בתי הדין לממונות מציגים: יש אלטרנטיבה לבית המשפט - סרוגים

בתי הדין לממונות מציגים: יש אלטרנטיבה לבית המשפט

בראיון עם דיין בבית הדין לממונות בשדרות, מציג הרב אריאל בראלי את האלטרנטיבה ההלכתית לבתי המשפט האזרחיים. לדבריו בתי הדין לממונות יעילים יותר מבתי המשפט (פסק דין תוך שבועיים) והכי חשוב פוסקים לפי ההלכה. בינתיים התארגנות פרטית אך בעתיד הם מקווים להחליף את בתי המשפט

בתי הדין לממונות מציגים: יש אלטרנטיבה לבית המשפט
  אולם בית הדין לממונות (גזית)

לקראת פרשת משפטים, אותה נקרא בשבת, קיימנו ראיון עם הרב אריאל בראלי, ר"מ בישיבת ההסדר בשדרות, ודיין בבית הדין לדיני ממונות בעיר.

מה זה בכלל בית דין לממונות?

השבת נקרא את פרשת משפטים אשר בה מדריכה אותנו התורה כיצד לפתור סכסוכים ממוניים. מטרת בית הדין לממונות ליישם את ערכי התורה וההלכה בחיים מודרניים משתנים, בכל תחומי החיים הציבוריים והעסקיים.

ישנה תפיסה שבית משפט הוא המקום היחיד לברור הצדק,  צדק יעשה דווקא על ידי אנשים שעברו הכשרה אקדמאית, על יושרם ניתן לסמוך, לעומת זאת דיין שלמד תורה בישיבה לא מסוגל לתת מענה לשאלות מורכבות מחיי המסחר המודרני.

לדעתי תפיסה זו מוטעת ופוגעת במרכזיות של תורה. בשולחן ערוך "חושן משפט" ישנם הלכות רבות ומפורטות המקיפות את כל תחומי המסחר. האתגר העומד בפני הדיין הוא להמיר את המושגים של שור וחמור לרכב ומטוס ולמצוא מקורות הלכתיים אשר יתנו מענה לדרכי המסחר המתחדשים. זו התפארת של תורה, היכולת להוריד את רצון ה' למציאות בכל זמן נתון.

המחויבות לצדק ומוסר היא הלב של המשפט העברי. הכל מתמצא בפסוק "ועשית הישר והטוב".

מי שיגיע לבית דין יגלה שדווקא שם  ישנה הקשבה מלאה לבעלי הדין עוד לפני ששומעים את עורכי הדין. ההלכה מדריכה את הדיין לחקור בעצמו את בעלי הדין והעדים על מנת להוציא את האמת לאור. על פי רוב הדיין  מעורה בנעשה מסביב , הוא שרת בצבא ומכיר את מורכבות חיי המסחר. לפעמים, בשאלות מורכבות, הדיין פונה ליועץ חיצוני אשר מספק חוות דעת מקצועית לבית הדין.

כמה בתי דין לממונות קיימים בארץ? מי מפעיל אותם?

בתי דין לממונות אינם נבחרים על ידי מוסדות המדינה אלא הם התארגנות פרטית של ציבור החפץ בהקמת בית דין. אנחנו בית דין שעל יד ישיבת ההסדר בשדרות שייכים לרשת "גזית"-"ארץ חמדה", זו רשת ארצית המונה  ששה בתי דין בירושלים, גוש דן, בית שמש, צפת, עפרה ושדרות.

"גזית" מנסה לבנות רשת מקצועית המחוייבת לרמה גבוהה של עבודה. הדבר מתבטא בהקפדה על זמנים, על אולם דיון מכובד, פרסום פסקי דין הכוללים את הטענות והנימוקים ההלכתיים. כמו כן ישנה גישה אחידה כלפי שאלות מחודשות כגון חיוב על נזקי גרמא, על ידי צוות תלמידי חכמים בהנהגתם של הרב אריאל והרב ליאור.

אולם דין מכובד והקפדה על זמנים. בית הדין בירושלים ("גזית")

כמה זמן נמשך הדיון בבתי הדין לממונות?

אחד מיתרונותיו של בית הדין לממונות הוא הזמינות. עד חודש ימים לוקח מזמן הגשת התביעה לדיון הראשון. פרק זמן של שבועיים לוקח מזמן הדיון המסכם ועד זמן נתינת פסק דין. עלות פתיחת תיק בבית דין  בשדרות היא 100 ₪.

האם יש אפשרות לערעור על פסק הדין? מי אוכף את פסק הדין?

חוק הבוררות נותן אפשרות לגשת עם פסק דין של בורר לבית משפט מחוזי וקבל אישור לאכיפה של ההוצאה לפועל. לכן, לפני כל דיון אנו מחתימים את הצדדים על כתב בוררות ובכך יש תוקף חוקי לפסק דין. לגבי ערעור, ברשת גזית ישנה אפשרות ערעור בתנאי שאחד מששת אבות הדין מאשר זאת.

האם זכורים מקרים מעניינים בבית הדין בשדרות?

היו כמה מקרים מיוחדים לזמן החרום בשדרות. למשל, אדם ששמע התראה תוך כדי נהיגה , עצר את רכבו ורץ למיגונית הקרובה. כאשר הוא חזר ראה שרכבו הדרדר ופגע במכונית חונה. מרוב הלחץ הוא לא משך את ידית הבלם. חלק משיקול הדעת היה האם ניתן לצפות מאדם במצב זה לדאוג להרמת הבלם. רק מי שגר בעיר וחש  את הלחץ מירי הקאסם יכול לענות על שאלה זו!

ומה לגבי העתיד מה הוא החזון?

אנו פועלים להגברת המודעות בציבור, לשם כך הקמנו את מכון "משפט לעם" העוסק בפרסום ובהרצאות במוסדות חינוך על דיני ממונות. בעז"ה נגיע לכך שאדם דתי פונה בכל ברור ממוני לבית דין. אם מראש אנשים יחתמו בחוזי עבודה או שכירות דירה שהם מקבלים עליהם את בתי דין לבורר השגנו את המטרה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לגבי קצב הדיונים והפסיקה
אחד העם | 26-01-2011 18:32
הכל תלוי בעומס. לכן, בתי הדין של גזית, שלצערי עדיין אינם עמוסים כמו בתי המשפט או בתי הדין המחוזיים, יכולים לעמוד בקצב מהיר של מעבר מפתיחת תיק לדיונים ולפסיקה. כשיהיה שם עומס, אז גם הם לא יעמדו בזה, בדיוק כמו בתי המשפט ובתי הדין המחוזיים.
2
אל תתפתו
עידו | 27-01-2011 10:39
עדיף להגיע לבית משפט .אצל הדוסים יש שיקולים לא עניינים