ספר חדש: הלכות עלייה להר הבית לאנשי כוחות הביטחון - סרוגים

ספר חדש: הלכות עלייה להר הבית לאנשי כוחות הביטחון

האם מותר לאנשי הצלה להיכנס להר הבית? מה עושים שוטרים שנדרשים לפזר הפרות סדר במקום המקדש? לקראת יום ירושלים יוצא לאור ספר הדרכה הלכתי המיועד לאנשי כוחות הביטחון המשרתים בהר הבית

ספר חדש: הלכות עלייה להר הבית לאנשי כוחות הביטחון
  (כריכת הספר)

האם מותר לאנשי הצלה להיכנס להר הבית? מה עושים שוטרים שנדרשים לפזר הפרות סדר במקום המקדש? לקראת יום ירושלים יוצא לאור ספר הדרכה הלכתי המיועד לאנשי כוחות הביטחון המשרתים בהר הבית.

"הר הבית – הלכות עלייה לכוחות הביטחון"

עמדת הרבנות הראשית לישראל (וכן דעת רוב רבני ישראל) היא שאין לאזרחים לעלות להר הבית. אמנם, לדעת כל פוסקי ההלכה כניסת כוחות הביטחון להר הבית מותרת, ויש אף מצווה בכך. למרות זאת, לא יצא עדיין כל ספר הדרכה הלכתי מפורט המדריך את אנשי כוחות הביטחון כיצד עליהם לנהוג בעת כניסתם להר הבית.

הנושא הזה נידון בקיץ האחרון בכלי התקשורת בעקבות הפיגוע בשוטרים בהר הבית, כאשר לפתע נאלצו מתנדבי זק"א להיכנס להר הבית ועוררו בפני הרבנים שאלות הלכתיות חדשות.

הספר "הר הבית – הלכות עלייה לכוחות הביטחון" נכתב על ידי הרב דביר אטרה, ר"מ בישיבת ההסדר רמת גן, בליווי הרב יעקב אריאל – שהערותיו ההלכתיות כלולות במקומות רבים בספר.

הדיון ההלכתי בנוגע לאנשי כוחות הביטחון שונה מהדיון לגבי עליית אזרחים, שכן גם הרבנים המצדדים בעלייה להר הבית אוסרים להיכנס למקום המקדש עצמו – העזרות ושטח החיל, אך אנשי כוחות הביטחון נדרשים לכך במסגרת המשימות המוטלות עליהם. עובדה זו מפגישה את הלומד עם מושגים חדשים: טומאת בגדים, כניסת פרועי ראש, עדיפות לכהנים ולויים, שהייה בטומאה ועוד – שאלות שהפוסקים לא דנו בהן הלכה למעשה במשך אלפיים שנה.

כפי שכתב הרב יעקב אריאל, רב העיר רמת גן לשעבר ונשיא הישיבה, בהסכמה לספר: "לא עסקנו בהלכות אלו כאלפיים שנה. ב"ה שזכינו להחזיר עטרה ליושנה, ולחזור ולשנות הלכות אלו וליישם אותן בתנאים המיוחדים שאנו מצויים בהם. יפה עשית שחיברת קונטרס הלכתי המיועד לכוחות הביטחון המשרתים בהר הבית. זו עבודה מקורית, שעבורה היה צורך למצוא את המקורות המתאימים ולהתאים אליהם את המצבים העדכניים שלנו היום".

מתוך הספר – "הר הבית – הלכות עלייה לכוחות הביטחון"

חלקו הראשון של הספר סוקר באופן בסיסי את מצוות שילוח טמאים, את תוקף איסור הכניסה בטומאה למתחם הר הבית בזמן הזה, וכן את הדעות המרכזיות השונות לגבי מיקומו ההיסטורי המשוער של בית המקדש במתחם הר הבית.

בחלקו השני של הספר מובאים פרקים הכוללים: הלכות מעשיות הנוגעות למשימות המבצעיות של כוחות הביטחון בהר הבית, תדריך המורה הלכה למעשה את הלכות ההיטהרות ואת אופן ההתנהגות הנדרש בזמן שהייה במתחם הר הבית, וכן תיאור האזורים המותרים בכניסה (בצירוף מפות) לפי רמת הצורך המבצעי המשתנה.

הכותב מבקש להדגיש כי ספר זה מתייחס לכוחות הביטחון בלבד, ואין להסיק ממנו שום מסקנה הלכתית לגבי כניסת אזרחים להר הבית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
שטח החיל הצבוע במסגרת צהובה
אלון | 06-05-2018 13:57
זה לפי השיטה המחמירה של הרב זלמן קורן. לחלק ניכר מהדעות המרחק 10 אמה בין קירות העזרה זהה למרחק גם בין קירות עזרת אנשים, כך שבצידה הצפוני של הרמה המוגבהת אין מניעה הלכתית לעלות (אעפ שנוהגים רבים שלא לעלות עקב היעדר סימון על גבי הקרקע).
2
קבלת הספר
אקער מאיר | 09-05-2018 10:38
לכבוד מחבר הספר אשמח מאד לקבל ממכם( במייל) את הספר הנפלא והחשוב ביותר בנושא כניסת אנשי הצלה וביטחון לשטח הר הבית הרב מאיר אקער מזכיר ועד רבני זקא דואל: meirzaka2@gmail.com יישר כח
3
הרבי
נועם | 20-08-2021 9:36
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף