סערת הרב קלנר: על קנאות משלמים מחיר
בתקופה האחרונה אנו עדים לשלל אמירות קנאיות מרבנים גדולים. אמירות מבזות, בוטות. תלמידי חכמים אדירים מדברים בשפת ביבים. זוהי לא התורה, לא האמונה- זוהי הקנאות
למרכבות של אש יש מחיר
צריך להתפלל שהמחיר לאמירות של בית המדרש הזה לא יהיו כבדות ביותר, שעולם התורה הזה לא ימצא את עצמו אל מול שוקת שבורה שיהיה לה אפקט הרסני על אלפי ורבבות תלמדי אותו בית מדרש.
בעמוד האחרון של הספר איש האמונה, חושף הרב סלוביצ׳יק מיהו המודל התנ"כי של איש האמונה בן דורנו. עמודים ארוכים בספרו הוא מתאר את בדידותו של איש האמונה אל מול העולם התועלתני והסוחף, ומסביר איך העולם המודרני הוא עולם בו האיש התועלתני מנסה אף להשתלט ולכבוש את עולם האמונה, ולהפוך את האמונה לעוד פונקציה בשלל כיבושיו האינסופיים, דבר שמעמיק את בדידותו הקיומית של איש האמונה. לאחריהם מציב לנו הרב סולוביצ׳יק את המודל התנ"כי להתנהלותו של איש האמונה בדורנו.
הרב סולוביצ׳יק מצביע על אלישע. למען האמת, זהו מודל מפתיע ביותר, הרי מורו ורבו של אלישע- אליהו הנביא מתאים מאוד למודל איש האמונה. מי יותר מתאים מאליהו להיות הדוגמא לאיש האמונה בדורנו, שוחט נביאי הבעל, מחיה המתים, מלאך הברית היושב בנקרת הצור, העולה במרכבה השמימה. אלישע הוא תלמידו נטול הפאתוס, נטול מרכבת האש.
איש האמונה אינו יכול להיות קנאי
יש הבדל גדול בין אלישע לאליהו. פנחס, קודמו של אליהו קבל מהקב״ה ברית שלום כתגובה למעשה הקנאות שלו, הוא קבל משימת תיקון נצחית שתנסה להתמודד עם הקנאות שטבועה בו. אליהו הפך להיות מלאך הברית לאחר שחש קנאות כלפי עם ישראל ובתגובה נתן לו הקב״ה משימה לראות את הברית שעם ישראל כורת בבשר ילדיו במסירות נפש עצומה.
אבל משימתו של אלישע הייתה אחרת. הצליל שעולה מהתיאורים את אלישע אינו קנאות, לאחר שעולה אלישע בסולם הנבואה הוא חוזר ויורד ארצה, הוא נהיה יועצם של מלכים ושרים, פעמים רבות הוא נכשל במשימתו, פעמים רבות הוא עושה בחירות מוטעות- אך קשיים אלו אינם דוחפים אותו לקנאות, אלא להעמיק את הקשר לחברה, למציאות.
איש האמונה אינו יכול להיות קנאי, הקנאות היא קוסמת, היא ברורה וחדה ומציבה מודל שבסופו עולים במרכבת אש לשמים. אך לא כך אמורים להיות, זהו לא איש האמונה שאמור לחיות בעולם שלנו עם התרבות, להשפיע עליה. איש האמונה מתקן עולם במלכות שדי לא מנסה לשרוף אותו ולקללו.
על קנאות משלמים מחיר
בתקופה האחרונה אנו עדים לשלל אמירות קנאיות מרבנים גדולים. אמירות מבזות, בוטות שמעבר למחלוקת העקרונית תורנית שיש לרבים מלומדי ולומדות התורה עם אמירות אלו, אנו מוצאים את עצמנו נפעמים ומתביישים מהשפה, מצורת הביטוי בהן הן נאמרות. תלמידי חכמים אדירים מדברים בשפת ביבים. זוהי לא התורה, לא האמונה- זוהי הקנאות. התורה שיש בבית המדרש ממנו אותו רבנים מגיעים היא אדירה, בית המדרש שם הוא מפואר, יושבים שם אנשים אדירים ששינו את פני החברה. צמחו בבית המדרש הזה מעצבים של המציאות החדשה של עם ישראל בארצו. אך הקנאות השתלטה על השיח ולצערי על קנאות משלמים מחיר.
אני מקווה שהמחיר יהיה ברית שלום ולא מרכבות של אש. המקובלים מתפללים על משיח בן יוסף שלא ימות, צריך להתפלל שהמחיר לאמירות של בית המדרש הזה לא יהיו כבדות ביותר, שעולם התורה הזה לא ימצא את עצמו אל מול שוקת שבורה שיהיה לה אפקט הרסני על אלפי ורבבות תלמדי אותו בית מדרש.
אליהו עלה השמיימה עם תלמיד אחד, אלישע עיצב את המציאות.
צריך להתפלל שהמחיר יהיה ברית שלום
אפשר לחלוק על התרבות הנוכחית, גם אני שתומך בכל מאודי בגיוס נשים לצבא, שרואה בפמיניזם מהלך אלוקי, שמסתכל על התרבות והפוסט מודרנה כתורתו של משיח שמכירה באינסוף הדעות כביטוי לאין סופיות של האלוקות, נחרד מהרדידות, השטחיות, הבורות, הפריצות של התרבות הנוכחית. אני מבין מי שחושב שיש לחלוק על התרבות, מבין, אבל לא מסכים, אני רואה בה סיכוי לפריחה אדירה ולא עץ נטול שורשים.
אבל בין מחלוקת לקנאות, בין נביא למישהו שאיבד קשר עם המציאות והמציאות פשוט מקיאה אותו מקרבה, יש קו דק ביותר. צריך לקוות ולהתפלל שקו זה לא נחצה סופית, כי למרכבות של אש יש מחיר אדיר, צריך להתפלל שהמחיר יהיה ברית שלום. במקביל נמשיך בדרכו של איש האמונה ונחתור להעמקת הברית עם העם, התורה ואלוקים ונוסיף טוב, בנחת, בצורה בה דברים של תלמידי חכמים נשמעים.
==
הרב אביע״ד סנדרס הוא ר”מ במדרשת או”ת לינדנבאום מבית רשת אור תורה סטון
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו