בזכות טכנולוגיה : כתב סודי נחשף במגילות הגנוזות

בזכות טכנולוגיה : כתב סודי נחשף במגילות הגנוזות

בזכות טכנולוגיית צילום חדשנית, רשות העתיקות הצליחה לחשוף קטעים נדירים שטרם נראו לעין מהמגילות הגנוזות שנכתבו לפני 2,000 שנה. זוהו בין היתר קטעים חדשים מהתנ"ך ומגילת המקדש

תגלית דרמטית: כתב סודי נחשף במגילות הגנוזות•צפו
  (צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)

רשות העתיקות התרגשה לגלות קטעים נדירים שטרם נראו לעין מהמגילות הגנוזות, הנחשבות כיום לאחת מהתגליות הארכיאולוגיות החשובות ביותר של המאה ה-20.

התגלית החדשה נחשפה לראשונה אמש (שלישי) במוזיאון ישראל. במהלך הכנס הבינלאומי "70 למגילות הגנוזות" שמנוהל בשיתוף אוניברסיטת וינה ואוניברסיטת ניו-יורק.

הקטעים הנדרים נחשפו לאחר שאורן איבלמן, חוקר יחידת המגילות של רשות העתיקות ודוקטורנט באוניברסיטה העברית בירושלים, ביצע בדיקה ראשונית לכמה עשרות קטעים ממערה הסמוכה לקומראן, המכונה "מערה 11".

למרבה ההתרגשות, הבדיקה חשפה על פני השטח סימני כתב בחלק גדול מהקטעים – סימנים שאינם ניתנים לזיהוי בעין. בתום מחקר מעמיק, המתפרסם היום, הצליח אורן לפענח את הכתב, ואף לזהות את כתבי היד שאליהם, כנראה, שייכים חלק מהקטעים החדשים.

החוקר אורן איבלמן -בוחן סימני כתב במגילת תהלים (צילום: שי הלוי, רשות העתיקות)

המגילות נמצאו בשנות ה-50 של המאה ה-20, במערות שליד קומראן. עשרות אלפי קטעי קלף ופפירוס שנכתבו לפני 2,000 שנה, והיו שייכים לכ-1,000 כתבי-יד התגלו על ידי חוקרים ובדואים. מפאת גודלם ומצבם השימורי הרעוע, חלק מקטעים קטנים אלה הונחו בקופסאות ללא מיון ופענוח. לאחרונה, כחלק מפרויקט הדיגיטציה של המגילות, נערכו בדיקות מדגמיות בקופסאות אלה.

פרויקט הדיגיטציה של יחידת מפעלי מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות, הוקם כדי לעקוב אחר מצב שימורה של המגילות ולהנגיש אותן לציבור באיכות מיטבית. קטעי המגילות מתועדים באמצעי צילום יעודיים ומשוכללים, שפותחו על בסיס טכנולוגיה שפותחה במקור בנאס"א.

קטע מתוך מגילת דברים לאחר צילום באינפרא אדום

הבדיקות העלו, כי על אף שהעין אינה רואה סימנים, הרי שציוד הצילום החדשני שבשימוש פרויקט הדיגיטציה, מזהה אותם. זיהוי סימני הכתב מספק מידע חדש בחקר חלק מהמגילות, ויתכן אפילו, שאחד מהקטעים מרמז על קיומה של מגילה שלא הייתה מוכרת עד כה.

קטעים חדשים מהתנ"ך ומגילת המקדש

אמנם בקטעים הקטנים של המגילות, שרדו רק מספר אותיות, אך בחלק מהמקרים זה היה מספיק כדי לשחזר את הטקסט ולשייך אותו לכתב היד המתאים. החוקרים מציינים, כי מפאת גודלם ומצבם השימורי של הקטעים, זיהוי הטקסטים הוא בסבירות גבוהה, אך לא מוחלטת.

מגילת תהלים הגדולה. מתחתיה מופיע קטע מפסוק א של פרק קמז

בין השאר, זוהו קטעים חדשים מספר ויקרא, מספר דברים, ומספר היובלים, השייכים לעותקים של מגילות המוכרות במחקר. קטעים מעניינים במיוחד המהווים חידוש מבחינת המחקר, הם: קטע המכיל טקסט השייך למגילת המקדש, העוסקת בהלכות הפולחן ובעבודת המקדש האידיאלית: במחקר קיימת התלבטות האם קיימים שניים או שלושה עותקים של מגילת המקדש ממערה 11, הסמוכה לקומראן.

קטע חדש שלא היה ידוע למחקר

"זיהוי הקטע החדש, מחזק את ההנחה שכתב היד השלישי הוא אכן עותק של מגילת המקדש" מספרים החוקרים. כמו כן, זוהה קטע השייך למגילת תהלים הגדולה.

קטע מתוך מגילת דברים ממערה 11 כפי שהוא נראה בעין

הקטע החדש שימר את תחילתו של פסוק א' מפרק קמ"ז בספר תהלים, שהיה חסר עד כה. סופו של אותו פסוק מצוי בקטע גדול שנרכש ופורסם במקור על ידי יגאל ידין ז"ל. הקטע החדש מלמד שהנוסח שנהגו לקרוא בתהלים קמ"ז לפני 2000 שנה, היה כנראה מעט קצר יותר מהנוסח המקובל כיום.

בין כל הקטעים שנחשפו, אחד הקטעים שנבדק כעת ואשר נכתב בעברית קדומה, לא שוייך לאף אחד מ-1,000 כתבי היד המוכרים עד כה, עובדה שהולידה תהייה, האם מדובר בקטע מכתב יד שעד כה לא היה ידוע למחקר.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
ה"כלב" השקרן מראמאללה - תסבירו לו מי היה פה !!!
Stef | 02-05-2018 19:13
כאשר אבותיו שגלו כבשים במדבריות ערביה