תתפלאו, אבל אפשר להיות לייט ושמרן - סרוגים

תתפלאו, אבל אפשר להיות לייט ושמרן

אפשר להיות מקפיד על הלכה ופמיניסט מוצהר, אפשר להיות לייט ושמרן וכן ההיפך. העולם הוא מקום בו פרדיגמות והגדרות נוקשות נשחטות- וטוב שכך

author-image
תתפלאו, אבל אפשר להיות לייט ושמרן
  צילום: נועם פיינר)

אחד מהמאורעות המרכזיים של יציאת מצרים קשור ללקיחת כבשי מצרים ושחיטתם. כבשי מצרים סימלו את אחד מאלילי מצרים המרכזיים, ועל כן האומץ שהופגן בלקיחתם ושחיטתם היה מרשים ביותר.

אך לא הרבה שמים לב לכך שלא רק את אלילי מצרים שחטו בני ישראל אלא גם את מקור הפרנסה המסורתי שלהם.

עם ישראל כבר דורות ארוכים היה עם שמבוסס על רעיית צאן. כבר הבל מקדמא דנא מנחת צאנו מתקבלת על פני החקלאות של קין ומאז רעיית הצאן מהווה סמל משמעותי של עם ישראל.

אברהם אבינו היה כבד במקנה, יעקב למד תכסיסי רעיית צאן בבית לבן ונהיה מוביל בתחומו, בניו של יעקב יושבים בארץ גושן כיוון שהם רועי צאן.

הכבשים הם מקור הפרנסה של עם ישראל ואותם הם שוחטים. מבחינה זו לא רק את אלילי מצרים הם שוחטים אלא גם את האליל שלהם.

היציאה מעבדות עוברת דרך שחיטת פרדיגמות ומאז ועד היום שחיטת הפרדיגמות מלווה בתחושת סכנה. עם ישראל גם חוזר הרבה פעמים לפרדיגמות ישנות, בני גד וראובן לא רוצים להיכנס לארץ בגלל שהם רועי צאן, דוד המלך היה רועה צאן- אך כל שנה עם ישראל מצווה לשחוט את הצאן מחדש.

ביציאה ממצרים מתרחשת מעין בחירה בחקלאות, בהצמחה מן האדמה על חשבון רעיית הצאן, הצמחה של אידאלים חדשים על פני אידיאלים ישנים.

שחיטת הפרדיגמות יש בה את היכולת להוציא לחירות. דומה שהיום שההגדרות הישנות, הפרדיגמות הקיימות נתונות בערעור תמידי, אפשר להסתכל על כך בבעתה אך אפשר לראות בכך הזדמנות.

פרדיגמות משמעותן קיבעון, קיבעון שמונע מאיתנו לא אחת להתקדם, להשתנות, לפרוח ועוד.

לא כל קיבעון הוא שלילי, לא כל פרדיגמה צריך לשחוט, אך כל קיבעון צריך להיות אופציה להישחט – צריך לבחור כל יום מחדש וכך הקיבעון אינו קיבעון אלא בחירה.

אנו מלאי הגדרות: דתי וחילוני, שמאלני וימני, פמיניזם ושובניזם ובעיקר מקטלגים בלי סוף. פסח הוא זמן של שחיטת הגדרות והבניות, פסח הוא זמן של שאלות, של בחירה שאינה מוגדרת על ידי פרדיגמות והגדרות ישנות. אפשר להיות מקפיד על הלכה ופמיניסט מוצהר, אפשר להיות לייט ושמרן וכן ההיפך. העולם הוא מקום בו פרדיגמות והגדרות נוקשות נשחטות- וטוב שכך.

אנו מזכירים השבת את הנס הגדול וזוכרים איך הנס של יצירת עם ביציאת מצרים הפך להיות חלק ממשי מחיינו, אנו מזכירים אותו בימים ובלילות, במועדים ובשבתות. אך אל לנו לשכוח שתחילתה של יציאת מצרים בבחירה, בבחירה לשחוט פרדיגמות ישנות, בבחירה של אומץ ונאמנות, בבחירה לבחון את המציאות כל יום מחדש.

=======

הרב אביע"ד סנדרס הוא ר"מ במדרשת 'לינדנבאום'- או"ת סטון, וראש תחום מנהיגות חינוכית בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
19 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
אפשר להגיד דברים מופרכים ולהיחשב חכם,
יצחק | 23-03-2018 13:01
אפשר להיות לייט ושמרן?? איך בדיוק, חבל שלא הסברת. לא חכמה לשלוף משפט. כן, יש הגדרות, דתי וחילוני, ואי אפשר גם וגם. דתי הוא אחד שמקבל על עצמו עול מלכות שמים (גם אם לא תמיד מצליח לו), וחילוני (אמיתי..) - לא. זה ממש לא הולך ביחד.
2
???????????
סרוג | 23-03-2018 14:00
אפשר להיות מקפיד על הלכה ופמיניסט מוצהר, אפשר להיות לייט ושמרן וכן ההיפך ??? מישהו מבולבל
3
אינני זוכר שראיתי שולחן ערוך לייט כבקשתך לבחור מה לשמור ומה "איננו שומרים"
לוי י. | 23-03-2018 14:38
4
גם הנוצרים הראשונים היו אנשים מחמירים
יואב מנצור | 23-03-2018 15:43
אי אפשר להקל ולהיות לייט ולא ליפול. אחרי הכל לייט זה קללה....
5
קשקוש
משה פרץ | 23-03-2018 16:40
לא נכון בעליל ואין קשר למציאות
6
תגובה
נתיב מאיר מד | 23-03-2018 16:45
עוד לייט הממומן מהקרן שמסביר לעצמו שהוא בסדר . לייט ושמרן. איזה יראת שמים מרשימה... תמשיך לקשקש.
7
אל תנסה להמציא דתות חדשות
טמטום | 23-03-2018 16:57
סבלנו מספיק
8
זה גם מה שהמתיוונים אמרו
יוסי | 24-03-2018 21:32
מה ההבדל?
9
אפשר להיות רב ורפורמי
אריק | 25-03-2018 0:52
וד'ל
10
אין אפשרות להיות בשתי דתות ביחד
ענת | 25-03-2018 10:26
והפמיניזם זו דת שסותרת את היהדות, ולכן אי אפשר לרקוד על 2 החתונות
11
אתה מגחיך את מעמדך כל פעם מחדש, פשוט תת רמה
צדוק | 25-03-2018 11:55
לא יודע למה אתה מתעקש להציג את עצמך כרב, כל אחד שקורא מאמר שלך מבין במה מדובר
12
אלא מה, אפשר וצריך להיות ר"מ במדרשת ברוריה ולהיות קונסרבטיבי
שי | 25-03-2018 12:57
כמו שאר אנשי המוסד הנל
13
תגידו לי אם אני צודק
אני | 25-03-2018 15:40
אני גם דתי וגם חילוני גם ימני וגם שמאלני גם חכם וגם טיפש....
14
קשקשן צמרת
ישי | 26-03-2018 0:11
להיות אדיוט ולחשוב שאני חכם
15
איזה שטות! לעשות כבש אחד על האש זה חיסול רעיית צאן?! אתה עוד שיכור מפורים?!
השוטה שבכפר | 26-03-2018 1:04
ומתוך הרעיון המופרך של עירוני שלא יודע מה זה עדר ומה זה שה בודד, בונה תלי תילים של חיסול רעיונות מהעבר.. תגיד שאתה פרעה לי יאורי ואני עשיתיני והעולם מתחיל בך ותעזוב אותנו ואת היהדות בשקט..
16
הייתי מהקוראים של סדרס
לשעבר | 26-03-2018 1:33
כי זכרתי לו חסד נעורים , אבל עכשיו הבנתי שאין מה לטרוח לקרוא את הגיגיו, אפשר להפסיק לתת לו במה, אלא אם כן הוא סוג של פרובוקטור, משהו בסגנון דב הלברטל של פתח תקווה ושות'
17
אנרכיסט בתחפושת של "רב"
וגם איך להיות מדתיי הרצף ולדמיין שאתה דתי | 26-03-2018 22:02
יש רק פרדיגמה אחת על פי ה' יסעו ועל פי ה' יחנו. ואת זה לעולם לעולמי עולמים אין לשנות. שחטו כבשים לא שחטו כבשים. כל האידיאלים זה שקר. יש מנהיג לבירה. יש בורא לעולם. יש רק אמת אחת והיא אמת התורה. זה המכתב(היחידי)של בורא העולם. והכי גרוע זה האידיאולוגיות בשקל שבאות להכשיר את השרץ של להיות דתי איך שבא לי. הרבה יותר קל להגיד אני עבד ליצר הרע לכן אני מדתיי הרצף,רק האגו מציק אז מנסים להלביש על זה כל מיני אידיאולוגיות שקריות(קיבעונים,שחיטת קיבעונים וכיוצב). גם בעגל הזהב במדבר מתי משה רבנו ירד לשבור להם את העגל?כשראה את המחולות. את זה שהם מצאו לעצמם הצדקה אידיאולוגית לחטא העגל. לא שהם חטאו בעצבות מתוך חולשתם ליצרם אלא באידיאולוגיה ובמחולות של אלה אלוקיך ישראל. מעניין מה כותב המאמר היה כותב על שוחטי הקיבעון והליכה לכיוון עגל הזהב? כל קיבעון אמור להיבחן אם להישחט?מה עם הרפורמים מלפני 200-300 שנה?מה עם הנצרות וכל הכתות שהתפלגו מהיהדות? אם אין אמת אחת ויחידה אז אין שום אמת ואיש הישר בעיניו יעשה וגם הטענה שלא כל קיבעון אמור להישחט היא טענה שיקרית כי האנרכיזם היא האופציה היחידה לחוסר אמת אבסולוטית. החרות היחידה היא חרות הנשמה מהשתעבדות לגוף ונסיונות הגוף מכח היצר הרע למנוע מהנשמה להשתחרר מכבלי הגוף ולהתחבר לאמת היחידה. כל חירות אחרת היא שקר ושיעבוד גשמי של הנשמה.
18
צודק.הרבנים קובעים מה מותר ומה אסור
יפה יוסף | 16-05-2018 11:30
אבל זה לא אומר שזה מה שהקבה קבע. ובני אדם פוחדים לאמר את דעתם הנקיה נגד גדולים וכולם חיים בטעות ותסבוכת נפשית.בשביל זה חייבים לחזור בתשובה שלמה ולדעת את האמת הצרופה היפה והנעימה.
19
אשכנזים, עד מתי תמשיכו לריב על כל דבר?
... | 24-06-2018 5:42
...