הרב סנדרס עצוב: מדינת ישראל היא לא עוד שטייטל - סרוגים

הרב סנדרס עצוב: מדינת ישראל היא לא עוד שטייטל

מדינת ישראל היא לא עוד שטייטל- בעיני זו פשיטת רגל של המושג "מדינה יהודית", בעיני אלו הן החלטות שאנו עוד נשלם עליהם מחיר בעצם הרלוונטיות של הגדרה "מדינה יהודית"

הרב סנדרס עצוב: מדינת ישראל היא לא עוד שטייטל

סערת מתווה הכותל.

אני מאמין באמונה שלמה שמדינת ישראל אינה עוד מדינה כשאר המדינות, אלא מדינה מיוחדת בה היהדות משולבת במסגרת מדינתית- דבר שבעיני הוא תחילת הדרך למימוש העצמי של היהדות והתורה. דבר זה הופך את מדינת ישראל למדינה שאינה כיתר המדינות.

ברור לי שדבר זה נטול במחלוקת קשה, בעיקר מצד היהדות החרדית, שרואה במדינת ישראל מדינה שתפקידה לאפשר ליהודים את החיים בה חיים יהודים הכי שלמים ומדוייקים. בדיוק כמו שיש עניין לאפשר בארצות הברית חיים יהודים שלמים, כך מדינת ישראל. הציבור החרדי לא תופס את מדינת ישראל כמדינה "מיוחדת" מבחינה יהודית, אלא כמדינה בה חיים יהודים ולכן האינטרס של הציבור החרדי הנו לחוקק חוקים שיקלו על דרך החיים החרדית ויאבקו את מאבקי הציבור הזה דרך החוק. מבחינה זו, אין הבדל בין ישראל לבין מונסי בניו יורק, שניהם מקומות בהם יש המון יהודים ותפקיד הפוליטיקאי הוא לאפשר את החיים החרדים בצורה הנוחה ביותר.

אני לא תופס את מדינת ישראל כמדינה שהיא אך ורק שלי, אלא "כמדינה יהודית", זוהי בעיני הגדרה מיוחדת שנושאת בחובה קשר לכלל העם היהודי באשר הוא. ככזו אני מאמין שעל המדינה מוטלת החובה לחשוב על כלל העם היהודי, גם מתי שהדבר לא נוח לי ואני לא מסכים לו.

מדינת ישראל היא לא עוד שטייטל

אני חייב להודות שהייתי שמח אם כלל כלל יהודי העולם היו שומרי תורה ומצוות בדרך בה אני מאמין שהיא נכונה, אבל לא זו המציאות. זו מציאות מאוד קשה בה גם שאלות שבעיני הם שאלות מפתח בהן יש לי עמדה מוצקה – אני חייב להתייחס גם לאלו שלא מסכימים איתי מקרב העם היהודי וזאת דווקא בגלל החשיבות הדתית שאני רואה במדינה.

אין לי שום טרוניה למפלגות החרדיות ולנציגיהם, הם תופסים את מדינת ישראל כפרבר מונסי שחלים בה מצוות התלויות בארץ.

יש לי טרוניה כלפי אלו שרואים במדינה ישראל מדינה שהיא מעבר למדינה בה חיים הרבה יהודים אלא ערך דתי, איך נותנים להחלטה כזו לעבור? איך לא מקשיבים גם לדעות אחרות ומנסים לעמוד בהסכמות שכבר קבלנו על עצמנו? איך מאמצים את הסטנדרט הכי מחמיר (ולדעתי לא הלכתי) במסגרת סוגיית הגיור ולא פותחים פתח לכאלו מיהודי העולם שמחפשים להיכנס לקהל ישראל בצורה הלכתית.

מדינת ישראל היא לא עוד שטייטל – בעיני זו פשיטת רגל של המושג "מדינה יהודית", בעיני אלו הן החלטות שאנו עוד נשלם עליהם מחיר בעצם הרלוונטיות של הגדרה "מדינה יהודית".

עצוב.

==

הרב אביע"ד סנדרס הוא ר"מ במדרשת לינדנבאום וראש תחום מנהיגות דתית בנאמני תורה ועבודה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
יהדות היא רק אורטודוכסית
יצחק | 26-06-2017 12:44
עצם ההגדרה לכך שיש זרמים ביהדות מגדירה אותך וכשכמותך כרפורמים ועל כן יש לשמוח שההחלטה נוגדת את דעתך
2
ובדיוק לכן היא צריכה לשמור על חוט שדרה!!
לתפארת מדינת ישראל | 26-06-2017 12:45
3
כל [רב]מלמד בנות נהיה מאן דאמר?על ביטול לגדולים שמעת?
מה זה יהודים שרצים להיות יהודים הלכתית? | 26-06-2017 13:50
האם עם ישראל צריך לשלם את מחיר הקלקול של הורי הלא יהודים שרוצים כת חדשה שיצאה מהיהדות עם פלומבה הלכתית? אולי תקבל גם תנוצרים יהדות מדומה בלי אמונה בלי נידה בלי שבת בלי כשרות ממש בחירת היהודי "בתור גזע" לתתך עליון על כל הגויים" בלי מה זה?. אם הרב נחום אומר משהו לא אומר שמסכים אבל הוא גדול ומובהק אז תחתיו,נו ...לפחות נקשיב כי נראה שזה תורה הלכתית ורק מתוך רצון לתורה גם אם לא צודק. רק תסביר לי השליח של מובילי "תורה סטון "מה זה לעזור לקבל יהודים מבחינה הלכתית? או שתה כן או שתה לא.ואם לא אז תתגייר רק אם באמת תה רוצה תאמונה ולכן תמצוות כדי שהשאיפה מינימום היא לקיים את כל המצוות ואם לא קיים אחרי עדיין גוייר אבל אם לא בכוונה לא לקיים הוא לא כמו לא דתי ממרצ אלא ל א י ה ו ד י.
4
קשקשן עם הארץ.
משה | 26-06-2017 14:48
זה שבנות מגלגלות עינים ובולעות בשקיקה את הגיגיו קצת עלה לו לראש
5
רביי סנדרס הוא רפורמי גמור מהתנועה האנטישמית-נאמני תו"ע
חרדלניק מתנחל | 26-06-2017 15:37
רשע מרושע במסווה עם כיפה כמו שלאפיפיור יש "כיפה" !!!!
אלה הכי מסוכנים שמתחפשים ליהודים
שרה | 30-06-2017 14:54
6
ברור שזו עמדתך כי אתה רפורמי..
יהודי | 26-06-2017 18:14
דייי כבר לתת במה "לנאמני תורה ועבודה" הם מחפישים את התורה בכל מקום.. כל אחד שם שלמד איזה שנה תורה נקרא "רב"..
7
מישהו פה התבלבל מה הכוונה ב"יהדות" אז הכל מתבלבל
עופר | 26-06-2017 23:07
מדינת ישראל לפי היהדות איננה "פלורליסטית" או "מתחשבת". יש שו"ע ושם מוגדר היטב מה צריך לעשות. זה שישנם יהודים שלא נמצאים במציאות מושלמת - אני חושב שכמעט כל היהודים לא נמצאים שם. אלא כולם על הרצף. אבל זו מציאות בדיעבד, אתה הופך את בדיעבד ללכתחילה. היהדות האמיתית, לא היהדות שאתה מייצג, לעולם לא תכיר בהפיכת מציאות עקומה ו"דעות אחרות" למציאות שמנחה את החיים. כמה חבל שגם אתה נתפס לפופליזם זול, ותמורת לייקים מוכר את האמת.
8
מדינת ישראל חייבת לשמור על עצמה
| 27-06-2017 1:09
כמדינת היהודים ולא המתבוללים. והיום ימות המשיח ואי אפשר לגייר כל אחד רק אלו שמקיימים מצוות בדקדוק. הרפורמים מגיירים כל גוי שרק אומר רוצה אני.שיבושם להם אבל שלא יפריעו לנו.כל מי שרוצה לגייר היום זה חייב להיות לחומרה. בעבר כל רב גדול יכל לגייר כי לא היו רפורמים.
9
משומדי לא תורה ועובדי עבודה זרה
הרב שפירא | 28-06-2017 18:00
משומדים
נכון
שרה | 30-06-2017 14:53
10
מדינת ישראל אפילו לא מתקרבת למדינת שטייטעל - הלוואי!
מאן דאמר | 29-06-2017 20:36
מדינת ישראל היא מדינה שצמחה על עקירת הדת ואנטישמיות - מדינה שרודפת יהודים - מדינה שרוצה להיות "ככל הגויים בית ישראל" ו "עם ככל העמים" 1,000 שנים התגוררו כאן יהודים עד שבאו כמה עשרות חלוצים ממוצא יהודי בתחילת המאה ה-20 (העלייה השנייה), והחליטו שזה הבית של האמא שלהם ודחקו את היהודים שחיו כאן הרבה לפניהם לפינה ודאגו להשכיח אותם. למדינה הזו אין שום ערך דתי - כלום! בסך הכל מקום שבו מתרכזים ישראלים מכל מיני גוונים בדווים, ערבים נוצרים, דרוזים צ'רקסים, ערבים מוסלמים וגם יהודים. זה הכל.
11
כמה אהבת ישראל בטוקבקיסטים הצדיקים כאן
ישראלי | 29-06-2017 20:53
כמה..
12
למה אתה כיפה ? להתחפש ליהודי מה רע בברלין
שרה | 30-06-2017 14:53
קמפיין ההתבוללות של שונאי ישראל הריפורמים משמיד את עם ישראל ע''י התבוללות, שיתבוללו לבד ולא יבואו לבולל את העם בישראל https://youtu.be/OFf9SFkZksw