42% סבורים: הרבנים מחריפים את הסכסוך הישראלי ערבי - סרוגים

42% סבורים: הרבנים מחריפים את הסכסוך הישראלי ערבי

63% מהציבור החילוני סבור שהרבנים מחריפים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מרבית הציבור הדתי, לעומת זאת, כלל אינו רואה בדת גורם שמשפיע על הסכסוך, כך עולה מסקר ארצי שהזמין "המרכז היהודי-ערבי" לקראת כנס בנושא האמונה הדתית והסכסוך היהודי-ערבי שייערך באוניברסיטת חיפה.

author-image
42% סבורים: הרבנים מחריפים את הסכסוך הישראלי ערבי
  למצולמים אין קשר לכתבה (פלאש90)

63% מהציבור החילוני סבור שהרבנים מחריפים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מרבית הציבור הדתי, לעומת זאת, כלל אינו רואה בדת גורם שמשפיע על הסכסוך, כך עולה מסקר ארצי שהזמין "המרכז היהודי-ערבי" לקראת כנס בנושא האמונה הדתית והסכסוך היהודי-ערבי שייערך באוניברסיטת חיפה.

בסקר, שנערך על ידי מכון "הגל החדש" עבור המרכז היהודי-ערבי, השתתפו 500 נשאלים המהווים מדגם מייצג של הציבור היהודי הבוגר בישראל, שנשאלו לדעתם לגבי תפקיד הדת בסכסוך בין יהודים וערבים בתוך ישראל ותפקיד הרבנים היהודים בסכסוך בין ישראל לבין הפלסטינים באופן כללי.

לדבריו של פרופ' יצחק ויסמן, ראש המרכז היהודי-ערבי ומרצה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, מהסקר עולה כי לציבור החילוני בישראל יש עמדות שליליות מאוד כלפי תפקידה של הדת ביחסי יהודים-ערבים בישראל.

"הממצאים מראים כי חלקים נרחבים בציבור היהודי רואים בגורם הדתי – כפי שהוא מתבטא הן בציונות הדתית המשיחית, על מפעל ההתנחלות שלה, והן בחמאס ובתנועה האסלאמית בישראל – כמכשול מרכזי לשלום ישראלי-פלסטיני ולקירוב בין יהודים וערבים", אמר.

מהסקר עולה כי 42% מהציבור היהודי בישראל חושב שהרבנים מחריפים את הסכסוך, זאת לעומת 14% הסבורים כי הרבנים דווקא ממתנים את הסכסוך ו-29% שאמרו שלרבנים אין כלל השפעה (ליתר הנשאלים לא הייתה דעה בנושא). לגברים הייתה עמדה שלילית יותר כלפי תפקיד הרבנים מאשר לנשים: 45.7% מהגברים חשבו שהרבנים מחריפים את הסכסוך לעומת 38.8% בקרב הנשים.

עוד מתברר כי ככל שהציבור היה דתי יותר, כך עמדתו כלפי הרבנים כמפשרים היה חיובי יותר. 35% מהציבור החרדי ראה ברבנים כמפשרים, זאת לעומת 6.7% בלבד בקרב החילונים. לעומת זאת, 63% מהחילונים ראו ברבנים כגורם שמחריף את הסכסוך, לעומת 5% בקרב החרדים.

"מלבד הפער המדאיג המתגלה כאן בין חילונים ודתיים, נראה שהנתונים מראים גם שיש הכחשה או הדחקה בקרב הציבור היהודי הדתי לגבי חלקו בליבוי הסכסוך ובמניעת כל אפשרות להגיע לפשרה", ציין פרופ' ויסמן.

תמונה דומה נמצאה גם בשאלת תפקיד הדת ביחסים בין יהודים וערבים בתוך ישראל: 45% מהציבור היהודי בישראל חשב שהדת יוצרת ריחוק בין יהודים וערבים, 6% חשבו שהיא מגשרת בין הקבוצות ו-38% חשבו שהיא כלל לא משפיעה. גם כאן הגברים היו שליליים יותר מהנשים: 51% מהגברים חשבו שהדת היא גורם מרחיק לעומת 39.5% בקרב הנשים.

בקרב הציבור החרדי והדתי רק כ-25% מהנשאלים חשבו שלדת תפקיד מרחיק ביחסי יהודים-ערבים בישראל, אולם ראוי לציין כי גם הם לא ראו בדת גורם מקרב: רק 6% מקרב החרדים ו-7.5% מקרב הדתיים חשבו שהדת יכולה לגשר בין הקבוצות בישראל. הפער היה גדול בהרבה בקרב החילונים: 63% ראו בדת גורם מרחיק לעומת 4.1% שראו בדת גורם מקרב.

"מטרת הכנס היא להעלות לדיון ציבורי את נושא מקומה של הדת בסכסוך היהודי-פלסטיני ובמרקם היחסים שבין יהודים וערבים בישראל. חשוב לא להשאיר את הזירה בידיהם של הקיצונים משני הצדדים, שמעדיפים לירות במקום לדבר. לתקשורת יש תפקיד מרכזי בתחום זה: היא צריכה לתת יותר מקום לפעילויות בין-דתיות ולשיח של שלום, ופחות להתרכז בביטויים האלימים של הסכסוך", סיכם פרופ' ויסמן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
שהערבים יגיעו בקרוב מאוד ליהודים לא יהיה ראש לסקרים
תרתי משמע | 12-04-2011 16:41
ולמי שלא הבין פשוט הם יורידו ליהודים את הראש
2
הרבי
נועם | 16-07-2021 9:38
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף סטטיק אלוהים