להעמיד דברים על דיוקם/ תגובה לרב ברוך אפרתי
לכתוב שנסיון העבר מלמד שהרב מאזוז עשה שינויים מרחיקי לכת כמעט בכל תחום תורני שבו עסק, הוא רחוק מאוד. מי שמכיר את מרן הגר"מ ופסקיו, בעניינים רבים הוא נחשב למחמיר הרבה יותר משאר פוסקי דורנו. הרב עובדיה חן משיב לרב ברוך אפרתי

קראתי את מאמרו של הרב ברוך אפרתי (שאני מעריכו מאוד באופן אישי), ולצערי יש בו עוול עיוות ובזיון כבוד התורה. המאמר נשען על עובדות שאינן נכונות שלא נבדקו כראוי, ובעזרתן מציג את אחד מגדולי הדור כרב פתוח וליברלי, דבר שאין המציאות סובלתו. מאחר שאני מעריך מאוד את הרב אפרתי, אני דן אותו לכף זכות שדבריו נובעים מחוסר היכרות עם שיטתו של מרן הגר"מ ודמותו.
קודם כל, שמעתי מאות שיחות ציבוריות ופרטיות של מרן הגר"מ מאזוז שליט"א, ומעולם אבל מעולם לא שמעתי מפיו, שום התבטאות שיש בה פטרונות כלפי הציבור הדת הלאומי, ובכלל כלפי אף ציבור. הוא האדם האחרון שאפשר להאשימו בכך. נכון הוא אינו אומר הלל ביום העצמאות (כפי שהנהיג בישיבה מר אביו האיש מצליח), אך מה יש בזה לעכב את האחדות? וכי איחוד עם מי שדעותיו ההלכתיות אינם בדיוק כמוך, נחשב חיבור של בדיעבד?!
לגבי הגיור, מרן הגר"מ כבר הבהיר את עמדתו בראש כל חוצות שהמתגייר חייב לקבל עליו עול תורה ומצוות, ולמרות שדעת הראש"ל הגרב"צ עוזיאל זצ"ל להקל בזה, הבהיר לר"ח אמסלם שבגיור צריך דעה שתהיה מקובלת על רוב גדולי ישראל. מה הוא צריך לעשות עוד בשביל להבהיר את דבריו שהוצאו מהקשרם, להישבע בשם ה'?! חבל שכבוד הרב מתייחס רק למה שהוא אמר שלא גייר אדם מעולם, ואינו מתייחס להבהרה הנ"ל.
לגבי ענין הנוסחאות, מרן הרב מאזוז אינו הראשון שתיקן נוסחאות משובשות בסידור התפלה. לאורך כל הדורות, גדולי ישראל הגיהו ותיקנו את סידור התפלה שכידוע חלו בו שיבושים כרמון. מה גם שרוב ככל הנוסחאות של הרב מאזוז, הוא לא חידשם מעצמו, אלא הצביע על גירסא נכונה מבין כמה גרסאות. גם מרן הרב עובדיה זצ"ל הגיה עשרות תיקונים בשו"ת יביע אומר ח"ו, ואת חלקם הוא תיקן על פי תיקוניו של מרן הגר"מ מאזוז.
מה שכתב הרב אפרתי שיצאו נגדו במחאה גלויה גדולי הפוסקים הספרדים והאשכנזים, אין זה נכון. מי שיצא נגדו אלו רבני האשכנזים וה'מרביצי', שאחר כך הבהירו שהוציאו מהם את החתימה במרמה, וחלקם הוציאו מכתבי הבהרה מפורשים בענין (מכתביהם נדפסו בתחילת סידור איש מצליח מהדורא רביעית). אדרבה, גדולי הדור הספרדים, כמו מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, הגרש"מ עמאר, הגר"י אברג'ל ועוד, פרסמו באותו זמן מכתבי תמיכה חד-משמעיים (מכתביהם נדפסו בתחילת סידור איש מצליח מהדורא רביעית).
מכאן ועד לכתוב שנסיון העבר מלמד שהרב מאזוז עשה שינויים מרחיקי לכת כמעט בכל תחום תורני שבו עסק, רחוקה הדרך עד מאוד. על איזה שינויים מרחיקי לכת הוא מדבר?! למי שמכיר את מרן הגר"מ ופסקיו, בעניינים רבים הוא נחשב למחמיר הרבה יותר משאר פוסקי דורנו.
איך אפשר להתייחס בכזו נימה מזלזלת לגאון וצדיק, שמרן הגר"ע יוסף זצ"ל פעם התבטא עליו באוזני הגאון רבי יצחק פרץ שליט"א רבה של רעננה: "אם היה לאשכנזים תלמיד חכם כמוהו, היו נותנים תמורת משקלו זהב כדי שילמדם תורה". שהגאון רבי שלום משאש זצ"ל כתב עליו בהסכמתו לספר "דרכי העיון": "כל רז לא אניס ליה. הוא נאמ"ן ודבריו חיים ונאמנים… דבריו שקולים בפלס חכמה ודעת. מאן דתיליד אמיה כווותה תליד…". שהרבי מליובאוויטש זצ"ל אמר לרב יוסף יצחק פינסון שליט"א חסיד חב"ד שלמד אצל מרן שליט"א בתונס ורצה לעבור ללמוד בארה"ב: "כל זמן שרבי מאיר מאזוז בתונס אל תחליף ישיבה אחרת, לא תמצא כמוהו בעולם!". שהגאון רבי מאיר ועקנין זצ"ל:"הגר"מ מאזוז חכם שלם הן בעיון והן בדקדוק". שהגאון הצדיק רבי ינון חורי זצ"ל: "יש רבנים שהם גדולים בתורה ויש שגדולים בפרשנות ויש שגדולים בהלכה, ויש שגדולים בעיון ויש שגדולים בקבלה, ואילו מרן ראש הישיבה גדול בכל". שהגאון רבי אברהם הכהן זצ"ל כתב עליו בתחילת ספרו "קרית ארבע": "הגאון המובהק בכל מקצועות התורה, המפורסם בחריפותו ובבקיאותו… שכלו כגחלת ולשונו כאש אוכלת". שתלמידו המובהק הגאון רבי משה לוי זצ"ל: "מורנו ורבנו, עטרת ראשנו וצניף תפארתנו, זך השכל והרעיון, אביר המעיינים לגאון, אשר זכיתי להסתופף בצלו, להתחמם מאור תורתו, ולהתענג מסברתו הישרה והקולעת, ומשכלו הזך והבהיר, ולספוג ממדותיו המיוחדות בפרט מדת האמת ומדת הענוה…" (בסוף תשובה שפרסם בקובץ "אור המאיר" סימן א' עמוד י"ט).
אני מתבייש שאני צריך אפילו להתייחס להאשמות חמורות כאלו, ואקוה שהרב אפרתי יברר את הנושאים ויעמיד דברים על דיוקם.
==
הרב עובדיה חן הוא רב קהילת "בני ציון" באשדוד.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו