כמעט שלושים שנה אחרי הפינוי נחנך מוזיאון לזכר חבל ימית - סרוגים

כמעט שלושים שנה אחרי הפינוי נחנך מוזיאון לזכר חבל ימית

מדינת ישראל, כמעט ולא מזכירה את יישובי סיני שהוחרבו. כמעט שלושים שנה אחרי החורבן, נחנך בחבל אשכול שבנגב המערבי, מוזיאון לזכר חבל ימית. בחנוכת המוזיאון השתתף השר סילבן שלום שדיבר על זכרון הטראומה של חבל ימית, והבטיח להרתם כדי שקבוצות תלמידים יגיעו לבקר במקום

כמעט שלושים שנה אחרי הפינוי נחנך מוזיאון לזכר חבל ימית
  שכח מה שהוא עשה. סילבן שלום (יח"צ)

חבל ימית, היה האזור המיושב ביותר בסיני שלפני הנסיגה, הוא הוקם על שפת הים התיכון בים רפיח לאל עריש. את חבל ימית הרכיבו העיר ימית ועוד כחמישה עשר יישובים שהקיפו אותה. עם פינוי סיני במסגרת הסכמי השלום עם מצרים, הוחרבה העיר לחלוטין, ומאז לא יושבה עד היום. את הבתים ההרוסים מכסים החולות.

מדינת ישראל, כמעט ולא מציינת את יישובי סיני שהוחרבו. רק כעת כמעט שלושים שנה אחרי החורבן, נחנך מוזיאון לזכר חבל ימית,  במושב דקל, בחבל אשכול שבמערב הנגב. המושב ממוקם בסמיכות לגבול עם מצרים, ממול לחורבות העיר ימית.

בחנוכת המוזיאון השתתף המשנה לראש הממשלה השר סילבן שלום שאמר כי "יפעל לרתום את משרד החינוך על מנת שקבוצות תלמידים יגיעו לבקר במקום וללמוד על העבר של חבל הארץ הפורח."
 
בטקס הפתיחה השתתפו משפחות רבות ממפוני סיני המתגוררות באזור. השר שלום אמר, "המוזיאון מנציח את מורשת מתיישבי חבל ימית. אתם הציונים האמיתיים אשר אחרי טראומת הפינוי באתם להפריח את השממה ולהתיישב בנגב." בנוסף, הבטיח השר לפיתוח הנגב והגליל כי משרדו יתמוך במוזיאון למען הנגשתו לנכים.

במוזיאון החדש מתואר סיפור הקמתם של 15 יישובי חבל ימית בשנות השבעים והריסתם ופינויים בעקבות הסכם השלום עם מצריים ב-1982. במקום ניתן לראות תמונות ארכיון הסוקרות את ההיסטוריה של ההתיישבות בסיני וכן תיעוד של הקמת היישובים החדשים בנגב המערבי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו