בריטניה מגיבה בחריפות להרעלת המרגל הרוסי - סרוגים

בריטניה מגיבה בחריפות להרעלת המרגל הרוסי

יומיים לאחר שהאשימה את רוסיה באחריות להרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, תרזה מיי הודיע כי 23 דיפלומטים רוסיים שגרו בלונדון יגורשו מהארץ. במוסקבה מאיימים להגיב בגירוש תושבים בריטים מרוסיה

author-image
בריטניה מגיבה בחריפות להרעלת המרגל הרוסי
  מגרשת דיפלומטים. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי (צילום: עמוד הטוויטר The Atlantic)

המשבר בין בריטניה ורוסיה מגיע לנקודת שיא: יומיים לאחר שהאשימה את מוסקבה באחריות להרעלת המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה אמש כי בריטניה תגרש מהמדינה 23 דיפלומטים רוסיים שגרו בלונדון. ההחלטה על הגירוש התקבלה לאחר פקיעת האולטימטום שמיי הציבה למנהיגים הרוסיים, כשדרשה שייקחו אחריות על השימוש בגז עצבים שפותח במדינה.

צפו בהכרזה בפרלמנט הבריטי

"נתנו לרוסיה אפשרות לספק הסבר" אמרה מיי לחברי הפרלמנט בלונדון. "אבל התגובה שלהם הראתה זלזול מוחלט בחומרת האירועים. הם לא סיפקו הסבר ראוי לאיך הגז הגיע לבריטניה, אלא התייחסו לשימוש בגז עצבים צבאי בציניות והכחשה".

"מסיבה זו, אין מסקנה אחרת חוץ מזו שקובעת: רוסיה אשמה בניסיון הרצח של סקריפל ובתו, ובאיום על חייהם של אזרחים בריטים בסולסבורי. מדובר בהפעלת כוח בלתי חוקית של רוסיה נגד בריטניה." המשיכה המנהיגה הבריטית. "בהתאם לאמנת וינה, בריטניה תגרש כעת 23 דיפלומטים רוסים, שזוהו כאנשי מודיעין בלתי מוצהרים. יש להם שבוע לעזוב".

מיי הוסיפה כי תגובתה של בריטניה להרעלה תכלול גם הקפאה של היחסים הדיפלומטים בין בריטניה ורוסיה. כתוצאה, ביקורו המתוכנן של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בלונדון בוטל, וחברי הפרלמנט ומשפחת המלוכה הבריטית יחרימו את משחקי המונדיאל שיתקיימו בקיץ הקרוב ברוסיה. עוד אמרה כי בריטניה עלולה להטיל סנקציות נוספות על רוסיה בעתיד. לדבריה, "אנחנו נקפיא נכסים של רוסיה אם יהיו לנו ראיות שייתכן שעושים בהם שימוש כדי לאיים על חייהם של אזרחים ותושבים בבריטניה או על רכושם".

שר החוץ הבריטי: "יש ראיות"

שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון התייחס גם כן לפרשה, והודיע כי בריטניה תעביר דגימה מגז העצבים שבו השתמשו בהרעלה לבדיקה בארגון למניעת הפצת נשק כימי. כמו כן, בעלי הון רוסיים המקושרים לנשיא ולדימיר פוטין ייחקרו על ידי המשטרה הבריטית.

"יש ראיות שרוסיה אחראית". שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון. (צילום: יונתן סינדל\פלאש 90)

"עיירה קטנה ושלווה חוותה את השימוש ההתקפי הראשון בגז עצבים באירופה מאז סיום מלחמת העולם השנייה" טען ג'ונסון. "יש ראיות חותכות המעידות על כך שרוסיה אחראית לניסיון ההתנקשות. רוסיה רוצה להתנער מההתנקשות, ובמקביל לזכות בתהילה עקב הניסיון".

ארה"ב מחזקת את בריטניה

גם בארה"ב הגיבו להחלטה של מיי, כשהבית הלבן פרסם הבוקר הודעה רשמית שמאשימה את רוסיה בהרעלה ומביעה תמיכה בגירוש הדיפלומטים. "התקיפה תואמת את דפוס הפעולה של רוסיה" נכתב בהצהרה. "המדינה מתעלמת מהוראות המבוססות על החוקים הבינלאומיים, מערערת את הריבונות והביטחון של מדינות רבות בעולם, ומנסה לחתור תחת המוסדות והתהליכים המקובלים בדמוקרטיה המערבית".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי חיזקה את הנהגת בריטניה על המהלך והבטיחה כי ארה"ב תתמוך בה."ארה"ב ניצבת בסולידריות מוחלטת לצידה של בריטניה", אמרה השגרירה. "אנחנו מאמינים שרוסיה אחראית לתקיפת שני בני אדם בבריטניה באמצעות גז עצבים שמיועד לשימוש צבאי. עשרות אזרחים וכוחות הצלה נחשפו גם כן לחומר".

היילי הוסיפה וקראה למוסקבה לענות לשאלות של הממשל הבריטי, וכן ביקשה ממועצת הביטחון של האו"ם לדון בעניין. "הפשע הרוסי הנתעב מחייב את מועצת הביטחון של האו"ם לדון בנושא" אמרה. "כשחברינו בבריטניה ניצבים בפני אתגר, ארה"ב תמיד תהיה שם בשבילם. יש לכנס את מועצת הביטחון לדון בפשעי רוסיה, אבל זה לא מקרה בודד. התקיפה בסולסבורי היא רק חלק מעלייה מדאיגה בשימוש בנשק כימי".

ברוסיה מאיימים: "גם אנחנו נגרש דיפלומטים"

ברוסיה המשיכו להכחיש כל קשר לפרשה שמסעירה את בריטניה. שעות ספורות לאחר ההודעה על גירוש הדיפלומטים, השגרירות הרוסית בלונדון הגיבה למיי בטוויטר. "טמפרטורת היחסים בין רוסיה לבריטניה צנחו למינוס 23 מעלות, אבל אנחנו לא מפחדים מהקור" כתבו.

שר החוץ הרוסי תקף בחריפות את מיי, וטען כי "ההאשמות שהטיחה בריטניה ברוסיה מטורפות". לדבריו, הטלת הסנקציות היא פרובוקציה, שמנסה להאשים את רוסיה ללא סיבה מוכחת. במשרד איימו כי רוסיה תגרש בקרוב דיפלומטים בריטיים משטח המדינה, כתגובה לגירוש הדיפלומטים מלונדון.

דוברת משרד החוץ ברוסיה, מריה זכארובה, כינתה את התגובה הבריטית "בלתי אחראית" וטענה כי בבריטניה מסרבים לשתף פעולה עם רוסיה בחקירת המקרה. הדוברת טענה כי הממשל הרוסי "מאוד מודאג ממה שקרה בבריטניה" ושהבכירים בקרמלין "מתייחסים לדיווחים על שימוש בנשק כימי ברצינות תהומית".

בשגרירות רוסיה חיזקו את דברי משרד החוץ, והבהירו כי לא יקבלו את גירוש הדיפלומטים מהמדינה. "אנחנו רואים בסילוק הדיפלומטים מהלך עוין" טען שגריר רוסיה בלונדון, אלכסנדר יעקבובו. "הממשלה הבריטית נושאת באחריות להידרדרות היחסים בין המדינות".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו