הרב אפרתי: י"ט בכסלו? אין ביום הזה משהו מיוחד - סרוגים

הרב אפרתי: י"ט בכסלו? אין ביום הזה משהו מיוחד

במקום לשתות ולשיר ולהגיד ווארטים שחלקם סודות התורה באופנים קטועים שהציבור אינו ברמה הראויה להבין אותם על בורים, עדיף ללמוד בבית המדרש תמידים כסדרם, ובלי קונצים

author-image
הרב אפרתי: י"ט בכסלו? אין ביום הזה משהו מיוחד
  יש עוד רבנים שהשתחררו מהכלא. האדמו"ר הזקן

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה. האם אומרים תחנון בערב חג הגאולה יט' כסלו? האם זה נחשב ראש השנה לתורה? ואם בישיבה אומרים לא להגיד?

האם להשתתף בהתוועדות שיש בישיבה על חשבון סדר צהרים מחר? או חברותא?

מה היחס העקרוני לחג הזה בדרך שלנו?

תשובה

אומרים תחנון כרגיל, ואין ביום זה משהו מיוחד של ראש השנה וכד'. התורה שייכת לכל השנה, ויש הארה מיוחדת שלה בחג השבועות.

אמנם אחד מרבני חב"ד השתחרר מהכלא ביום הזה, אך אלה היו דברים תדירים בגלות האחרונה שגדולינו נכנסו ויצאו מן הכלא פעמים רבות, ומה בכך. וכי את יציאת דניאל מגוב האריות אנו חוגגים? את משיכת יוסף מן הבור או יציאתו מן הכלא אנו חוגגים? זו אינה דרכה של תורה להמציא דברים כאלה.

אין זאת אלא ממגמת התקופה שלנו, חלקנו חייבים להעצים את הרגש והאני בחוויות הסטוריות, ופחות להתמקד בעליה העקבית הסזיפית כלפי מעלה, עליה שהתרגשויות בה מעט.

עבודת השם אינה קשורה למאורעות לכאן ולשם, אלא ללימוד התורה הנצחית בכל מצב, תמידים כסדרם. אדרבה, כאשר יש מאורעות שונים האדם נמדד ביכולתו לפנות אל התורה לשמוע את קול ד', במקום להתמקד במקרים עצמם, וכפי שנפסק בשו"ע בהלכות מעונן ומכשף, וכדברי רש"י על הפסוק 'תמים תהיה עם ד' אלוקיך'- התהלך לפניו בתמימות. העיקר הוא קו האופק ורק מכוחו מקבל ההווה את משמעותו, ולא להיפך.

כבר הזהיר החסיד האמיתי הגר"א להתרחק ממנהגים חדשים שאין בהם יסוד בתלמודים ובזהר, ובמיוחד מ'חגים' חדשים. ואצל צעירים רבים (לא כולם) המשיכה לחסידות מגיעה מתוך עייפות לעסוק בעמל הקשה של התורה, וחיפוש ממתק רוחני אישי שיתאים למידותי כך שלא אצטרך ממש לצאת מגדרי ולהשתנות כלפי שמיא.

במקום לשתות ולשיר ולהגיד ווארטים שחלקם סודות התורה באופנים קטועים שהציבור אינו ברמה הראויה להבין אותם על בורים, במקום זאת עדיף ללמוד בבית המדרש תמידים כסדרם, ובלי קונצים. כפי שלא שמענו שהרב זצ"ל או בישיבות הקד' חגגו משהו כזה ביום זה, אלא עסקו כל ימיהם בתורה שהכל בה ורק בכחה מובנים בעמקות בגיל הראוי סודותיה.

כשלומדים גמרא, תלמדו כמו שצריך. כשלומדים אמונה בסדר ערב, תלמדו כמו שצריך. לאט ובעמקות ולפי הסדר במשך השנים, כפי שעשו גדולי ישראל. רק כך נבנים בגדלות, ורק כך נבנה גם בעל התניא עצמו עד שנהיה מגדולי ישראל.

תורה נקנית בעמל ובהתבטלות כלפיה במשך זמן רב, וכפי שכתב בנפש החיים שאין שום דבר העומד כערכו של עסק התורה.

לא מלמדים סודות תורה לכל אחד

ובכלל- הרצי"ה היה אומר שמרכז הרב היא המשך של וולוז'ין וידוע לך מסתמא מה חשבו בישיבת וולוז'ין על עניינים אלה. ואמנם הרב התייחס בחיוב לחלק מהנאמר בחסידות, ובהערכה לכל גדוליה, אך כסניף צדדי לתורה הגואלת שהאירה בכתביו ולא כדבר עיקרי. על כן לא לימד ולא כתב בדרכם וגם לא בסגנונם, אלא בהארת נשמת הכלל בספרי האורות, דווקא על פי דרכם של רמח"ל והגר"א, וממילא הפרט מקבל את ערכו החשוב ממעיין הקודש הכללי. בייחוד בארץ ישראל, יש להעצים את תורתה שהיא נשמת הכלל, ובזה הפרט מקבל ערך עצום הרבה יותר מאשר מי שמתמקד במבט אישי וכך מביט על הכל.

הרב כתב בשמונה קבצים מספר פעמים בחריפות על הפגימה העצומה ועיכוב הגאולה כאשר לומדים סודות התורה באופן שהאדם אינו בר הכי לכך, וללא הסבר ארוך ועקבי ועמוק, כפי שרמב"ן כתב איש מפי איש, מגדולי הסוד ולא בחובבניות של פה ושם חצאי רעיונות בהתוועדות המונית.

וכן בהקדמה לספרו 'עץ חיים' פירט מהרח"ו את התנאים בהם יש לעמוד על מנת להכנס ללימוד תורת הסוד בלי קילקולים, ולהלן חלקם:

א. להיות ירא מהעונש האלוקי שבא על החוטא. יראה זו קודמת ליראת הרוממות ולאהבת ד', והיא הכרחית בשל היותה קיימת גם כאשר היצר מתגבר מאד באדם לחטוא

ב. להקפיד שלא לחטוא חטאים כלשהם, אפילו בשוגג

ג. לא לאכול בשר ויין בימי החול

ד. לרדוף שלום ולא לכעוס לעולם

ה. להיות עניו מאד ולברוח מהגאוה

ו. להקפיד לטבול לאחר יחסי אישות או טומאת קרי

ז. לא להתרכז בהנאה בשעת תשמיש המיטה, אלא להרהר אז בשם ד'

ח. להתוודות לפני השינה בכל יום

ט. לא לדבר כלל, חוץ מדבר מצווה

י. לעשות תיקון חצות בכל ערב וערב בבכי

יא. להגיע ראשון לבית הכנסת, עטור בטלית ותפילין בעלות השחר בקביעות

יב. להזהר לאהוב כל יהודי בתכלית

יג. לא להפסיד שום אמן או קדיש או קדושה בשום יום

יד. לעסוק בתורה מעוטר בתפילין במשך היום

טו. עיקר העיקרים- "צריך שיהיה עמל בגמרא מאד ואל יחשוב שיגלו לו רזי התורה בהיותו ריק מזה".

האם באי ההתוועדויות הללו שבהם מדברים סודות, עומדים בקריטריונים אלו? האין זו רק קפיצת מדריגה פזיזה רק על מנת לחוש טוב?

מעין פגיעה בגר"א

התרופה למבוכת הדור היא התורה, כפי שהיא, כולל האמונה שבה בעמקות ולאורך שנים. לא תחושות נעימות של רגע, ולא לימוד של התוועדות עם שירים סוחפים שלפעמים מרוב התרגשות יש שחושבים שהרבי שנפטר עודנו חי. הרי 'אני' חש אותו, הנה הוא כאן ממש. רח"ל. רק בעמל שכלי ומתן מקום נכון לרגש אפשר להגיע למדריגת 'והיית איש אחר'. אין פתרונות קסם.

ועוד, שבציון כזה של יום הפצת החסידות יש מעין פגיעה בגר"א ובדרכו, שהורה שלא להיות בדרך זו עד שברח מן החלון כשבא בעל התניא לבקרו, כדי שלא לתת חיזוק לכיוון הזה כידוע. גם אם בימינו אפשר לקחת מן החסידות וטוב לעשות זאת, עדיין ציון יום מיוחד שכולו לשם הפצת תורתם כיחידה, יש בזה פגיעה בתורת הגר"א שהיה גדול הדורות האחרונים.

לפיכך אין מנהגינו לעשות התוועדויות בכל מני ימים ולילות או המצאות כאלו, אלא ללמוד בישיבה או בחברותא. תשאל את ראש הישיבה, וודאי תשמע דברים דומים.

על כל פנים, מנהגי הישיבה בתפילות נקבעים על פיו ולא על פי רבנים אחרים.

כל טוב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
62 תגובות - 57 דיונים מיין לפי
1
תוצאות מהשתח לאן הווילה שיטה של ליטאים
אלי | 29-11-2015 14:58
2
אח.. איזה מסכנים הדתיים
רונן | 29-11-2015 15:15
שאלו הם הרבנים שלהם. קנאות דתית במיטבה.
3
מי שצועק סימן שכואב לו...
מני | 29-11-2015 15:17
הדבר היחיד שיש לומר אחרי רצף הטענות החכמות הוא שמי שכואב לו שיהודיםמתחזקים ולומדים חסידות. מי שכואב לו שדוקא מסלתה ושמנה של הציונות הדתית מתחברים לחסידות אזכנראה שכואב לו ומקנא ומציק לו. בכלל ב"ה המחלוקת הישנה נגד חסידות עברה ואיננה. אבל מדי פעם קם ׳חד בדרא׳ ומנסה לעורר געגועים לגרא ולחרם שלו. נו... שיהיה בהצלחה רבה. ורק ישים לב כבוד הרב הכותב מה נשאר ואיזה רושם השאירו ה׳חד בדרא׳ האחרונים...
המחלוקת נגד החסידים עברה?!
אני | 30-07-2018 12:46
האם החסידות שינתה את תפיסתה שישתנה היחס אליה?
4
הרב ברוך - איכזבת בגדול !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
חרדלניק מתנחל | 29-11-2015 15:32
פעם ראשונה - כאשר הישגת על מפלגת יחד (על דרכו של הרב מאזוז שליט"א) כשבועיים לפני הבחירות. הניאו-רפורמים מהבית היהודי שמחו על כך כמוצא שלל רב. תמשיך לבקר (בצדק) את הניאו-רפורמים ואז תוריד 4 מנדטים לאלטרנטיבה התורנית להם. לך תחפס עכשיו רבנים חרדים ספרדים תומכי ארץ ישראל, כמו הרב מאזוז שליט"א. פעם שניה - עכשיו. אל תמעיט בערך החסידות !!!! מה כואב לך שלילה אחת בשנה יהודים נאספים ביחד, שותים משקה, שרים שמחים ואפילו שומעים קצת דברי תורה (אפילו אליבא דשיטתך). דבריך רק מרחיקים אותי מחרדלים כמוך ומקרבים אותי לחסידות (בעיקר - לרבנו) !!! אתה מצנן בעבודת השם. בסוף כל תלמידי הרב קוק (ואני ביניהם) נהיה גם תלמידים של הבעל שם טוב. מוסיפים אור על אור. מקווה שישאר לך ושכמותך מניין. בעצם לא - שכולכם תחזרו בתשובה !!!!
5
פשוט בושה
אליעזר | 29-11-2015 17:01
מאמר זה לא מכבד את הכותב, ולא את האתר. ניכר היטב שהכותב לא בקיא בתורת החסידות, לו היא בקיא יותר ודאי היה מזזה מה שזיהה מיד הרב הנזיר זצ"ל שתורת הרב בנויה ומיוסדת על תורת חסידות חב"ד, וכפי שאמר הרב הנזיר זצ"ל לרב זצ"ל. אך בלי קשר לכך, דברי הכותב שבאים לקרר תלמידים מלימוד חלק מסוים בתורה, והתעוררת בעבודת ה' בודאי אינם דרכו של הרב. השנאה לדרכו של השונה שניכרת בדברי הכותב בודאי אינם באים מתורת הרב זצ''ל. כל כך חבל שבימים אלו שהאחדות כ"כ חשובה לכולנו מוצא האתר לפרסם מאמר שענינו להרבות מחלוקת ולהנציח מחלוקת ישנה (מחלוקת תלמידי הגר"א בחסידות) שב"ה עברה מן העולם.
אילו היית בקיא בחסידות לא היית רושם את תגובתך
אני | 30-07-2018 12:48
.
6
לחב"ד יש תורה הרבה יותר סדורה מתורת תלמידי הגר"א
חבקוק | 29-11-2015 17:11
רוב תורת תלמידי הגר"א היא ליקוטי שמועות ולא תורה גאולית מסודרת
לחבקוק (תגובה 6)
יעקב | 15-04-2019 5:13
א. לתלמידי הגרא אין תורה בכלל בגלל שאין דבר כזה 'תורת הגרא' (מילא אלה שאומרים 'תורת רמחל או 'קבלת הגרא) הניסוח הדי מוזר הזה שקול ללקרוא לכל החידושים של התוספות (שאיתם נכללת גם כמובן שיטת חשיבה קונסטיטנטית) תורת התוספות תורת הרמבם וכיוצא בכל אלו. הספרים שיש לנו מהגרא לא שונים מהותית מאף ספר שכתב תח אחר במשך הדורות, הם חידושים וביאורים על התורה ועל הסוגיות שהיו קיימות עד דורו עצמו של אותו תח. לעשות כל רב מייסד שיטה או תורה חדשה זה בין גימיק זול לכפירה בנבואת משה שהיא אחד מיג עיקרים. ב. אני מעודי לא שמעתי על חלק כזה בתורה (כנראה הוא במהדורה החדשה של התורה, המהדורה שלא ירדה מסיני ואנשים חכמים וצדיקים יותר ממשה רבינו כתבו) שנקרא 'תורת גאולה' כנראה שגם הגרא לא שמע עליו, וסביר מאוד שבגלל זה גם אין לו תורת גאולה מסודרת. אני משוכנע שגם אתה בעצמך לא באמת מה זאת החיה המוזרה הזאת (והזרה ליהדות המוכרת) שנקראית 'תורת גאולה' אבל אם זה עושה לך טוב אז יאללה לך על זה, אבל בבקשה ממך אל תדבר על הגרא, לא בגלל הגדלות שלו פשוט כי כנראה הוא צודק, ואני לא אומר שמעצם היותו הגרא הוא פשוט צודק ואין להרהר אחריו, פשוט הוה היה בן אדם נורא נורא חכם ואני לא חושד בו שהוא יגיד דבר שהוא לא בדק עד הסוף או דבר שהוא לא בטוח באמיתותו. אז קצת מחשבה וקצת דיבור בכבוד לאדם כל כך גדול וחכם.
7
במחילה מכבודו
בנימין | 29-11-2015 17:38
זה לא נכון ולא ראוי לנכס את הציונות הדתית רק לרצי"ה זצ"ל. יש גדולים אחרים שראו ביום הזה יום חשוב - ודאי שלא ראש השנה, אך יום בו נפתחו מעיינות חכמת החסידות. מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל נהג להשתתף בהתוועדויות י"ט כסלו ולדבר בשבחו של הגר"ז.
8
הבן אדם מסכן אין מילים אחרות
מנחם | 29-11-2015 17:39
פשוט רחמנות עליו
9
ב"ה שיש תלמידי חכמים ישרים כרב אפרתי בדורנו
אבנר | 29-11-2015 17:46
חבל שחלק מהמגיבים לא ממש קראו והעמיקו במה שנכתב
10
בזיון
אריאל | 29-11-2015 17:51
חובבניות פה ושם? הרב גינזבורג חובבן? הרב יואל כהן חובבן? מאמר נוראי. הציונות הדתית ירדה מהפסים. אתם לא הרבנים שלי יותר
11
מאמר מצויין כל הכבוד
ממ | 29-11-2015 18:12
החבדניקים הם מסיונרים בתוך הציבור הדתי לאומי
12
למה לשלול
מאיר | 29-11-2015 18:35
איך אפשר לשלול באופן כה מוחלט דברים שכ"כ הרבה מגדולי הדורות האחרונים שמסרו נפשם על תורה ומצוות דוגלים בהם??? לשלול באופן מוחלט ההארה שביום זה? לשלול באופן מוחלט לימוד חסידות בטעמים שונים שכבר דנו בהם והסבירום? לבוא ולומר שהתוועדות אין בה שום תוכן מועיל אלא ריגושים רגעיים? גם אם זו היא שיטתו של הרב ויש לו על גדולים אחרים להסמך איך אפשר לשלול ככה דעות של גדולי הדור?
13
מדינת ישראל פגיעה בדרך הרבי מסאטמר....
משה | 29-11-2015 18:48
נו באמת... ליצנות
14
תקראו ותבינו
יונתן | 29-11-2015 18:51
נו שוב פעם הקנאה ברבנים אלו שבמקום לראות את הגדולה והקירוב שביום זה אין לו מושג על מה הוא מדבר איפה האלפים ורבבות מכל החוגים שרצים אחריו כנראה שאין לו מספיק מה למכור אך הדמור הזקן גדול חסידי הבעל שם טוב וודאי מן הראוי לחגוג לכבודו לאחר שמוסבר שהמאסר שלו היה מסיבת הפצת המעיינות שכידוע שהבעל שם טוב אמר שיביא משיח אז הנה מתנגד מובהק שלא הבין עדיין מה הציבור באמת רוצה לחיים לחיים לכולם
- החסידות...
אברהם בטיטו | 22-12-2022 22:43
- החסידות של חב''ד נוגדת את חסידות הבעש''ט כידוע
15
לא תומך חב"ד אבל גם לא מקטין
מתנחל | 29-11-2015 20:04
הרב אפרתי, כל פעם שאתה מוציא הגיג - מבינים עד כמה אתה רחוק. התכבד ושב בבית המדרש עוד הרבה שנים, אולי אז תבין איך מורכב ציבור, איך מובילים ציבור. בנתיים כל מה שאתה צועק זה נגד ונגד ונגד, עוד לא עשת משהו חיובי אחד
16
די למיסיונריות !
שלומי | 29-11-2015 20:32
אני איתך, הרב אפרתי. אני כיום אברך כמעט בן 30 ולמדתי באחת הישיבות ה'חסידיות'. אין מה לעשות - חסיד זה לא אחד שקופץ בהתוועדויות ושר 'ניגונים'... חסיד זה מדרגה קצת גבוהה, גבוהה. וידועה האימרה שחסיד שוטה זה כפל משמעות... - אבל חוץ מזה - אני מרגיש שיש פה מהלך מכוון של ניסיון 'להחזיר בתשובה' את הציבור החרדל''י. לא ראיתי ולא שמעתי מימיי רב מחב''ד שמכניס לישיבתו ספרים ומגידי שיעורים מהציונות הדתית. כל ה'מילגותיך' הזה לקנות אותנו בכמה שוברים זהו טרנד חולף. לי אין שום בעיה עם חסידות. אדרבה - אני לומד שומע שיעורים בכל מכל כל , וכן הולך לחסידויות שונות וסופג הרבה יר''ש וכו' - אבל בשאר החסידויות אין נסיון מכוון 'לגייר' אותי... זה ההבדל הקטן שלי ממש מפריע. היו ברוכים ודידן נוצח !
17
"אין ביום הזה משהו מיוחד"
דוד | 29-11-2015 20:33
בשו"ת מן השמים לרבי יעקב הלוי ממרוייש, נאמר מן השמיים ביום ג' י"ט בכסלו "והיום יום בשורה", אך כנראה הרב אפרתי סבור שלא בשמים היא.
18
מה זה קשור?
| 29-11-2015 20:35
לכל המגיבים בציקצוק לשונם..יט בכסלו הוא חג של חבד,מה יש למי שלא חבדניק לחגוג אותו? זה כמו שחרדים לא חוגגים את יום העצמאות ואני גם לא מצפה מהם שיחגגו..והדברים פשוטים מאוד ופלא שצריך לאומרם...
19
גדולי הליטאים העריכו את הרבי מלובביצ׳ ופתעום אף
אלי | 29-11-2015 21:49
אפרתי דואג לכבוד הגרא
20
האבסורד הגדול. יום העצמאות
יגאל | 29-11-2015 22:30
חבדניקים חוגגים את שחרור רבי מכלא ואילו את שחרור אדמת ארץ ישראל ועם ישראל ב48 והיציאה מהגלות וחורבן השואה לא חוגגים. נס לכל עם ישראל מול נס פרטי של רב או כת חסידית
21
שוב אתה נכנס למקום שאתה לא יכול בכלל לדבר עליו
רב ליגה ז | 29-11-2015 22:35
אתה רב ליגה ז שמחפש תשומת לב. ראה מקרה הרב שריקי שיבדל לחיים ארוכים שאתה לא מגיע לאפר רגליו !!! אני לא חסיד אבל להתעלם מהחסידות בצורה בוטה כזאת זה שערוריה וטימטום שרק פרובוקטור כמוך יכול לומר. חבל שלרב קטן כמוך נותנים במה.
22
אין דבר שיותר מראה על
אודי | 29-11-2015 23:16
העדר קשר פנימי עם יט כסלו וכל השייך אליו מאשר כתבתו הקודמתhttp://www.srugim.co.il/131650-%d7%92%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%99-%d7%90%d7%93%d7%9d-%d7%91%d7%9f-10000-%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%96%d7%94-%d7%9c%d7%90-%d7%9b%d7%a4%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%91%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94
23
ברוך -תירגע!
יעקב כהן | 29-11-2015 23:18
כנראה התעודה של ההסמכה שלך כרב בה אתה מנפנף כל הזמן גרמה לך לשכוח את הישיבה. אתה מגדיר את עצמך מרכזניק?! אתה?! הרי אתה ושכמותך לעגתם לי על היותי חרדי לשעבר. הרב שפירא זצ"ל העריך את חב'ד. הרב נריה זצ'ל העריך את חבד. כן תחנון לא תחנון, זה מה שמגדיר את החברה שלי?! תחזור ללמוד כאן בישיבה עוד כמה שנים לפני שתכניס את עצמך בין ת"ח שבדור!
24
הכל נכון רק הערה בקשר לתחנון
סתם אחד | 30-11-2015 0:51
המנהג לא לומר תחנון בי"ט כסלו (לא קשור למנחה שלפניו) אינו מנהג חב"די בדווקא אלא נהוג בקהילות חסידים רבות כיון שהוא היארצייט של הרב המגיד ממעזריטש. כמובן שבוולוז'ין אמרו תחנון... וגם במרכז הרב אומרים תחנון בג' אלול... מכל מקום ביחס לתחנון יש לסייג מעט את הדברים כיון שזהו מנהג שקיים בקהילות רבות ולא שייך דווקא לחוג ספציפי (גם אם מדובר בחוג שחושב שרק הוא "החסידות" או היהדות בכלל). אין לזה קשר כמובן לכל ה"ראש השנה" וחגיגת חג ויריד בלייפציג וכו'.
25
ניכר שהוא בורח מהתמודדות
יו | 30-11-2015 0:54
העובדה הפשוטה לכל מי שנכנס בשערי החסידות, שהיא מעניקה חיים ממש לעובדי ה' ולמבקשי שמו. ראיית פעם התוועדות חסידית פנימית שמגלה את הנפש? התבוננת בעומק תורת חב"ד על אחדות ה'? עבודת התפילה העמוקה בחסידות מתוך התבוננות? ניגנת פעם ניגון געגועים המעורר את עצם הנשמה? איזה קבלה יש כאן? על איזה ווארטים אתה מדבר? יש כאן תורה שלמה שהתגלתה עבור עם ישראל ואתה כופר בטובה! לא רואה את המהלכים האלוקיים בעולם ורק תקוע בוויכוח שכבר לו קיים, רק אצל רואי הרע שבשני,חבל.
26
קצת עיון במקורות...
אלון | 30-11-2015 2:40
בספר שו"ת מן השמים סימן ה כותב ש'יום י"ט כסלו הוא יום בשורה בו אין אומרים תחינה'. ואיך יאמר רב בישראל שזהו דבר נטול יסוד???
27
י"ט כסלו-חג הגאולה של עם ישראל!
יהודי | 30-11-2015 3:21
עיין בשו"ת מהשמיים שהינו מהראשונים שכותב שהודיעו לו מהשמיים על יום ג' י"ט כסלו שהינו יום בשורה ואכן אדמו"ר הזקן נגאל ביום ג' י"ט כסלו תקנ"ט, ואז התחילה הגילוי של הגאולה של עם ישראל וכמאמר רשב"י בספרא דא יפקון מבי גלותא.
28
פשוט יצור
אבנר | 30-11-2015 7:23
אתה חי בסרט של מסורת....לא מצליח להקשיב...פתח את הלב...
29
לאברהם סתו, מה הקשר בין יום זכרון ויום יציאה מהכלא?
אבי | 30-11-2015 8:58
איזה קושיה יש במה שכתבת?
30
צאצאי הגר"א איפה הם היום?
חסיד חב"ד מצאצאי הגאון מוילנה | 30-11-2015 10:35
צאצאי הגר"א איפה הם היום? אם תעשה מחקר תיווכח שרוב רובם של צאצאיו של הגאון מוילנה הינם חסידים, ורק בחב"ד נמצאים אלפי צאצאי הגאון מוילנה (הרבה יותר ממה שנמצאים בציבור הליטאי), ביניהם מגדולי החסידים והרבנים בחב"ד. מחלוקת הגר"א נגד החסידות בטעות יסודה, הגר"א מעולם לא עשה את ה"ודרשת וחקרת ושאלת היטב" הוא ברח במקום להתמודד ולברר את הענינים מול גדולי החסידות. להנציח את הטעות המרה של הגאון היא הפגיעה הגדולה ביותר בכבוד של הגאון.
31
הסיבה שנבחר השם ׳תניא׳ לספר - כנסו
ארנסט | 30-11-2015 11:54
האדמו״ר הזקן בעל התניא רבי שניאור זלמן מליאדי קרא לשם ספרו ׳תניא׳ זה נלקח מהפסוק ״למה תניאון את ה״ כלומר הרב זצ״ל אמר שלעתיד לבוא לפני הגאולה תהיה קליפה קשה בעולם שתתלבש בעיקר בתלמידי חכמים ותנסה למנוע את עמך ישראל ללמוד את פנימיות התורה מהסיבה הפשוטה שהיצר הרע יודע שהדבר העיקרי שיכול להביא את הגאולה ברחמים הוא לימוד בספרי פנימיות התורה. הרב אפרתי כנראה שלא למד שכל כוונתם של גדולי ישראל שאסרו כמה ספרי קבלה ספציפיים עד שימלא כרסו ש״ס ופוסקים ולא את כל התורה המפוארת הזו. הרב אפרתי זה לא בושה לומר טעיתי אני לא מכיר את הנושא ..
32
יט כסליו
אילן זכריה | 30-11-2015 12:52
לא מבין איך אפשר להגיע לכזו עזות!!!!! ומה לנו יותר מהרבי מליובאוויטש שהוא בעצמו לא אומר תחנון וכו׳ עכשיו אני מבין למה אני נרתע לאכול את הכשרות שלו.... ודי למבין..
33
עוד ננס, שמרגיש חכם יותר מגדולי עולם.
מוטי | 30-11-2015 13:07
עפר לפיו!
34
הראי"ה לא לקח מלה אחת מכתבי הגר"א. נראה שהכותב לא למד א
שמואל הקטן | 30-11-2015 15:24
כתבי הגר"א. כל האמירה שהרב קוק הולך אחרי הגר"א היא בדותה גמורה, וכל הלומד בעיון את מה שכתב הגאון ומה שכתב הרב מבין שהרב לא לקח מהגאון מאומה. צריך ללמוד תורה בעיון ובדקדוק גדול, ולא להפריח ססמאות קלוטות מן האוויר. תורה זה עסק רציני.
35
יותר ליטאי מהליטאים
חיים | 30-11-2015 15:37
בדרך שלך השוללת את החסידות ופנימיות התורה, לא תזכו לקרב אפילו יהודי אחד. ובעצם מה אכפת לך, העיקר שאתה יעני "צדיק"...
36
למגיב 34 - שמואל הקטן הרב כן לקח מהגרא
בקטנה | 30-11-2015 19:35
כבר תוך כדי קריאת דבריך עלה לי בזכרון שהרב קוק מביא את דברי הגר"א בעקבי הצאן. ודו"ק
37
איזו אכזבה
יהודה | 30-11-2015 22:24
חבל, דרך כלל הרב מבטא את מחשבת הרב.. הזלזול בעולם הרגש העולה מן השורות אין לו טיפה של שייכות לתורת הרב. צימאון אמיתי לקדושה לעולם לא היה מקבל שטיפה צוננת כזו מהרב המבטאת בעיקר חוסר הבנה לגוונים רוחניים שונים. בתורת הרב יש קשב וכבוד אין קץ לכל צליל רוחני של פנימיות התורה, כל מה שהוא לא כזה אינו נאמן לתורת הרב!
38
הרב ברוך, אכזבת אותי
אליהו | 30-11-2015 22:25
אני אוחז ממך מאוד, חבל לכתוב דברים כאלה רדודים, מחילה זה התחושה שלי, הסתכלות רדודה למציאות וניתוח הדור. התורה לא ניתנה לרב קוק בהר סיני, וגם לא לגר"א. יש הרבה אופנים להגיע אל הקודש, ודרך החסידות לא צריכה הצדקה.
39
רבי חיים ויטאל עוד דברים
חדוי | 01-12-2015 8:48
שמי שלא מצליח בלימוד הנגלה שיעזוב אותו לגמרי וילמד רק קבלה (בהקדמה לעץ חיים) ומי שכן מצליח שילמד שעתיים ביום נגלה. לגבי ההדרכות שמצוטטות ודאי כוונת רבי חיים ויטאל ז״ל שלאט לאט יקנה האדם מדרגות אלו וזה רק למעמיקים בקבלה. אבל לשמוע וורט חסידי זה בסדר.
40
הגיע הזמן שהרב אפרתי לא יפורסם יותא
משה | 01-12-2015 18:02
הגיע הזמן שסרוגים יתן במה למישהו שמגיע לו. מה זה הרב הצעיר אפרתי עונה לציבור הדתי לאומי? עושים צחוק מתלמידי הראי"ה
41
מה לך ולרמה של רבני חב"ד..
יניב | 09-12-2015 19:39
במיוחד לרבי מלובביץ', ואם הוא וחכמיהם הנחו את תלמידיהם לחגוג זאת אז ועוד יש סיבה מיוחדת. אין עוד בדור כמעט אנשים ברמה של הרבי, שהבבא סאלי אמר עליו שהכל נאה ולו והכל יפה לו.
42
איזה בורות של כל הכותבים!!!1
אורי | 09-12-2015 19:49
מציינם כ''כ את י''ט כסלו לא בגלל שהרבי הזקן יצא מהמאסר אלא שביום זה לפי מסורת שעברה ע''י אדמו''יר חבד וכל הצדיקים והקדושים שבוטל קיטרוג נגד פיסום תורת החסידות והותר בשמיים לפרסם חסידות בשפע וזה התבטא בכך שהרבי יצא מהמאסר שכל סיבת המאסר היתה בגלל קיטרוג שהיה בשמיים על פירסום החסידות ( אגב אם הכותבים חסרי הידע יעיינו מעט בתורת חבד הם יבינו מה זו אמת באמת והדברים עם קצת עיון מובנים ומיושבים לחלוטין!!!) ולדעתי לא כל רב אנונימי שלא יודע אפס קצהו של אות אחת מתורתו של הרבי מליובאוויטש ( שלא קם עוד האדם שיוכל לסתור דבר הכי קטן מתורתו ) יפרסם ברבים את דעתו ללא כל ידע מינמלי!!!1
43
גאוותן שירד מהפסים!
חיים | 14-12-2015 19:29
הכותב קיבל מהמקובלים שטיפת מוח, עד שלא נשאר לו מוח לחשוב...
44
אני מסכים 100% עם מגיב מס' 40
צבי | 14-12-2015 19:40
אבל כנראה שלא נשאר חכם אחד שפיו שהרי כולם חונכו על פילוגים בין אסכולות ועדות, וכבר נשכחה התורה הקדושה. שסורגים יעשה תחרות חיבורים למצאו דור חדש בלתי תלוי.
45
השאלה: "מה היחס העקרוני לחג הזה בדרך ש ל נ ו ?"
ברוך | 14-12-2015 20:33
אברהם אבינו שלא יצא ממצרים לא חייב בסדר פסח - עד שיתגייר! מי שלא קשור לחב"ד לא חייב לחגוג את היום הזה - אלא אם כן יש לו חבר חב"דניק והוא שמח בשמחתו. לתפוס טרמפ על השאלה כדי לעשות חשבון עם הקבלה והשקפת החסידות, זה לא חכם, לא צודק, לא נימוסי. ואסור מן התורה משום "לא תתגודדו"
46
לאורי החכם # 42
שמואל | 15-12-2015 15:43
"הותר בשמיים לפרסם חסידות בשפע". מי שלא קבל מן השמיים את הנבואה הזו לא חייב לה!
47
יט' כסלו. נצחון החסידים על המתנגדים
פופ | 22-12-2015 11:09
אין ביום הזה שום כלום של רוחניות
48
לא תורת הרב קוק
אברהם | 16-11-2016 22:18
לא נכון לטעון שהיחס שלנו ללימוד קבלה צריך להיות זהיר כמו אצל ר' חיים ויטאל. הדורות מתקדמים. עיין בכתבי הרב קוק גופו, אורות התורה פרק י', אורות הקודש א' חכמת הקודש פרקים ה'-ו'
49
ירחם ה' זה רב בישראל?
ההולך לדרכו | 27-11-2017 16:11
סרוגים אם אלו רבניכם כואב מאד. שעושים להרחיקם מתורתך
זכותו
יוני | 17-12-2019 0:39
זכות לגיטימית לרב לא להיות חבדניק. אמנם יש הרבה כבוד לחבד. אבל אין צורך לצמצם את היהדות רק לחבד.
50
כלא הגר"א
אפרים | 16-12-2019 19:59
גם הגאון היה בכלא בגלל הלשנה של המחנה השני. ותלמידי הגאון לא רצו לשמר את המחלוקת לכן לא ציינו יום זה. כי כשאין צורך לומר נגד המחנה השני אז שותקים וממשיכים לעבוד את ה' כראוי על פי השוע. וכשיש צורך נקודתי אז גדולי ישראל אומרים ברורות את מה שצריך לומר בלי קשר למחלוקת של אז. חגיגה זכותם של תלמידי חבד לחגוג אך בבקשה שיפסיקו להסית נגד המתנגדים כלשונם. נ.ב. מנהגי ליטא מבוססים בשס ופוסקים.. ויש מה לומר על הכל. רק שאין צורך.. כי אם לך מתאים דרך חבדית ברוך תהיה אך בבקשה תכבד את היהודי עם מבורת רבת שנים אפילו שהוא שומר מצוות... ולעולם לא יתכבד - מלשון חבד.
51
בכלל לא נכון. היציאה...
ברוך | 25-11-2020 13:00
בכלל לא נכון. היציאה ממאסר פה שונה משאר המקומות - כי פה היה קטרוג שאסור לפרסם חסידות.
52
חכם לא גדול וטיפש לא קטן
חכם לא גדול | 03-12-2020 23:13
חכם לא גדול וטיפש לא קטן
53
ממש טועה ומטעה....
ישראל | 22-11-2021 10:39
ממש טועה ומטעה. תלמד את על היום הזה לפני שאתה כותב כך.
54
בורות וחוסר הבנה...
אליהו | 18-12-2022 11:58
בורות וחוסר הבנה האחזות בהתנגדות שהוכחה טעותה ההיסטורית... לולא החסידות לא היה נשאר כמעט מאומה מעם ישראל ורוב הלומדים בישיבות ליטאיות הם צאצאי חסידים. המציאות טופחת על פניהם של המתעקשים ורבבות בניהם נמשכים אל אור שבעת הימים ותלמידיו
55
זה בדיוק הקליפות...
ירון | 18-12-2022 17:49
זה בדיוק הקליפות הסרוגות
56
הרבי רבי ברוך...
אברהם בטיטו | 22-12-2022 22:48
הרבי רבי ברוך ממז''יבוז' נכד הבעש''ט וממלא מקומו התנגד בכל תוקף ל''תורתו'' של בעל התניא. כמו החוזה מלובלין. בעל עטרת צבי מזידיטשוב. ועוד גדולי האדמו''רים כמו הרב מאפטא'ה''אוהב ישראל''. וכל דבריו הם הבלים ועיקק שיטתו בעניין בינוני צדיק גמור ושאינו גמור כו' מופרך מכל מאמר חז''ל' הענין זה
57
מי אתה שתדבר...
. | 04-12-2023 9:11
מי אתה שתדבר בעד או נגד בעל התניא??? אתה צריך להתבייש. אז מה אם למדת כמה דפי גמרא?? או כמו שכתבת בעצמך אין זאת אלא ממגמת התקופה שלנו, חלקנו חייבים להעצים את הרגש והאני בחוויות ולצאת נגד אנשים אפרתיים שאין לך ולי (כן, אנחנו שוים לגבי זה) ערך ומושג בכלל מי הם באמת! אתה צריך לבקש סליחה מבעל התניא על המילים האלה. אחרי שהוא מסר את נפשו על תורת החסידות. כתבת רק בעמל שכלי ומתן מקום נכון לרגש אפשר להגיע למדריגת 'והיית איש אחר' , לו רק היית מבין שזה כל החידוש של חסידות חבד. כשמה כן היא - חכמה בינה ודעת. אבל לכאורה לא תבין, עד שלא תשבור את הגאווה שלך. זה הזוי, עד כמה שאנשים מצטטים משפטים שהם לא יודעים אפילו את המקור שלהם. ולצאת עם משפט מסוים נגד מי שאמר וחידש אותו - טיפשות מוחלטת.