מה עשה 'סנטה קלאוס' בגינה בעמק יזרעאל? - סרוגים

מה עשה 'סנטה קלאוס' בגינה בעמק יזרעאל?

טבעת ברונזה נדירה ומרשימה מימי הביניים, הנושאת את דמותו של ניקולאוס הקדוש הנוצרי, נחשפה במקרה ע"י גנן בעת עבודות גינון במושב היוגב. ניקולאס הקדוש נחשב כמקור למיתוס "סנטה קלאוס" הנודע, מחלק המתנות בליל חג המולד

author-image

טבעת ברונזה נדירה ומרשימה מימי הביניים, הנושאת את דמותו של ניקולאוס הקדוש הנוצרי, נחשפה במקרה על ידי גנן בעת עבודות גינון במושב היוגב. ניקולאס הקדוש נחשב כמקור למיתוס "סנטה קלאוס" הנודע, מחלק המתנות בליל חג המולד. באוצרות המדינה בישראל לא מוכרת טבעת כזו.

ביום חמישי האחרון, במהלך עבודות גינון ועישוב באחת הגינות במושב היוגב שבעמק יזרעאל, קלטו עיניו של הגנן, דקל בן שטרית בן ה-26, טבעת שלמה הנחה בין העשבים. בן שטרית הרים את הטבעת, והבחין שחרוטה  עליה דמות אדם.

בן שטרית סיפר, "שפשפתי קלות את הטבעת וראיתי דמות של בן אדם מגולפת בתוך מסגרת". בן שטרית, המתגורר בקיבוץ הזורע, פרסם את תמונת הטבעת בפייסבוק בתקוה לקבל מידע על החפץ המיוחד, וכך נוצר קשר עם שכנו לקיבוץ, ד"ר דרור בן יוסף,  ממונה מורשת מחוז צפון ברשות הטבע והגנים. ד"ר בן יוסף קישר בין בן שטרית ורשות העתיקות.

הטבעת העתיקה, המתוארכת למאות ה-15-12 לספירה, נבדקה ע"י ד"ר יאנה צ'חנוביץ', ארכיאולוגית מומחית לתקופה הביזנטית ברשות העתיקות.

הטבעת (צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)

לדבריה "מצב ההשתמרות של הטבעת יוצא מן הכלל, והמחקר על החפץ המיוחד יתרום למדע; על הטבעת מגולפת דמות גבר קירח ולידו מקל. מבחינה ראשונית, נראה שמדובר בניקולאוס הקדוש האוחז במטה של בישוף – סממן ההיכר המזוהה איתו. בעולם הנוצרי המזרחי, נחשב ניקולאוס הקדוש לפטרון של עוברי הדרכים, ובכלל זה הצליינים והמלחים, יורדי הים. על רקע זה, נהגו עולי הרגל הנוצרים שהגיעו לארץ ישראל מרחבי קיסרות הביזנטיון (טורקיה, אזור הבלקן, יוון וגם רוסיה של ימינו), לשאת על גופם איקונה (דמות) של ניקולאוס הקדוש, שתגן עליהם מכל פגע. לא מן הנמנע, שהטבעת שנמצאה כעת היתה שייכת לעולה רגל שביקש גם הוא את הגנתו של ניקולאוס". לניקולאוס הקדוש יוחסו תכונות של 'עושה הנפלאות' ומתן מתנות בסתר, ובעולם הנוצרי המערבי מיוחס לו מיתוס 'סנטה קלאוס', מחלק המתנות בליל חג המולד".

הטבעת (צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)

מושב היוגב נמצא בעמק יזרעאל, מזרחית לגן לאומי תל מגידו ולאתרים מהתקופה הרומית והביזאנטית בלגיו הסמוכה. ע"פ ד"ר יותם טפר, ארכיאולוג רשות העתיקות המומחה לדרכים רומיות, "ידוע לנו שהדרך הראשית מלגיו לכוון הר תבור עברה ליד מושב היוגב, ונראה שמאז הדרך שירתה גם את עולי הרגל הנוצרים בדרכם לאתרים המקודשים בהר תבור, בנצרת וסביב ים הכנרת".

ניר דיסטלפלד, המפקח מהיחידה למניעת שוד ברשות העתיקות אשר אסף את הטבעת מבן שטרית על מנת לצרפה לאוצרות המדינה, ביקש לשבח את התנהגותו הטובה של הגנן בן שטרית. "אנו מודים לבן שטרית על מסירת החפץ העתיק לרשות העתיקות ומעודדים אזרחים לעשות כן. מעשים כאלה מעשירים ומעמיקים את הידע הארכיאולוגי הנצבר על העבר של כולנו. רשות העתיקות תעניק לבן שטרית תעודת הוקרה על אזרחות טובה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו