מאבק באו"ם: ארה"ב וישראל נגד פיקוח בעזה - סרוגים

מאבק באו"ם: ארה"ב וישראל נגד פיקוח בעזה

ארה"ב וישראל פועלות יחד כדי לסכל את הצעתה של כוויית למועצת הביטחון של האו"ם, המבקשת שכוחות בינלאומיים יוצבו ברצועת עזה. לטענת שגריר ישראל באו"ם מדובר ב"תמיכה בפשעי המלחמה של חמאס"

author-image
מאבק באו"ם: ארה"ב וישראל נגד פיקוח בעזה
  תטיל וטו על ההצעה הפלסטינית. שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי (צילום: שאטרסטוק)

מאבק באו"ם: ארה"ב וישראל פתחו הערב (ראשון) במאמץ דיפלומטי נרחב לסיכול התכנית הפלסטינית להעביר החלטה במועצת הביטחון של האו"ם, לפיה כוחות פיקוח בינלאומיים יוצבו ברצועת עזה.

הצעת המהלך הוגשה למועצת הביטחון על ידי כוויית, שתתחיל מחר בסבב התייעצויות לניסוח הטיוטה. בהצעה דורשים הפלסטינים להציב כוחות פיקוח וביטחון, אשר "יגנו על תושבי רצועת עזה מפני התוקפנות הישראלית". ההצעה גם דורשת לגנות את ישראל על פועלה בעימותים ברצועת עזה בשבוע האחרון, במהלכם עשרות מחבלים שניסו לפרוץ את הגדר נהרגו.

בישראל החלו מיד בפעולת נגד להצעה. "הציניות והניסיונות לעוות את המציאות הגיעו לשפל חדש" אמר שגריר ישראל באו"ם דני דנון. "הצעת ההחלטה המבישה הזו היא הצעת תמיכה בפשעי המלחמה של חמאס נגד ישראל ונגד תושבי עזה, הנשלחים למותם למען שימור שלטון החמאס. ישראל תמשיך להגן על ריבונותה ועל ביטחון אזרחיה מול הטרור והאלימות הרצחניים של חמאס".

בארה"ב תמכו בדעה הישראלית: שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כבר הודיעה לדנון כי ארה"ב תטיל וטו במידה וההצעה תזכה לרוב של 9 מחברות המועצה. על פי ההערכות בארה"ב, הפלסטינים מתכננים להגיש את ההצעה למועצה הכללית לאחר הוטו, בכדי לנצל את הרוב האוטומטי שלהם שם. עם זאת, למועצה הכללית אין סמכות לאכוף את ההחלטה, בניגוד למועצת הביטחון- כך שגם אם תוגש, ההחלטה תישאר ברמה ההצהרתית.

ההצעה הפלסטינית מגיעה לאחר שביום שישי האחרון מועצת זכויות האדם של האו"ם קראה לפתוח בחקירה על הרג המחבלים ברצועת עזה בעימותים, בהתאם לבקשתה של טורקיה. 29 מדינות תמכו בפתיחת החקירה, 14 נמנעו, ו-2 מדינות בלבד- ארה"ב ואוסטרליה- התנגדו להצעה. בישראל ראו בחומרה את הצבעתם של חלק מהמדינות, ביניהן ספרד, מקסיקו, סלובניה ובלגיה, זאת לאחר התקרבות ביחסים הדיפלומטים בשנים האחרונות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו