למרות ההבטחות: ארה"ב לא תקצץ בכספי הסיוע - סרוגים

למרות ההבטחות: ארה"ב לא תקצץ בכספי הסיוע

למרות ההבטחה של נשיא ארה"ב לקצץ בכספי הסיוע המועברים לחברות האו"ם שהצביעו בעד ביטול ההכרה בירושלים כבירת ישראל, כעת מסתמן כי תקציב המדינה לשנת 2019 לא קיצץ כלל בכספים המועברים לאותן המדינות

author-image
למרות ההבטחות: ארה"ב לא תקצץ בכספי הסיוע
  הבטיח לקצץ- ולא קיים. נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ (צילום: אבי לוי\פלאש 90)

"ארצות הברית הולכת לזכור שמות": כך הבטיח נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדצמבר האחרון, רגע לפני ההצבעה באו"ם המבטלת את החלטתו להכיר רשמית בירושלים כעיר הבירה של ישראל. אלא שכעת נראה כי זיכרון השמות לא ישנה דבר: למרות ההבטחה של נשיא ארה"ב להפחית את כספי הסיוע המועברים למדינות שהצביעו בעד גינוי ההחלטה, תקציב המדינה לשנת 2019 לא קיצץ כלל את הכספים המועברים לאותן המדינות.

התקציב המדיני של ארה"ב פורסם הבוקר (שלישי), וקובע שמאות מיליוני דולרים יוקצו למדינות שגינו את החלטתו של טראמפ, ביניהן ניגריה, סומליה, וזימבבואה. תכנית התקציב מביאה גם את הסיבות להעברת הכספים: בין השאר נטען כי הסיוע הכספי לסומליה הוא "מרכיב קריטי במיגור השחיתות במדינה", בעוד שהכסף המועבר לניגריה "נועד לסייע לשימור השלטון הדמוקרטי במדינה, וכן לתמיכה במגזר החקלאי והייצור בו".

במסיבת עיתונאים שנערכה בוושינגטון נשאל מנהל אגף סיוע החוץ של מחלקת המדינה, הארי ססטרי, מדוע הסיוע המועבר לאותם מדינות לא נפגע כפי שטראמפ הבטיח. "זה לא הפרמטר היחיד בשיקולים להעברת הכסף" השיב ססטרי. "אם מסתכלים על התקציב, הוא מתמקד במקומות שבהם אנחנו חושבים שיש צורך בהעברת כספי סיוע ובאינטרסים הביטחוניים שלנו".

כזכור, הנשיא טראמפ ופעילי ממשלתו התבטאו רבות בעבר נגד סירוב האו"ם לקבל את החלטתו בנושא ירושלים. "מדינות לוקחות מאיתנו מאות מיליוני דולרים, ואפילו מיליארדי דולרים- ואז מצביעות נגדנו. תנו להן להצביע נגדנו. זה יחסוך לנו הרבה. לא אכפת לנו" טען הנשיא טראמפ לפני כינוס האו"ם להצבעה. גם שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי ביקרה את המהלך, וטענה כי "באו"ם אנחנו תמיד מתבקשים לעשות יותר ולתת יותר. אז כשאנחנו מקבלים החלטה, על פי רצון העם האמריקני, על איפה נמקם את השגרירות שלנו, אנחנו לא מצפים מאלה שעזרנו להם בעבר לפגוע בנו".

בעקבות ההצבעה, טראמפ הודיע כי הוא יקצץ את כספי הסיוע המועברים לאו"ם וכן מהמדינות שתמכו בביטול ההחלטה- מהלך שכעת נראה כי לא יצא לפועל.  "משלמי המסים האמריקנים הנדיבים שלחו לאותן מדינות מיליארדי דולרים מדי שנה. אני מבקש הערב מהקונגרס להעביר חוקים שיבטיחו שהכסף האמריקני המועבר לסיוע חוץ תמיד ישרת את האינטרסים שלנו, וילך רק לידידותיה של ארה"ב" אמר בנאום "מצב האומה" שנשא בפני חברי הקונגרס. "סיוע כספי לא יועבר לאויבינו. כמו שאנחנו מחזקים חברויות ברחבי העולם- כך אנחנו גם משיבים חזרה למתנגדים שלנו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו