במקרה של סנסציה: ברנסקי בקבינט; זאגא שר חינוך - סרוגים

במקרה של סנסציה: ברנסקי בקבינט; זאגא שר חינוך

הבחירות בבית היהודי אינן רק על ראשות הרשימה, אלא יעניקו למנצח את התיק הבכיר במפלגה, חברות בקבינט המדיני בטחוני ועוד. הנה התרחישים במקרה של ניצחון מפתיע

author-image
במקרה של סנסציה: ברנסקי בקבינט; זאגא שר חינוך
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הבחירות לבית היהודי. תוצאת הבחירות לראשות הבית היהודי, תקבע כמובן את זהות מי שיעמוד בראש המפלגה, אבל מעבר לכך יש לה השלכות על מספר תפקידים נוסף במנגנון המפלגתי ואפילו המדיני.

במידה והיו"ר הנוכחי, נפתלי בנט ייבחר לתפקיד, מן הסתם יישארו מנגנוני המפלגה כמו שהם, וכך גם התמונה בממשלה. אך במקרה של הפתעה ונצחון של אחד המועמדים האחרים, מי שישלמו את המחיר הם בראש ובראשונה בנט עצמו כמובן, אך בעקבותיו גם השרה איילת שקד ומזכ"ל המפלגה ניר אורבך.

נסביר. לפי סעיף 32 של חוקת הבית היהודי החדשה: "יושב ראש המפלגה הוא הראשון ברשימת המפלגה לכנסת והוא בכיר מועמדיה לכהונה בממשלת ישראל ובכנסת.".

אם יונתן ברנסקי או הרב יצחק זאגא עושים את מה שנראה כרגע כלא ייאמן, מפתיעים וזוכים בראשות המפלגה, הם הופכים להיות "המועמד הבכיר לתפקיד שר בממשלה" – הווה אומר יורשים את בנט במשרד החינוך, כולל חברות בקבינט המדיני בטחוני. נזכיר כי שר אינו חייב להיות חבר כנסת, וגם בממשלה הנוכחית כיהן אבי גבאי כשר למרות שלא היה חבר כנסת. ברנסקי התבטא בעבר, כי הרקורד הצבאי שלו מתאים אפילו יותר מבנט לחברות בקבינט.

רק היו"ר בוחר את השרים

בנוסף, סעיף 38 לחוקת המפלגה קובע כי "יושב ראש המפלגה, שלא הוטל עליו התפקיד להרכיב ממשלה כאמור לעיל , יביא לאישור מרכז המפלגה החלטה בדבר: …. בחירת מי שיכהנו כשרים וכסגני שרים בממשלה".

כלומר זאגא או ברנסקי, גם ייבחרו את זהות השרים וסגני השרים שיכהנו איתם בממשלה. החוקה לא מחייבת כי הבחירה תעשה מתוך הרשימה לכנסת, אך סביר להניח כי השניים יתנו לבנט, אם הוא לא יפרוש מהחיים הפוליטיים בעקבות ההספד, את תפקיד השר המשני של המפלגה – נכון לעכשיו שר המשפטים (גם הוא נושא איתו חברות בקבינט).

איילת שקד לפיכך, תיאלץ לפרוש מן הממשלה ככל הנראה לתפקיד יו"ר ועדת החוקה של הכנסת במקום סלומינסקי או לתפקיד סגנית שר הבטחון במקום אלי בן דהן. החלטה שכזו דורשת אישור של מרכז הבית היהודי.

יו"ר חדש – מזכ"ל חדש

אגב, אם יחליט המנצח בבחירות לפרוש פתאום מהקואליציה, הוא ייאלץ לשכנע בכך את חברי הסיעה הנוכחית בכנסת כך לפחות לפי סעיף 39 בחוקה "החלטה בדבר פרישת המפלגה מהממשלה, נתונה בידי סיעת המפלגה בכנסת, בעקבות הצעת החלטה שתובא בפניה אך ורק על ידי יושב ראש המפלגה."

מי שעוד יצטרך להתאמץ למען נצחונו של בנט הוא מזכ"ל המפלגה הנוכחי ניר אורבך. סעיף 40 בחוקה קובע כי "יושב ראש המפלגה ימנה את מנכ"ל המפלגה וינחה אותו בביצוע תפקידו.", כלומר נצחון של אחד המועמדים, מאפשר לו מינוי מנכ"ל חדש למפלגה, במקומו של ניר אורבך שמונה על ידי בנט.

יום חמישי בין 14:00 ל-22:00

נזכיר כי הבחירות יתקיימו ביום חמישי הבא א' באייר תשע"ז, 27.4.2017.

המתמודדים נגד היו"ר הנוכחי נפתלי בנט הם הרב יצחק זאגא ויונתן ברנסקי. כל מועמד נדרש לשלם לקופת המפלגה 15,000 שקל דמי השתתפות, ולהציג 300 חתימות של מתפקדים התומכים בהתמודדותו לתפקיד יו"ר המפלגה.

רשימת הקלפיות בפריסה הארצית פורסמה באתר סרוגים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
כתבה מטופשת, מיותרת ובעיקר הזיה
סבבה | 20-04-2017 19:30
נראה שאין לכם על מה לכתוב. ואני דווקא מייחל ליום שבנט יעוף
2
אחד באפריל היה כבר
| 20-04-2017 19:36
3
מילא להפסיד את בנט, אבל שקד? אסור להפסיד אותה
האם אנחנו באמת רוצים | 20-04-2017 19:39
זו דעתי.
4
לתייק במדור מדע בניוני
| 20-04-2017 20:01
5
להערכתי
חכם בלילה | 20-04-2017 21:09
יש להם סיכוי טוב מאד אם יתאחדו ויעשו רוטציה, אבל במצב הנוכחי של פיצול כוחות נגד בנט, אין סיכוי לאף לא אחד מהם.
6
מקווה מאוד שברנסקי התותח ינצח.
ישי | 21-04-2017 1:28
הלוואי! נמאס לי מבנט המזרוחניק שמתעלם מהערכים כדי להשיג מנדטים. מה זה שווה?!
7
סיכוי קלוש רק אם הם יתאחדו...
אריאל | 21-04-2017 1:32
בכל מקרה גם על מנת להשיג תוצאה ראויה לשמה כדאי להם להתאחד...
8
מאמר ריק מתוכן
| 21-04-2017 11:35
כאוהב ומעריך מאוד את בנט, משמעות המאמר במילים אחרות- אין לבצע התחדשויות ושינויים דמוקרטיים (שהם כמובן גם מעין ציון במבחן הזמן למי ששימש בקדנציה מצד חברי המפלגה, ושאיפותייהם לעתיד) בפניה של מפלגה כלשהי, גם אם העומד בראשה רקוב בעייתי או לא עושה את תפקידו לשמו נבחר [ושוב, כאמור אני לא מתכוון לנפתלי, אלא לרעיון מאחורי הכתבה], וכל זה למה? כי שינוי גורם לשינויים.... רדוד! לפי זה לא נכון לבצע בחירות לעולם עבור שום מפלגה ושום מועמדים, לא משנה מה עושה העומד בראשה, כי צריך לפחד מדברים חדשים
9
Abraham Lincoln
| 23-04-2017 10:35
 Don't change horses in the middle of a stream.
10
היה צריך שזאגה וברנסקי יחליטו אחד על אחד מהם כדי להביס
חבלמאודמאוד | 23-04-2017 10:58
את בנט
11
כדי להחזיר את המפלגה למסלול הציונות הדתית - רק הרב זאגא
הרב זאגא לראשות | 24-04-2017 18:17
גם רב תותח, וגם איש עסקים ממולח. לרב זאגא רקורד עשיר בתעשייה, עם עסקאות ענק ותפקידים בכירים במגוון משרות. מנגד הוא גם בעל קהל מאזינים לשיעוריו של אלפים ואף יותר (דתיים / חילוניים). הרב דוגל במימוש תורתו של הרב קוק, התנהגות על פי התורה בכל רבדי החיים..