עצוב שכך כותב רב בישיבת הסדר/ תגובה לרב בזק - סרוגים

עצוב שכך כותב רב בישיבת הסדר/ תגובה לרב בזק

בעקבות טורו החריף של הרב אמנון בזק על דברי הרב אבינר, כותב הרב אבנר פורת: "ההצטדקות והניסיון הבלתי נלאה להיראות יפה נפש, גורמת לעיוותים לא רציונליים"

author-image
עצוב שכך כותב רב בישיבת הסדר/ תגובה לרב בזק
  (צילום: באדיבות המצלם)

תגובה לרב אמנון בזק

"עצוב מאוד.

עצוב, שרב בישיבת הסדר, כותב בדברים שהוא לא מבין בהם ועל מציאות שהוא לא מכיר. רבנים בדרך כלל לומדים את המציאות לפני שהם אומרים את דעתם.

עצוב, שהוא תוקף ומשמיץ את מי שמנסים להתמודד עם תופעה שלילית בצה"ל, ומתוך אג'נדה של 'הכל טוב' מוכן לעוות את המציאות ולהוציא דיבה.

עצוב, שמי שמגנים על זכותן של נערות דתיות לתרום למדינה במסגרת השירות הלאומי, כפי שמתאים לאורחות חייהן ולאמונתן, וכפי שהחוק מאפשר להן, מואשמים בסיוע לשקרניות ולמתחזות.

ההצטדקות והניסיון הבלתי נלאה להיראות יפה נפש, גורמת לעיוותים לא רציונליים.

בשנה האחרונה שימשנו כתובת לפניות של מאות נערות והוריהן, שנתקלו בקשיים שונים, שרשויות הגיוס מעמידות בפניהן, מלקבל פטור על רקע דתי, ומלשרת בשירות הלאומי. האם היו בין הפונות כאלו שניסו לתפוס עלינו טרמפ? בודדות. והן נדחו ולא קיבלו טיפול.

מי כן פנו אלינו?

פנו אלינו תלמידות מאולפנות רבות, שזומנו ללא כל סיבה לחקירה בדבר רמת הדתיות שלהן.

פנתה אלינו ש', תלמידת אולפנה, שעברה חקירה "תוקפנית ומזלזלת", שבמהלכה הראו לה תמונה, בה היא עומדת ליד החבר שלה, ללא מגע. היא קיבלה תשובה שלילית, ורק לאחר טיפול משפטי ארוך "זכתה" במה שמגיע לה על פי חוק.

פנתה אלינו י', עולה מאתיופיה דתיה, חניכת בני עקיבא, שמשיקולים שונים למדה בתיכון ממלכתי, והגיעה לחקירה בלשכת גיוס, שבה נשאלה שאלות רבות שאין קשר בינן לבין הצהרתה. המראיין סירב אפילו להסתכל במכתב ההמלצה שהביאה מרב העיר שלה. רק לאחר סיוע משפטי נפטרה בעייתה.

פנתה אלינו ר', תלמידת אולפנה עולה מאתיופיה, שבחקירתה נשאלה בין השאר "בין מי למי יש ויכוח בנושא ההלכות". רק אחרי חצי שנה של פניות משפטיות, רשויות הגיוס הואילו בטובן לאפשר לה ללכת לשירות לאומי.

חיטטו לה בטלפון, הראו לה תמונות ישנות

פנתה אלינו י', נערה דתייה שבגלל קשיים, לומדת בכיתה מקדמת בתיכון ממלכתי, שבה יש ארבעה בנים, שאין לה קשר איתם. כל הסבריה בחקירה נתקלו בתגובות שהמראיין לא מאמין לשום מילה שלה. גם כשנתבקשה לומר ברכות מסוימות ועשתה זאת, הוא אמר לה שכנראה למדה בע"פ. כשנשאלה אם היא הולכת לשיעורי תורה (שאלה חביבה על המראיינים בחקירות מעין אלו, שהרי ידוע שכל הנערות הדתיות הולכות לשיעורי תורה), ענתה שכן, אבל כרגע היא בהפסקה בגלל חופשת לידה של הרבנית. "תירוץ לא משכנע" היתה התגובה. אנחנו עדיין מטפלים בעניינה.

פנתה אלינו ל', שבחקירתה הראו לה תמונה מגיל 13, חיטטו לה בפלאפון ואף ניסו לאלצה באיומים לחתום על ויתור על התצהיר. בהמשך הגיעה לביתה נציגת משרד הביטחון שערכה חקירה נוספת. היא קיבלה תשובה שלילית. רק לאחר מאבק משפטי ממושך שכלל עתירה לבג"ץ, היא קיבלה את מבוקשה, כמעט שנתיים מאז שהצהירה על היותה נערה דתיה.

פנו אלינו נערות, שבמהלך חקירתן, שנועדה לכאורה לבחון את כנות הצהרתן, ניסו לשכנע אותן להתגייס בטענות שונות ומשונות.

פנו אלינו נערות שאולצו לחתום על ויתור על הצהרתן, למשל, בשביל לקבל אישור לצאת למסע לפולין.

פנו אלינו עוד נערות רבות, שמתלבשות כפי הנורמות המקובלות בחלקים מהציבור הדתי, אך הלבוש שלהן לא עמד ב"דתומטר", שמאן דהו במיטב החליט שהוא מדד לזכותו לגייס אותן לשירות צבאי בניגוד לאמונתן ואורח חייהן.

חבל שהרב לא ערך בדיקה מינימלית בעניין לפני הטחת האשמות. הרב מוזמן לפנות לכל אחת מעשרות הנערות ולהתרשם ישירות האם מדובר ב"מתחזות" או בנערות תמימות שביקשו רק שתינתן להן האפשרות להמשיך לשמור על אורחות חייה".

==

הרב אבנר פורת הוא חבר ארגון חותם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
25 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
נו, היו לך ציפיות מ"הרב" נזק?
יהודי | 03-05-2018 14:43
נו, היו לך ציפיות מהרב נזק? אתה רציני?
חצוף שכמוך
גבריאל | 08-09-2018 23:02
מי אתה בכלל שתקרא כך לרב?
מאיפה החוצפה לקרוא כך לרב????
רחל | 16-07-2018 19:55
אה שכחתי.....הרי אתה לא מגדיר אותו רב מרוב צדיקותך השמיימית.
2
תודה על הדברים של הרב פורת-ניכרים דברי אמת
גיימס הטפילד | 03-05-2018 15:59
הפלג הליברלי של הציונות הדתית צועד בצעדי ענק אל עבר הקונסרווטיביים
3
תשובה עניינית. יישר כח לרב.
אלנה | 03-05-2018 16:26
כעת רואים בבירור מי לנו ומי לצרינו.
4
יישר כוח לרב פורת
יודא | 03-05-2018 16:54
אינני מכיר אותך אבל דבריך נכונים.. קבל את האמת ממי שאמרה
5
עדיין כאשר הרב אבינר אומר "ברור שיש גם בנות המצהירות כזב."
מיל | 03-05-2018 17:01
זכותו וחובתו של צהל לבדוק ולבחון ולברר ורבנים לא יכולים להכשיר שקר ורמייה.
אל תהי צדיק הרבה
יהודי | 06-05-2018 16:58
על זה נאמר: אל תהי צדיק הרבה. בנות בצבא הורס את הצבא, בין דתיות בין חילוניות, אז אם יש בת חילונית שלא רוצה להתגייס (ברוך ה' שיש כאלה), ותופסות טרמפ על זה שזה מטעמי דת (לפי היהדות אסור לבת להתגייס אז ממילא היא מקיימת מצווה בכך שהיא לא מתגייסת), אז אדרבא! מצווה לשקר ולרמות ולא להיות צדיקים איפה שלא צריך. אנחנו במלחמה למי ששכח, ובמלחמה עושים הכל כדי לנצח
6
ישר כח גדול לרב פורת הי"ו
אוריאל | 03-05-2018 17:23
לא הצלחתי למצוא בכתבה כלפי מה הדברים מארו , כלומר היכן נאמרו הדברים שאליהם מתיחס המאמר, הן לא מצאתי קישור לדברי הרב אבינר שליטא ולא לדברי התגובות שנאמרו על דבריו
7
עצוב שהרב פורת מתבטא כך
מישהו | 03-05-2018 17:32
אתה עצמך מדבר בזלזול והתנשאות (ולא פעם הראשונה) והפעם כנגד הרב בזק ואינך מגיע לקרסוליו. טול קורה מבין עיניך. חוצפתך כלפי רבנים שאינם חושבים כמוך אינה במקומה. לעצם העניין, שום דבר לא מצדיק עידוד להצהרת שקר. ולכך התיחס הרב בזק. וגם לא היה מקום לביטויים מזלזלים בצהל גם אם יש ביקורת. ברור שיהיו מקרים חריגים. מתוך אלפי מקרים מצאת כמה חריגים והכללת.
ממלכתיות ע"ח האמת והמציאות
ידידיה | 10-07-2018 12:50
כמה צריכים נציגים מחותם, ותח שבהם לחזור ולהסביר שמדובר בתופעה רחבה ובמאמץ מכוון ממקבלי ההחלטות בצהל להקשות על בנות הקשובות למקור לימודן וחינוכן (בית ואולפנה). ומה הקשר למתחזות? מי התיר למישהו לשקר בין ישראל (לרבות המכונים חילוניים) בין גוי? חוץ מפיקוח נפש והצלת ישראל.
הרב נזק קשור להרב סלקום?
עובדיה | 06-05-2018 12:27
ניכר מדברי המגיב שהוא מחובר לקרן החלשה.. חבל שהתפלק לך במקלדת ככ הרבה שטויות.
8
לא ענית בכלל לטענות הרב בזק
יוסי | 03-05-2018 17:52
גם הרב בזק שיש כנראה מקרים חריגים שצריכים בירור, אבל טענתו היתה כנגד סגנון הדברים כלפי צהל ובעיקר כנגד הלגיטימציה לתצהיר שקר. לזה כמובן לא התיחסת. לא חשוב
9
ישר כוח לרב בזק
אהרון | 03-05-2018 23:41
הרב אבנר לא ענה בצורה עניינית לשום טענה
10
נראה שיש לך בעיה בהבנת הנקרא
איתן | 03-05-2018 23:50
האם קראת את המאמר של הרב בזק ?
11
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם
נעמי | 04-05-2018 8:21
ולטעמי זו לא הדרך...גם אם חושבים ומאמינים אחרת.
12
הרב המכובד כותב דברים לא מדוייקים
חיים | 04-05-2018 11:37
כל בת מרקע דתי שמצהירה מקבלת פטור. כל מי שאני מכיר, ויש לא מעט אנשים בסביבה הדתית , והבת הצהירה , היא קיבלה פטור. תפסיקו לספר לנו שאתם מטפלים בבעיות . זה פשוט לא נכון.
13
איזה מזל שנגד כל הארגונים שצצים חדשים לבקרים
אישיהודי | 04-05-2018 12:27
יש רבנים בעלי אומץ שאומרים את האמת הפשוטה ומקדשים שם שמיים ברבים
14
הרב אבינר אמר במפורש שמותר לשקר- לזה לא התייחסת הרב פורת
בוגר הגוש | 05-05-2018 23:54
והכל נובע מאיך שלומדים בישיבות הקו את פרשיית רמיית הברכות של יעקב מעשיו. מסקנת ישיבות הקו מפרשייה זו היא - מותר לשקר בשביל תורה והכל נובע מלימוד קתולי של התנך כפי שלומדים בישיבות הקו
15
מצווה מהתורה לעזור לכל בת ישראל לא להתגייס אין כזה דבר 'טרמפיסטית'!
יוהל"ם | 06-05-2018 5:35
גיוס בנות הוא הדבר השלילי ביותר לצהל לחיילים ולעם ישראל! בטח גיוס חובה לנשים כמו בצ. קוריאה! ואם הבת לא דתיה ולא יודעת לשמור על עצמה אז המכשלה פי מאה ... לכן לא שייך בדבר הזה טרמפיסטיות הזכות האלמנטרית הבסיסית ביותר של כל אשה להיפטר מגיוס חובה שאגב לא נעשה לצורכי ביטחון כי אם מטעמים 'אידיאולוגיים' וקל וחומר בארץ הקודש במדינת היהודים!
כל מילה!! יישר כח!!
ורדית בנימין | 23-08-2018 21:33
דורות שלימים עם ישראל מסר עצמו ונפשו!! לשמור על התורה ועל הטהרה. משום מה בדור החירות שזכינו לחיות בתוכו, כאן בארץ הקודש, יש עניין הפוך. לטמא ולקלקל כל דבר שבקדושה, להבקיע את חומת הצניעות ולפרוץ פרצות כמה שרק ניתן. מתפללת שנתעורר!! ובזמן!!
16
בהקדם האפשרי
הרב בזק - לרואנדה | 18-06-2018 18:31
יקרב כמה תועים תחת כנפי השכינה
17
ממלכתיות ע"ח האמת והמציאות
ידידיה | 10-07-2018 12:53
כמה צריכים נציגים מחותם, ותח שבהם לחזור ולהסביר שמדובר בתופעה רחבה ובמאמץ מכוון ממקבלי ההחלטות בצהל להקשות על בנות הקשובות למקור לימודן וחינוכן (בית ואולפנה). מה הקשר למתחזות? מי בכלל מתיר לשקר בין ישראל (לרבות המכונים חילונים), לבין גוי? חוץ מפיקוח נפש בהצלת ישראל. מה הקשר לא הבנתי
18
עיניים להם ולא יראו
הצבא פרוץ | 24-08-2018 14:36
כל אחד מבין שבנות בצבא ובכלל היא ההפך מתורתנו ויש אנשים שיש להם כל מיני אינטרסים ולכן מעוותים את האמת הפשוטה הזאת עדיף את מרץ מאשר את לפיד מרץ לפחות אומרים לך את האמת בפנים לפיד מרמה ציבור של תמימים ומחריב בעם ישראל והמבין יבין את המשל והנמשל
19
מכון יעקב הרצוג בעין צורים אינו מכללת הרצוג
עדי | 29-08-2018 18:39
פורסם שהמכון הנל משתתף בתכניות עם הקרן החדשה לישראל. מכללת הרצוג באלון שבות ליד ישיבת הר עציון היא מוסד בעל רוח תורנית.