מיהי דמות המופת של השנה בחמ"ד? - סרוגים

מיהי דמות המופת של השנה בחמ"ד?

הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל נבחר כדמות המופת השנתית של החמ"ד לשנת תשע"ח. לרגל פתיחת שבוע החמ"ד ריכזנו קווים לדמותו ופועלו של הרב הגדול

מיהי דמות המופת של השנה בחמ"ד?
  דמות המופת לשנת תשע"ח. הרב מאיר יהודה גץ (צילום: גיל גולדשטיין\לע"ם)

הרב מאיר יהודה גץ זצ"ל נבחר כדמות המופת לשנת תשע"ח בחינוך הממלכתי דתי. במסגרת שבוע החמ"ד בתי הספר יקיימו אירועים סביב דמותו של הרב הגדול, ויקשרו את פועלו לזהות הציונית הדתית, ובנוסף ספר התורה של הרב יעבור בין מוסדות החמ"ד במחוז תל אביב. אך מיהו הרב גץ, ומדוע זכה לכבוד של תואר "דמות השנה"?

הרב גץ נולד בשנת 1924 בתוניסיה, והיה נצר למשפחת רבנים מכובדת. כבר בילדותו הוא נחשב לעילוי בעל השכלה תורנית רחבה ביותר, ובגיל 18 הוא סיים את לימודיו והוסמך לרב. במקביל ללימודיו התורניים הרב גץ למד לתואר במשפטים דרך אוניברסיטת "הסורבון" בפריז, אותה סיים בהצלחה בגיל 19.

בגיל 22 הרב גץ מונה כרב העיר סוק אל-ארבע בצפון מערב תוניסיה, שם שימש לא רק כרב אלא גם כמוהל, חזן, שוחט ומסדר קידושין ונישואין. במהלך תפקידו הרב שימש גם כפעיל בתנועה הציונית בתוניס, כאשר הציג לבני קהילתו את שבחה של ארץ ישראל ועודד רבים מחברי הקהילה לעלות לארץ. עם קום המדינה בשנת 1948 הרב עבר לגור בעיר גרנובל בצרפת, שם ניהל במשך שנה מוסד של עליית הנוער והעביר לנערים שיעורי תורה, ציונות ואהבת הארץ.

בסוף שנת 1949 עלה הרב לישראל, יחד עם אשתו וארבעת ילדיו. המשפחה התיישבה במושב כרם בן זמרא בגליל, במטרה לקיים את מצוות יישוב הארץ וכן כדי לגור בסמוך לקברי התנאים והאמוראים הסמוכים. הרב שימש כרב הקהילה, והוגדר על ידי התושבים כ"משרת בקודש". במהלך תפקידו הרב גם פעל רבות לקידום החינוך בקהילה, כאשר ייסד ושימש כמנהל בית הספר המקומי, שהפך תחתיו לבית ספר אזורי המחנך ילדים מכל רחבי הגליל.

על אף העובדה שהיה פטור משירות צבאי עקב היותו אב לארבעה ילדים, הרב גץ התעקש להתגייס לצה"ל, שם שירת בחיל הרגלים. במהלך מלחמת ששת הימים הרב שכל את בנו אבנר, שנלחם על שחרור ירושלים עם חטיבת הצנחנים. בעקבות מותו הרב ומשפחתו עברו לגור בירושלים, ועם סיום המלחמה הרב מונה לשמש כרב הכותל. הרב שירת בתפקיד זה במשך 28 שנה, במהלכם כתב 12 יומנים המתארים את התנהלותו בכותל ואת הקשיים הרבים במילוי תפקידו. במקביל, הרב פעל לשיקום ישיבת המקובלים בבית אל, ובשנת 1973 זכה להקים אותה מחדש ולשמש כראש הישיבה.

הרב גץ נפטר בשנת 1995, ונקבר בהר הזיתים בירושלים. בצוואתו הודה לה' על הטוב שקיבל בחייו, כשלדבריו "זכיתי ללמוד תורה ודרך ארץ, זכיתי להקים בית נאמן בישראל, זכיתי באשה כשרה ויראת שמים, זכיתי בבנים ובבנות, חמישה חומשי תורה ושישה סדרי משנה, האל ברחמיו יגן עליהם".

מעוניינים ללמוד יותר? היכנסו עכשיו לחידון על חייו של הרב גץ

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו