הישג לנתניהו: אירופה בהסכם גרעין חדש עם איראן - סרוגים

הישג לנתניהו: אירופה בהסכם גרעין חדש עם איראן

האיחוד האירופי מנהל מגעים לניסוח מחודש של הסכם הגרעין האיראני, שיכלול הגבלות נוספות וירחיב את ההסכם גם לתכנית הטילים הבליסטיים. הצדדים צפויים לערוך שיחות על הנושא בחודש הבא

הישג לנתניהו: אירופה בהסכם גרעין חדש עם איראן
  יקבל הסכם חדש? נשיא איראן חסן רוחאני (צילום: אמיר לוי\פלאש 90)

האיחוד האירופי נכנע ללחצים: עיתון ה"ניו יורק טיימס" דיווח אמש כי מדינות אירופה מנהלות מגעים עם ארה"ב כדי להגיע לניסוח מחודש של הסכם הגרעין האיראני. בדיווח נחשף מסמך שהופץ על ידי מזכיר המדינה האמריקני רקס טילרסון לשגרירויות האיחוד האירופי בארה"ב, במסגרתו נכתב כי כל הצדדים ייפגשו בחודש הבא בברלין כדי לקיים שיחות על הנושא ולגבש ניסוח סופי.

על פי הדיווחים, מדינות האיחוד האירופי מעוניינות בחתימה על הסכם המשך, שיכלול מספר תיקונים מרכזיים וירחיב את ההגבלות המפורטות בהסכם הנוכחי. החידושים העיקריים בניסוח החדש הם הבטחת גישה בלתי מוגבלת לפקחים הבינלאומיים שירצו לבקר בבסיסים הצבאיים באיראן, וכן הרחבת ההסכם גם לתכנית פיתוח הטילים הבליסטיים של איראן. כמו כן, תוקף ההסכם יוארך בניסוח החדש, ויסתיים בשנת 2030.

הצדדים צפויים גם לדון במספר סוגיות נוספות, ביניהם דיון מחודש בנוגע להיקף הפיקוח על תכנית הטילים הגרעיניים וכן הטלת הגבלות נוספות על ייצור דלק גרעיני. עוד נטען כי האירופים ידרשו מהממשל האמריקני להתחייב לכך שהנשיא טראמפ לא יבטל את ההסכם החדש, כפי שאיים לעשות בעבר להסכם הנוכחי.

במידה והצדדים יגיעו להסכם על ניסוח מחודש, הם יצטרכו גם את אישורם של שאר המדינות שחתומות על ההסכם המקורי: סין, רוסיה, ואיראן עצמה. ה"ניו יורק טיימס" ציטט גורם בכיר בבית הלבן, שטען כי הממשל לא חושש שאיראן תסרב לקבל את ההסכם החדש, מכיוון שהיא מודעת לכך שאם ההסכם הנוכחי יבוטל- המדינות יוכלו להטיל סנקציות נוספות על המשטר שיפגעו באופן משמעותי בכלכלת המדינה.

עדכון ההסכם מגיע לאחר סדרה ארוכה של קריאות מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו לתקן את ההסכם הקיים. "הסכם הגרעין הנוכחי רק העשיר את איראן" אמר בשבוע שעבר במסגרת נאום שנשא במסגרת ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארה"ב. "איראן היא הכוח ההרסני ביותר במזרח התיכון. רבים מאזרחי איראן לא תומכים בשלטון, ורוצים ליהנות מהטכנולוגיה הישראלית שמובילה במספר תחומים".

דבריו של נתניהו קיבלו לאחרונה חיזוק משמעותי מנשיא ארה"ב, שהודיע בחודש שעבר כי לא ימשיך לאשר את הסכם הגרעין בניסוחו המקובל, ואיים כי ארה"ב תבטל את ההסכם במידה והצדדים לא יתקנו את ההסכם עד ה-12 במאי.

"מאז החתימה על ההסכם, הרפובליקה האיסלאמית המשיכה בשלה. היא קיבלה הקלות והמשיכה בפיתוח תוכנית הטילים" אמר טראמפ בנאום שנשא בבית הלבן. "אם לא נשפר את ההסכם – נבטל אותו. לא נמשיך במצב שבסופו נגיע לעוד אלימות ולפריצת דרך בתוכנית הגרעין האיראנית".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו