ארה"ב במדיניות חדשה נגד איראן: "לחץ חסר תקדים" - סרוגים

ארה"ב במדיניות חדשה נגד איראן: "לחץ חסר תקדים"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו חשף את המדיניות החדשה של ארה"ב נגד איראן, אשר "תפעיל לחץ כלכלי חסר תקדים" על המדינה. בין דרישותיו מאיראן: הפסקת החימוש הגרעיני, נסיגה מסוריה, והפסקת האיום על ישראל

ארה"ב במדיניות חדשה נגד איראן: "לחץ חסר תקדים"
  "נפעיל לחץ כלכלי חסר תקדים". מזכיר המדינה מייק פומפאו (צילום: עמוד הטוויטר של רשת CBS News)

ארה"ב במדיניות חדשה: מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הציג היום (שני) את תכניתו החדשה של ממשל טראמפ בהתנהלותה מול איראן, זאת לאחר פרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין עם המדינה האיסלאמית.

"הסכם הגרעין היה גרוע לעולם כולו" טען בפתח דבריו. "לפני שבועיים הנשיא טראמפ  פרש מההסכם מסיבה פשוטה- הוא לא הצליח לשמור על ביטחונם של ארחי העולם מהסכנה שאיראן מציבה" אמר. "הסכם הגרעין הציב את העולם בסכנה. הוא רק דחה את ההתחמשות הגרעינית הבלתי נמנעת של איראן. מנגנוני הפיקוח פשוט לא היו חזקים מספיק".

"קיווינו שאיראן תוציא את הכסף מהסכם הגרעין לטובת אזרחי איראן, אבל היא חימשה ארגוני טרור" הוסיף. "ממשל אובמה הימר שהעסקה תשפיע לטובה על איראן, אך ההימור כשל- ועלה בדמים".

"איראן שיקרה במשך שנים"

המזכיר האמריקני התייחס גם לחשיפתו של פרויקט הגרעין האיראני בנאומו של ראש הממשלה נתניהו לפני כחודש. "כפי שראינו מהמבצע המודיעיני של ישראל, איראן שיקרה במשך שנים על פרוייקט הגרעין שלה. גם היום המשטר ממשיך לשקר, כששר החוץ האיראני טען שמעולם לא רצינו להתחמש בנשק גרעיני. מדובר בשקר גדול- לא רק שאיראן החזיקה בפרוייקט לנשק גרעיני, הם פעלו רבות לשמור על סודיות הפרוייקט. איראן התקדמה במצעד הטרור שלה בזמן שהיא הייתה חתומה בהסכם הגרעין".

פומפאו התייחס גם לפועלה של איראן ברחבי המזרח התיכון, הכוללת את ההתבססות האיראנית בסוריה. "מאז שנחתם ההסכם, חיזבאללה חומשה על ידי איראן, כשמטרתה ישראל. בנוסף לכך, איראן תומכת בממשל הרצחני של אסד, מממנת את המורדים החות'ים בתימן, ופועלת לממן מיליציות שחותרות תחת הממשל בעיראק" טען. "היום אנחנו שואלים את העם האיראני: האם זה מה שאתם רוצים? אנחנו מאמינים שמגיע לכם יותר".

התנאים לאיראן: הפסקת החימוש הגרעיני ופעילות הטרור

בהמשך דבריו הציג פומפאו את הפעולות האמריקניות נגד איראן. "ארה"ב תפעיל לחץ כלכלי חסר תקדים על איראן" הבטיח. "חומרת הסנקציות על איראן תמשיך לגדול אם היא לא תשנה את מסלולה. הסנקציות יהיו הקשות ביותר שהוטלו בהיסטוריה, והן יובילו את איראן להחלטה- או שהם יהיו מבודדים, או שהם יפסיקו את פעילות הטרור".

לטענתו של מזכיר המדינה, ארה"ב תסיר את הסנקציות רק במידה ואיראן תערוך שינויים נרחבים בהסכם הגרעין שתעמוד בדרישות של ממשל טראמפ. "ארה"ב מכירה בזכותה של איראן להגן על אזרחיה, אך היא לא יכולה לבצע מעשים המסכנים את שאר אזרחי העולם" טען. "איראן תצטרך להתיישר עם הנורמות הבינלאומיות. על איראן לזנוח את הרצון לתוכנית גרעין, להפסיק את העשרת האורניום, לספק מידע לסבא"א, לשחרר את האזרחים האמריקנים, לא לתמוך בארגוני טרור, להסיג את כוחותיה מסוריה, ולחדול מאיומים על בעלות בריתנו כמו ישראל וסעודיה".

בסיום דבריו, פומפאו הדגיש כי הממשל מעוניין בשינוי מדיניות של ממשל איראן, מתוך מטרה לשפר את חייהם של האזרחים במדינה. "חמינאי לא יחיה לנצח, והאיראנים לא יחיו תחת משטר דיקטטורי לנצח" אמר. "עכשיו זה הזמן של הממשל האיראני לעשות משהו אמיץ למען העם שלו. אנחנו מודעים לאופי הממשל- אבל אנחנו גם רוצים שינוי".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו