכת קדימה אחרי תלמידי חכמים.
8
תגובה לאיך אני יודע מהו מהלך אלוקי
אבי | 07-02-2018 23:40
יש גדולי ישראל והם מורים לקטנים מהם בחכמה ובמניין מהו מהלך אלוקי ומהו מהלך של הייצר הרע אם תרצה גם אתה תדע
לדעתי אין לך מושג. כל דבר הוא מהלך אלוקי. ולגבי
תשובה | 09-02-2018 7:22
גדולי ישראל מי שלא שמע לרובם לפני המלחמה ועלה לארץ נשאר חי. כך שהיכולת שלהם גם היא מוגבלת וטוב לו לאדם שבנוסף יחשוב לבד לגבי נכון ולא נכון. לא כל דבר הוא הלכה. כמו כן אני בטוח שמיזוגניה אינה בתרי"ג מצוות.
9
להיות ר''מ במדרשה לבנות ולהגיב על דברי רבה של צפת?!
דוד | 07-02-2018 23:43
רב צעיר המלמד בנות כר''מ?! מי מתיר? 'דע מה למעלה ממך' מעולם לא היה מעיז סטודנט טרי לחלוק על פרופ' ותיק בעשרות שנים ממנו!! ולהבדיל, אתה מלמד בנות צעירות, והרב שמואל אליהו רבה של צפת למעלה מעשרים שנה לציבור מגוון - ילדים, נשים וגברים. מוסמך לרבנות עיר ודיינות, מנהיג ציבור עצום ובנן של קדושים שינק כל חייו מאביו זצוק''ל השקפה, דרך ארץ ותבונת העולם מתוקף תפקידו כרשל''צ ומנהיג ציבור עצום, מנהיג של רבני קהילות מכל הארץ ועוד... ואתה?
נו מה לא ברור
מוטי | 20-02-2018 8:18
רמ של בנות רוצה לחגוג כמו הרבה מורים בתיכונים
10
"נערים פני זקנים ילבינו"
ליבנה | 08-02-2018 1:11
11
אלישע הנביא מוחל על ביזוי נביא ואלוהי ישראל? - לא דובים
ידידיה | 08-02-2018 10:00
צר לי, אך נראה שכבוד הרב בוחר לו דמות דמיונית ולא את אלישע הנביא. יתרה מזאת אם אליהו "נענש" כביכול על קנאותו "הלא מוסרית" כביכול..יסביר לנו כבוד תורתו במה זכה שהוא יביא ויבוא עם משיח בן-דוד לא אנחנו מייחלים כבר אלפי שנים..
12
אלישע הנביא מוחל על ביזויו ומתפלל על הנערים..לא דובים ו
ידידיה | 08-02-2018 10:19
אלישע הנביא מוחל על ביזויו ומתפלל על הנערים..לא דובים ולא יער! וכן יסביר כבוד תורתו אם אליהו הנביא נענש, מדוע יותר מכל גדולי התורה, הוא זוכה להגיע עם משיח צדקנו ולבשר על עליו? אולי הנהגת הקנאות שלו הייתה מדרגה גבוהה מדי לעתיד לבוא לאחר גמר הבירורים ולא מתאימה להנהגה שנצרכה בדורו? כלומר לגאולה ארוכה ומפותלת ומיוסרת שזקוקה להנהגה אחרת?
13
פלספני למי אתה מתכון
עןד אחד | 18-02-2018 2:11
שפת ביבים? למי אתה מתכון? משהו בסביבה שלך כנס ל אורה שך תעשה טיבה פיצפוני
14
כנראה שהברית החדשה
מוטי | 20-02-2018 8:08
מתאימה לך אם אתה רב אז אני נוצרי
15
ככה מדברים מי שרוצים להזנות את הנשים
מוטי | 20-02-2018 8:15
התנועה הפמינסטית הוקמה וניתמכה עי גברים (ולא כמו שנהוג לחשוב ,שעי אישה ) כדי להזנות כמה שיותר את הנשים . ככה שלגברים תומכי הפמיניזים יהנו ויממשו את שאיפתם ל אכול ושגול כמה שיותר כי מחר נמות . הרבנות והיהדות היא פלורליסטית ואינה מפלה ( אולי בני אדם מפלים ) היהדות הוקמה כדי לשמור על שפיות בעולם האבוד בקצב של השינויים שחלים כיום בעולם לא ירחק היום ונחזור לזמן העתיק והפדופיליה תוכשר כמו משכב הזכור רחמנא ליצלן
16
האמירות הקשות נובעות מחוסר אמונה
יפה יוסף | 03-06-2018 0:59
הן מתלוות בכעס והכעס הוא אבן הבוחן.יש הבדל בין הקנאות של פנחס שהוא עשה מעשה אחד וזהו.ולא קנא במריבות וצעקות.הקבה גדול מהשכל ויכול הכל לכן חבל לכעוס.