הטענה שהרב אליהו היה משנה את דעתו- לעג לרב
הרב וולפסון מביא עדות של אדם שטוען שהרב אליהו התיר לו לעלות להר, אך מה ערכה של עדות אחת זו מול עדותם של הרב זעפרני שליט"א, שהיה צמוד לרב 22 שנים, ושל הרב יוסף אליהו שליט"א בן הרב, שמעידים שהרב אסר תמיד באופן עקבי לשואלים רבים ששאלוהו
הרב אליהו זצ"ל כותב בספרו מאמר מרדכי לימות החול, הספר האחרון שהוציא בחייו, פ"ט הל' טז: "אבל אסור להתפלל במקום המקדש עצמו, היינו בכל הר הבית, כיון שכולנו טמאים בטומאת מת ושאר טומאות, ואפילו אם נטהר משאר הטומאות אין אנו יודעים את המקום המדויק של העזרה והחיל". וכך כתב גם בספרו שו"ת הרב הראשי (תש"ן-תשנ"ג הערת הרב לסי' ה): "מועצת הרבנות הראשית החליטה שאסור להיכנס כלל להר הבית… הסיבה לאיסור זה, כי אין אנו יודעים את הגבולות המדויקים של הר הבית המקודש… בזמנו הצעתי לבנות בית כנסת לא בשטח הר הבית ממש, אלא מחוץ לחומה בצד מזרח, במקום גבוה שיראה למרחוק".
דברי הרב אליהו חדים וברורים: איננו יודעים את מקום העזרה והחיל, ולכן אסור לנו להיכנס לכל ההר. כך אמר גם בשיעור שהתפרסם בסרטון של 'מורא מקדש': "אתה הולך להר הבית, מי יודע על מה אתה דורך?! מי יודע על מה אתה רומס?!" כנגד הדברים הברורים האלה, מביא הרב וולפסון שליט"א מכתבים שכתב הרב אליהו יותר מעשרים וחמש שנים לפני כן, בשנים תש"מ-תשמ"ב, כשהיה דיין בביה"ד הגדול. במכתבים אלו הרב אליהו תובע לבנות בית כנסת בהר הבית, והרב וולפסון רוצה לקבוע על פיהם את שיטתו של הרב אליהו. (הרב וולפסון כותב שהמכתב לרבנים, עליו חתם הרב אליהו עם הרב ליאור והרב דרוקמן, נכתב בתש"ס, אך התאריך במכתב ברור- שבט תש"ם, כפי שרואים גם מאיכות ההדפסה).
אך כאן יש לשאול, אחד המכתבים מופנה לרבנות הראשית וקורא לה לתחום תחומים ולבנות בית כנסת בהר. אך הרי הרב אליהו זצ"ל היה אחר כך הרב הראשי בעצמו במשך עשר שנים, ומדוע בכל השנים הללו, ובכל 17 השנים שאחריהם, כשהיה בשיא השפעתו הציבורית, הרב אליהו לא הפעיל את כובד משקלו בדרישה לבנות בית כנסת בהר, ורק חזר והדגיש את האיסור להיכנס להר כולו? אינני יודע את התשובה, אך ברור שדעת הרב צריכה להקבע לפי דבריו הברורים בכל שנותיו האחרונות, ולא לפי מה שדרש הרבה שנים לפני כן ולא חזר לדרוש כשהיה בשיא מעמדו והשפעתו כראשון לציון במשך 27 שנים!
הרב אליהו אוסר בקולו לעלות להר הבית
(ההקלטות של הרב אליהו באדיבות 'בית המדרש דרכי הוראה לרבנים')
עוד יש להדגיש, שכפי שצוטט לעיל (מהערת הרב בשו"ת הרב הראשי, כשנתיים לפני פטירתו), הרב אליהו עצמו כתב שהצעתו היתה לבנות בית כנסת מחוץ לתחומי ההר, צמוד אל ההר וגבוה ממנו, ולא בתחומי ההר עצמו. וגם במכתבים המדוברים משנות התש"מ הרב מדגיש שבית הכנסת צריך להיות סגור ואטום לחלוטין לרחבת הר הבית, שאליה אין להיכנס בשום אופן, ושהכל צריך להיות על פי הדרכת הרבנות הראשית. כך שמי שנכנס היום להר עובר בוודאות על דברי הרב אפילו לשיטת הרב וולפסון.
הרב אסר לכולם, בלי שום חילוקים
הרב וולפסון מביא עדות של אדם שטוען שהרב אליהו התיר לו לעלות להר, אך מה ערכה של עדות אחת זו מול עדותם של הרב זעפרני שליט"א, שהיה צמוד לרב 22 שנים, ושל הרב יוסף אליהו שליט"א בן הרב, שמעידים שהרב אסר תמיד באופן עקבי לשואלים רבים ששאלוהו. וכך מעיד גם הרב דביר זעפרני שליט"א, ששאל את הרב אחרי בירור ארוך של הגבולות, והרב אסר לחלוטין. וכך גם הרב בורשטיין שליט"א, שהרב ודאי סמך עליו שידע לברר את הגבולות. (כל העדויות מופיעות בסרטון).
הטענה שהמצב השתנה מאז פטירת הרב, ולכן יתכן שהרב היה חוזר בו, היא צחוק ולעג על דברי הרב. נכון שלפעמים המציאות משתנה ומשנה את היחס, אך הרב אליהו זצ"ל נפטר רק לפני שמונה שנים, ופשוט מגוחך לטעון שהמצב השתנה מאז באופן שיכול לשנות את פסיקתו. אם חל שינוי הוא דווקא לרעה, שכן עם התרחבות העליה להר והתעמולה הגדולה הנלווית לה, התווספו חילוניים רבים שעולים מטעמים לאומיים, וראשי הפעילים של העולים גם מעודדים זאת בפומבי. מה שהשתנה הוא רק שהרב אליהו זצ"ל נפטר, ולכן יש שמעזים לומר בשמו דברים הפוכים ממה שהוא פסק ופרסם בצורה ברורה.
=======
הרב עמיחי אליאש, ר"מ בישיבת 'שלום בניך', וחבר ארגון 'מורא מקדש'
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו