תלמידים גילו בשומרון נרות חרס מתקופת התלמוד - סרוגים

תלמידים גילו בשומרון נרות חרס מתקופת התלמוד

במהלך פרויקט ייחודי בו תלמידי בית הספר היסודי בישוב ברקן שבשומרון מבצעים חפירות ארכיאולוגיות בחצר בית הספר בהנחייתם של מרצים מאוניברסיטת אריאל, נמצאו נרות שמן עשויים חרס בני כ-1,500 שנים, המתוארכים לתקופת התלמוד

author-image
תלמידים גילו בשומרון נרות חרס מתקופת התלמוד
  צילום: אחיה כהן תבור

בחפירות ארכיאולוגיות שערכו תלמידי בית ספר יסודי ע"ש בנציון נתניהו בישוב ברקן סמוך לאזור התעשייה ברקן, נחשפו נרות שמן עשויים חרס המתוארכים לתקופת התלמוד – לפני יותר מ-1,500 שנה, ומעידים על יישוב יהודי שהיה במקום.

החפירות בוצעו כחלק מפרויקט חינוכי שמטרתו לחבר את בני הנוער למורשת וההיסטוריה בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת אריאל. "אור הנר באותם הימים היה ממש מדורת השבט, סביבו ישבו בני הבית מרגע שהשמש שקעה", הסביר אחיה כהן-תבור, ארכיאולוג מאוניברסיטת אריאל שעורך את החפירות. "אלה כלי חרס עדינים שיוצרו על ידי אמנים, ומלבד השימוש הפרקטי שלהם היה להם גם שימוש אסטטי, שהרי הנר היה מונח במרכז הבית. זאת הוכחה שבתקופה התלמוד המקום הזה היה מיושב".

תלמידי בית הספר שגילו את הנרות, יואב מוסטקי, דניאל בן עמי ועדו חיים, ספרו על התרגשותם מהתגלית: "זה לא היה מובן מאליו שאני אחפור ואמצא משהו מלפני 1,500 שנה", אמר מוסטקי. "דמיינתי משפחה שלא חייתה חיים כמו שלנו ולא היה להם אור וחשמל. דמיינתי את הילדים: איך הם מרגישים בחושך. זה היה מאוד מרגש".

כבר ביום החפירה הראשון נמצאו ממצאים מיוחדים כמו ראש חץ מהתקופה הניאוליתית הקדם קראמית (לפני כ 10,000 שנה) המכונה "המהפכה החקלאית" והיא מסמלת את המעבר של האדם הקדמון לאדם החדש. "ממצא זה הוא מיוחד מאוד היות ועד כה יש מעט ממצאים מהתקופה הזאת מאזור השומרון. והממצא הזה בברקן בוודאי ייחודי ואפילו מפתיע", אומר פרופ' דוד בן שלמה מהמכון לארכיאולוגיה מאוניברסיטת אריאל, שעומד בראש שיתוף פעולה זה. בנוסף לראש חץ זה נמצא כבר בחפירה הראשונה מטבע מהתקופה ביזנטית, מהמאה הרביעית לספירה של הקיסר קונסטנטין.

לפני כשנתיים אימצו תלמידי בית הספר את האתר הארכיאולוגי "גתות ברקן" הנמצא מול חצר בית הספר. יוזמות הפרויקט מלכה רוטשילד, מורה בבית הספר ויעל איילון, מנהלת בית הספר יצרו קשר עם אוניברסיטת אריאל והשנה החל שיתוף הפעולה לשאת פרי. השנה החלנו בחפירה הארכיאולוגית הקהילתית באתר בשיתוף כל ילדי בית הספר בכיתות א'-ו'. החפירה מתבצעת בשיתוף פעולה עם ארכיאולוגים מהמכון לארכיאולוגיה של אוניברסיטת אריאל בראשם של פרופ' דוד בן שלמה והדוקטורנט אחיה כהן תבור והיא צפויה להימשך מספר שנים. הילדים מאד נלהבים ונהנים לחפור באחד המבנים העיקריים בישוב, והממצאים כגון כלי חרס, כלי זכוכית ואבני פסיפס, כבר מתחילים להופיע.

"גתות ברקן" הינו אתר ישוב ומרכז תעשייתי מימי בית שני עם עדות גם לישוב בימי בית ראשון. עיקר הפעילות באתר הייתה בתקופה הרומית והביזנטית (מסביבות 100 לפני הספירה ועד כ 600 לספירה), והאתר כולל מבנים שונים כגון כנסיה עם פסיפס וכתובת ואזור תעשיה בו היו בעיקר גתות יין, חלקן גדולות מאד (עד 50,000 ליטר תפוקה).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו