הכתרתו של הר' שלום כהן למרן: שיא האשתכנזות של ש"ס - סרוגים

הכתרתו של הר' שלום כהן למרן: שיא האשתכנזות של ש"ס

מחזירים עטרה ליושנה? במשך מאות שנים גדולי התורה הספרדיים שמשו ברבנות ובדיינות במקביל. כעת העדיפו בש"ס את המודל הליטאי ומינו למנהיג ראש ישיבה שבחייו לא פסק הלכה

הכתרתו של הר' שלום כהן למרן: שיא האשתכנזות של ש"ס
  מנהיגות אשכנזית. הר' שלום כהן (פלאש90)

הכתרתו של הר' שלום כהן לנשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס מלמדת יותר מכל על תהליך האשתכנזות שעברה התנועה הספרדית.

בתקשורת החרדית ומחוצה לה התייחסו כמובן למעמד הנלעג או המרומם (תלוי את מי שואלים) בו מכתירים הפוליטיקאים את הרבנים, וקובעים מי יהיה נשיא מועצת חכמי התורה ומי יישאר בחוץ (הראשון לציון, הרב שלמה עמאר). מחוץ לחברה החרדית עקבו בדאגה אחרי אישיותו המלבבת של האיש שכנראה לא יכול להשלים שיעור תורני בלי גידופים וקללות על הסרוגים ורבניהם.

אלא שעניין אחד מרכזי ביותר כמעט ולא נדון בכלי התקשורת, והוא אולי החשוב ביותר בבחירת מנהיג תורני. התפקיד אותו מילא עד היום ר' כהן הוא ראש ישיבת פורת יוסף אותו קיבל בירושה מאביו. במהלך חייו הוא לא שימש דקה אחת כדיין בבית דין רבני או כרב לא של עיר אלא אפילו של שכונה.

במשך אלפי השנים האחרונות גדולי התורה הספרדיים היו כולם רבני ערים או דיינים בדרך כלל שניהם במקביל. רק אצל האשכנזים ניתן היה לראות תופעות של ראשי ישיבה שאינם מוסמכים לרבנות או לדיינות, מה שהתחיל באירופה של שלוש מאות השנים האחרונות והגיע גם לארץ. בהקשר זה יש לציין כי 'החפץ חיים', 'החזון אי"ש' והרב שלמה זלמן אויערבך הנחשבים כפוסקים אשכנזיים, לא שימשו מימיהם ברבנות או בדיינות. וגם בשנים האחרונות, הרב שטיינמן איננו רב אלא ראש ישיבה והוא ממלא את מקומם של הרב אלישיב (דיין) והרב אליעזר שך (ראש ישיבה).

אצל החסידים התופעה אפילו בולטת יותר, כשההנהגה נתונה בידיו של האדמו"ר שזכה להיוולד לאדמו"ר הקודם, ואילו את הפסיקות ההלכתיות מותירים בחסידיות השונות למו"צים (מורי צדק) ולרבנים, שמקומם בכותל המזרח, אך אינם בהנהגה. ההבדלים בין הנהגתו של ראש ישיבה העוסק בתורה תיאורטית לבין הנהגתם של דיין ורב מקומי הנפגשים עם הציבור ומכירים את מצוקותיהם יכולים להצביע על ההבדל בין שיטת ההנהגה הספרדית הפתוחה והמקלה, לבין ההנהגה האשכנזית המחמירה והמסתגרת.

מחזירים את עטרת ליטא ליושנה

אחד הקריטריונים לגדלותו של חכם הוא יכולתו לעסוק בסוגיות הכבדות ביותר בהלכה והן ממזרים והתרת עגונות. הרב עובדיה יוסף (רב העיר תל אביב ודיין) עשה זאת במלחמת יום הכיפורים, הרב אליהו בקשי דורון (רב העיר חיפה ודיין) והרב שלמה עמאר (רב העיר תל אביב ודיין) עשו זאת בזמן תפקידם כרבנים הראשיים לישראל וכנשיאי בית הדין הגדול. סימנים לנפילה התורנית בהנהגה הספרדית, ראינו בהרצתו של הרב יצחק יוסף לתפקיד הראשון לציון, למרות שאינו מחזיק בכושר לדיינות, ושימש כראש ישיבה בלבד.

בש"ס, התנועה שחרתה על דגלה את "החזרת עטרה ליושנה" לאור גדולי ישראל הספרדים, העדיפו ללכת על המודל של דגל התורה ומינו למנהיג ראש ישיבה שבחייו לא פסק הלכה, אפילו לא "בביעתא בכותחא" שלא לדבר על ספר תורני שכתב. הדבר אינו מפתיע, רגשי הנחיתות של הספרדים החרדיים כלפי הליטאיים מושרשים כבר עשרות שנים. אחרי הלבוש (חליפה ומגבעת שחורים), מבקשים בש"ס לאמץ גם המודל של 'דגל התורה' ולשים בראשם את תואם הרב שך – אותה אישיות שבעצם הקימה את ש"ס.

מינוי של הר' שלום כהן לנשיא מועצת החכמים הוא השיא בתהליך האשתכנזות שעברה ש"ס מתנועה ספרדית למפלגה אשכנזית ליטאית למהדרין מן המהדרין.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
הרב יצחק יוסף זה נפילה ספרדתית?
מנחם | 23-04-2014 11:38
"סימנים לנפילה התורנית בהנהגה הספרדית, ראינו בהרצתו של הרב יצחק יוסף לתפקיד הראשון לציון, למרות שאינו מחזיק בכושר לדיינות, ושימש כראש ישיבה בלבד". בושה וחרפה לאמירה זאת! הרב יצחק יוסף הוא אחד מגדולי הדור תלמיד חכם בעל שיעור קומה ומחבר 40 ספרים בהלכה שכל עם ישראל לומדים בהם מידי יום! מבקש לתקן אמירה מעוותת זאת.
2
אמרת דברי טעם. נכון ומצערכ
אלי | 23-04-2014 11:57
שס גם בחרה בדרך אנטי ציונית. בניגוד לרב עובדיה יוסף, הרב עמר, והרב יעקב יוסף.שהם כולם חרדים ציונים בש"ס בחרו במנהיגים ובדרך אנטי ציונית.
3
ל-1 כל ספריו של הרב יצחק יוסף אינם אלא פסקים של אביו
אחד שיודע | 23-04-2014 12:00
אין בהם ולא פסק הלכה אחד פרי פסיקה עצמאית/מקורית. כל ילקוט יוסף על כל כרכיו אינם אלא שכתוב מחדש של "יביע אומר" ו"יחווה דעת". קרי כושר כתיבה אבל לא כושר פסיקה. נא לא לבלבל בין כתיבה לפסיקת הלכה
4
על עת לעשות לה' שמעת?חשוב מאוד שהגר"ש כהן ינהיג הציבור
טוב מאוד | 23-04-2014 12:49
בעת הזאת כשהמפד"ל התחברה עם עוקרי התורה ומשתפת פעולה בפגיעה בתורת ישראל הקדושה הטהורה והצרופה חשוב מאוד שינהיג את הציבור שומרי התורה ומצוות הספרדיים אוהבי ה' האמיתיים מישהו שיידע להפריש את ציבור שומרי התורה הספרדיים מן המכוער ומן הדומה לו בשיתוף הפעולה עם עקירת התורה פגיעה בלימוד התורה בצביון היהודי בחקיקה אנטי דתית בפגיעה בגיור ובנסיון להעמקת העוני אצל ציבור שומרי התורה מתוך תקווה שהם יעזבו חלילה את החיים התורניים המרוכזים והקדושים וישקעו חלילה במדמני העולם הזה תוך הפיכתם חלילה מבני תורה לבעלי בתים עם מדרון חלילה לרדת עוד וכמובן תוך נסיון חלילה להביאם לצבא כור ההיתוך החילוני שרבים חללים הפילה בציבור הד"לי(60% בערך כשהיתר נתקררו בדת ברמה כזו או אחרת) הגר"ש כהן שליט"א מתאים מאוד להוביל את הציבור הספרדי במים הסוערים של התקופה שמאיימת להטביע חלילה את שומרי התורה ומצוות האמיתיים במים הסוערים
5
ל-4: עוכרי התורה זה דרעי ובניזרי
א | 23-04-2014 13:28
6
מי שראוי ויכול להנהיג בדרך מרן הרב עובדיה זצ"ל
ספרדי חרדי | 23-04-2014 13:57
זהו מרן הרב שלמה עמאר, שהוא ת"ח בר אוריין, גדול מכל התלמידי חכמים שבדור, המובחר שבהם, ועובדה שעשרות שנים מרן זצ"ל סמך רק עליו את ידיו.
7
הבל מוצא פיך; דברי הבל שראוי היה שלא ייכתבו
מבקר המדינה | 23-04-2014 14:22
לומר על ת"ח, גדולי עולם האם הם עונים להגדרה היבשה של "דיין" או "רב" נראה לי פתטי. טוב היה עושה כותב המאמר אם היה מביע את התיזה שלו בצורה פחות בוטה ופרובוקטיבית. מה גם שהפיקנטיות שבכותרת לא מחפה על טיעונים חלשים ולא מבוססים.
8
מה לנו ולכל זה?
ה' ישמור | 23-04-2014 14:56
מזו צרות העין הזו. לא מכיר את הרב כהן, לא משתף שום דבר איתו והרב לא יביא לי שום דבר על דברים שאני כותב פה. אך אסור לנו להיכנס לתוך מריבות וכתבות מעין אלו. בואו למד מהרבנים בציונות הדתית. הרבה רבנים קיבלו הערה מסויימת מרבנים במגזרם אחרים ומה אמרו אותם רבנים שקיבלו את ההערה? כלום! "סיג לחוכמה שתיקה" כך כבר כתבו חז"ל. במיוחד בימים אלו של ספירת העומר. למה לנו להיכנס למחלוקות ולוויכוחים?! בואו נשמש דוגמא לכל יהודי העולם ונראה איך אפשר שלא להתייחס בציניות או בדברים מזלזלים לכל יהודי אחר ובמיוחד שלמד תורה יותר ממני ומכל אחד אחר שמבקר כאן באתר. חיזקו ואמצו. אחדות! נ.ב. היתי מעדיף שהכתבה הזו תרד אך...
9
חבל !! מאמר מרבה שנאת חינם - בימי העומר !!!
דוד | 23-04-2014 16:21
הוצאת שם רע , רכילות לשון הרע - בושה
10
ניתוח שטותי ומטופש.
חיים | 23-04-2014 16:24
מרוב שכולו שטות אחת גדולה, אין מהיכן להתחיל את הביקורת הפרטנית.
11
הרב המקלל. בושה ליהדות!
בן תורה | 23-04-2014 16:51
כמה טוב שיש לנו את הבית היהודי ההולכים בדרך גדולי ישראל האמיתיים. כל רבני הספרדים בדור הקודם היו ציוניים מובהקים. ילדיהם שהתחנכו אצל הליטאים נהיו מכוערים במעשיהם.
12
אולי תסירו את התמונה של המקלל מהכתבה.
בן תורה | 23-04-2014 17:00
תתחשבו בקוראים.
13
ל-3 ,לא נכון
יהודי פשוט | 23-04-2014 18:41
ישנם הלכות מסויימות בהן הגר"י יוסף מציין שאביו פוסק אחרת ממה שהוא כתב בספר, היינו שהוא חולק על דעתו, ומכך שחלק עליו פעמים ספורות מוכח שבכל שאר הפעמים לא ששכתב אותו, אלא למד את הסוגיה ופסק הלכה, וברור שמן הסתם ברוב המקרים פסק כאביו, אך אין זה אומר שאינו יודע לפסוק בעצמו.
14
גם הביטוי שהושמע בהכתרה:"מרן ראש הישיבה" אשכנזי טהור
דתי לאומי | 23-04-2014 22:22
שכיום הרב שטיינמן מכונה כך. עוד כמה נקודות:דרעי הוא זה שהביא למינוי של הרב שלום כהן. לאחר מכן דרעי הלך לקבל ברכהאישור ממרן ראש הישיבה האשכנזי הרב שטיינמן על המינוי. ובאירוע ההכתרה, לקינוח, ה"מרן" מוכתר לצלילי אמסס מה נהדוווור" במנגינה אשכנזית והברה הגייה אשכנזית למהדרין. וכל זה בשם החזרת עטרה ליושנה. "פחחחח"
15
אריה אתה אוויל נדיר...זה מאמר דעה או חדשות? והרב
נתי | 24-04-2014 0:34
והרב יצחק יוסף זו נפילה???... אתה הזוי? זה אחד מגדולי הפוסקים שקמו לעם ישראל!!! ילקוט יוסף שהוא חיבר אומר לך משהו? אם לא , אז תמשיך לדרדר את הרמה של סרוגים
16
כתבה בזיונית!
ג | 24-04-2014 14:45
מבזים את התורה באתר זה. הכתבה מאד שטחית לדעתי, אין שום ידע נרחב לכתב. הרב שלום כהן הוא גאון עצום ובקיא בפוסקים שולחן ערוך ושס ישר והפוך. ד"א כותבים השתכנזות. וסתם שתדעו, מנהיג לא בוחרים לפי כללים קבועים, בוחרים את המתאים ביותר.
17
תתביישו
חסוי | 24-04-2014 18:36
איך אתם מדברים אל צדיק איזה חינוך קיבלתם עכשיו רואים מזה זה המזרחי אתם כופרים במה שרק אפשר ואתר סרוגים איך אתם מעלים תגובות כאלה ואתם מזלזלים ברב שלום כהן שהיה מקורב למרן וכל מי שכתב תגובה מבזה את מרן רשע מרושע אני חוזר רשע מרושע הוא בקיא אני לא מכליל את כל הרבנים שלכם אבל רוב הרבנים שאני מדבר עליהם כולם ביחד לא מגיעים לקרסול של הרב שלום כהן איך אתם כותבים באתר שהוא לא פסק הלכה אחת למה מה הרבנים שלכם פסקו שמותר להתגייס לצבא השמד שאם רב עושה צבא הוא יכול להיות רב ראשי תגידו נפלתם על השכל? נב אני מקווה שתעלו אחרת אתם מוכיחים לי שאתם יודעים את האמת לא רוצים להודות בה שתחזרו בתשובה שלמה מהר
18
אני מציע שנכתיר את הרב עמר למנהיג הבית היהודי
| 24-04-2014 18:48
למה שנוותר עליו לשס אם הוא כל כך טוב
19
המקלל הלאומי
יוסי | 25-04-2014 0:56
מה אתם רוצים המקלל הלאומי? מינוי של אריה דרעי כבר לא טוב?
20
איך אפשר להשוות לחפץ חיים ושאר הגדולים
יעקוב | 26-04-2014 21:02
אשר מימיהם לא קללו אדם קל וחומר יהודי מכבדי אכבד...
21
הרבנים:עזרא עטייה, יהודה צדקה,בן ציון אבא שאול,לא היו ר
משה | 27-04-2014 0:21
רבנים ברבנות, והיוו את ההנהגה של הציבור הספרדי בדור הקודם מאז ומעולם ראשי ישיבת פורת יוסף היו בהנהגה.
22
כִּי רָשָׁע מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק
חבקוק | 27-04-2014 13:54
ספר חבקוק פרק א פסוק ד': "כִּי רָשָׁע מַכְתִּיר אֶת הַצַּדִּיק עַל כֵּן יֵצֵא מִשְׁפָּט מְעֻקָּל:"
23
כתבה משתכנזת בסגנון ליטאי
חרדי ציוני | 28-04-2014 11:33
הכתבה אינה מתאימה למגזר הסרוגים שמקפיד על דרך ארץ ובין אדם לחבירו, כנראה יש לכותב גם סוג של השתכנזות ליטאית. תחשוב.
24
ביזוי הרב הראשי
יואל סאטמר | 29-04-2014 7:42
הרב הראשי הגאון יצחק יוסף מרביץ ההלכי כמעט אם לא הכי גדול בדור לא צריך חתיכת נייר של כושר דיינות הוא עמד בראש ישיבה של דיינים! חוצפה שלא תאמן כותב הכתבה הזה
25
"מרן" הוא תיאור מצב ולא תואר כבוד
עמוס ארליך | 01-05-2014 0:47
למשל, כשהרב עובדיה קרא לי גוי - פסקה מרותו.
26
על זה נאמר 'שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים'
נתנאל | 01-05-2014 10:34
היום כל הרבנים האשכנזים מסתמכים על פסיקותיו של החפץ חיים בעל משנה ברורה וכל הרבנים הספרדים מסתמכים על פסקיהם של הרב יצחק יוסף , הרב בן ציון אבא שאול , הבן איש חי , החיד''א והכף החיים שמעולם לא היו רבנים מוסמכים , את כ''כ עם הארץ וטיפש גמור שעל זה אמרו בפרקי אבות 'סיג לחכמה שתיקה' בדברים שאתה בור ועם הספר פשוט תשתוק כי אתה מגלה כמה אתה אויל ובור.
27
עכשו תמונות מרן ע''ה עוד כמה שנים רק הרב שך והחזון איש
תלמיד מרן כאוב | 01-05-2014 22:57
עכשו תמונות מרן ע''ה עוד כמה שנים רק הרב שך והחזון איש שס שיטת סלמי לשכנז כל הספרדים בזכות הצמד רב שלום-דרעי זרוע הליטאים הקאניבלים
28
אוי לבושה ואוי לכלימה
יואל | 08-06-2014 14:25
ב"ה אחי הסרוגים היקרים. בוש ואני ונכלם לקרוא את התגובות הנזעמות על פגיעה "בכבוד התורה" שהועלו כאן. כזו אהבת תורה. כזו אמונת חכמים. כזה נסיון להתרחק מלשון הרע. ואין אתם מהססים לצאת מישהו משלכם שהעז לפגוע "בכבוד התורה". הלוואי שאצלנו במחנה החרדי יפנימו "מכל מלמדי השכלתי", וגם אם דרככם האידאולוגית שונה מדרכנו. עדיין יש ללמוד מכם דרך ארץ מהו. חבל שאצלנו מתקיים המשפט "תלמיד חכם שאין בו דעה, נבילה סרוחה טובה הימנו"!