אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

להעמיד דברים על דיוקם/ תגובה לרב ברוך אפרתי

לכתוב שנסיון העבר מלמד שהרב מאזוז עשה שינויים מרחיקי לכת כמעט בכל תחום תורני שבו עסק, הוא רחוק מאוד. מי שמכיר את מרן הגר"מ ופסקיו, בעניינים רבים הוא נחשב למחמיר הרבה יותר משאר פוסקי דורנו. הרב עובדיה חן משיב לרב ברוך אפרתי

להעמיד דברים על דיוקם/ תגובה לרב ברוך אפרתי
  הרב מאזוז דווקא נחשב מחמיר. הרב חן (באדיבות המצולם)

קראתי את מאמרו של הרב ברוך אפרתי (שאני מעריכו מאוד באופן אישי), ולצערי יש בו עוול עיוות ובזיון כבוד התורה. המאמר נשען על עובדות שאינן נכונות שלא נבדקו כראוי, ובעזרתן מציג את אחד מגדולי הדור כרב פתוח וליברלי, דבר שאין המציאות סובלתו. מאחר שאני מעריך מאוד את הרב אפרתי, אני דן אותו לכף זכות שדבריו נובעים מחוסר היכרות עם שיטתו של מרן הגר"מ ודמותו.

קודם כל, שמעתי מאות שיחות ציבוריות ופרטיות של מרן הגר"מ מאזוז שליט"א, ומעולם אבל מעולם לא שמעתי מפיו, שום התבטאות שיש בה פטרונות כלפי הציבור הדת הלאומי, ובכלל כלפי אף ציבור. הוא האדם האחרון שאפשר להאשימו בכך. נכון הוא אינו אומר הלל ביום העצמאות (כפי שהנהיג בישיבה מר אביו האיש מצליח), אך מה יש בזה לעכב את האחדות? וכי איחוד עם מי שדעותיו ההלכתיות אינם בדיוק כמוך, נחשב חיבור של בדיעבד?!

לגבי הגיור, מרן הגר"מ כבר הבהיר את עמדתו בראש כל חוצות שהמתגייר חייב לקבל עליו עול תורה ומצוות, ולמרות שדעת הראש"ל הגרב"צ עוזיאל זצ"ל להקל בזה, הבהיר לר"ח אמסלם שבגיור צריך דעה שתהיה מקובלת על רוב גדולי ישראל. מה הוא צריך לעשות עוד בשביל להבהיר את דבריו שהוצאו מהקשרם, להישבע בשם ה'?! חבל שכבוד הרב מתייחס רק למה שהוא אמר שלא גייר אדם מעולם, ואינו מתייחס להבהרה הנ"ל.

לגבי ענין הנוסחאות, מרן הרב מאזוז אינו הראשון שתיקן נוסחאות משובשות בסידור התפלה. לאורך כל הדורות, גדולי ישראל הגיהו ותיקנו את סידור התפלה שכידוע חלו בו שיבושים כרמון. מה גם שרוב ככל הנוסחאות של הרב מאזוז, הוא לא חידשם מעצמו, אלא הצביע על גירסא נכונה מבין כמה גרסאות. גם מרן הרב עובדיה זצ"ל הגיה עשרות תיקונים בשו"ת יביע אומר ח"ו, ואת חלקם הוא תיקן על פי תיקוניו של מרן הגר"מ מאזוז.

מה שכתב הרב אפרתי שיצאו נגדו במחאה גלויה גדולי הפוסקים הספרדים והאשכנזים, אין זה נכון. מי שיצא נגדו אלו רבני האשכנזים וה'מרביצי', שאחר כך הבהירו שהוציאו מהם את החתימה במרמה, וחלקם הוציאו מכתבי הבהרה מפורשים בענין (מכתביהם נדפסו בתחילת סידור איש מצליח מהדורא רביעית). אדרבה, גדולי הדור הספרדים, כמו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הגרש"מ עמאר, הגר"י אברג'ל ועוד, פרסמו באותו זמן מכתבי תמיכה חד-משמעיים (מכתביהם נדפסו בתחילת סידור איש מצליח מהדורא רביעית).

מכאן ועד לכתוב שנסיון העבר מלמד שהרב מאזוז עשה שינויים מרחיקי לכת כמעט בכל תחום תורני שבו עסק, רחוקה הדרך עד מאוד. על איזה שינויים מרחיקי לכת הוא מדבר?! למי שמכיר את מרן הגר"מ ופסקיו, בעניינים רבים הוא נחשב למחמיר הרבה יותר משאר פוסקי דורנו.

איך אפשר להתייחס בכזו נימה מזלזלת לגאון וצדיק, שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל פעם התבטא עליו באוזני הגאון רבי יצחק פרץ שליט"א רבה של רעננה: "אם היה לאשכנזים תלמיד חכם כמוהו, היו נותנים תמורת משקלו זהב כדי שילמדם תורה". שהגאון רבי שלום משאש זצ"ל כתב עליו בהסכמתו לספר "דרכי העיון": "כל רז לא אניס ליה. הוא נאמ"ן ודבריו חיים ונאמנים… דבריו שקולים בפלס חכמה ודעת. מאן דתיליד אמיה כווותה תליד…". שהרבי מליובאוויטש זצ"ל אמר לרב יוסף יצחק פינסון שליט"א חסיד חב"ד שלמד אצל מרן שליט"א בתונס ורצה לעבור ללמוד בארה"ב: "כל זמן שרבי מאיר מאזוז בתונס אל תחליף ישיבה אחרת, לא תמצא כמוהו בעולם!". שהגאון רבי מאיר ועקנין זצ"ל:"הגר"מ מאזוז חכם שלם הן בעיון והן בדקדוק". שהגאון הצדיק רבי ינון חורי זצ"ל: "יש רבנים שהם גדולים בתורה ויש שגדולים בפרשנות ויש שגדולים בהלכה, ויש שגדולים בעיון ויש שגדולים בקבלה, ואילו מרן ראש הישיבה גדול בכל". שהגאון רבי אברהם הכהן זצ"ל כתב עליו בתחילת ספרו "קרית ארבע": "הגאון המובהק בכל מקצועות התורה, המפורסם בחריפותו ובבקיאותו… שכלו כגחלת ולשונו כאש אוכלת". שתלמידו המובהק הגאון רבי משה לוי זצ"ל: "מורנו ורבנו, עטרת ראשנו וצניף תפארתנו, זך השכל והרעיון, אביר המעיינים לגאון, אשר זכיתי להסתופף בצלו, להתחמם מאור תורתו, ולהתענג מסברתו הישרה והקולעת, ומשכלו הזך והבהיר, ולספוג ממדותיו המיוחדות בפרט מדת האמת ומדת הענוה…" (בסוף תשובה שפרסם בקובץ "אור המאיר" סימן א' עמוד י"ט).

אני מתבייש שאני צריך אפילו להתייחס להאשמות חמורות כאלו, ואקוה שהרב אפרתי יברר את הנושאים ויעמיד דברים על דיוקם.

==

הרב עובדיה חן הוא רב קהילת "בני ציון" באשדוד.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כל מילה בסלע!
אבי | 08-03-2015 17:27
2
פשוט וברור למי שמכיר את הרב מאזוז
אלי ישי ושטבון טובים ליהודים וליהדות | 08-03-2015 17:34
שהוא פוסק הדור והדרו, וכל פסקיו אך ורק במסגרת ההלכה הטהורה.
3
מה שברור, במועצת החכמים של ש"ס אין מי שמתקרב לגדלותו
אליהו | 08-03-2015 18:09
אני לא אחד שמשווה בין גדולים. אבל במקרה דנן ברור לכל בר דעת שלומד תורה, הרב מזוז ענק בתורה, פוסק חשוב. אין במועצת חכמי התורה של ש"ס אחד שאפשר לומר עליו את הדברים האלו....
4
הדברים לא הכי מדוייקים לגבי יום העצמאות
גדי | 08-03-2015 18:23
...חזק ואמץ אך רציתי לציין שלדעתי היה ראוי ונכון לציין שמרן ראש הישיבה מורה לישיבה לומר הלל ביום ירושלים וביום העצמאות אמנם אינו מורה בישיבה אך אמר לנו בשיעור שמי שרוצה יאמר הלל ומי שאינו רוצה לא יאמר וכנ"ל לגבי תחנון.......
5
מרן הרב מאזוז
בניהו | 08-03-2015 19:25
מרן הרב מאזוז נמנה על רבני ארץ ישראל השלמה הלך עם סרט כתום על הרכב בתקופת גוש קטיף הוסיף קינה מיוחד בת"ב,
6
ישר כח לרב
שרה | 08-03-2015 20:11
כבר התחלתי לפקפק בכל הענין של יחד ואתה הארת את עיני- תודה לך
7
הרב אפרתי נסחף. חבל
מרדכי קטן | 08-03-2015 21:13
טהרנות קיצונית לגמרי. ר' ברוך ידידי הטוב, צדקת שלא כדאי להצביע יחד, אבל מהסיבות הלא נכונות... הצביעו לבית היהודי! (וגם יחד זכור לטוב)
8
הרב אפרתי מייצג מגמה של כאלה שהתרגלו לדבר על רבנים
| 08-03-2015 22:55
כשאין כבוד לברי פלוגתא ככה זה נראה
9
הערה
טופסי | 09-03-2015 18:18
הרב חן יישר כוחך. רק טעות קטנה: הרב פרץ לא גאון בכלל.
10
לא צריך להצביע כלל
הכל מידי שמיים | 09-03-2015 19:59
לא להצביע. ללמוד תורה ולהתפלל! הצבעה זה לחילונים וכופרים!
11
להרחבה בנושא
אוריאל | 13-03-2015 2:32
להרחבה בנושא ראו בקישור הבא blog.maaelasho.org
12
נכון, אבל...
אחד שיודע | 15-03-2015 8:36
בס"ד. יהודי ג'רבה היו ציונים ואמרו הלל בעצמאות, ע"פ פסיקת חכמי תוניס ההלל נאמר שלושה ימים! הגר"מ מאזוז זצ"ל הי"ד יליד ג'רבה ומחכמי תוניס לא היה אומר כי הוא היה אנטי ציוני. זו תפיסה מותרת ואנו מכבדים אותה, למה להסתיר? לגבי הסכמות כאלה ואחרות, זה לא רציני, ניתן למצוא כנ"ל על הרבה אנשים המקורבים לרבנים. כוחו של הגר"מ מאזוז שליט"א הוא בהרבצת התורה והיקף הידיעות ולא בהיקף ההסכמות. מעשי הגאון בסידורו הם בהחלט מהפכנים עם שינויים ענקיים שלא שערום אבותינו ולא עלתה על לבם. הבעיה היא לא בסידור אלא בתלמידים שכופים דעתם ובזים למי שלא הוגה ומתנסח בתפילתו כמותם, ואכמ"ל. והסוף הפטרוני והמתנשא 'אני מתבייש', חייב להמחק כי הוא גולש לדמגוגיה שהרב אפרתי במכתבו לא עסק בה. השאר ענייני הרב חן, ותמצא חן.
13
ממתי אפרתי הוא רב?
יצחק | 16-03-2015 23:03
מי שמבטל רבנים שאינם בדעתו והשקפתו, אינו נחשב רב וטוב לו ששליתו נהפכה על פניו.
14
מה לנמלה וההר
בעז | 05-07-2015 0:21
ני לא מאמין שהוא בכלל מבקר את הנאמן מאזוז גאון הגאונים האצילי מקיייים עולה של תורה. זה שהוא קרא כמה סעיפים ברב קוק זיעא נותן לו כח להתיחס בכלל לרב מאזוז שיטא מזעזע דיייייייייי די לבזיון תלמידי חכמים. ברוך הגזמת וני קורא לך ברוך גם בגלל שהיית מתחתי בישיבה ולא תלמיד שלך ומושפע שלך למרות שאוהב אותך פה תה צריך תשובה