בית הדין הרבני אישר יהדות, משרד הפנים לא השתכנע - סרוגים

בית הדין הרבני אישר יהדות, משרד הפנים לא השתכנע

במהלך דיון בועדת הפנים של הכנסת שנערך במסגרת 'יום הזהות היהודית' הובאה עדות מדהימה שלא אישה שיהדותה אושרה על ידי בית הדין הרבני בטבריה, היא נישאה כדת משה וישראל, אבל משרד הפנים סירב להכיר ביהדותה ולפיכך לא רשם אותה כאזרחית מדינת ישראל.

author-image
בית הדין הרבני אישר יהדות, משרד הפנים לא השתכנע

במסגרת יום הזהות היהודית שצוין היום בכנסת עלתה גם סוגית מתן אישור למי שיהדותו הוטלה בספק.

דיון בועדת הפנים של הכנסת נסוב סביב בעייה ייחודית שהועלתה על ידי ח"כ זבולון אורלב ו"צהר לחקיקה" – יוזמת החקיקה של ארגון רבני "צהר". בדיון הסתבר כי מידי שנה פונים כ- 4,000 איש ואישה אל בתי הדין הרבניים על מנת לברר את יהדותם ולקבל אישור על יהדותם.

פרויקט "שורשים" של ארגון "צהר", שבראשו עומד הרב שמעון הר שלום, מסייע לרבים מהפונים לאתר את המידע המאשר את יהדותם, ובעקבות המידע, בתי הדין הרבניים מסוגלים לקיים דיון מהותי ולפסוק כי הפונה לבירור יהדותו אכן יהודי.

פסיקה זו חשובה ביותר שכן היא מאפשרת לפונים להינשא כדת משה וישראל, ובמידה ומשרד הפנים רושם את יהדותם, אזי ילדיהם יוכלו בעתיד להינשא, ביתר קלות, כדת משה וישראל.

ואולם, מסיפורה המדהים של גב' יהודית וייצמן, שהעידה בפני הועדה, עלתה מציאות עגומה שלמרות שיהדותה אושרה על ידי בית הדין הרבני בטבריה, ורב המועצה האיזורית גולן, הרב יהושע הרשקוביץ', השיא אותה כדת משה וישראל, משרד הפנים סירב להכיר ביהדותה ולפיכך לא רשם אותה כאזרחית מדינת ישראל.

היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, עו"ד הרב שמעון יעקובי, אמר כי אינו מבין מדוע משרד הפנים מסרב לרשום אנשים אלו כאזרחים יהודים וכי לדעתו, על פי הדין הקיים, קיים תוקף משפטי ברור לפסקי הדין של בתי הדין הרבניים.  עו"ד אודליה אדרי, ממשרד הפנים, אמרה כי כרגע הנושא נדון בבג"ץ וכי משרד הפנים מגבש את עמדתו.

בסיכום הדיון, הציע ח"כ אזולאי, יו"ר הועדה, למנכ"ל הרבנות הראשית, מר עודד וינר ולעו"ד שמעון יעקובי, היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים כי ייזמו פגישה עם בכירי משרד הפנים על מנת לגבש עמדה ראויה. ח"כ אזולאי הבטיח כי במידה וצעד זה לא יצלח, הוא יסייע לטפל בנושא זה באופן ישיר מול שר הפנים. הצעה נוספת לסדר היום היא הכנת הצעת חוק שתכיר באישורי היהדות על פי פסיקת בתי הדין הרבניים.

ח"כ אזולאי אמר בסיכום כי "במידה ונעמוד מנגד, יתברר כי, אנחנו, ציבור שומרי התורה, עושים עוול לאלפי יהודים שיהדותם אושרה על ידי בתי הדין הרבניים ומשרד הפנים מסרב לרשום אותם כאזרחים יהודים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו