תתפלאו, אבל אפשר להיות לייט ושמרן
אפשר להיות מקפיד על הלכה ופמיניסט מוצהר, אפשר להיות לייט ושמרן וכן ההיפך. העולם הוא מקום בו פרדיגמות והגדרות נוקשות נשחטות- וטוב שכך
אחד מהמאורעות המרכזיים של יציאת מצרים קשור ללקיחת כבשי מצרים ושחיטתם. כבשי מצרים סימלו את אחד מאלילי מצרים המרכזיים, ועל כן האומץ שהופגן בלקיחתם ושחיטתם היה מרשים ביותר.
אך לא הרבה שמים לב לכך שלא רק את אלילי מצרים שחטו בני ישראל אלא גם את מקור הפרנסה המסורתי שלהם.
עם ישראל כבר דורות ארוכים היה עם שמבוסס על רעיית צאן. כבר הבל מקדמא דנא מנחת צאנו מתקבלת על פני החקלאות של קין ומאז רעיית הצאן מהווה סמל משמעותי של עם ישראל.
אברהם אבינו היה כבד במקנה, יעקב למד תכסיסי רעיית צאן בבית לבן ונהיה מוביל בתחומו, בניו של יעקב יושבים בארץ גושן כיוון שהם רועי צאן.
הכבשים הם מקור הפרנסה של עם ישראל ואותם הם שוחטים. מבחינה זו לא רק את אלילי מצרים הם שוחטים אלא גם את האליל שלהם.
היציאה מעבדות עוברת דרך שחיטת פרדיגמות ומאז ועד היום שחיטת הפרדיגמות מלווה בתחושת סכנה. עם ישראל גם חוזר הרבה פעמים לפרדיגמות ישנות, בני גד וראובן לא רוצים להיכנס לארץ בגלל שהם רועי צאן, דוד המלך היה רועה צאן- אך כל שנה עם ישראל מצווה לשחוט את הצאן מחדש.
ביציאה ממצרים מתרחשת מעין בחירה בחקלאות, בהצמחה מן האדמה על חשבון רעיית הצאן, הצמחה של אידאלים חדשים על פני אידיאלים ישנים.
שחיטת הפרדיגמות יש בה את היכולת להוציא לחירות. דומה שהיום שההגדרות הישנות, הפרדיגמות הקיימות נתונות בערעור תמידי, אפשר להסתכל על כך בבעתה אך אפשר לראות בכך הזדמנות.
פרדיגמות משמעותן קיבעון, קיבעון שמונע מאיתנו לא אחת להתקדם, להשתנות, לפרוח ועוד.
לא כל קיבעון הוא שלילי, לא כל פרדיגמה צריך לשחוט, אך כל קיבעון צריך להיות אופציה להישחט – צריך לבחור כל יום מחדש וכך הקיבעון אינו קיבעון אלא בחירה.
אנו מלאי הגדרות: דתי וחילוני, שמאלני וימני, פמיניזם ושובניזם ובעיקר מקטלגים בלי סוף. פסח הוא זמן של שחיטת הגדרות והבניות, פסח הוא זמן של שאלות, של בחירה שאינה מוגדרת על ידי פרדיגמות והגדרות ישנות. אפשר להיות מקפיד על הלכה ופמיניסט מוצהר, אפשר להיות לייט ושמרן וכן ההיפך. העולם הוא מקום בו פרדיגמות והגדרות נוקשות נשחטות- וטוב שכך.
אנו מזכירים השבת את הנס הגדול וזוכרים איך הנס של יצירת עם ביציאת מצרים הפך להיות חלק ממשי מחיינו, אנו מזכירים אותו בימים ובלילות, במועדים ובשבתות. אך אל לנו לשכוח שתחילתה של יציאת מצרים בבחירה, בבחירה לשחוט פרדיגמות ישנות, בבחירה של אומץ ונאמנות, בבחירה לבחון את המציאות כל יום מחדש.
=======
הרב אביע"ד סנדרס הוא ר"מ במדרשת 'לינדנבאום'- או"ת סטון, וראש תחום מנהיגות חינוכית בתנועת 'נאמני תורה ועבודה'.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו