פרסום ראשון: שר הביטחון נגד נחל קנה בשומרון! - סרוגים

פרסום ראשון: שר הביטחון נגד נחל קנה בשומרון!

לפני מספר חודשים החלו הפלסטינים להרוס ולייבש את אחת משמורת הטבע הגדולות בשומרון נחל קנה. בעקבות מצבו המידרדר של הנחל, פנו ראשי הרשויות באזור לצה"ל כדי שזה יעשה סדר. כעת מתברר שצו אלוף הפיקוד שהורה לפעול בשטח, בוטל על ידי שר הביטחון בהתערבותו הישירה.

author-image
פרסום ראשון: שר הביטחון נגד נחל קנה בשומרון!
  נגד הנחל. ברק (פלאש90)

בחודש אפריל השנה החלו פלסטינאים בהשתלטות על השטח ובביצוע עבודות הריסה, הכשרת דרכים, גידור והטיית מעינות בנחל, וגרמו להרס רב ופגיעה בשמורה וזרימת הנחל. בין היתר גידרו חלקה בשטח לטובת נטיעות ובנו אמת מים שאוגרת את מי הנחל ומייבשת את זרימתו, כאשר מטרתה היא השקיית מטעים.

מאות דונמים נהרסו במימון הרשות הפלסטינית אשר העבירה לראש מועצת הכפר הסמוך 400,000$ לטובת העבודות. בנוסף נחנך כביש חדש בתוך השמורה ע"י ראש הממשלה הפלסטינית סלאם פייאד.

אמת המים שמטה את מי הנחל (איגוד ערים לאיכות סביבה)

ראשי הרשויות המקומיות באזור, אנשי רשות הטבע והגנים, ומנהלת הנחל הפועלת לשימורו ושיקומו פנו למינהל האזרחי בדרישה לאכוף את החוק ולהחזיר את המצב לקדמותו. מספר פעמים נדחו הפעולות ואילו הנזקים הלכו וגברו. לאחרונה חתם אלוף פיקוד המרכז אבי מזרחי על צו ביצוע אכיפה כדי להשיב את המצב לקדמותו, ואכן ראש המינהל האזרחי תא"ל מוטי אלמוז נערך עם צה"ל ופקחי רשות הטבע והגנים ביממה האחרונה (אתמול) לביצוע הצו.

שר הביטחון אהוד ברק החליט להתערב באופן ישיר בסוגיה ובשעות החולפות עד לביצוע הצו הביא לביטולו ומניעת הפעילות לשיקום הנחל. כוחות וכלים שנערכו בחטיבת אפרים נאלצו לסגת מביצוע המשימה.

גדרות לא חוקיות בשלבי הקמה (איגוד ערים לאיכות סביבה)

נציגי אגף הסביבה ברשות הטבע והגנים סיירו בזמורה בחודש יולי והביעו דאגה מזיהום המים ע"י סולר כתוצאה מעבודות השאיבה במקום, והוסיפו כי הטיית מי הנחל לפרדס פגעו באפיקו וגרמו לייבוש הנחל. בתום הביקור הודיעו נציגי רשות הטבע והגנים כי אין לקבל מצב זה, מכיוון שכך שמורת הטבע תאבד קטע נחל איתן ייחודי באזור כולו.

רון נחמן יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שומרון וראש עירית אריאל קורא לשר הביטחון אהוד ברק לחדול מידית בענייני שמירת הטבע והגנת הסביבה ביהודה ושומרון. לדבריו בנחל קנה אתרים ארכיאולוגיים , מסלולי טיול לאופניים, לג'יפים וסיורים רגליים ובו מקבץ עשיר של מעיינות , צמחיית נחלים ובעלי חיים.

נחמן כיו"ר האיגוד, דורש משר הביטחון לקיים את החוק והסדר כמתחייב מתוקף תפקידו במיידי.

נחל קנה הוא הצפוני ביובלי הירקון ומקורו ברכסי הר גרזים וזרימתו עוברת בין ישובי השומרון כאשר בבקעה בה עובר נובעים מעיינות, ובסופו הופך הנחל לנחל איתן בזכות המעיינות ובשל זיהום משפכים של ג'לג'וליה ומפעלים באזור.

בתקופת התנ"ך שימש הנחל גבול בין נחלת שבט אפרים ומנשה, כשהוא מוזכר בהקשר  לחקות האדמה שניתנו לשבטים.  הנחל משמש מוקד לטיולים באזור השומרון ובשנים האחרונות מתקיימת צעדה שנתית ביום העצמאות- "צעדת נחל קנה" אשר מביאה אלפי אנשים בכל שנה.

בתגובה להתנהלות שר הבטחון בפרשת נחל קנה אומרת מנהלת עמותת 'ירוק עכשיו' יעל ישראל כי: "עמותת 'ירוק עכשיו' פנתה מספר פעמים באמצעות עורכי דינה למנהל האזרחי בכדי שיטפלו במפגע. לצערינו,  לא רק שהפניות לא נענו, אלא חמור מזה – לידי 'ירוק עכשיו' הגיע מידע לפיו ראש המנהל הקודם אף הורה אישית לשחרר טרקטור שעסק בפגיעה חמורה בנחל, וזאת לאחר שבמאמץ לתופסו הושקעו מאמצים ומשאבים רבים."

"עמותת 'ירוק עכשיו' מצרה על אוזלת ידם של הרשויות בטיפול במפגעים ומתרה מפני שיקולים לא עניניים המאפשרים את השחתת הסביבה. אם אכן ישנה התערבות של שר הבטחון המונעת טיפול ושימור הנחל הדבר חמור שבעתיים. יש לאכוף את החוק בנושא שמירת טבע באופן מלא ושיוויוני ללא התערבות שיקולים פוליטיים זרים ומזיקים."

מלשכת שר הבטחון הכחישו את הנאמר. לדבריהם: "ההחלטה בדבר הריסת מבנים בלתי-חוקיים בנחל קנה כלל לא הגיעה לשולחנו של שר הביטחון, ולפיכך הוא לא היה מעורב בכך."

מדובר צה"ל נמסר: "פעילות האכיפה תתבצע על פי סדר העדיפויות ולפי הערכות מצב."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
זה עוכר ישראל
אהבת ישראל | 23-11-2010 12:25
כמה זמן נחכה שיבוא על עונשו? בינתיים הוא לא מפסיק לעשות נזק!
2
וירוק מפני פלשתין תוציאו
אני | 23-11-2010 13:51
האג'נדה של הירוקים זה רק כדי למנוע ממפוני גוש קטיף להשתקם. אז פתאום כולם "ירוקים". היישובים החדשים יפריעו לנדידת האוגרים והצבאים או משהו דומה. אבל כשהפלשתינאים או "הצעירים" משתוללים - הכל בסדר.
3
ברק אהוד-גוי רשע וצורר ברחן חמדן שקרן רמאי וצוררלעם ...
גימי-יהודי מיהודה | 23-11-2010 17:29
מוכן כבר הזימון לשימוע בבית הדין של מעלה למושחת אויב העם היהודי-ברוג אהוד!!!!!!
4
ברק הוא סוכן אמריקאי
נר | 23-11-2010 23:53