לוחמה משפטית - הנשק של ארגוני זכויות האדם - סרוגים

לוחמה משפטית – הנשק של ארגוני זכויות האדם

ארגון NGO Monitor מפרסם היום דו"ח העוסק ב"לוחמה משפטית – ניצול בתי המשפט בסכסוך הישראלי-ערבי". הדו"ח, לטענת כותביו, שופך אור על השימוש הפוליטי בבית המשפט בארץ ובעולם לטובת הנושא הפלסטיני.

author-image
לוחמה משפטית - הנשק של ארגוני זכויות האדם
  פלאש 90

ארגון NGO Monitor העוקב אחר פעילות ארגונים לא ממשלתיים פרסם היום דו"ח מעודכן, העוסק ב"לוחמה משפטית – ניצול בתי המשפט בסכסוך הישראלי-ערבי". הפרסום לטענת אנשי NGO Monitor, כולל מחקר על תפקידם המרכזי של ארגונים לא ממשלתיים, שרבים מהם ממומנים על ידי האיחוד האירופי, ממשלות אירופאיות וקרנות מרכזיות, למטרה הפרטנית של הגשת תביעות באשמת פשעי מלחמה כנגד בכירים ישראלים.

"לוחמה משפטית מגלה מידע חיוני שמדגים את הקשר הישיר בין ממשלות זרות והניצול של בתי המשפט על ידי ארגונים לא ממשלתיים לקידום מטרותיהם הפוליטיות", אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor הירושלמי. "לוחמה משפטית היא אסטרטגיה מתוחכמת, שפותחה בועידת דרבן ב-2001 ומיושמת עכשיו בבתי משפט ברחבי אירופה וארצות הברית. זוהי אנטיתזה לזכויות אדם, וכפי שהמחקר מראה, ארגונים לא ממשלתיים משתמשים במימון של ממשלות זרות למטרה פרטנית זו. בגלל חוסר שקיפות והעדר בקרה, פקידים ממשלתיים לרוב אינם מודעים כיצד כספם מנוצל".

מחקר זה מספק פרטים לגבי תביעות רבות שהוגשו נגד בכירים ישראלים, כגון המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR), שעתר לבית המשפט להוצאת צווי מעצר נגד בכירים ישראלים במספר רב של מדינות, בעיקר באשמת "פשעי מלחמה" על הסיכול הממוקד של מחבל החמאס סלאח שחאדה.

"התביעות שהוגשו על ידי PCHR הן דוגמא לתיקים שאנו בוחנים בלוחמה משפטית," מציינת אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor ומחברת הדו"ח. "המימון שהוביל לתביעות אלה ניתן באופן לא שקוף ונוצל כמעט ללא הערכה. מקרים אלה והמאמצים לדה-לגיטימציה אינם מועילים ליצירת שלום והבנה הדדית באזור, ואינם מתיישבים עם המדיניות הרשמית של המדינות שממנות אותם ללא ידיעתן".

בנוסף לפירוט מקרים פרטנים, לוחמה משפטית גם דן במעורבות ארגונים לא ממשלתיים ביצירת בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) והרחבת מושג סמכות השיפוט האוניברסאלית – שתי התפתחויות שהיוו את הבסיס לאסטרטגית הארגונים הלא ממשלתיים. המחקר גם עוקב אחר התפתחות האסטרטגיה מאז כנס דרבן ב-2001 ועד לכנסים בנושא תביעות שעניינם "פושעי מלחמה" ישראלים הממומנים על ידי ממשלות אירופאיות והאיחוד האירופי, ומסעות שדלנות דומים. [לחץ כאן לתמונה מכנס שמומן בידי האיחוד האירופי]

"מחקרנו מראה אסטרטגיה מוגדרת היטב, המיושמת על ידי ארגונים לא ממשלתיים והמממנים שלהם – ניצול ושימוש פסול ברטוריקה של זכויות אדם כדי לעשות דמוניזציה של ישראל", ממשיכה הרצברג. "מאות הארגונים הלא ממשלתיים שטוענים שמטרתם קידום זכויות אדם שותקים בדרך כלל בעניין גלעד שליט – הכלוא מזה ארבע וחצי שנים, ווליד חסאין, הבלוגר הפלסטיני שנעצר, ככל הנראה עונה ועומד בפני מאסר עולם בגדה המערבית באשמת הבעת דעות כופרות בבלוג שלו ובמספר עמודי פייסבוק. אנשים אלה והנסיבות היחידאיות שלהם אינם מתאימים לפרדיגמה הפוליטית ולכן ארגונים המצהירים על עצמם "ארגוני זכויות אדם" מתעלמים מהם".

פרופ' שטיינברג מוסיף, "ניצול זכויות אדם הוא מרכיב עיקרי של לוחמה משפטית. מוסדות בינלאומיים וארגונים לא ממשלתיים צריכים להכיר באסטרטגיה הזו ולהבין שהיא חותרת תחת העבודה של מגני זכויות אדם אמיתיים ברחבי העולם. כאשר ארגונים לא ממשלתיים מקצים זמן ומשאבים כדי להגיש תביעות כאלה, הם זונחים פגיעות אמיתיות בזכויות אדם בחברות דוגמת סין, לוב, קונגו ומדינות רבות אחרות. יום זכויות האדם הבינלאומי צריך להפנות את תשומת הלב שלנו אל האנשים בחברות מסוג זה שבאמת ובתמים צריכים את תשומת הלב והעזרה שלנו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו