הרב אבינר על שירת נשים: "על החיילים להישאר בטקס"

בראיון ל'מקור ראשון' קרא הרב שלמה אבינר לצה"ל לבטל את שירת הנשים, כי "זה פוגע בחלק מהחיילים. שירת נשים לא נחשבה כערך מקודש לא בצה"ל ולא באף צבא בעולם". לחיילים הוא מורה לבקש שחרור מהטקס, ואם לא ניתן, אפשר להישאר בטקס כי "מדובר ב'הנאה שבאה לו לאדם בעל כורחו'."

הרב אבינר על שירת נשים: "על החיילים להישאר בטקס"
  אפשר להשאר בטקס. הרב אבינר (פלאש90)

בהתייחסות ראשונה לפרשת שבה הודחו מקורס הקצינים חיילים דתיים בגלל שיצאו מאירוע מורשת קרב בעת שזמרת צבאית שרה, מציע ראש ישיבת "עטרת ירושלים", הרב שלמה אבינר לבטל את שירת הנשים בצה"ל.

בראיון לעיתון "מקור ראשון" הבוקר (ד') הסביר הרב אבינר את עמדתו: "צריך לבקש מהמפקדים לבטל את שירת הנשים בצה"ל. יש לעשות זאת מצד אהבת לוחמים, כי זה פוגע בחלק מהחיילים ומפריע להם ושירת נשים אף פעם לא נחשבה, לא בצה"ל ולא באף צבא אחר בעולם, כערך מקודש."

"בכל התקנות של צה"ל או בקוד האתי של צה"ל, זה לא מוזכר באף מקום. לכן, יכול להיות שאפשר לבקש מהמפקד לעשות טובה ולוותר על הדבר הזה".

לבקש פטור מראש

אולם, כל עוד שירת נשים נותרת חלק מהוואי הצה"לי, מציע הרב אבינר לחייל המעוניין לוותר על מרכיב שירת הנשים בטקס, לפעול בשתי הדרכים הבאות: ראשית, לנסות לבקש מהמפקד לפטור אותו באופן אישי מנוכחות בטקס ותחת זאת לבקש לבצע מטלה אחרת.

הרב אבינר מאמין ש"על פי רוב, בצה"ל, חייל שיש לו בקשה אישית סבירה המפקדים באים לקראתו. ככה הצבא שלנו פועל, מתוך אמון הדדי. החייל יכול לבקש – אנא, תן לי לנסוע הביתה, אני רוצה לראות את אשתו, היא בוכה. אני אהיה ש.ג., אני אקרצף סירים, אהיה שומר מאהל. עשה לי טובה ופטור אותי מהחלק הזה של הטקס".

אולם, באם המפקד מסרב לבקשתו האישית של החייל, "אפשר לחייל להישאר בטקס", פוסק הרב אבינר. את פסיקתו הוא מסביר על פי העיקרון ההלכתי לפיו, כאשר זהו המצב, מדובר ב'הנאה שבאה לו לאדם בעל כורחו'.

"למשל, הישיבה שלנו ממוקמת בציר שעוברים בו נוצרים והם שרים שירים נוצרים שאסור לשמוע. אבל לא בגלל זה אסור לי ללכת לישיבה. פשוט, אני לא מקשיב. אני שומע, אבל לא מקשיב".

שהפיקוד יוותר על שירת נשים

הרב אבינר ציין כי התייחס לסוגיה בדבר שירת נשים בצה"ל כבר בעבר, במאמרים ופסקי הלכה שפרסם. אולם, זה לא מה שמטריד אותו, אלא יותר היכולת לפשרה בין מפקדים בצה"ל לחיילים דתיים על רקע של שאלות הלכתיות המתעוררות במסגרת השירות הצבאי.

"אין לנו זמן לריב בצה"ל. בכלל, במדינה אין לנו זמן לריב. צריך להסתדר יחד", אומר הרב אבינר. "היה ראוי שהפיקוד יוותר על הדבר הזה. בצה"ל קוראים לזה- 'אל תיתן פקודה שאתה יודע מראש שהיא לא תעבור'. וגם- 'אל תהיה צודק תהיה חכם'. מישהו צריך לוותר."

"אי אפשר שכולם יהיו עקשנים. אם כולם יהיו עקשנים אז מה ייצא מזה? כאילו לצה"ל אין מה לעשות בחיים שלו. הוא צריך לטפל בגבול הדרום ובעניין הפלשתינאי. ובמקום זה המטכ"ל צריך לדון בשירת נשים. אולי באמת כבר תסתדרו ביניכם? מה, אנחנו ילדים קטנים?", הוא תוהה.

בשורש הדברים, לדברי הרב אבינר, במקרה של בעיה המתעוררת על רקע הלכתי במסגרת השירות הצבאי הפתרון הינו פשוט: "ודאי שהתלמיד צריך להקשיב לרב, והרב צריך להגיד לו להקשיב למפקד".

==

הכתבה פורסמה ב'מקור ראשון'.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
הכותרת אינה נכונה
איתמר | 14-09-2011 15:32
מהכותרת נשמע כאילו הרב אבינר אומר שחייבים להישאר או שצריך להישאר. אולם מהנאמר בכתבה רואים כי החיילים לא חייבים לצאת. לכן יש לשנות את סגנון הכותרת.
2
איזה רב קובע מה צודק ומה חכם?
| 14-09-2011 21:13
אף חיל לא יכול ללכת עם רב צמוד. החילים הללו הם תוצר של החינוךהדתי, דתי- ציוני, ומי קובע מה צודק ומה חכם ?הרי הרבנים עצמם טוענים הפוך בדיוק זה מזה. ואולי הצדק של העולם הזה הוא החכמה של העולם הבא? שכן מי שרואה מספיק קדימה בוחר בחוכמה, לא חוכמת בשר ודם אלא חוכמה מוחלטת= אמת מוחלטת. אבל לא לכל אחד יש מספיק אומץ ללכת עם האמת המוחלטת עד הסוף גם במחיר אישי כבד, אומץ כזה שמור רק ליחידי סגולה.