אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

הרב רוזן: עיתון מקור ראשון מטיף ומדיח נגד ההלכה

הרוח הנושבת ב'מקור ראשון' מזוהה אצלי כקונסרבטיבית למהדרין. אני מודע היטב למציאות שבה רבים במחנה הדתי מוגדרים בפי עצמם ואחרים כ'לייטים', ו'דשים בעקבם'. זה לא נורא, לא מפולת ולא אסון. מאידך, הנפת דגל צבעוני של 'אנחנו לייטים', ואפילו גאים בלייטיות - קרויה בפי 'הדחה'.

הרב רוזן: עיתון מקור ראשון מטיף ומדיח נגד ההלכה

"אך בה' אל תמרודו" (יד,ט)

אני כותב שורות אלו באי נחת מרובה, אך מצפוני דוחק בי למתוח בקורת ממוקדת כנגד 'עיתון הבית' שלי ושל עמיתיי במחנה הציונות הדתית. כוונתי ל'מקור ראשון' שמוספו העיוני 'שבת' הפך לבמת 'הטפה והדחה' נגד הנאמנות להלכה כמקובל מדורי דורות.

קונסרבטיביות ממקור ראשון

מפסח ועד עצרת פורסמו לפחות 10 מאמרים ברוח זו (בצד מאמרים תורניים קלאסיים). עורך המוסף מיצב עצמו כאידיאולוג קונסרבטיבי (כהגדרתי) המפריח באינטנסיביות אג'נדה המצדיקה דילוג על המחוייבות לשולחן שערך רבי יוסף קארו, ולמפה שפרס עליה הרמ"א. הוא מתעטף באיצטלה אורתודוקסית (ללא ציצית ותפילין, במוצהר) המוותרת לכתחילה על סעיפים 'פחות-חשובים' בשולחן ערוך.

כדי להמחיש את 'הרוח החדשה', נטולת האזיקים, השליך את כיפתו בפומבי, מה שכמדומני לא העיז אפילו משה מנדלסון לעשות (אבי תנועת ההשכלה. מרבית צאצאיו התנצרו). חבישת כיפה היא אכן סמלית, אך השלכתה המוצהרת סמלית שבעתיים!

גם אם מאמריו שזורים הגיגים הראויים לדיון, הבעיה שלי ושל עמיתיי היא שהמוסף הפך לבטאון החצר של בית המדרש הנאור-ליברלי ע"ש הרטמן ומשיקיו. גליון חג השבועות היה מעוטר בשפעת מאמרים כאלו; אחד כופר במתן תורה על הר סיני (רק 'עשרת הדברים'), שני מערער את אמונת 'תורה מן השמים' כפשוטה, שלישי קורא לקלוט בנות ב'מרחב הישיבתי' (על פי פרשנות לחלומו של רבי נחמן!), רביעי קורא לחזור לחג הקציר. ומעל כלנה מתנוסס מאמר פרוגרמטי של העורך ל'פוסט-אורתודוקסיה' הנותנת לגיטימציה לכתחילית למחיקת חלקים בשולחן ערוך, הלכה למעשה.

שבועות אחדים קודם לכן זכינו להגות פרשת השבוע (קדושים) פרי עטה של 'רבה' רפורמית תוך הסתרת תוארה (בניגוד למקובל בעיתון. מחשש לעינא בישא?) גם גליון פסח רווי היה במאמרי ניאו-אורתודוקסיה ליברלית, בצד המאמר החזוני (בהא הידיעה) של העורך ל'ביטול החברה הדתית'. לב משנתו היא הנמכת הרף ההלכתי לכתחילה, ואזי הכל ינהרו למחוזות היהדות המותאמת מחדש שתעלה כפורחת.

דגלים צבעוניים מפתים

כאמור, הרוח הנושבת מזוהה אצלי כקונסרבטיבית למהדרין. אך מעבר לכך, אין זה ראוי, ואולי מנוגד לאתיקה, שעורך מוסף-עיון 'יפתח שולחן' להסבה בהרחבה בעיקר עם הגיגנים בצלמו ובדמותו, המטיפים ומדיחים ליהדות 'משליכת טלית ותפילין' לכתחילה. אני מודע היטב למציאות שבה רבים במחנה הדתי מוגדרים בפי עצמם ואחרים כ'לייטים', ו'דשים בעקבם'. זה לא נורא, לא מפולת ולא אסון. מאידך, הנפת דגל צבעוני של 'אנחנו לייטים', ואפילו גאים בלייטיות – קרויה בפי 'הדחה'.

ואגב, תמיהני האם 'בעל המאה ובעל הדעה', ובעל-הבית של העיתון, נוחה דעתו ושלמה השקפתו עם מהלך אנטי-הלכתי אקטיבי-מתמשך זה?

==

הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צומת. המאמר נכתב במוצ"ש בהעלותך ויתפרסם ב"שבת בשבתו".

==

מעיתון 'מקור ראשון' נמסר: אנו מכבדים את הרב רוזן ופועלו אך מצירים על כך כי בחר לנקוט בסגנון קיצוני ולא מאוזן תוך הצגת דברים שאינם מדויקים ושלא משקפים את תמונת המצב העובדתית במוסף שבת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
55 תגובות - 55 דיונים מיין לפי
1
יישר כח לרב רוזן. כך בדיוק אנחנו מרגישים
טובה | 16-06-2011 10:32
2
הדבהרים קולעים
משה כהן,רב | 16-06-2011 10:44
אכן העורך שהלכה למעשה כבר הגדיר עצמו כלא דתי פורמאלית, אדם מוזר עם דעות מוזרות, הופך את במת העיתון לזירה פרטית להפצת משנתו המוזרה והמסוכנת.
3
אני ביטלתי את המנוי בגלל זה
מני | 16-06-2011 11:05
4
יפה מאוד. אמת ויציב
| 16-06-2011 11:15
5
הרב רוזן צודק
יהודה | 16-06-2011 11:37
בדרך כלל איני מסכים עם רוב מאמריו של רב רוזן אבל הפעם הוא צודק ב100 אחוז
6
אף אחד לא מכריח את הרב רוזן לקרוא מקור ראשון
דניאלה ירושלים | 16-06-2011 11:44
אם לא אוהבים - לא צריך לקרוא.עיתון מקור ראשון לא נולד ולא נועד כדי להיות השופר של רבנים בוגרי מרכז או הגוש או רבני יש"ע. עיתון הוא כלי תקשורת עצמאי. וניתן לראות בסטטיסטיקות של מכירת העיתון..אם העיתון גדל ואנשים רוכשים מנויים, אז כנראה שהוא טוב ומעניין. לי דווקא נראה שהמוסף שבת של מקור ראשון ירש את עיתון הצופה הותיק, שהיה אמיץ דיו לעסוק באתגרים ובבעיות שמתעוררות בקרב הציבור הדתי. בואו ונתמודד ונשאל את השאלות. תיוג הכותבים והעורך כקונסרבטיבים או רפורמים ,היא בעיני בריחה והתעלמות עם ההתמודדות עם השאלות שהם מעלים.
7
"שבת, של מקור ראשון= מיטב העיתונות, "כלל ישראל" אמתי..
יישר כח לשורק | 16-06-2011 11:56
צר לי על הרב רוזן שעשה רבות למען גרים שהוא תוקף את יואב שורק בברוטליות שכזו. אין ולא יהיה במצב הטוטליטרי של החשיבה בימין ובשמאל בישראל שום מוסף מקביל, שום במה מקבילה למוסף שבת המשובח שהוא עורך. זה המקום היחיד בו משוחחים יהודים מכל הגוונים של הקשת המחשבתית בעם היהודי ובכלל זה חרדים ואחרים. לא כל דבר צריך לקבל. לא כל דבר יואב שורק מקבל, אך הדיון מקרב אותנו להבין זה את זה ולחשוב ביחד על סוגיות מורכבות שעומדות לפנינו כעם. חזור בך, הרב רוזן היקר, שבלבך יש הרבה אהבת ישראל מן הדברים המוטעים הללו.
8
לא פורסם שום מאמר של "רבה" היא עזבה זאת
אין עמו מקור ראשון | 16-06-2011 12:01
ד"ר עינת רמון אינה קשורה לתנועה הקונסרבטיבית, עזבה את הרבנות, ומה שכתבה תואם את הקו של העתון כפי שציין באתר "כיפה" העורך יואב שורק.
9
מה שקורה בעיתון ממש הגזמה- חינוך מחודש של הציבור הדתי
אורית | 16-06-2011 12:09
10
איך ניתן לגבש דעה אם אין פולמוס?
חופש דעה רק ב"מקור" | 16-06-2011 12:16
מה יקרה אם אנשים ייחשפו לשתי או שלש או ארבע דעות? הרי העיתונות החילונית מצנזרת כל מה שלא פוסט- מודרני פוסט- ציוני. מקור ראשון עתון ימני אבל המשובח ביותר שיש בארץ אין מתחרה לו - הוא המקבילה למה שהיו העיתונים הישנים שיצרו את הציונות במאה התשע עשרה ובמאה העשרים. לוקח שבוע לגמור לקרוא אותו מרוב חומר עשיר ומעורר מחשבה
11
שקרים ולשון הרע
אברהמי | 16-06-2011 12:21
חבל שהרב רוזן, כדרכו, עוטף טענות שהיו יכולות להיות ענייניות בהסתה אישית. יואב שורק לא "השליך את כיפתו בפומבי" אלא הודיע על הסרת הכיפה מהראש כאקט של קירוב לבבות (ואף יש רבנים שהסכימו עמו), וזה לא מונע ממנו להקפיד קלה כחמורה. להוסיף לזה מהדמיון הפרוע שבמוצהר ללא ציצית ותפילין - זו סתם השמצה גסה. מן הסתם כל המסכימים כאן עם דעתו של הרב רוזן, הם אנשים יראי שמיים, שהרי הם חרדים לדעות "המסוכנות". חבל שאין להם בעיה עם לשון הרע, רכילות ודיבה.
12
אני שוקלת לבטל את המנוי
עינת | 16-06-2011 12:27
חבל לי להספק בשבע אבל המגמה הזאת של לשמוט את הקרקע מתחת לכל התפיסה הדתית לאומית אינה מקובלת. על מוצ"ש אפילו לא התחלתי לדבר
13
זה לא בטאון של אף אחד
איתי | 16-06-2011 12:27
מפליא איך ציבור דתי מסוים ממשיך לראות בכל אחד את דוברו ואוי לו אם יחרוג מהקו (מזכיר לי טענות על סרטיו של הבמאי סידר ש"מכפיש את הדתיים"). עיתון מקור ראשון הוא פרטי. לא דובר של מפלגה ולא בטאון של ישיבה או יישוב כלשהו. הוא לא חייב כלום למי שרק מחכה בפינה כדי לקפוץ עם טענת המחץ "רפורמים" כלפי מי שלא חושב כמוהו. ידוע שאנשים מסוימים עושים מנוי על העיתון רק בשביל הרגע שבו יתמלאו גבורה ויתקשרו לבטל אותו (ואז יעשו מחדש בשם אחר...). מעניין שהרב רוזן טוען שזה לא אתי שהעורך יקיף עצמו בכותבים בדמותו. הרי זה בדיוק מה שאתה רוצה - שהעיתון יהיה בדמות ובצלם אחד ולא חלילה יתן פתח לדעות אחרות, לא מקובלות. והאם 'שבת בשבתו' לא מפרסם רק מי שבצלמו ובדמותו?! טול קורה מבין עיניך!
14
אף אחד לא מחנך מחדש את הציבור הדתי
מנחם ש. | 16-06-2011 12:31
מדובר בילדים גדולים - מה הקשר חינוך מחדש? עיתון מקור ראשון אינו "דתי" ולא נועד רק לציבור הדתי. אף שרוב קוראיו הם כאלה. הוא גם לא עיתון חינוכי. הוא במה לדעות ורעיונות. מי שלא מסוגל להתמודד - שלא יקרא. כואב הלב כמה ציבור דתי מסוים שואף להישאר צר אופקים ולא מעז להיפתח לשום דיון שאיננו מבית המדרש המסוים שממנו יצא.
15
ל-8. מה ת'אומר "עזבה את הרבנות"? אוי....
ויזתא ממגילת אסתר | 16-06-2011 12:43
16
ל"רב" משה כהן
לא רב | 16-06-2011 12:45
לצערי מתוארו של הרב רוזן ומתוארך, שדאגת להדגישו, אני לומד ש"רב" הוא מי ששוחר ריב. מי זה אדם מוזר עם דעות מוזרות ומסוכנות? מי שלא חושב כמוך? אולי תברר את העובדות? הרב רוזן משקר. מהיכרות עם יואב שורק, הוא אדם המקפיד בהלכה (ברמות שלא כולם מקפידים), תפילות וברכות וכולי, קובע עתים לתורה ומחנך את שבעת ילדיו לצניעות לתורה ולמצוות. רק אנשים מרובעים וסגורים מסוימים לא יכולים לסבול שהוא קצת מטלטל את החשיבה של כולנו. ניחא. בישיבות מסוימות הרב קוק נחשב עד היום לאדם מוזר עם דעות מוזרות ומסוכנות. בתקופות מסוימות הרמב"ם נחשב לאדם מוזר עם דעות מסוכנות ונשרפו ספריו. חלק מהציבור החרדלי בארץ מצטרף למסורת מפוארת של פחדנים, משמיצים, שטוב להם להתבוסס במדמנה של עצמם ואינם מסוגלים לראות למרחוק. רק דבר אחד הם מסוגלים לראות - חיצוניותו של אדם. זה מאוד אנושי, אבל לא מתאים למי שרוממות התורה המוסר ו"אהבת ישראל" בגרונם
17
מה קורה בעיתון "הארץ"
אביבית | 16-06-2011 13:13
בתור קוראת של מקור ראשון, מעניין אותי אם בעיתון הארץ מתפרסמות תגובות של קוראים כשהעיתון נותן במה קבועה למתנחלים כישראל הראל ואחרים - מגיבים שבוכים על כך שמשמיטים את הקרקע מתחת לתפיסה השמאלנית, שמקלקלים להם את חינוך הילדים לפוסט-ציונות, ושהם מבטלים את המנוי בגלל הדעות המסוכנות. או שרק בציבור הדתי קיימת הטהרנות הזאת והפחד מכל עמדה שונה
18
לכל המגיבים
אפרים | 16-06-2011 13:39
יואב שורק אכן הוריד את הכיפה ואף מתגאה בזה אין לי בעיה אם זה כל אחד יעשה משחושב ו או רוצה אבל יש הבדל גדול כאשר מנסים לחנך אתי למה תמיד כאשר מדברים על פתיחות הכוונה רק לכיוון שמאל למה אין פתיחות לכיוון החרדי החרדלי וכו? אולי מי שמדבר על פתיחות בעצם הוא מדבר על סגירות ואטימות?
19
מגדל בבל והציבור החרד"לי
| 16-06-2011 14:05
עיינו בפירושו של הנצי"ב על פרשת מגדל בבל. החרד"לים מובילים אותנו לשם במלוא הקיטור!
20
מה שמצחיק זה הפרסומת של המוסף - "נאמן ליהדות"
ממש | 16-06-2011 14:15
21
אפשר גם לסתום אזניים, ללכת עצומי עיניים
מיכל | 16-06-2011 14:23
רק חבל שאין כבר את פרבדה בעולם. עיתון ששמר על קו אחיד ולא נתן לרוחות הזמן הקלוקלות להיכנס דרך החריצים. עד שיום אחד כל המגדל התמוטט. יפה שהרב רוזן מקפיד לעבור על לשון הרע, פגיעה בפרנסה של אדם והלבנת פנים. טוב שתורה קדמה לדרך ארץ וכמו שאמרו על הויזיגותים- הוא מקפיד לא לשכוח כלום ולא ללמוד כלום.
22
למגיב 18
יואב | 16-06-2011 15:25
למה אתה מניח שבמוסף 'שבת' אין פתיחות לעמדות של המחנה החרדלי והשמרני? יש ויש. אנחנו שמחים לפרסם מאמרים שבאים מכל קצוות הקשת, ובלבד שיהיו ברמה ראויה ויהיה בהם עניין. בשנים האחרונות היה מוסף 'שבת' הבמה היחידה בעיתונות הישראלית שקידמה סוגיות כמו חתירה למקדש ולקרבנות, למשל...
23
20 - זה שלא נאמן ליהדות שלך לא אומר שזה לא נאמן ליהדות
22 | 16-06-2011 15:30
הבורות ממש מצערת. אפילו מכאיבה. איפה טעינו בחינוך הדור שכ"כ הרבה הם צרי-מוח באידאולוגיה? לא מסוגלים להתמודד, לא להישיר מבט, רק להתגולל ולהשמיץ (וכמובן להטיף מוסר לתקשורת השמאלנית שעושה זאת לציבור שלנו). חבל. טוב לרק קוק שלא זכה לראות דור של בורים מסוגרים שנושאים את שמו לשווא ואינם מסוגלים להבין אפס קצה של משנתו רחבת אופק.
24
לא מסכימה עם הדברים
הודיה | 16-06-2011 15:39
אני אוהבת את מוסף השבת של מקור ראשון ולא אוותר עליו. אין עוד דברים כאלה בתקשורת בישראל - איכות, רמה, ושילוב מיוחד. לא מצאתי שם אף פעם ירידה לרמה של עלוני בתי כנסת ואתרים מסוימים שמוכנים לפגוע אישית במי שחושב אחרת.
25
איני קורא מקור ראשון וכעת אתיחס אליו כמו להארץ
| 16-06-2011 15:42
איני קורא מקור ראשון וכעת אתיחס אליו כמו להארץ
26
הרב רוזן הטיף לסובלנות כלפי רפורמים - מה קרה עכשיו?
nav | 16-06-2011 15:59
27
למגיב 22 - יואב שורק??
ישי | 16-06-2011 16:18
מה שמצחיק זה שאצל חבריי באוניברסיטה ובמכון הרטמן מוסף שבת נחשב עיתון "דוסי" מדי (כאמור: מקדש, קרבנות, הרב קוק, הרב שג"ר, גודש מאמרי פרשת שבוע ודף יומי), ימני ושמרני ולכן הם לא רואים בו במה לפרסום מאמריהם... כנראה שאתם במקום טוב....
28
26 - הרב רוזן עושה מה שמתאים לאינטרסים שלו באותו רגע
simon | 16-06-2011 16:24
29
הרב רוזן חושב שהוא שופרו של הציבור הדתי לאומי
שפת אמת | 16-06-2011 16:25
רק שלצערו הוא מוציא מפיו רק שברים ותקיעות של בורות , הסתגרות , וקול ענות חלושה ואומללה.
30
הרב רוזן הצלת את כבוד רבני ישראל
| 16-06-2011 16:28
31
אתחיל לקרוא
יעל | 16-06-2011 16:34
לא קראתי אף פעם את המוספים של "מקור ראשון" - תודה לרב רוזן על החשיפה לעיתון שנראה מתגובות כל האחרים כמגוון ומעניין!
32
והקב"ה?
אבי | 16-06-2011 16:44
אני שם כסף שהוא קורא בשבת את מקור ראשון ולא את שבת בשבתו
33
"האיש ההוא"
זמבוש | 16-06-2011 17:27
כמו בחצר ביזנטית קטנה מתנהל הרב רוזן, בלי להעלות אפילו על בדל מקלדתו את שמו של "האיש הוא" (יואב שורק). יכול להיות שהוא סובל משוק חשמלי מטלפון שבת? או שהוא נתקע במעלית שבת בקומה 1975? הרקע הוא כמובן הספר של הרב רוזן בנושא גיור. גליון שבת הכין כתבה וביקורות עליו, וביקש את תגובתו של הרב רוזן. פתאום נזכר הרב רוזן שיואב שורק הוא ניאו-קונסרבטיבי (שטויות), שד"ר עינת רימון רפורמית (שטויות), הוא רק שכח לציין את מקורות המימון של מקור ראשון על ידי האיחוד האירופי. טוב יעשה אם יביט רגע במציאות, שכוללת, בין השאר, כל מני אנשים שלא נופלים לרובריקה החניוקית שלו (אולי, אהם, למשל, ביתו וחתנו?).
34
הרב רוזן פוחד מבית מדרש פתוח
יוחנן פוקסמן | 16-06-2011 18:02
יואב שורק הצליח להקים את בית המדרש הכי חשוב במדינת ישראל, שבו תלמידי חכמים מובהקים והוגים בעלי רמה, מכל גווני הקשת, משתתפים בשיח פתוח ואיכותי ובדרך כלל מכובד. במוסף שבת של "מקור ראשון" לא משתיקים קולות בתורה כמו שעושים היום ברוב בתי המדרש של הציונות הדתית. אפילו ראשי ישיבה שבאים בשם "קו" מובהק, אנשים שבעצמם משתיקים קולות אחרים בבתי מדרשם, תורמים את תורתם בבמה המכובדת והאמיתית שהקים יואב שורק. הרב רוזן תוקף את הטוב ביותר שקיים היום ותומך בצנזורה תורנית מגעילה, ממש באותה צנזורה אכזרית הכוחנית שבה ניסו להשתיק בזמנו את הרב קוק זצ"ל בכבודו ובעצמו. הצנזורה הזו כלפי קולות אחרים בתורה, היא מה שמגדירה באמת את העולם החרדי. זה לא הלבוש, ולא היחס ליום העצמאות!!
35
מוסף שבת - איכותי ומאתגר
משה | 16-06-2011 18:08
כקורא מתמיד של העלון האיכותי מצד אחד, וכמי שרואה עצמו כדתי לאומי (ולא לייט) אני מרשה לעצמי להגיב לטענות בצורה עניינית. החברה הדתית לאומית מתיימרת להיות חברה של כלל ישראל. אני מניח שקוראי מקור ראשון ומוסף שבת, מספיק בוגרים כדי לאתגר עצמם לדעות שונות מכלל רחבי הקשת. בקשתו של הרב רוזן דומה לבקשה לאסור על כתבים מהצד השמאלי של המפה לכתוב במקור ראשון. האם לשם אנו חותרים? בנוסף לכך, יתרונו של המוסף הוא בפתיחותו. להיפך - יבואו כותבים טובים ויחזקו אותו בנושאי אמונות ודעות המתאימים יותר להשקפתם, השקפתנו ונהנה כולנו מדברי החוכמה, התורה וההפריה ההדדית. אני לא חושב שמי מאיתנו אמור לפחד לקרוא דעות שונות ולהתמודד איתן. כל קריאה חייבית להיות קריאה ביקורתית, בה הקורא שם מראה מול הטקסט ובוחן את דרכו הוא, דרכו של הכותב או דרכה של החברה בה הוא נמצא דרך משקפי המאמר. שבת שלום, משה
36
ההתקפה הזו מזכירה את צרות האופקים של השמאל
"שבת" ושורק- באמצע | 16-06-2011 19:04
מתי נוכל בעולם היהודי ללבן סוגיות מבלי שמימין ומשמאל למפה יצנזרו אותנו בשל "תקינות פוליטית" כזו או אחרת. אכן צדק מגיב 27 מכון הרטמן פנה לחשיבה שמאלית- קיצונית בעניינים דתיים וגם בעניינים לאומיים. דעות המובעות במקור ראשון לא היו מועלות על הסף בהרטמן בימינו - ויש להצטער על כך שמקום שהפגיש פעם מעשית את "כלל ישראל" הפך לשופרה של ציפי ליבני השטחית ושל היהדות הרפורמית המטילה את חיתתה על המכון ועל כל ממומניה. מובן שמימין קיימים בטאונים רבים חרדים וחרדלים שבהם דעות אשר תוהות על משמעות היהדות לאור ביקורות מודרניות לא היו עוברות את הסף. רק במקור ראשון יש דיון כן ואמיתי ומאמץ לקרב לדיון גם את אלו המתרחקים ממנו (הר המור) ורק בו יש מקום טוב ומרתק באמצע.
37
מצחיק שתמיד מתפלאים שליברליות דתית הולכת עם שמאל פוליטי
ליאון ארבטי | 16-06-2011 21:34
אנשים פה אשכרה לא מבינים בריאל פוליטיק. רפורמה ביהדות היא באותו הצד של המטבע אליו משתייכת גם טרנסצנדנטליות כלל אנושית ונסיון להנדסת אנוש שהתחילה עם קרל מרקס, היהודי ששנא יהדות והאירופאי ששנא את אירופה. בסופו של דבר המיליטנטים האנטי יהודים (שמכונים בטעות נאו אורטודוקסים) ישאבו בעל כרחם לשמאל הרדיקלי, אין להם ברירה ואין להם נישה אחרת. גם הרפורמים בארה"ב כבר מזמן בורגנים ולא לוחמים נגד האורטודוקסיה. זהו סודה הנפלא של היהדות הפרושית: מתנגדיה לא יכולים להאבק נגדה מתוכה. סופם או להתברגן ולוותר (משכילים, חילונים, קונסרבטיבים) או לצאת החוצה (נוצרים, שבתאים, פרנקיסטים). לא תוכלו לנצח, גם אם אתם חושבים (בטעות) שאתם מאוד מאוד חכמים וכי יש לכם כלים שלא היו לקודמיכם.
38
מהותו של הדת"ל הוא אהדה לחילונים
שמעי | 16-06-2011 21:43
אני מתפלא על הרב רוזן, ההיצמדות והחיבור הנפשי החזק של הדת"ל לחילונים (בשונה מהחרדים) הביאה ומביאה את האורתודוקסיה הדת"ל לאבדון. כדאי לבדוק את אחוז הדתלשי"ם ואת אחוז הלייטים ואחוז המעמידי פנים בציבור הדת"ל - התוצאות אבדון. ההשערה שלי שבעוד כמה עשרות שנים ישארו רק מעט חרדלי"ם בלבד.
39
אני כבר ביטלתי את המינוי על מקור ראשון
יוני | 16-06-2011 22:49
כדי לשמוע או לקרוא דברי הבל וזיבולי שכל אני יכול לשמוע את רזי ברקאי כל יום בחינם. כל הכותבים במוסף שבת הם בורים ועמי ארצות שאולי יודעים רבע מהתורה ומדע שאני יודע
40
שורק פנה בבקשת עזרה לתגובות אוהדות, בעייני ראיתי מייל
| 16-06-2011 23:19
שהופץ ע"י יואב שורק הקורא לרשימת התפוצה של חברי ואוהדי 'שבת' להגיב על הכתבה הזו. שימו לב שאחרי ארבעה חמישה התגובות הראשונות שצידדו בדברים, לפתע הגיעה מקהלה של תגובות שהוזמנו ע"י שורק. זה לא דיון הגון אלא פאניקה של שורק. ראוי שתקבל את הביקורת החשובה הזו שרבים מאוד בציונות הדתית חשים איתה הזדהות. אליטיזם ורפורמה. הרב רוזן אמר דברים מדוייקים ואמיתיים מאוד.
41
העיתון הזה מעולם לא הגדיר עצמו כעיתון דתי
יצחק | 16-06-2011 23:25
באיזו זכות הרב רוזן מנכס לעצמו ולמחנהו את מקור ראשון. זהו עיתון בבעלות פרטית, והעורך הראשי שלו, אמנון לורד, אינו דתי. מלבד זאת , המאמרים שפרסם יואב שורק לאחרונה מביעים השקפה שונה במהותה מהשקפה רפורמית או קונסרבטיבית. הרב רוזן, שים לב שיואב הקדים את הצעות במספר עקרונות יסוד. עקרונות אלו, לפי מיטב ידיעתי, אינם נחלתם של התנועות הקונסרבטיביות והרפורמיות, ורק מרבית הציבור האורתודוקסי האקדמי (במדעי הרוח) לדעתי אינו מקבל אותם.
42
צודק הרב רוזן אבל הוא נוהג כך בעצמו
גר צדק | 17-06-2011 7:36
כשהגיע הרב רוזן לענייני גיור הרי הוא עצמו רפורמי לכל דבר ועניין. הוא מגדיר גויים שלא עמודו במינימום הנדרש של הלכות גרות כיהודים. הוא ממציא שיטות חדשות (בדיוק כמו הרפורמים) לקליטת גויים כיהודים וגורם נזקים ארוכי טווח לכל עם ישראל.
43
הרב רוזן צודק אבל...
רבקה יפה | 17-06-2011 10:02
הביקורת של הרב רוזן מבוססת ולגטימית אלא שבעיני גליון שבת מעניין ומעורר חשיבה גם אם לעתים כתובים בו מאמרים מקוממים שאינם מתיישבים עם אמונתי ואורח חיי. ההתרשמות שלי שהגליון פתוח לביקורת ולהבעת כל קשת הדעות ואדרבא. אני בכל אופן מתחילה לקרוא את מקור ראשון במוסף שבת ומצדיעה לעורכיו.
44
בטלתי את המנוי שלי למקור ראשון בגלל דברים כאלו
שלמה | 17-06-2011 10:56
בטלתי את המנוי שלי למקור ראשון בגלל דברים כאלו וכך אני ממליץ לאחרים לעשות!!!
45
רבקה יפה - חבל שאישה כמוך נופלת בפח
ר. | 17-06-2011 13:27
רוזן משתלח ונעזר בחצאי-אמיתות הגרועים כידוע משקר. שורק לא הסיר ציצית ולא תפילין ונוהג בכל דרכיו עפ"י ההלכה הפסוקה והמקובלת. אני מכיר אותו היטב. ראי את תגובתו המפורטת של הרב עידו פכטר באתר של המוסף שבת המעמדי דברים על דיוקם. הביקורת הלגיטימית - השקרים, הכינויים (מדיח, רפורמי וכו) והקריאה המרומזת לפטר את שורק - אינם לגיטימיים.
46
דברי הרב רוזן
חיים | 19-06-2011 5:53
צודק הרב רוזן אבל מה לעשות מקור ראשון אינו מיועד למתנחלים אלה לאנשי גבעת שמואל וכפר גנים אך אם יש מתנחלים הקוראים את הארץ אז עדיף לקרוא את מקור ראשון
47
לקחו לנו
אליהו | 19-06-2011 9:36
דבריו של הרב רוזן בודאי צודקים מקור ראשון נהיה סוכן תרבות שמעונין לשנות את החברה הדתית וכבר אמרו עליו שהוא "הארץ שלנו". צריך גם לציין שב"שבת" לצד דברים מעניינים יש הרבה מאד חומר חובבני וירוד עם כל הכבוד לעורכיו אולי הם מוכשרים אך רוחב האופקים והידע התרבותי שלהם מצומצם ראו המאמרים על הזוהר שהתפרסמו לקראת לג בעומר - ייאמר לזכותם שפרסמו גם את הבקורות המקצועיות בגליונות המאוחרים יותר. גם מקור ראשון צודקים הם לא מנסים להיות שופר של הציונות הדתית ולא מחוייבים לה (מתקבל הרושם שזה עיתון רשמית לא דתי אבל קוראים אותו רק דתיים...). הם בעיקר מחוייבים לחוג מסוים. אלא שבבסיס יש כאן מעשה עוולה שלא מציינים - סגרו את הצופה שהיה עיתון הבית של הציונות הדתית שהרגיש מחוייבות לערכיה ומכרו אותו למקור ראשון. מבחינה איכותית הגם שגליונות היום יום שלו היו כביכול מיותרים גליון השבת של הצופה היה ידוע באיכותו וגם עורר פולמוסים איכותיים. מבחינה חברתית ופוליטית זו היתה פגיעה חמורה וצפויה בציונות הדתית. כנראה מי שעומד מאחורי מקור ראשון איננו מאמין במפלגות דתיות ומי שנתן יד לסגירת הצופה סתם את הפה של הציונות הדתית. הדבר גם נותן את אותותיו ברמה הפוליטית .
48
מוסף שבת- סם חיים
אברהם | 19-06-2011 18:07
האמת- הוקל לי. אני עוקב כבר תקופה ארוכה אחר משנתו של יואב שורק ומאמין בכל ליבי שיש בה את את היסודות לחוליה הבאה של התורה שבעל פה. מה שהפריע לי הוא שמשנתו עוד לא יצרה את התסיסה שלה אני מחכה. שהרי ידוע לכל מי שמכיר את ההסטוריה של התפתחות התורה שבע"פ, שרבים מגדולי רבותינו- לא זכו חידושיהם להיכנס לארון הספרים היהודי אלא לאחר שנשרפו ספריהם ואף נרדפו באופן אישי. אני מתייחס לדבריו של הרב רוזן כאל שריפת מוסף שבת משום שהוא לא מתמודד כלל עם דבריו של יואב אלא ממש שורף אותם כלא רלוונטיים- משליך אותו מחוץ לבית המדרש. בשביל זה סימן ממשי לכך שמשנתו של יואב שורק היא אמת ובע"ה ימים יגידו זאת. ולרב רוזן ולתומכיו- תמשיכו בשלכם- רק אל תיבהלו כשעם ישראל יעקוף אותכם מימין
49
כותבי המוסף - שנו מעט ופרשו הרבה
אוהד | 20-06-2011 23:00
אין ספק שהדברים שם הם ניאו רפומרים, ניתן לראות שהם שנטו מעט ופרשו הרבו. צודק הרב רוזן. דינו של מוסף שבת של מקור ראשון כדין הקוט'ג. שלא נדבר על בעיות צניעות חמורות שיש בעיתון, טוב אולי ממילא לא מחוייבים להלכה?! על הציבור הדת"ל להתאחד ולדרוש שישנו את תוכני העיתון ולא נקרא להחרמתו.. למותר לציין שאם מגזר הסרוגים לא יקרא בו ניתן יהיה למנות ביד אחת (במקרה הטוב) את אלו שיקרו בו..חזק ואמץ הרב רוזן.
50
תגובה שבה הראיתי שהרב רוזן צודק ב100%פורסמה,ונמחקה.למה?
חתול שחור | 22-06-2011 9:15
האם תגובה 40 , רומזת לפיתרון ? האם מישהו דרש למחוק מייל שמראה בצורה שקולה ומשכנעת את טיב "שבת" ?
51
כל התוקפים אתהרב רוזן הם דמגוגים בגרוש
דוד | 24-06-2011 15:29
כל מי שטוען שהרב רוזן מסתגר ולא מוכן לשמוע דעות אחרות הוא דמגוג קטן. הרי אם במוסף שבת יביאו כל שבוע קטעים מהספר ויאול משה של הגאון הגדול הרבי מסאטמר זצוק"ל וכן קטעים מקובץ מאמרים של הגאון הגדול הרב אלחנן וסרמן זצוק"ל הי"ד, אתם תהיו הראשונים שיקראו להחרים את מקור ראשון ובשום אופן לא תהיו מוכנים להתמודד עם מאמרים אלו (וגם לא תוכלו אפילו אם תרצו.......................)
52
יישר כח לרב רוזן
| 27-06-2011 0:36
חשבתי לעשות מנוי לעיתון כמובן שאבטל מחשבתי ואף אומר לאחרים לעשות כך
53
הרב רוזן כתב את הדברים בדם ליבו.
אלי | 27-06-2011 10:18
54
הרוח הישראלית
ישראלי | 29-06-2011 10:34
מארבע כנפות הארץ נתקבצו היהודים. "דתיים" ו"חופשיים", "אשכנזים" ו"ספרדים".אלו באו ודבר ד' אל אברהם אבינו בפיהם, ואלו מלחמת מעמדות וסוציאליזם בפיהם.ועוד הרבה סברות אחרות בפי אחרים. וראה איזה פלא כולם כולם, מסיבות רחוקות זו מזו והפוכותממש זו מזו, נקבצו ובאו ברננה ובמסירותנפש לארצנו לבנות ולהבנות בה. אין זאת אלא משום שלא הסברותהגלויות היו ביסוד העניין. פעמים רבות נעשים דברים על ידי האדם והוא בתודעתו נותן לכך הסברים שונים ומשונים, אך מקורם בדחיפה פנימיתמעבר למודע הגלוי שלו. התעוררות פנימית באומה היא שדחפה ודוחפת את הקיבוץ גלויות ובניין המדינה. הרב זצ"ל מבאר במקומות רבים שיסוד הכל בהתעוררות חפצה הפנימי של האומה לשוב אל חייה השלמים. זו התעוררות פנימית הנובעת מעומק הנשמה של כנסת ישראל. ישנם דבריםמופלאים בזה, שדורשים הרבה התבוננות והרבה עיכול נפשי באורות ארץ ישראל פסקה jw/ הרב מבאר שם שבשקיקה הנפשית שבדורנו מונחים הכיסופים לחיים מלאים ושלמים, לא רק במובן הרוחני הכללי, אלא גם לכל חטיביותן של הבמצוות כולן. ועל זה אומר הרב שאם יתפלא על זה אדם, ויאמר כיצד יתכן שאנשים שנראים רחוקים כלכך תהיה בהם השתוקקות לכך,זולא שאלה כלל לעומדים מקרוב ויודעים להקשיב את המאווים הפנימיים של הדור. וברוך ד' זכינו ואנו זוכים שהרב עמד קרוב. ויש בכל זה חידוש נפלא. [ויש לזה דוגמאות בפסיכולגיה] שאף על פי שאנו רואים בעיננו אנשים שעומדים רחוק, ותרבות שעומדת רחוק, אל לנו להבהל כלל.נגדיל תורה ונאדירה בכל עמקה והיקפה. תתגדל הרוח ויתברר שהרוח הגדולה והמעשים אחד הם. להאמין ןלקיים זו סגולת ישראל. לא כמינות הנוצרית הארורה האומרת הרבה ועושה מעט כי אם רוח מלא בעולם מלא. ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש. לכן אל לנו להסחף אחר הפוסט דקדוק במצוות. להפך, נדע נאמנה שהרוח הגדולה, והתרבות הישראלית האמיתית אחת היא עם דקדוקי מצוות, מפני שסעיפי המצוות הללו סעיפי חיים הם לנו. וככל שיתבררו הדברים אצלנו פנימה ודאי ישפיעו הם גם החוצה , ונשוב כולנו אל ד' ומצוותיו למען חיינו, ואור ד' יתגלה על מדינתנו, יגל יעקב ישמח ישראל. שלום לכולם וכל טוב.
55
צריך להתחרדל ולדבוק בגדולי הדור
הרב רוזן בסוף יבין | 29-06-2011 21:28