הסקר שעשוי להדאיג את ראשי השמאל - סרוגים

הסקר שעשוי להדאיג את ראשי השמאל

63% מהציבור מאמינים שגוש הימין ימשיך לשלוט במדינה גם בעוד 10 שנים וכי ממדי השחיתות רק יגדלו, כאשר במקביל אין אופטימיות רבה לגבי כינונו של הסכם שלום בינינו לבין הפלסטינים וכן קיים חשש שאירן תשיג פצצה גרעינית

author-image
הסקר שעשוי להדאיג את ראשי השמאל
  (צילום: הדס פרוש/ פלאש90)

לקראת כנס שדרות שיתקיים מחר ומחרתיים (5-6 במרץ) במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות, זו הפעם ה-15, והשנה בסימן "ישראל 2028" – נערך לראשונה סקר 'מדד העתיד'.

הסקר שנערך על ידי מכון רותם-AR בהנהלתו של ד"ר אריה רותם, בקרב 624 משיבים יהודים וערבים (טעות דגימה 3.92+/-) בחן את הערכות הציבור לגבי דמותה של מדינת ישראל בשנת 2028 בהתייחס למגוון נושאים ביטחוניים-פוליטיים וכלכליים-חברתיים. הסקר כלל גם מספר שאלות אומניבוס אקטואליות סביב סוגיות בוערות על סדר היום החברתי-פוליטי במדינה.

בין הממצאים שעולים מן הסקר: מרבית הציבור 63% מאמינים שגוש הימין ימשיך לשלוט במדינה גם בעוד 10 שנים וכי ממדי השחיתות רק יגדלו, וכך גם המתחים בין מרבית קבוצות באוכלוסייה, כאשר במקביל אין אופטימיות רבה לגבי כינונו של הסכם שלום בינינו לבין הפלסטינים וכן קיים חשש שאירן תשיג פצצה גרעינית.

אחוז היהודים שמעריכים שהימין ישלוט גדול יותר באופן מובהק לעומת אחוז הערבים – 66% בקרב יהודים לעומת 50% בקרב האוכלוסייה הערבית. כמעט ממחצית הציבור הכללי (ערבים ויהודים) מעריך כי המתחים בין יהודים וערבים יתגברו, אולם דווקא באוכלוסייה הערבית יש טיפה יותר אופטימיות בנושא – 23% מהערבים לעומת 18% בלבד מיהודים חושבים שהמתחים בין שתי קבוצות האוכלוסייה דווקא ילכו ויפחתו. עם זאת, הערבים משמעותית יותר פסימיים מהיהודים בהתייחס לגידול הצפוי בממדי השחיתות – 64% מהערבים מאמינים שהשחיתות תגדל לעומת 45% בלבד בקרב היהודים, כאשר בכל מקרה מרבית הציבור 48% (ערבים ויהודים יחדיו) מאמינים שהשחיתות רק תלך ותגדל.

כאמור 60% מהציבור לא מאמין שיהיה הסכם קבע עם הרשות הפלסטינית גם בעוד 10 שנים, כאשר המשיבים היהודים יותר פסימיים מאלו הערביים באשר לסיכוי להסכם כזה – 63% החושבים שאין לכך סיכוי לעומת 45% בלבד בקרב ערבי ישראל. ביחס לסיכוי של ישראל לכנן הסכם שלום עם עוד מדינות ערביות הדעות בקרב הציבור הכללי (ערבים ויהודים) יחסית חלוקות – 39% מאמינים שאין סיכוי להסכמי שלום כאלו לעומת 33% שחושבים שיש סבירות כזו. אולם כשבוחנים זאת לפי משיבים יהודים ומשיבים ערבים – 45% מהערבים דווקא חושבים שעוד 10 שנים יהיו לישראל הסכמי שלום עם מדינות ערביות נוספות, לעומת רק 30% מהיהודים שמאמינים שזה יקרה. מנגד, מעניין לגלות כי אחוז הערבים המעריכים כי המצב הביטחוני יורע גדול יותר באופן מובהק לעומת היהודים המעריכים שהמצב יורע – 35% מהערבים לעומת 20% מהיהודים.

כן עולה מן הסקר כי 53% מהציבור הכללי מאמין כי יחסי ישראל-ארה"ב ישתפרו, לעומת 10% בלבד שמאמינים כי היחסים יחמירו. כאשר ביחס ליחסי ישראל והאיחוד האירופי – 39% חושבים שהיחסים ישתפרו לעומת 27% שחושבים שהיחסים יורעו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
מדבר סקר תרחק
שטויות במיץ | 04-03-2018 9:43
הסקרים לא מעלים ולא מורידים ראיה זה שהסקרים הראו שהפתח יקח את השלטון בעזה והמציאות הראתה שהחמס לקח,בקיצור סקר זה מדד לא אמין