אתם קבעתם: זו "ההמצאה של ישראל" - סרוגים

אתם קבעתם: זו "ההמצאה של ישראל"

תחרות "70 ההמצאות הגדולות של ישראל" של משרד הכלכלה הגיעה הבוקר לסיומה, כשמערכת "כיפת ברזל" נבחרה על ידי הגולשים כהמצאה של המדינה, במקום השני הגיע אפליקציית ווייז, ובמקום השלישי דורגו הטפטפות

אתם קבעתם: זו "ההמצאה של ישראל"
  ההמצאה הזוכה. "כיפת ברזל (צילום: דובר צה"ל)

מערכת ההגנה "כיפת ברזל" היא הזוכה הגדולה בתחרות "70 ההמצאות הגדולות של ישראל" של משרד הכלכלה. במקום השני הגולשים בחרו באפליקציית ווייז, ובמקום השלישי הטפטפות.

לרגל חגיגות ה-70 למדינת ישראל, משרד הכלכלה והתעשייה העמיד לבחירת הציבור את המוצרים והטכנולוגיות פורצי הדרך אשר יוזמו ופותחו בישראל לאורך שנות קיומה. במסגרת התחרות 70 מההמצאות עמדו בשבועות האחרונות לבחירת הציבור, ומתוכן מערכת "כיפת ברזל" נבחרה כהמצאה המובילה.

התחרות התנהלה בשני שלבים. בשלב הראשון, למעלה מ-52,000 גולשות וגולשים דירגו את 70 ההמצאות, כאשר 9 ההמצאות המובילות עלו לגמר. בשלב השני התקבלו מעל 63,000 קולות, שקבעו מהי ההמצאה של המדינה. בשלב הגמר כיפת ברזל זכתה ל-28 אחוז מהקולות, לעומת 17.77 אחוז לווייז ו-17.75 אחוז לטפטפות. ההמצאות האחרות שהתחרו בגמר היו הדיסק און קי, רובוט לסיוע בניתוחים, מערכת ייצר המים "ווטרגן", סנדלי שורש, חברת "צ'ק פוינט" וסביבת הלמידה הדיגיטלית "אופק".

70 ההמצאות אשר עמדו לבחירת הציבור  נבחרו מתוך רשימה ארוכה של המצאות אשר פותחו ונוצרו לאורך שנות קיומה של המדינה, והן באות ממגוון ענפים ותחומי תעשייה.  לצורך בחירת רשימת ההמצאות פורצות הדרך הוקמה וועדת היגוי ברשות לחדשנות, אשר הגדירה קריטריונים לבחירתה. רשימת ההמצאות הללו תופיע בספר "חדשנות ישראלית- מוצרים פורצי דרך אשר שינו את העולם" אשר ייצא לאור בקרוב ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה.

"ישראל הפכה במהלך שנות קיומה למעצמה עולמית בכל מה שנוגע ביזמות וחדשנות טכנולוגית ומדעית" אמר שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. "התעוזה, הרעיונות וההמצאות שמקורם בצורך הקיומי של המדינה עוד בשנותיה הראשונות להגן ולקיים את עצמה בכוחותיה היא, פרצו אל העולם כולו והפכו את ישראל לחממה טכנולוגית לעולם כולו. אני בטוח שהתכונות הישראליות, ובכללן חשיבה מקורית, נועזות, הסתגלות מהירה לתנאים משתנים ויכולת לעקוף מחסומים מלאכותיים, מסייעים ויסייעו לנו להמשיך ולהביא לעולם את בשורת היזמות והחדשנות הישראלית גם בעתיד".

"אין חולק שההמצאות שנבחרו זה עתה בתחרות על ידי הציבור כהמצאות המובילות, הן דוגמאות מצוינות ליכולת ההמצאה, החשיבה והחדשנות הישראלית, אשר מספקים פתרונות לאתגרים מהותיים, מהווים השראה לעולם כולו והרבה גאווה לאומית לישראל" הוסיף כהן. "משרד הכלכלה והתעשייה גאה להציג ולשתף את הציבור באמצעות תחרות "ההמצאות של ישראל" במגוון הרחב של ההמצאות, החידושים והטכנולוגיות שההון האנושי הייחודי של ישראל הביא לעולם במהלך שנות המדינה עד כה".

אלו הזוכים הגדולים

כיפת ברזל, שנבחרה כהמצאה הזוכה, פותחה בשנת 2007 ותוארה בתור "השכפ"ץ שמגן על מדינה שלמה". מערכת יירוט הטילים והרקטות היא היחידה מסוגה, ונחשבת לאחת מההמצאות המקומיות החשובות והמשפיעות ביותר. המערכת פותחה על ידי משרד הביטחון, מפא"ת, באמצעות החברה הממשלתית רפאל ובשיתוף עם חברת אלתא, שפיתחה את מכ”ם המערכת, וחברת אמפרסט, שפיתחה את מערכת השליטה והבקרה. צוותים של מאות מהנדסים מתחומים שונים לקחו חלק בתהליך הפיתוח המהיר יחסית.

מאז פריסתה של כיפת ברזל, יירטה המערכת למעלה מ-1,700 טילים ורקטות שנורו על מדינת ישראל מגזרות שונות. שיעור הצלחתה של המערכת בזמן מבצע "צוק איתן" ב- 2014  עמד על כ- 90 אחוז. החיסכון שכיפת ברזל מאפשרת לכלכלה הישראלית נאמד במיליארדים, היות שהיא מאפשרת שגרת חיים והתנהלות רציפה של המשק בעתות חירום ומלחמה, וכמובן צמצום משמעותי בפגיעות בנפש וברכוש. כמו כן, היא מעניקה לאזרחים רבים תחושת הביטחון האישי- אשר קשה למדוד במספרים.

אפליקציית ווייז, שהגיעה למקום השני, הומצאה על ידי אהוד שבתאי בשנת 2006 והחלה כתכנת ניווט שיתופית. ב-2008 אמיר שנער ואורי לוין סייעו לשבתאי להפוך את התכנה לאפליקציית ניווט חברתית, המבוססת על חכמת ההמונים .בשנת 2013 ווייז נרכשה על ידי חברת גוגל העולמית, והפכה לאפליקציה היקרה ביותר שנמכרה עד אז.

במקום השלישי הגיעו הטפטפות- מערכת השקיית היבולים אשר פותחה בשנת 1959 על ידי שמחה וישעיהו בלאס ורפי מהודר. טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף התגלתה במקרה, ואומצה במהירות על ידי קיבוץ חצרים שבנגב. המערכת, אשר מאפשרת גידול משמעותי בתפוקה החקלאית מצד אחד וחסכון משמעותי במים מצד שני, הפכה במהרה למסחרית- והיא נמכרת עד היום על ידי חברת נטפים למדינות רבות בעולם. כך מומש החזון הראשוני של המפתחים יחד עם נטפים לתת מענה למחסור המים בישראל ובעולם כולו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו