האם בית המקדש ירד מן השמים?
בשנים האחרונות אנו עדים להתעוררות גדולה בנושא הר הבית. מגמה זו, מעוררת התנגדות גדולה אצל רבים וטובים, ואף אצל תלמידי חכמים גדולים. התנגדות זו בנויה בצורה זו או אחרת, על התפיסה לפיה בית המקדש השלישי ירד מן השמים, ואם כן אין שום טעם בעלייה להר הבית שכרוכה בבעיות של טומאה וטהרה. מבלי להתייחס לעניין העלייה עצמו, חשוב לברר האם אכן בית המקדש ירד מן השמים.
מקורו של הרעיון לפיו בית המקדש ירד מן השמים, הוא ברש"י (סוכה מא.) שכתב: "מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך". לדעתו של רש"י הצטרפו רבים וטובים – ראשונים ואחרונים, שהביאו לו מקור ממדרש תנחומא.
אולם רעיון זה מעורר קושי גדול. אחד מעיקרי האמונה, כפי שניסח אותם הרמב"ם, הוא שהתורה לא תשתנה. לא היא ולא אף אחת ממצוותיה. בהלכות תשובה (פ"ג הלכה ה) פוסק הרמב"ם, שמי שאומר שמצוה מסויימת בטילה – הרי הוא כופר בתורה. והנה ביחס לבניין המקדש, אומרים חז"ל (סנהדרין כ:): "היה רבי יהודה אומר: שלש מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ: להעמיד להם מלך, ולהכרית זרעו של עמלק, ולבנות להם בית הבחירה". הרי שבניין המקדש הוא מצוה המוטלת עלינו, ומי שאומר שאין אנו צריכים לבנות את בית המקדש, אלא להמתין לירידתו מהשמים, הרי הוא אומר בעקיפין שמצוה ממצוות התורה בטלה!
נוסף על כך, במדרש רבה, מספרים חז"ל על מקרה שהתרחש שנים מועטות לאחר חורבן בית שני. באותו הזמן התירו הרומאים לבנות את בית המקדש מחדש, ועם ישראל התחיל לבנות את בית המקדש השלישי, ולא חשש ל"הלכה" לפיה יש להמתין לירידת המקדש מהשמים!
אם כן, כיצד הדברים מתיישבים עם דברי המדרש ורש"י?
בית מקדש גשמי ובית מקדש רוחני
בכדי ליישב את הדברים, יש להבין שחז"ל ורש"י מעולם לא התכוונו לכך שהמבנה הגשמי של בית המקדש ירד מן השמים. כוונתם היתה שהמבנה הרוחני של בית המקדש ירד מן השמים. כלומר, רק לאחר שיבנה המקדש בידי עם ישראל, ירד וישכון בתוכו התוכן הפנימי של בית המקדש (ערוך לנר סוכה מא., זוהר ומדרש תנחומא).
דברים אלו עומדים בהתאמה לדברי הפסוק בתהלים (קכז, א): "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר". פסוק זה נדרש בדברי חז"ל על חורבן המקדש וחורבן ירושלים. אולם בתוכְנוֹ של הפסוק לא נאמר שאין צורך בבונים לבית, אלא שללא סייעתא דשמיא וללא נוכחות אלוהית, הבנין אינו מחזיק מעמד.
התפיסה הפשטנית לפיה בית המקדש ירד מן השמים, מקורה בעון גליון (כפי שח"ל כינו את הברית החדשה במסכת שבת קטז.). גישה זו במקרה הטוב מקורה בעצלות, כפי שמתאר בצער הרב טייכטל את "שב ואל תעשה עדיף", כמידתם של יראי ה' (אם הבנים שמחה עמ' יט-כא). עצלות הנובעת מתחלואי הגלות, שם לא יכולנו לעשות דבר, ונאלצנו לסמוך על הנס. במקרה הפחות טוב, מקור הגישה הוא אוזלת היד של האדם, המשחררת אותו מכל התמודדדות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנצרות הפאולינית.
בתפיסה היהודית האמיתית: "רק בזה המצב יצדק ההעזר בניסים – במקום שאין יד ההשתדלות וגבורת אדם מגעת שם" (עין איה ברכות פ"ט פיסקה יד). אין מקום להתרחשות של נס, אלא רק כאשר אין פתרון בדרכים טבעיות. כאשר ישנו בדרך טבעית "חלילה להתרפות (להתרשל) בבטחון ניסי" (שם).
==
הרב חננאל זייני הוא ר"מ בישיבת ההסדר 'אור וישועה' בחיפה.
מה דעתך בנושא?
24 תגובות
0 דיונים
עמי
כִּי הִנְנִי בוֹרֵא שָׁמַיִם חֲדָשִׁים וָאָרֶץ חֲדָשָׁה וְלֹא תִזָּכַרְנָה הָרִאשֹׁנוֹת וְלֹא תַעֲלֶינָה עַל לֵב
14:38 07.08.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רבנים נדרשים
כן פוסק הזוהר הקדוש] - שבית המקדש ירד בנוי ומשוכלל מהשמים.
08:26 29.04.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
18:19 19.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אנונימי
אני לא מבין השאלה בכלל כי התלמוד התכוון למתי שנכנסו לארץ וכמו שמשמע מהלשון ״בכניסתן לארץ״ובאמת שלמה המלך בנה הבית המקדש אבל מי אמר שהתלמוד התכוון לימי הגאולה והמשיח ,...
אני לא מבין השאלה בכלל כי התלמוד התכוון למתי שנכנסו לארץ וכמו שמשמע מהלשון ״בכניסתן לארץ״ובאמת שלמה המלך בנה הבית המקדש אבל מי אמר שהתלמוד התכוון לימי הגאולה והמשיח , ובאמת הפשט הפשוט בסוכה דף מא ומרשי ותוספות שם מוכח שזה על בנין בית המקדש שרשי מסביר שאע״פ שאסור לבנות בית המקדש בלילה כיון שהוא ירד משמים אין איסור,ואם הגמרא התכוונה לרוחניות הקושיא של רשי חוזרת ,וגם אם יש מהלכים אחרים אין זה סיבה לבטל הפשט פשוט ואין זה הדרך להפקיע הפשט ולהכניס מה שרוצים
המשך 19:28 18.01.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משיח now!
ב"ה הרבי מלך המשיח פוסק שהמקדש ירד משוכלל מהשמיים אבל עמ"י יציבו את הדלתות והשערים.
09:43 02.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו רבין
כל מי שיש לי שכל יבדוק את המקורות בפנים ויראה שחלק מהדברים מסולפים ונכתבו עם אג'נדא ציונית מחרידה. אל תערב פולוטיקה ודעות (קדושות ככל שיהיו) בנושא הלכתי מובהק ותנשא לסתור...
כל מי שיש לי שכל יבדוק את המקורות בפנים ויראה שחלק מהדברים מסולפים ונכתבו עם אג'נדא ציונית מחרידה. אל תערב פולוטיקה ודעות (קדושות ככל שיהיו) בנושא הלכתי מובהק ותנשא לסתור ולעוות על ידי זה ידיעות פשוטות וברורות שהיו נחלת הכלל ותקוותם לדורי דורות. איפה הכבוד למסורת של עם ישראל? איפה הכבוד לכל המפרשים שהבינו את דברי רש"י כפשתותם? ואת הקושיא מהרמב"ם כבר שמעתי לפני שנים, ויש כמה תירוצים אחרים על דבריו. "מקושיות לא מתים" וק"ו שלא מסלפים בגללם את דברי חכמינו להתאים להשקפת עולמינו ולפולוטיקה המודרני,
המשך 01:27 10.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מבקש אמת
פירושו ברש"י בסוכה מא. נסתר בעליל כפי שיראה כל אחד שיקרא את דברי רש"י במקורם בפשיטות ובלי לעוות אותם לגמרי. רש"י שואל שמשמע בגמ' שיתכן בנין בית המקדש בלילה, ומקשה...
פירושו ברש"י בסוכה מא. נסתר בעליל כפי שיראה כל אחד שיקרא את דברי רש"י במקורם בפשיטות ובלי לעוות אותם לגמרי. רש"י שואל שמשמע בגמ' שיתכן בנין בית המקדש בלילה, ומקשה מסוגיא אחרת שמבואר שלא בונין את בית המקדש בלילה. ומתרץ רש"י "שהני מילי בנין הבנוי בידי אדם, אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים" . הרי ברור כשמש שהבנין הפיזי של בית המקדש לא יהיה על ידי אדם שהרי רק בזה מיושבת קושיית רש"י, דרק האדם אינו רשאי לבנות את בית המקדש בלילה, אבל הבית השלישי לא יבנה בידי אדם ולכן יתכן שבנייתו השמימי יהיה בלילה.
המשך 01:11 10.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
"תגובת נגד"
לא באתי לצאת חס וחלילה נגד כבוד הרב אך רציתי להדגיש לטובת כל הקהל שקורא את המאמר הזה שהסוברים כפשט רש"י ותוספות הרי הם גדולים ועצומים וביניהם מורנו הרב מרדכי...
לא באתי לצאת חס וחלילה נגד כבוד הרב אך רציתי להדגיש לטובת כל הקהל שקורא את המאמר הזה שהסוברים כפשט רש"י ותוספות הרי הם גדולים ועצומים וביניהם מורנו הרב מרדכי אליהו זצוק"ל. לעיון הנה תשובה מפורטת בדבר מאת הרב מרדכי אליהו
המשך 14:57 09.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני בוודאי לא צריך לומר לך שאתה מהמשפחה המופלאה הזו 'אל יבוש מפני המלעיגים עליו' רק אוכל לומר חזק וברוך ויישר כח! הכל בהיר נהיר ואמיתי.
12:17 10.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דובי
חשבתי שהנושא הלכתי אבל פתאום בסוף אני מגלה שהחושבים ולומדים אחרת הם נגועים ב'עצלות' וב'תחלואי הגלות' שהכותב הנכבד נטהר ממנה וגיליתי א"כ שהמדובר פה שום ברצון לרתום את עגלת ההלכה...
חשבתי שהנושא הלכתי אבל פתאום בסוף אני מגלה שהחושבים ולומדים אחרת הם נגועים ב'עצלות' וב'תחלואי הגלות' שהכותב הנכבד נטהר ממנה וגיליתי א"כ שהמדובר פה שום ברצון לרתום את עגלת ההלכה לסוסי השקפה מסוימת, וחבל! אין שום התרגשות מכך שרעיון הנמצא רבות בחז"ל מוזכר בספרי המינים אין זה אלא שגם את זאת גנבו....
המשך 23:31 08.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר