האם "עזרא" יכולה לכפות עלי לשלם בניגוד לרצוני? - סרוגים

האם "עזרא" יכולה לכפות עלי לשלם בניגוד לרצוני?

הרב ש. יוסף וייצן נשאל: אני מדריך בתנועת הנוער עזרא, ויצאתי בקיץ למחנה הכנה למדריכים. בהנהלת התנועה אמרו אז כי היציאה להכנה חובה וכי כל מי שלא יצא להכנה - אז החניכים שלו לא יוכלו לצאת למחנה, אך מנגד אמרו כי מחנה ההכנה עולה 90 ש"ח לכל מדריך(!). האם אפשר שלא לשלם?

author-image
האם "עזרא" יכולה לכפות עלי לשלם בניגוד לרצוני?

שאלה:
שלום כבוד הרב!

אני מדריך בתנועת הנוער עזרא, ויצאתי בקיץ למחנה הכנה למדריכים. בהנהלת התנועה אמרו אז כי היציאה להכנה חובה וכי כל מי שלא יצא להכנה – אז החניכים שלו לא יוכלו לצאת למחנה, אך מנגד אמרו כי מחנה ההכנה עולה 90 ש"ח לכל מדריך(!).

מכיוון שזה לא מתקבל על דעתי שמדריך, המשקיע שנתיים מחייו לפעילות התנדבותית, ישלם 90 ש"ח על ההכשרה הנצרכת לאותה פעילות התנדבותית, הלכתי למזכ"ל התנועה, בני פרינץ, ואמרתי לו שאני לא משלם להנהלה מכיוון שאני רוצה שהם ידעו שזה לא בסדר שהם דורשים ממני תשלום כשאני בכלל לא רציתי לצאת להכנה הזו.

בני ענה לי שלדעתו אני טועה אך הוא אמר לי לשאול את דעתך.

אז:
א. האם אכן מותר להם לדרוש תשלום על פעילות שהיא עצמה כפויה על המדריכים?

ב. אם אשלם את 90 הש"ח האלו לקופת הסניף אך לא להנהלה, האם אז זה בסדר, מבחינת גזל (שזה לא יגיע להנהלה אך יגיע לסניף) ומראית עין (שבהנהלה יחשבו שלא שילמתי אך באמת כן שילמתי)?

תשובה:

שלום רב.

השאלה אינה שאלה הלכתית אלא שאלה מוסרית. מבחינה הלכתית אף אחד לא מחייב אותך ולא כופה עליך להתנדב. מדובר על בחירה חופשית. ההתנדבות שאתה נכנס אליה היא על דעת כל התנאים שמקובלים בתנועה.

מבחינה ענינית לא דיברתי עם המזכ"ל אולם יתכן שתשלום 90 ש' זה דמי הוצאות על אוכל שינה וכד'. לא מדובר על כך שאתה משלם על כך שאתה מדריך אלא שמכיון שבפועל אתה מקבל אוכל וכד' ויש הוצאות רבות על המחנה ההוצאות מתחלקות בינך לבין התנועה.

מה שהתנועה מחייבת מדרכים שיוצאים למחנה להיות במחנה הדרכה כנראה שהיא חושבת שללא הכנה ההדרכה של החניכים תהיה פחות טובה. ולכן אין ברירה וצריך לעשות מחנה הכנה.
לא נראה לי שיש משמעות שתתן את הכסף לסניף. תמיד טוב ולתרום לסניף אבל התשלום הוא על קבלת שירותים זאת קיבלת לא מהסניף אלא מההנהלה הארצית.

הדבר דומה למי שקנה אצל ראובן והוא משלם לשמעון. נכון שזה לא ממש דומה שהרי מדבור על אותה תנועה אולם יש בכל אופן הבדל בין כספים במסגרת הארצית למסגרת הסניפית.

כל טוב.

==

הרב הרב ש. יוסף וייצן הוא רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל. התשובה נלקחה מאתר הישיבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו