לא משחק מילים, שינוי חברתי עמוק // משה הלר - סרוגים

לא משחק מילים, שינוי חברתי עמוק // משה הלר

שינוי חקיקה שעבר לאחרונה בכנסת הוא יוצא דופן, כזה שנוגע בנקודת ליבה ביחס החברה בישראל לאנשים עם מוגבלות, שינוי שיח ממנו תצא מהפיכה ביחס ובשילוב אנשים עם מוגבלות

author-image
לא משחק מילים, שינוי חברתי עמוק // משה הלר
  שינוי חברתי עמוק. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

ועדת חינוך תרבות וספורט בכנסת, בהובלת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי, אישרה בשבוע שעבר שינוי חוק יוצא דופן. לא כזה הנוגע בתקציבים או בזכויות אזרחיות של אנשים עם מוגבלות, אלא חקיקה הנוגעת בניסוחים שמופיעים בחוקים ומסמכי הרשויות – מילים מסוימות יוחלפו מעתה למונחים מכובדים ולא פוגעניים.

כך למשל, בסעיפי חוק 'חינוך מיוחד' המונח "אדם בעל צרכים מיוחדים" הוחלף ל"אדם עם צרכים מיוחדים", במקום "אדם עם לקות" נכתב "אדם עם מוגבלות" ובמקום "השמה" לשון החוק מעכשיו: "זכאות". בסעיף אחר המתייחס לזכאות המיוחדת של תלמיד עם צרכים מיוחדים בו נכתב כי המטרה "לתקן ולשפר את תפקודו", המונח "לתקן" נמחק לגמרי, כיוון שמשמעות המילה "לתקן" ביחס לתפקוד ילדים עם צרכים מיוחדים אינה מתאימה.

יושב ראש ועדת החינוך יעקב מרגי (ש"ס) הסביר את ההיגיון בשינויים שאושרו: "אדם שמתמודד בחייו עם מוגבלות אינו "בעלים" על מוגבלות, המוגבלות מאתגרת, אבל לא מאפיינת ולא מגדירה את אישיותו. לאדם זה אין "לקות", והוא אינו זקוק ל"תיקון". בהסבר להצעת שינוי נכתב: "במועד חקיקת החוק נעשה שימוש במונחים אשר היום אינם מקובלים עוד ונחשבים כפוגעניים. במסגרת התיקון לחוק מוחלפים מונחים אלה במונחים המקובלים היום, מסיבה זו מוצע לשנות מונחים שנקבעו בחוק עם חקיקתו אך היום אינם מקובלים בחקיקה ונלווית להם משמעות שלילית"

יש בכך שינוי גדול יותר, זהו שינוי חקיקה יוצא דופן, כזה שנוגע בנקודת ליבה ביחס החברה בישראל לאנשים עם מוגבלות, שינוי שיח ממנו תצא מהפיכה ביחס ובשילוב. מילים שבעבר לא השכלנו להבין שאינן מתאימות לשימוש. שינוי יחס החברה לאנשים עם מוגבלויות חייב לגעת בכל תחום חברתי ואזרחי, בשיח ובמעשה, זוהי תחילתה של מהפיכה שמתחילה בשינוי שיח, ושיח יוצר מציאות, זה מה שאנחנו מנסים ליישם במהלך שנת הלימודים באמצעות מיזם 'תיקון עולם' בהובלת עמותת עלה ומשרד החינוך, יחד עם 10,000 תלמידי מ-64 בתי ספר מכל רחבי הארץ, יהודים וערבים, דתיים חרדים וחילונים.

באמצעות המיזם אנחנו מנסים לגרום לשינוי שיח בקרב תלמידי ישראל ולגרום לבני נוער להוביל פרויקטים ויוזמות עצמאיות לשילוב אנשים עם מוגבלות בכל תחום בחיי החברה, בסביבת בית הספר ובמרחב הציבורי, בחיי היומיום, בטיולים ובמרחב הציבורי. מתוך אמונה כי שינוי השיח ומפגשי התלמידים ישפיעו על כל השיח של החברה בארץ ויעשה את כולנו למודעים יותר וטובים יותר. תיקון עולם- מתחיל בתיקון של כל אחד עם עצמו.

המיזם החל בחלום של מנכ"ל מרכז 'עלה נגב נחלת ערן', סגן שר החינוך לשעבר אבי וורצמן ויו"ר הכפר השיקומי עלה נגב – האלוף במיל' דורון אלמוג, לשינוי חברתי ערכי, לחיים משותפים עם אנשים עם מוגבלויות מיוחדים ומוגבלויות מורכבות. פירות המיזם מוכיחים עד כמה השיח בנושא חשוב וגורם לשינוי ערכי בסביבת בית הספר.

אלפי תלמידים השתתפו השנה לראשונה בטיול שנתי יחד עם תלמידים עם מוגבלות, טיול עם ערך מוסף. אחרים הובילו מיזמים עצמאים לטובת מעורבות חברתית, התנדבות והתגייסות למען האחר. כולם הכירו והתחברו דרך סדנאות והרצאות להכרת מוגבלויות והמחשת אתגרים בחיי אדם עם מוגבלות.

בסוף החודש, לקראת סוף שנת הלימודים, נקיים 3 צעדות במסר מיזם 'תיקון עולם', בהדגשת מסרים הנוגעים לצורך בנגישות, הכרת מוגבלויות ושילוב אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החברה. 64 בתי ספר השותפים למיזם יחד עם תלמידים מבתי ספר לחינוך מיוחד יצעדו ויחגגו סיום שנת לימודים של תחילת מהפיכה, שנת לימודים עם ערך מוסף

משה הלר הוא רכז פעילות ויחסי ציבור במיזם 'תיקון עולם' בהובלת רשת מרכזי עמותת עלה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
בזכות החסד המדינה מתקיימת
יפה יוסף | 04-06-2018 13:13
ובזכות החסד האדם חי טוב.חסד ואמת זה החיים .