ירושלים עולה לגובה

ירושלים עולה לגובה

בשנים האחרונות נבנים בירושלים מגדלים רבי קומות, שהולכים ומשנים את קו הרקיע של העיר. צפו בניתוח של אתר מדלן.

22.09.16 14:29  י"ט באלול תשעו
כלכלה ונדל"ן: והפעם: ירושלים עולה לגובה
  בנייה בירושלים (צילום: קובי גדעון / פלאש 90)

ירושלים מאופיינת ברובה בבנייה נמוכה יחסית, בעיקר בפרויקטים חדשים למגורים. בשנים האחרונות מדיניות התכנון בעיר במגמת שינוי, כך שניתן לראות בנייה של רבי קומות ומגדלים ההולכת לשנות את קו הרקיע של הבירה. בדיקה של אתר מדלן, המספק כלים ומידע לציבור רוכשי ושוכרי הדירות, מצביעה על המגמה.

עלייה מתונה
לפי ישראל שוורץ, אנליסט באתר מדלן: "העלייה בשיעור העסקאות לרכישת דירה במגדלי מגורים מעל ל-16 קומות בירושלים היא מתונה יחסית.

אם בשנים 2008 ו-2009 שיעור העסקאות היה מזערי ועמד על כ- 3% מסך העסקאות בעיר, ב-7 השנים האחרונות חלה עלייה של כ- 10%, כך שכיום, כל דירה שמינית שנמכרת בבירה היא במגדל מגורים.

יחד עם זאת, בהשוואה בין מספר העסקאות לרכישת דירות במגדלים בירושלים, לבין מספר העסקאות לרכישת דירות בגוש דן, נמצא פער משמעותי, כאשר ב-2015 כל דירה שלישית שנרכשה באזור גוש דן הייתה במגדלים בני 16 קומות ויותר".

מדלן

 

עוד עולה מהנתונים כי שיעור הדירות החדשות שנמכרו במבנים בני 16-20 קומות ב-3 שכונות מובילות בירושלים בבנייה לגובה, עומד על 10% בשכונת מקור ברוך, 35% בקריית היובל ו-38% ברמת שרת.

שיעור הדירות החדשות שנמכרו במבנים בני 21 קומות ויותר ב-3 שכונות מובילות בבנייה לגובה בירושלים, עומד על 7% בשכונת מקור ברוך, 39% בשכונת ארנונה ו-45% במרכז העיר.

כמו כן, בטווח הארוך השכונות שצפויות לשנות באופן מהותי את קו הרקיע שלהן בעתיד הן קריית היובל עם 71 בנייני מגורים גבוהים, שכונת רוממה בה מתוכננים 44 בניינים גבוהים, וכן שכונות הרכס הלבן, גילה ומרכז העיר שבהן ייבנו עשרות מגדלים נוספים.

מגמה מתמשכת
לפני כחודשיים, מדיניות הבנייה לגובה קיבלה תוקף נוסף בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה. כך, על פי ההחלטה, תאושר תוספת זכויות בנייה משמעותיות לאורך צירי הרכבת הקלה בעיר לצרכי הקמת יחידות דיור, עסקים ומלונאות. מטרת המדיניות החדשה היא להגדיל את מספר יחידות הדיור הנבנות בעיר, לייעל את השימוש ברכבת הקלה ולהפוך אותה לחלק מוביל בפיתוח העיר.

ההקלות שהוצגו לוועדה המקומית לתכנון ובנייה על-ידי האגף לתכנון עירוני מציעות תוספת בנייה בהתאם לגודל המגרשים. במגרשים שגודלם עד דונם אחד יועלו אחוזי הבנייה מ-240% ל-360% (מ-6 קומות ל-9 קומות). במגרשים של עד 1.5 דונם ניתן יהיה להגיש תכניות עד 440% בנייה במקום 320% בנייה ועד גובה של 12 קומות.

במגרשים בשטח של מעל 1.5 דונם יתאפשר להגיע לעד 720% בנייה ועד 18 קומות במקום 8-12 קומות כיום. בנוסף, במגרשים המצויים על קו רכס גבוה אפשר יהיה להגיע עד ל- 1,200% בנייה (גובה של 30 קומות).

התכניות לבנייה גבוהה מתחשבות בקריטריונים העירוניים הנדרשים לתכנון, בהם הקפדה על אזורי שימור בעיר העתיקה, פתרונות תנועה וחניה, שילוב שטחי ציבור ופיתוח המרחב הציבורי, וכמובן שילוב התושבים והקהילה בתהליכים השונים. התוכנית הוכנה בשיתוף עם לשכת התכנון המחוזית, ובקרוב תובא לאישור בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

כתיבת תגובה

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

אין תגובות
הצג את כל התגובות