השכונות המומלצות ביותר למשפחות צעירות בערים הגדולות - סרוגים

השכונות המומלצות ביותר למשפחות צעירות בערים הגדולות

אתר מדלן ניתח עשרות אלפי חוות דעת שמולאו על ידי גולשי האתר על שכונות בערי ישראל, ומצא את השכונות שלדעת התושבים מתאימה לצרכים של משפחות צעירות באופן מיטבי. צפו בבחירות הגולשים

author-image
השכונות המומלצות ביותר למשפחות צעירות בערים הגדולות
  שכונות מומלצות למשפחות צעירות (צילום: שאטרסטוק)

בין המדדים שנלקחו בחשבון בחישוב המשוקלל ניתן למנות את דירוג שביעות הרצון של תושבי השכונה מתחושת הקהילתיות, מגינות ופארקים ציבוריים, גני ילדים ובתי-ספר. הדירוג נעשה במדרג של 1-5, כאשר 1 משקף את שביעות הרצון הנמוכה ביותר, ו-5 מגלם את שביעות הרצון הגבוהה ביותר.

תל אביב יפו

אזור צפון תל אביב ידוע כמתאים למגורי משפחות בעיר, ולמעשה מתפקד כסוג של פרבר. לכן לא בכדי כל השכונות שנמצאו כמתאימות ביותר למשפחות, לפי חוות הדעת של הגולשים באתר מדלן הן בחלק זה של העיר. הסיבות לכך מגוונות וכוללות בין היתר צפיפות דיור נמוכה, פארקים וגני שעשועים ייעודים לכל שכונה, וכן אוכלוסייה הומוגנית ממעמד סוציואקונומי גבוה.

הריחוק מהמרכז והיעדר מקומות הבילוי משמרים את האופי השקט של השכונות הצפוניות, אולם מונעים אפשרות של יחסי גומלין בין השכונה ובין האוכלוסייה מחוצה לה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות אנו רואים סימנים לשינוי, שכן מספר המשפחות הצעירות שעוברות לגור במרכז ואפילו בדרום העיר במגמת עליה. אפשר לשער שחלק מהסיבות לכך הן רצון ההורים הצעירים להמשיך ולחיות אורח חיים עירוני ולהימצא במרחק הליכה ממקומות בילוי ומוסדות תרבות.

פעילות לשדרוג וטיפוח המרחב הציבורי והשטחים הירוקים במרכז העיר ובדרומה, שמבצעת עיריית תל אביב, תורמת אף היא למגמה. כך לדוגמא, לפי אתר מדלן בשכונת פלורנטין שבדרום תל אביב מתכננת העירייה בימים אלה כיכר עירונית פתוחה שבה יוקם מבנה ציבור בן 4 קומות. בנוסף, מתוכנן להיבנות במזרח השכונה מרכז קהילתי וגינות ציבוריות חדשות. כמו כן, בימים אלה הולך ונבנה מבנה חדש שיכיל בית ספר יסודי וגני ילדים (המבנה מוקם על חורבות בית הספר הישן של השכונה, שעבר גלגולים רבים ואף שימש כמקום לסדנאות לאומנים בשנים האחרונות).

השכונות המומלצות למשפחות צעירות בתל אביב יפו:

ירושלים

כלל השכונות שנבחרו למתאימות ביותר למשפחות צעירות הינן שכונות בעלות צביון חילוני (למעט שכונת בקעה שהינה בעלת צביון מעורב), המזוהות עם המעמד הבינוני-גבוה (דירוג כלכלי-חברתי 7-8 מתוך 10) ונהנות לפיכך מתדמית חיובית בכל הנוגע לאיכות החיים שהן מעניקות לתושבים.

בית הכרם ובקעה הן מהשכונות הוותיקות בעיר, ומאופיינות בבנייה נמוכה יחסית, סביבה ירוקה ושקטה ואוכלוסייה חזקה ומעורבת. בית הכרם נהנית ממערכת חינוך מצוינת וקרבה לצירים ראשיים ומוסדות תעסוקה מרכזיים כמשרדי הממשלה, בית החולים "שערי צדק" והאוניברסיטה העברית בגבעת רם, ואילו בקעה שוכנת בסמוך למוקדי בילוי ופנאי בולטים כפארק המסילה, רחוב עמק רפאים ומתחם התחנה.

לעומתן, רמת בית הכרם וגבעת משואה הן שכונות חדשות שנבנו בשנות ה-90 במערב העיר. מבנה השכונות מונע מעבר של תנועה חולפת בהן, מה שמבטיח אופי שקט למקום ומגביר את תחושת הביטחון של התושבים.

מבין השכונות הנבחרות, הגבעה הצרפתית הינה היחידה שנכללת בפרויקט 'שכונות צעירות' של עיריית ירושלים. פרויקט זה פועל לשפר את איכות חייהן של משפחות צעירות ב-10 שכונות ברחבי העיר, אשר מרביתן מרוחקות ממרכז העיר. בשכונות אלה פועלים רכזים ייעודיים יחד עם פורום תושבים שכונתי לקידום איכות החיים של משפחות צעירות בשכונה, כמו למשל הפקת אירועים קהילתיים למשפחות, שדרוג גנים ציבוריים ופיתוח מסגרות חינוך משלימות.

השכונות המומלצות למשפחות צעירות בירושלים:

באר שבע

השכונות שנבחרו כמומלצות ביותר למגורי משפחות צעירות על ידי גולשי אתר מדלן, ממוקמות בחלקים שונים בעיר ומאופיינות ביתרונות לצד חסרונות שונים ומגוונים.

נווה זאב הממוקמת במערב העיר היא שכונה חדשה, שמאופיינת ברשת רחובות המאפשרת התניידות נוחה ובטוחה בין חלקיה. הרחוב הראשי, החוצה את השכונה, הינו רחוב מסחרי המאפשר לתושבים ליהנות ממסחר מגוון במרחק הליכה. בין המבנים מפוזרות גינות ציבוריות רבות (על אף שטעון שיפור באיכותן).

בצד הצפון מזרחי של העיר נמצאת שכונת רמות, שנהנית ממוניטין חיובי ונחשבת לאחת השכונות המבוקשות ביותר בבאר שבע. השכונה מאופיינת בעיקר בבנייה נמוכה של צמודי קרקע ודו משפחתיים, אך ישנה גם בנייה רוויה לאורך הציר המרכזי. את השכונה חוצה רצועה ירוקה של שטחים פתוחים מגוונים, הכוללים גני שעשועים, גינות נוי, מדשאות ושבילים. השכונה ממוקמת בשולי העיר כך שתושביה נהנים משקט, אולם הניתוק והמרחק היחסי ממרכז העיר מפתח תלות ברכב הפרטי.

עוד ברשימת השכונות המומלצות ישנה נציגות לשכונות וותיקות יותר בחלק המרכזי של העיר: שכונה ט' ושכונה ב'. תושבי שכונה ט' נהנים ממגוון שטחים פתוחים שמאפשרים מעברים בטוחים לילדים בין חלקי השכונה. תושבי השכונה נהנים מקרבה לאזורי מסחר, ואף לאחרונה התחדשו באחד הקניונים הגדולים בישראל שנמצא במרחק הליכה.

לעומת זאת, שכונה ב' הינה שכונה המתאימה למשפחות בעלות אופי "עירוני" יותר, שכן היא נמצאת בסמיכות למוקדי בילוי (בארים, מסעדות ובתי קפה) וכן בקרבה למוקדי מסחר (בעקבות בניית שדרה מסחרית חדשה במערב השכונה). פרט ליתרון המרכזיות, ילדי השכונה משתייכים לאחד מבתי הספר היסודיים הטובים בעיר. עם זאת, מבחינת היצע השטחים פתוחים, בשכונה ישנו מחסור.

השכונות המומלצות למשפחות צעירות בבאר שבע:

ראשון לציון

השכונות שנבחרו על ידי גולשי האתר כמתאימות ביותר למשפחות צעירות הן ברובן שכונות הממוקמות בחלק המערבי של העיר. לפי מדלן, באזור זה מערך כבישים שמורכב מעורקי תנועה ראשיים רחבים מאוד ממזרח למערב כמו משה דיין ויצחק רבין, מהם יוצאים כבישים שתוחמים את השכונות, באופן שמנתק אותן זו מזו.

מצד אחד, מדובר בשכונות שקטות יותר, פרבריות וירוקות שעשויות להעניק תחושה מבודלת ויוקרתית לדיירים. מצד שני, נוצרת הסתמכות מוגברת על רכב פרטי, משום שקשה ליצור מערך תחבורה ציבורית יעיל כאשר ישנה הפרדה משמעותית בין השכונות ובין הכבישים הפנימיים בתוך השכונה. בנוסף ישנו קושי בתנועה רגלית אל מוקדי עניין עירוניים מחוץ לשכונה.

הנתונים האלה מסבירים את הדירוג הגבוה שהשכונות השיגו בקריטריונים הקשורים להתאמה לקהל של משפחות, בהם פארקים רחבי ידיים ובתי ספר שזכו לציונים גבוהים במבחני מיצ"ב. מדדים אלה נתפסים כבעלי חשיבות בקרב משפחות צעירות, אולם חשוב לקחת בחשבון שטיפוס שכונה כזה עלול להתאים פחות לקשישים או לשוכרים צעירים שרוצים להסתמך על קרבה לתחבורה ציבורית או מקומות בילוי.

השכונות המומלצות למשפחות צעירות בראשון לציון:

פתח תקוה

השכונות שנבחרו על ידי גולשי האתר כמתאימות ביותר למשפחות צעירות הן השכונות חדשות יחסית שהחלו להבנות בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים. לפי מדלן, שכונות חדשות כמו אם המושבות הן שכונות שבהן דפוסי הקהילתיות שונים מבעבר ונשענים על מאפיינים דומים של האוכלוסייה: משפחות צעירות מן המעמד הבינוני-גבוה.

דנה דוד, מתכננת ערים וחוקרת שכונות באתר מדלן, מסבירה: "חלק מהשכונות שנבחרו על ידי הגולשים, כגון אם המושבות החדשה מאופיינות בבנייה של מגדלים שעשויים להגיע לגובה של מעל 20 קומות. במצב כזה, חלק משמעותי מן הקשר בין הדיירים נתמך על ידי פלטפורמות כמו למשל אתר שכונתי, דף פייסבוק לכל בניין, או קבוצות ווטסאפ בהן ניתן להחליף אינפורמציה חשובה ולקבוע פגישות ומסגרות לפעילויות שונות. חלק מפירות דפוסי הקהילתיות והדמיון בין התושבים הם ועדים שכונתיים חזקים שמייצגים את צרכי השכונות אל מול העירייה".

ומוסיפה: "השכונות מאופיינות בכך שהן מספקות לתושבים את כל השירותים החיוניים, ללא צורך ביציאה מן השכונה, כגון גנים ופארקים שכונתיים במתחמים גדולים יחסית ובבתי ספר שזכו לציונים גבוהים במדד מדלן לחינוך המבוסס על ההישגים בבחינות המיצ"ב".

השכונות המומלצות למשפחות צעירות בפתח תקוה:

חיפה

חמש השכונות שדורגו כמתאימות ביותר למשפחות על ידי הגולשים באתר מדלן הן השכונות עם בתי הספר היסודיים המובילים בעיר על פי מדד החינוך של מדלן. כאשר בוחנים את מדד מדלן לחינוך המשקלל את כלל בתי הספר הרלוונטיים לתושבי השכונה, ניתן לראות התאמה בין רמת החינוך ברמת בגין (100 במדד הישגי בחינות המיצ"ב) שדורגה ראשונה כמתאימה למשפחות, לבין שכונת מרכז הכרמל שאמנם היא בעלת תדמית מבוקשת ויוקרתית, אך במדד מדלן לחינוך הגיעה לציון 69 בלבד ולמקום החמישי בדירוג הגולשים.

כמו כן, ניתן לראות כי השכונות שדורגו על ידי גולשים כמתאימות ביותר למשפחות נמצאות כולן על ציר רכס הכרמל. בשכונות אלו אוכלוסייה בעלת עמד סוציו-אקונומי גבוה (8 או 9 מתוך 10) ובהתאם לכך גם רמת השירותים בשכונות אלו גבוהה והן מהוות מקום נוח לגידול משפחה.

עם זאת, ניתן לשים לב כי בעוד הדירוג הסוציו-אקונומי ברמת שאול עומד על 7 מתוך 10, השכונה זכתה בעיניי הגולשים לציון משוקלל כמעט זהה לזה של שכונת אחוזה אשר בה האוכלוסייה מדורגת 9 מתוך 10. זאת יחד עם מחיר דירה ממוצע הנמוך בכ-50% מהמחירים באחוזה, מאפשרים לרמת שאול להיות מוקד משיכה אטרקטיבי למשפחות.

השכונות המומלצות למשפחות צעירות בחיפה:

רוצים לדרג גם את השכונה שלכם לחצו כאן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו