"בעצב תצאי עם בנים" - סרוגים

"בעצב תצאי עם בנים"

מעשה בשלוש בנות מקסימות- נטע, הדר ואורטל, בוגרות מכללת "אמונה" בירושלים, שאחרי תקופת שידוכים אינסופית החליטו לעשות מעשה למען כלל בנות ישראל ולתרגם את המציאות הלא פשוטה לתוך הצגה. מה עשו? לקטו את הקטעים הכי מצחיקים שלקחו או לוקחים חלק בחיי כל מי שאי פעם רצתה לחבוש כיסוי ראש ורכזו אותם יחד.

"בעצב תצאי עם בנים"
  קטע מההצגה (תאטרון שחרית)

 מעשה בשלוש בנות מקסימות- נטע, הדר ואורטל, בוגרות מכללת "אמונה" בירושלים, שאחרי תקופת שידוכים אינסופית החליטו לעשות מעשה למען כלל בנות ישראל ולתרגם את המציאות הלא פשוטה לתוך הצגה. מה עשו? לקטו את הקטעים הכי מצחיקים שלקחו או לוקחים חלק בחיי כל מי שאי פעם רצתה לחבוש כיסוי ראש ורכזו אותם יחד.

 התוצאה הנפלאה – "בעצב תצאי עם בנים" – לא אחרה לבוא. ההצגה רצה ברב חלקי הארץ במסגרת תיאטרון "שחרית" המורכב וממונע כולו על ידי נשים.

כבר ארבע שנים והקהל (הנשי בלבד) ממשיך להגיע בהמוניו. מסתבר ששיחת נשים טובה, ובמיוחד כשהנושא הוא עולם השידוכים, מגשרת מעל כל מחלוקת שהיא ואת האוּלם הגדוש מאכלסות נשים שומרות תורה ומצוות על כל גווניהן. לא מעט מהן נשואות.

למי את מחכה? (תאטרון שחרית)

ההופעה נפתחת בהרבה הומור עצמי, כאשר שלוש הבנות עולות על הבמה, כל אחת מצויידת בסגולה אחרת לשידוך, עליה היא נלחמת בחירוף נפש. קטע אחר מציג את הבנות כילדות בגן, שכל חלומן להתחתן ובהזדמנות אחרת מוצגות שלל הדמויות "התומכות" בחייה של הרווקה ואמרותיהן הצפויות.

היוצרות לא מסתפקות באמרות צפויות כמו "בקרוב אצלך" או "הבעיה שלך היא שאת בררנית", אלא יוצקות לתוך כל אחת מהדמויות הרבה אופי ועניין. גם השותפות לדירה מקבלות את חלקן הראוי, כשהן שמחות בשמחתה וגם כשהן פחות נלהבות מההצלחה ואפילו הרווקה עצמה זוכה לדמות משלה, דמות שאמנם משתנה בהתאם לשידוך שיושב לפניה באחד הקטעים היותר טובים, אבל עדיין…

לדמות הזאת, שלעתים היא "ספרדיה עם מנטליות אשכנזית" ולעתים להיפך, לעתים עדינה ("ואם אינך כזאת – עשי את עצמך") ולעתים פחות ובכלל – מורכבת מהגדרות משעשעות רבות שכולנו זכינו להכיר, יש לא מעט דילמות נוספות להתמודד איתן וגם אותן מציגות הבנות. למשל הקטע שבו אומרות השותפות לאחר פגישה מוצלחת – "תשבי תספרי, אבל אל תספרי יותר מדי כי אין הברכה שוֹרָה".

בהרבה טאקט וטוב טעם הבנות צוחקות גם על ההגדרות שבהן אנחנו הנשים חוטאות. במשחק קלפים בנושא מחפשת כל אחת את זה שיועד לה 40 יום לאחר יצירתה – "חמש שנים במכון מאיר עם נטיה לברסלב", תציע אחת. אחרת עונה לה "לובש ציצית אבל הולך לפאבים". גם הבית עליו הן חולמות משתנה. החל מ"בלי טלויזיה" ועד "בלי טלויזיה, עם מחשב ו DVD ורמקולים".

אעצור שניה לפני שאהרוס לכם את שאר ההצגה ואוסיף כי יש כמה רגעים מרגשים (עד דמעות, אבל במקרה שלי זה לא חוכמה) שנוגעים גם בפָּנִים היותר מתסכלים שבחיי הרווקוּת, כדאי להגיע מוכנות גם אליהם…

צוות ההצגה "בעצב תצאי עם בנים" (תאטרון שחרית)

כאן אוסיף ישר כוח גדול לבנות, שמשכילות לקחת את הנושא ולהציג גם את הדברים שקורים בתוך האשה כאשר אינה בחברה, כולל הרגעים הארוכים בהם היא שופכת את נפשה לפניו יתברך ובכלל על כל הצגת הנושא מהזוית האמונית והתורנית.

ישר כח גם על הדגשת תפקידו של מי שמזווג זיווגים מאז ששת ימי בראשית, שנעשית כאן ברב פאר והדר. כאן, לעניות דעתי, עיקר קסמה של ההצגה, על אף אינספור הרגעים המצחיקים שבה. השחקניות הולכות על חבל דק שבין אמונה לייאוש, כאשר החוטים השוזרים את החבל מורכבים מהרבה רגישות והומור בריא.

בקיצור, הזדמנות נהדרת לצאת מהבית, ללכת להצגה מעולה ובכל זאת להרגיש שהספקתן גם לשבת עם החברות בבית קפה. מומלץ למי שרווקה ולמי שכבר לא.

 ==

"בעצב תצאי עם בנים", תיאטרון שחרית, היכל שלמה, א' בטבת, התשע"א.

כתיבה, בימוי ומשחק : אורטל נגר-ברזילאי, הדר בן חמו, נטע רוטנר. סאונד : מעין סיטון, תאורה: מליזה גז, הפקה : תהילה אוחנה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו