בקרוב אצלנו: השומרונים הקריבו אתמול קרבן פסח - סרוגים

בקרוב אצלנו: השומרונים הקריבו אתמול קרבן פסח

בני העדה השומרונית המתגוררים בסמוך להר ברכה ובחולון התכנסו אתמול בהר גריזים להקריב את קרבן הפסח לפי אמונתם. צפו בתיעוד של ההקרבה. בקרוב אצלנו?

בקרוב אצלנו: השומרונים הקריבו אתמול קרבן פסח
  קרבן פסח בשומרון (באדיבות ועד מתיישבי שומרון)

צפו בטקס הקרבת קרבן הפסח השומרוני בהר גריזים משנה קודמת  (באדיבות ועד מתיישבי שומרון):

המקום נצבע בצבעים סוריאליסטים כאשר גדשו את המקום זה לצד זה: ראשי ההתיישבות, לצד סקרנים פלשתינים, מפקדים בכירים בצה"ל, ותיירים מאירופה מאסיה ומישראל וצפו יחד בטקס המיוחד המחזיר את הצופים אלפי שנים אחורה.

העדה השומרונית הינה עדה ייחודית המונה כ-800 איש, מחציתם בהר גריזים, בסמוך לישוב הר ברכה, ומחציתם בחולון.

מקור השם "שומרונים" הוא חדש, בימי חז"ל הם נקראו כותים, על שם ארץ מוצאם, כותא. עם כיבוש מלכות ישראל על ידי סנחריב, הוא העביר את אנשי כותא לשומרון ויישב אותם באזור סבסטיה, שומרון המקראית.

בתחילת דרכם בארץ, נתקפו הכותים על ידי אריות, שכמעט גרמו לכילוים. בעקבות הפחד, שאלו השומרונים את חכמי ישראל כיצד להנצל ממכת הערוב, והפתרון שנמצא להם הוא גיור וקיום המצוות. בשלבים הראשונים שמרו הכותים על התורה והמצוות, אך בשלב מסויים נפרדה דרכם מהיהדות, והם המשיכו בקיום התורה שבכתב, על פי פרשנותם.

הריחוק מהיהדות הביא לכך שלשומרונים יש לוח משלהם, כשחג הפסח אצלם נחגג כחודש לאחר חג הפסח היהודי, אך השנה בגלל השנה המעוברת יצאו החגים כמעט במקביל.

הטקס החל בקבלת פנים בביתו של הכהן הגדול של העדה השומרונית, שקיים קבלת פנים מיוחדת לראש מועצת שומרון גרשון מסיקה והנהלת המועצה. לאחר מכן יצא הכהן הגדול עם האנשים הרבים שהגיעו לכבד את העדה השומרונית בנוכחותם בתהלוכה למקום הקרבת הקרבן. שם הוקרבו כ 40 כבשים, אותם כל משפחה הייתה צריכה לאכול בחפזון עד חצות הליל על פי הכתוב בתורה שבכתב ולשרוף את שנותר.

בעבר היו השומרונים עויינים לישראל, אך עם כיבוש יהודה ושומרון, נראה כי חלה התקרבות בין בני העדה לבין היהודים, וכעת ישנם יחסים טובים בין השומרונים לבין הישראלים. ניתן לשמוע איך בני העדה שמחים בקשר עם ישראל.

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה בירך את השומרונים ברחבת זבח הפסח ואמר: "חברי העדה השומרונית המתגוררים בשטח המועצה האזורית שומרון הם שכנים וחברים ואנו שמחים להשתתף בשמחתם". עוד הוא הוסיף כי העדה השומרונית היא עדה מיוחדת המשמרת תרבות עתיקה וכי תיירים מכל העולם מגיעים להכיר את מנהגי העדה ולהתוודע לתרבות שהצליחה לשמור על צביונה במשך אלפי שנים.

יחד עם ראש מועצת שומרון גרשון מסיקה הגיעו גם מפקד חטיבת שומרון יואב ירום, ראש המנהל האזרחי- דוד נחום, וכן מפקד אוגדת איוש תמיר ידעי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אתם מבינים מה שאתם כותבים?
איזה כותרת מטומטמת | 14-04-2014 13:47
זה כמו לכתוב, הנוצרים טוענים שהמשיח הגיע ואז לשאול בקרוב אצלנו? מה נסגר איתכם?
2
800 איש, זה אומר שהם כמעט נכחדים.
שיר | 18-04-2014 2:24
לעומת עם ישראל, שפורה ורובה
3
הרבי
נועם | 21-12-2021 13:48
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף