דו"ח מבקר המדינה: רב העיר שהה 718 יום בחו"ל בארבע שנים

דו"ח מבקר המדינה: רב העיר שהה 718 יום בחו"ל בארבע שנים

דו"ח מבקר המדינה על פעילותם של רבני ערים מעלה כי אין פיקוח על שהותם של רבנים בחו"ל. במקרה החריג ביותר שהה רב עיר מכהן כמעט שנתיים בחו"ל ב-87 טיסות. היעדים: התרמות למוסדות פרטיים

רב העיר שהה 718 יום בחו"ל בארבע שנים
  (צילום: יעקב נעומי/פלאש90)

דו"ח חריף של מבקר המדינה יוסף שפירא שמתפרסם היום (שלישי) מעלה ממצאים חמורים על ליקויים רבים בהתנהלותם של רבני ערים בארץ.

בחודשים בתקופה ינואר 2013 עד יוני 2017 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בהתנהלותם של רבני ערים בנושאים שונים ואת טיפול הגורמים: המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית והמועצות הדתיות. בהם נבדק בין היתר: נסיעות רבני ערים לחו"ל ודיווחי הרבנים על היעדרויותיהם; העסקת קרובי משפחתם של רבני ערים במועצה הדתית וכמשגיחי כשרות מטעמה; מגורי רבני ערים שלא במקום כהונתם;

טיסות ממושכות והיעדרות רבה בחו"ל

הרבנים דיווחו למועצה הדתית על פחות מימי היעדרותם לצורך נסיעות לחו"ל,וממילא ימי ההיעדרות – כאשר נעדרו שלא במסגרת התפקיד – לא נספרו במניין ימי החופשה שניצלו. בנוסף, שלושה רבנים לא דיווחו על נסיעותיהם כלל.

בניגוד להנחיות המפורשות של המשרד, קבלו הרבנים  שכר מלא עבור ימי היעדרות מהעבודה, כשהשווי הכספי של ימי ההיעדרות ש-12 רבני הערים מרבי הנסיעות לא דיווחו עומד על קרוב ל-3.1 מיליון ש"ח.

רק  22 מכלל 95 רבני הערים נמצאו כמי שמרבים בנסיעות לחו"ל בתקופה שנסקרה, כשחלקם שהו בחו"ל תקופות ארוכות מאוד, עד כדי מאות ימים. "בנסיעות שלרבות מהן לא הייתה זיקה לצורכי תושבי העיר", נכתב בדו"ח.

מהטבלה עולה כי במשך ארבע שנים וחצי שהו בחו"ל חלק מ-14 רבניה ערים שנבדקו תקופות ארוכות מאוד. למשל רב העיר א' שהה בחו"ל 718ימים, רב העיר ג' – 335 ימים, מתוכם 34 שבתות, וכך נהג גם בכל תקופות חג הסוכות; רב העיר ד' שהה בחו"ל 300 ימים.

מממצאי הביקורת בולט חלל רגולטיבי- היעדר כללים המסדירים את נסיעות הרבנים לחו"ל במסגרת תפקידם דתיות ויתר הגורמים המאסדרים.

בתוך ארבע וחצי שנים: הרב שהה 718 יום בחו"ל

בארבע וחצי השנים האחרונות נסעו עשרות פעמים לחו"ל- שמונה מ-22 הרבנים מרבי הנסיעות נסעו בתדירות גבוהה במיוחד. השיא- אחד מהם נסע 87 פעמים לחו"ל בתוך מספר השנים האמורות. תשעה מהם שהו בתקופה זו בחו"ל יותר מ-26 יום בשנה בממוצע, כשהמכסה השנתית של ימי החופשה המוקצים לרבנים עומדת רק על 26 ימים.

במשרד המבקר טוענים "השהיות הארוכות של הרבנים האמורים בחו"ל עשוית לפגוע ביכולתם לשרת את קהילותיהם ואת בני עירם, להקפיד על טיפוח הקשר עמם ולעמוד באופן שוטף לרשותם ולרשות המועצה הדתית"

חשש לניגוד עניינים- קרבה משפחתית בין רב העיר למשגיח כשרות

בדוח נחשף כי לחמישה רבני ערים היה לפחות קרוב משפחה שהועסק במועצה הדתית או עבד כמשגיח כשרות בעיר. בסך הכל שמונה קרובי משפחה, זאת בניגוד להנחיות המשרד והרבנות הראשית למניעת ניגוד עניינים.

שפירא מבהיר כי העסקת קרובי משפחה של רבני ערים כעובדי המועצה הדתית או כמשגיחי כשרות בתחומה מעמידה את הרבנים ואת קרובי המשפחה במצב של ניגוד עניינים. ומאשים כי לא דאגו לנטרל את ניגוד העניינים על מנת למנוע מצב שבעת מילוי תפקידו הציבורי יושפע רב העיר מאינטרסים זרים.

ביקורת נגד הרבנים הראשיים והשרים בנט ואזולאי: שנים של סחבת וטיפול לקוי

לבסוף, מבקר שפירא בחריפות את הרבנים הראשיים והשרים לשירותי דת בנט ואזולאי, וטוען כי בדיקה של הטיפול בתלונות בנוגע לשלושה רבני ערים העלתה כי רוב הפונים לא קיבלו מענה ממצה לתלונותיהם, וכי הרבנים הראשיים והשרים לשירותי דת לא טיפלו ברובן וגם לא העבירו אותן לבדיקת שרת המשפטים, הממונה על פי חוק על הדין המשמעתי לרבני ערים. ולכן, "אי-הטיפול בתלונות הופך את הליך הדין המשמעתי לאות מתה".

עוד עולה מהדו"ח כי ישנן רשויות שאין בהן רב עיר, ומנגד ישנן רשויות בהן מכהנים שני רבני עיר – ספרדי ואשכנזי; רבני ערים שכופרים בחובתם המנהלית לדווח על היעדרותם מעבודה, רבני ערים נוסעים לחו"ל למטרות שונות, לרבות נסיעות שקשה להגדירן נסיעה בתפקיד.

מיעוט מקרים, הרבנים ממלאים את תפקידם כראוי

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה, "מיכי עוט המקרים, באופן יחסי, מאשר את העובדה, שמקבלת ביטוי בדו"ח, לפיה רוב רובם של רבני הערים ממלאים את תפקידם באופן ראוי ועושים עבודתם קודש.

בכל הקשור להיעדרויות הרבנים לצורך נסיעות לחו"ל: נראה שמדובר באי הבנה ובמחלוקות ענייניות, מתי נסיעה נחשבת לנסיעה בתפקיד ומתי מדובר בנסיעה פרטית. המשרד, ביחד עם הרבנות הראשית יגבש כללים ברורים שיתנו מענה לחוסר הבהירות וסימני השאלה ובהמשך ידאג ליישום הכללים על ידי המועצות הדתיות.

הגדרת כללי ההתנהלות בכל הקשור להעסקת קרובים: (בדגש על משגיחי כשרות), מטופל על ידנו, בימים אלה ביחד עם הרבנות הראשית, במסגרת הסדרת כלל נושא הכשרות".

מן הבדיקה עולה צורך דחוף בהסדרה ברורה של כמה תחומים ובטיפול בחריגות שנחשפו, אך אין מטרתה להשחיר את פניו של ציבור גדול של רבני ערים, העושים מלאכתם נאמנה. בתשובתו למשרד מבקר המדינה ציין מנכ"ל המשרד לשירותי דת, גם על דעתו של השר, כי דוח המבקר מעלה ממצאים חמורים המחייבים התגייסות של כל הגורמים היכולים לסייע בתיקונם.

רבני הערים ממלאים תפקיד ציבורי משמעותי וחשוב, והוא רואה את השמירה על כבודם ומעמדם הציבורי הייחודי כערך מרכזי. דווקא מתוך כך רואה המשרד חשיבות עליונה בהתנהלות תקינה של כל רבני הערים ובהסדרת הפיקוח הנדרש והמכבד על התנהלותם. המנכ"ל הוסיף כי טיפול נאות בנושאים אלה לא רק שלא יפגע בכבודם של הרבנים, אלא אף ירומם את מעמדם הציבורי ואת מעמדם בקהילה ובעיר.

ממרץ 2013 ועד למאי 2015 כיהן השר נפתלי בנט בתפקיד השר לשירותי דת ומאותו מועד ועד לסיום הביקורת מכהן השר דוד אזולאי בתפקיד זה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
האם נבדק גם..כמה יאיר לפיד שמקבל משכורת כח"כ שוהה בחו"ל.. ?
אובייקטיבי | 08-05-2018 16:22
הכל בישראל פוליטי.. האם בדקו כמה זמן נמצא יאיר לפיד בארץ.. כמה מזמנו מוקדש לעבודות הכנסת..כמה זמן הוא בחול? מהפירסומים עד כה לכאורה הוא נעדר הרבה.. למה אף אחד לא בודק אם לא חצה את הגבול?
2
האם יש עוד נושא משרה שעובד כמו רב בישראל?
צבי | 08-05-2018 17:46
הרב הסטנדרטי משועבד לתפקיד כל שעות היממה. זה כולל שבתות, חגים, זמנים מאוחרים בלילות. כשרב נוסע לחול גם זה במסגרת תפקידו. הוא מחזיק מוסדות הוא מטפל בעגונות וכו' וכו'. כיום בעידן האמייל והוואצאפ, רב שמספר הטלפון שלו איננו חסוי, הרב מחובר לקהילתו גם בשעות שהוא לא נמצא פיזית במקום. למי צריך הרב למסור דיווח על תפקידו? למועצה דתית, שחלק מחבריה אפילו אינם שומרי שבת. האם האדונים הנכבדים האלה מבינים מה מהות תפקידו של רב בישראל?
3
אין ONE WAY
ניר | 08-05-2018 18:18
שישלמו לרבנים תוספת משכורת על עבודה שיש להם מחוץ לשעות המקובלות, ואז שיבואו לרבנים בדרישות אחרות.
4
רב שמחזיק ישיבה מקומית צריך להתפטר מתפקידו?
נחומי | 08-05-2018 18:27
עקב העובדה שתלמידי הישיבה אינם נמנים על תושבי המקום? וגם יידרש לבקש את אישורו של הוד ראש המועצה הדתית (שיפוצניק בהשכלתו) לנסוע לחול לקבץ כסף עבור הישיבה?
5
רב עיר נוסע לחו"ל לסוכות או פסח? לא בבית ספרנו!
אריק | 08-05-2018 18:33
רב העיר נחוץ ביותר לקהל בחגי ישראל עם שאלות של סוכה או תערובות חמץ. רב עיר חייב להיות בשבת בעיר בה מכהן כי יש שאלות . רב עיר חייב להיות בעיר כי תפקיד הרב להיות עבד לעם קדוש ולא מתוך התנשאות וזלזול . מי שמועל בתפקידו חייב לעוף משם מהר . הגיע זמן שעם ישראל יהנה מרבני ערים שעוזרים ומרוממים את הציבור ולא גורמים לנטל כספי מיותר על המדינה .
6
למה נטפל המבקר לגאונים שלנו, גם להם מגיע לעשות חיים. רב לא מחוייב לשהות בעירו כל הזמו
יפתח | 08-05-2018 19:56
יש קרן מיוחדת המסייעת לכל הרבנים לטוס מהקוטב הצפוני עד לקוטב הדרומי