הטייקונים שאלו, הרב מצגר פסק: יאכטה חייבת במזוזה - סרוגים

הטייקונים שאלו, הרב מצגר פסק: יאכטה חייבת במזוזה

בעלי יאכטות פנו לרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר בשאלה, האם יש לקבוע מזוזה ביאכטה? הרב מצגר פסק הלכה מנומק, המסביר באילו תנאים צריכים לקבוע מזוזה ביאכטה: קביעה בלא ברכה ורק בתנאי שהיאכטה משמשת גם למגורים ולא להפלגה של שעות ספורות.

הטייקונים שאלו, הרב מצגר פסק: יאכטה חייבת במזוזה
  מזוזה בלא ברכה. יאכטה (פלאש90)

 לידיעת הטייקונים וחובבי היאכטות למיניהם: הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר קובע בפסק הלכה, כי חובה לקבוע מזוזה ביאכטה.

פסק ההלכה המנומק, נכתב לבקשתם של מנכ"ל חברת 'אתרים', איתמר שמעוני, ודובר המרינה בתל אביב, אבירם בלזר, שביקשו מהרב הראשי לישראל, חוות דעת הלכתית בנוגע ל'בעיה שהציקה לרבים מבעלי היאכטות והסירות בארץ ובעולם".

השאלה הייתה 'האם חייבים לקבוע מזוזה ביאכטה, המשמשת גם למגורים ולא רק להפלגות קצרות ומזדמנות ?'

הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר השיב לשמעוני ובלזר כי יש לקבוע מזוזה ביאכטה, ובפסק ההלכה המנומק, הסביר באילו תנאים וקריטריונים יש לקבוע מזוזה ביאכטה. "לקביעת מזוזה ביאכטה, יש לוודא כי היאכטה גדולה מ- 2.50 מטר על 2.50, שבכניסה לחדר בו תקבע המזוזה קיימת צורת פתח של משקוף עם התקרה ודלת הגבוהים מגובה מטר אחד, וכן שהיאכטה משמשת גם למגורים ולהפלגה של ימים ולא רק של שעות. וכאמור, קביעת המזוזה תתקיים בלא ברכה", נכתב בפסק ההלכה של הרב הראשי.

הרב מצגר מביא את התייחסותם ופסיקותיהם של גדולי הפוסקים לאורך הדורות בסוגייה. "סוכת החג בחג ובית שבספינה פטורין מן מהזוזה – לפי שאינן עשויין לדירת קבע' פסק הרמב"ם", ציין הרב הראשי והוסיף כי "לכאורה יש לפרש כי כוונת הרמב"ם היא לספינה קטנה שאין בה תנאי מגורים בסיסיים, אך 'יאכטה' גדולה הראויה למגורים ואשר שוהים בה נוסעיה ימים רבים לתענוג ולכבוד- ודאי תחשב כדירת קבע ותהיה חייבת במזוזה".

הרב הראשי מדגיש כי גם על קביעה זו נחלקו גדולי הפוסקים, שכן חלקם סבור כי "…מכל מקום כיוון שהספינה מטולטלת, הדירה שבה אינה נחשבת לדירת קבעה". הרב הראשי מבהיר כי "יש מקום כי טעמו של הרמב"ם שפטר את הספינה ממזוזה הוא לפי שאין אדם יושב בספינה לשם דירה, אלא כדי לנסוע ממקום למקום, ולכן אינה נחשבת דירת קבע אלא כלי תחבורה ולא בית לשם דירה.

לפי טעם זה, אף אם נגיע למסקנה כי נוסע אקראי פטור ממצוות מזוזה, הרי שביחס לעובדים קבועים בספינה, דוגמת רב חולב ופועליו, יש לומר שהם כן יהיו חייבים במזוזה, כיוון שבעבורם משמשת הספינה לדירה, ולא רק לכלי תחבורה כדי לנוע ממקום למקום. הלא אין כוונתם להיות במקום שנוסעים לשם דווקא, אלא לגור ולהתפרנס בספינה, וחוזרים עמה כמו שבאו עמה מתחילה".

הרב הראשי אף מביא חיזוק לקביעתו מ'ערוך השולחן' שקבע כי "…אבל בספינות שלנו שיש בהם בתים קבועים וגם בספינות ההולכות על הנהרות שיש בכל ספינה בית קבוע וקורין לה 'קאיוט"א' חייבת במזוזה שהרי היא דירה קבועה".

הרב מצגר סיכם את הפולמוס ההלכתי בסוגייה, בקביעתו כי "לאור האומר, כדי לצאת ידי ספק, מן הראוי להחמיר כדברי 'ערוך השולחן' ולקבוע מזוזה ביאכטה, בפרט שכן עולה מדברי ה'חלקת יעקב' וה'מנחת יצחק'. אך לעניין הברכה, נראה כי אין לברך בשעת קביעת המזוזה, שכן כלל בידינו: אין ברכות מעכבות וספק ברכות להקל".

 מנכ"ל חברת אתרים, הודה לרב הראשי לישראל ש"נכנס לעובי הקורה בסוגייה שהטרידה בעלי יאכטות רבות בארץ ובעולם". "כיהודי מאמין ושומר שבת, אני מתכוון להפיץ את פסקה ההלכה לכל היאכטיונרים שפנו אלינו בסוגיה.

הבעיה מטרידה בעיקר ישראלים ששטים לחו"ל ועקב כך שישראל מרוחקת מכל חוף ידידותי בו ניתן לעגון עליהם לשהות לעתים ימים רבים ביאכטה בלב ים, עד הגיעם לחוף לעגינה. רבים מהם, לאו דווקא דתיים, היו מוטרדים מהסוגיה וכעת אני מניח רבים יממשו את פסק ההלה של הרב ויקבעו מזוזה ביאכטה שלהם."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו