ערב יום הזיכרון: השומר הצעיר בכפר עציון - סרוגים

ערב יום הזיכרון: השומר הצעיר בכפר עציון

לא רבים יודעים, כי את גוש עציון הקימו אנשי השומר הצעיר. הערב, ביום נפילת הגוש, דתיים וחילונים מתנועת השומר הצעיר ועד ישיבת הר עציון, ישוחחו בערב יום הזיכרון בכפר עציון על שותפות דתית- חילונית. לאחר מכן יתקיים ערב שירי לוחמים עם העיתונאית והזמרת שרה ב"ק.

author-image
ערב יום הזיכרון: השומר הצעיר בכפר עציון
  שלט ההנצחה לכפר עציון הראשון (יובל קופרמן)

את העובדה כי תנועת השומר הצעיר הייתה ממקימי גוש עציון בשנות ה-40 לא רבים יודעים.

בכפר עציון ינסו לחדד מעט את הזיכרון, כאשר בערב יום הזיכרון ישוחחו על במה אחת אורי פינקרפלד, פעיל שמאל, לשעבר מזכ"ל הקיבוץ הארצי ומראשי תנועת השומר הצעיר – שהיה ממקימי קיבוץ רבדים בגוש עציון – ומשה מושקוביץ, ממקימי גוש עציון לאחר מלחמת ששת הימים, מייסד אלון שבות וישיבת הר עציון – שהיה ממקימי קיבוץ משואות בגוש עציון.

השניים, שהכירו כחברי קיבוצים שכנים עוד לפני מלחמת העצמאות, ישוחחו על "שותפות דתית-חילונית בבניין ובהתיישבות, במצור ובקרב, מאז ועד היום", ויעסקו בשאלה האם חילונים ודתיים עדיין מסוגלים להצעיד את מדינת ישראל קדימה, יד ביד, כפי שעשו זאת אז, בגוש עציון שלפני תש"ח – שלושה קיבוצים דתיים וקיבוץ אחד חילוני.

עוד ישוחחו בכנס ד"ר צבי צמרת, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך ולשעבר מנכ"ל יד בן צבי והרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון. השניים היו ממנסחי "אמנת כינרת" שנועדה להסדיר את היחסים בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית.

ירון רוזנטל, מנהל בי"ס כפר עציון, אומר כי "עד תש"ח חיו הקיבוצניקים של כפר עציון ורבדים בשותפות מלאה. במהלך הקרבות לחמו לוחמים דתיים וחילונים שכם אל שכם, במסגרת הפלמ"ח והחי"ש. יחד עמדו בפני מתקפות קשות, עד לנפילת הגוש בד' אייר תש"ח, שנקבע מאוחר יותר כיום הזיכרון."

"הקונפליקטים של חיים משותפים לדתיים וחילונים היו לא פשוטים, אך לאורך כל התקופה נמצאה הדרך לחיות יחדיו.הערב הזה מנסה להתחקות אחר שיתוף הפעולה המופלא ההוא בבניין ובלחימה, ומבקש למצוא את היסודות ההם שאולי יעניקו לחברה הישראלית השסועה את מה שהיא כל כך זקוקה לו היום".

מיד לאחר האזכרה והפאנל יתקיים ערב שירי לוחמים בהשתתפות שרה ב"ק, עיתונאית תוכנית התחקירים "360" וזמרת, ו"להקת הכפר".

==

הערב יתקיים ביום א', בשעה 20:30 במאהל בי"ס שדה כפר עציון. הכניסה חופשית.

לפרטים נוספים: ירון רוזנטל, מנהל בי"ס שדה כפר עציון: 050-5238479

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו