מצטייני החינוך הדתי: בתי ספר שלא מסננים תלמידים - סרוגים

מצטייני החינוך הדתי: בתי ספר שלא מסננים תלמידים

מינהל החינוך הדתי החליט להעניק את פרס החינוך הדתי השנה לבתי ספר מצטיינים. עם זאת, הקריטריונים להצטיינות השנה נבחרו באופן שונה – לא עוד רדיפה אחרי ממוצע הציונים הגבוה, אלא הצטיינות באינטגרציה ובקידום נוער. הפרסים יוענקו בשבוע החמ"ד, אירוע חינוך ענק שיתקיים השנה לראשונה.

author-image
מצטייני החינוך הדתי: בתי ספר שלא מסננים תלמידים
  (אילוסטרציה פלאש90)

השבוע נמסרו לבתי הספר הזוכים בפרס החינוך הדתי ההודעות על זכייתם.

4 בתי ספר על-יסודיים, 5 בתי ספר יסודיים ו–4 גנים ברחבי הארץ זכו בפרסים. אולם בתי הספר הזוכים, כך מתברר, הם לא דווקא בתי הספר האליטיסטים בציבור הדתי שקולטים תלמידים בעלי נתוני פתיחה טובים במיוחד ומצליחים להשיג ממוצע ציונים הנושק ל-100, אלא דווקא בתי הספר המתעקשים להמשיך ולקלוט גם את החלשים ולקדם אותם.

לא בתי הספר הפרטיים בהם ההורים משלמים הון תועפות אלא דווקא בתי הספר עם התקציב הנמוך ביותר. בזה מסמן מנהל החינוך הדתי לבתי הספר להוציא את ראשם מהחול, ולעסוק יותר בחינוך ולא רק בהישגים. יותר בטיפוח המזדנבים מאחור ופחות במשיכת 'בני הטובים' לבתי הספר.

אחד מבתי הספר הזוכים: הוא תיכון 'מוסדות בני עקיבא – אופקים', שזכה בפרס על כך ש"הם פועלים בתקציב מינימאלי ומגיעים להישגים משמעותיים ביותר בעיצוב אישיות התלמידים והעלאת הישגי הבגרות", כלשון וועדת הפרס.

תיכון 'דרך אבות' באפרת זכה בפרס היוקרתי על כך שהוא: "קולט תלמידים שנשרו ממוסדות אחרים", ועל כך שהוא "תיכון יחיד ביהודה ושומרון שאינו ישיבה תיכונית ואינו סלקטיבי". גם כאן רמז מנהל החינוך הדתי באופן ברור על אי שביעות רצונו מהסגנון האליטיסטי שאימץ החינוך הדתי על חשבון התלמידים החלשים הן מבחינה תורנית והן מבחינה לימודית.

משלבים את כל גווני האוכלוסיה

הישיבה התיכונית נעם בגבעת מרדכי בירושלים זכתה בפרס היכולת לשלב בין מצוינות לקידום החלשים והחזקים, וכן על היחס המשפחתי והאישי שנותן בית הספר לתלמידים.

מבית הספר נמסר כי: "בית הספר מצליח לפעול בשני ערוצים גם להצטיין ולקלוט את המצטיינים וגם לקלוט ולקדם חלשים למצוינות, זאת משום שיש מספר מסלולי התקדמות בבתי הספר, שנותנים מענה בד בבד לכל גווני האוכלוסייה וזאת מבלי להפריד את התלמידים בכיתות כך שההטרוגניות נשמרת".  

תיכון "בית חינוך דתי עירוני" בראשון לציון, זכה בפרס היוקרתי על אחוז גבוה של עולי אתיופיה בבית הספר: וכן על: "פיתוח מנהיגות צעירה, טיפוח הזדהות עם מדינת ישראל, וקיום מסדר קבוע ביום ראשון לשירת "אני מאמין" ו"התקוה".

אף שברוב בתי הספר הוזכר גם נושא השיפור בהישגי בגרויות, ומצוינות בתי הספר, ניכר שזו לא המטרה היחידה של החינוך הדתי – בחינוך הדתי חשוב גם… איך לא, חינוך. נראה שבמנהל החינוך הדתי מבינים שהחינוך הוא בעיקר בניית התלמידים ולא רק העברת ידע בתחומים שונים.

ואלה הם הזוכים

הפרס יוענק במסגרת שבוע החמ"ד , אירוע חינוך ענק, שיתרחש השנה לראשונה, הפרסים יוענקו ב כ"ה אדר ב', ה – 31.3.11, בקטגוריית הגנים זכו: "זימרת הארץ", גן סתוונית, דימונה", "שלהבת י-ה חברון", וגן "צאלון" בקריית ים.

בקטגוריית בתי הספר היסודיים זכו: "עילאי – מגדל העמק", "עקיבא – בת ים", "נועם – פסגת זאב", ו"יקיר – מועצה אזורית שומרון".

 בקטגוריית בתי ספר התיכוניים זכו: הישיבה התיכונית של רשת "נועם" בירושלים", תיכון "דרך אבות" באפרת, תיכון "בית חינוך דתי עירוני" בראשון לציון, ותיכון "מוסדות בני עקיבא – אופקים".

ישראל גולדברג מנכ"ל ועד ההורים למען החינוך הדתי בישראל ציין בתגובה: "אנו שמחים לגלות שלפחות בחינוך הדתי ילדינו לא נמדדים על פי הציונים, אלא גם על פי יכולותיהם הרגשיות, ושהחינוך הדתי שם את החינוך במרכז".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ולכן מהבורר תלמידים, ראוי שמנוע גבית אגרת חוץ!!!
יוסי א. | 24-02-2011 14:46