ישראל לא יכולה להגן על עצמה בגבולות הקו הירוק - סרוגים

ישראל לא יכולה להגן על עצמה בגבולות הקו הירוק

"מדינת ישראל לא יכולה להגן על עצמה בגבולות הקו הירוק", כך אמר האלוף (מיל') יעקב עמידרור, סגן נשיא מכון לנדר בהרצאה שנשא בערב לזכרה של עובדת המכון איה אלמקייס-אלדר ז"ל. "שליטה בשטח מאפשרת לצבא יכולת לפעול מבלי להיות כפוף לשיקולים מדיניים."

author-image
ישראל לא יכולה להגן על עצמה בגבולות הקו הירוק
  יעקב עמידרור (יח"צ)

בכנס שנערך בשבוע שעבר במכון לנדר לזכרה של עובדת המכון איה אלמקייס-אלדר ז"ל, הרצה סגן נשיא המכון, אלוף (מיל') יעקב עמידרור ותאר את הסכנות שבוויתור על מרחבי יהודה ושומרון.

הכנס שנושאו היה "מרחב וביטחון – הקשר בין הביטחון הלאומי והראיה המרחבית של ישראל", דיבר עמידרור על חשיבות השטח במלחמה מודרנית.

האלוף עמידרור הזהיר מפני הצפוי למדינת ישראל אחרי הקמת מדינה פלסטינית. "אם תקום ביהודה ושומרון מדינה פלסטינית, היא תהיה בעלת שליטה בעין וכל כלי נשק שמצריך קשר עין על שטחה של ישראל. על זה נוספת צרה נוספת והיא נעוצה בעובדה שרוב האוכלוסייה  של ישראל מרוכזת בין גדרה לחדרה".

גם על יכולת ההגנה של מדינת ישראל בגבולות 48' התייחס עמידרור. לדבריו השני מרכיבים ההכרחיים בכל תוכנית הגנה הם פריסת כוח ההגנה לעומק. ועתודה שחייבת להיות בעומק.

"מדינת ישראל ענייה מאוד בעומק. בגבולות הקו הירוק אין למדינת ישראל בכלל עומק. לכן צריך להעתיק את הלחימה אל שטח האויב כי אין לנו שום עומק ולכן צריך ליצור עומק הגנה קדימה. הרוחב של מדינת ישראל בגבולות הקו הירוק הוא  14-20 קילומטר שזה עומק של חטיבה.  תיאורטית, ישראל לא יכולה להגן על עצמה בגבולות הקו הירוק. זה מאבק על עצם קיומה של מדינת ישראל." אמר עמידרור.  

"שליטה בשטח מאפשרת לשלול מהצד השני את היכולת להתאמן ולהתארגן בנוחיות. שליטה בשטח מאפשרת לצבא יכולת לפעול מבלי להיות כפוף לשיקולים מדיניים. לדוגמא, נניח שמגיעה ידיעת מודיעין על מפעל מחרטות לייצור קסאם בג'נין ועל מפעל נוסף בעזה."

"במקרה של המפעל בג'נין מג"ד של צה"ל יכנס עם מספר ג'יפים בלילה כדי שהמפעל ינוטרל עד הבוקר. לעומת זאת טיפול במפעל בעזה יחייב אישור קבינט וראש ממשלה שספק אם יינתן בגלל ההשלכות המדיניות שנובעות משליטת אחרים בשטח עזה."

בסיכום דבריו הזהיר עמידרור מפני הסתכלות על הסוגיה רק דרך הפריזמה החשובה של השליטה בשטח. "יש גם חשיבות ללגיטימציה של גורמים בינלאומיים לפעולה צבאית של ישראל, יש חשיבות ללכידות פנימית של החברה הישראלית מאחורי כל פעולה של צה"ל וגם לשאלה הדמוגרפית שהיא תוצאה ישירה של שליטה על השטח והאוכלוסייה שבו יש משקל שצריך לקחת בחשבון" אמר עמידרור.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
אז שתחזיר את המפתחות
שפת אמת | 23-11-2010 13:07
אם ישראל לא יכולה להגן על עצמה מהקו הירוק אז שתחזיר את המפתחות ותארוז את עצמה לחו"ל. איזה שטויות האלוף מדבר, מדינה עם פצצות אטום ותקציב של מיליארדים היוצא על נשק לא יכולה להגן על עצמה. מזמן לא שמעתי כאלו שטויות מאיש 'ביטחון'.
2
1 צודק
אשר | 23-11-2010 14:16
באמת שטויות. אבל ההנחה שעמידרור הוא "איש בטחון" שגויה. האיש היה נפוח מעצמו עוד בהיותו רח"ט מחקר וכמה מתחזיותיו אז עדיין מעלות חיוך (מר) בפני אלו שנאלצו לסור למרותו.