סערת הרב קלנר: צריך להבין את הקוד בו דיברו חכמים - סרוגים

סערת הרב קלנר: צריך להבין את הקוד בו דיברו חכמים

לא שמעתי את מי שאמר ואינני מכיר את מי שאמר, אבל בין כך ובין כך, על כגון זה נאמר במשנה "חכמים היזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות". במיוחד בעולם התקשורתי שלנו. שגם אם אתה טועה ואומר דבר טעות, זה נותן כלים לאותם אשר יש להם מגמה לנגח את התורה

author-image

למה אמרו חכמים 'נשים דעתן קלה עליהן'? האם התכוונו שהאישה נחותה מהגבר?

חלילה, צריך לדעת את השיח של חכמים, את הקוד שדיברו בו חכמים ולא לחשוב שאם כבר אמרו 'נשים דעתן קלה' אז הן פחות רוחניות, פחות דעתניות, לחלוטין לא.

דרכם של חכמי ישראל לחדד הבדלים בין בני אדם, בין זכרים, בין נקבות, בין שבטים בין משפחות. שהרי ידוע שיש הבדלים תרבותיים, מנטליים, פיזיולוגיים ועוד.

דרכם של חז"ל שמחדדים את ההבדלים בסגנון מושחז וזה מבחינה דידקטית חינוכית כדי לעורר את ההפרייה המחשבתית ולא משום שהכוונה היא בדיוק כמשתמע מאותו נוסח.

ראו כיצד חז"ל משבחים מאוד את הרפואה. שמואל מגדולי האמוראים היה רופא. הרמב"ם היה רופא. ראו ברפואה מצווה גדולה מאוד. ראו ברופאים שלוחי דרחמנא, מצילי חיים. אף על פי כן, בלשון מאוד מושחזת אמרו חז"ל 'טוב שברופאים לגיהנום'. הם לא מתכוונים שמקצוע הרפואה רע, ואין להתעסק בו. אלא כוונתם לגרות את השומעים להיבטים מסויימים שחייבים ליתן את הדעת עליהם. מאחר והרופאים הם מצילי חיים, ובידם חיים ומוות, חס ושלום אם יתרשלו או ישגו, עלולים הם לגרום למותו של אדם. וזוהי דרך הביטוי של חז"ל דידקטית מתגרה.

צפו בדבריו של הרב קלנר שעוררו סערה

לאישה עולם פנימי ריגשי עשיר

לכן על דרך זו אמרו חז"ל 'נשים דעתן קלות עליהם'. כדי להראות לפעמים את עוצמת הרגש שיש בעולמה הנפשי הפנימי של האישה.

יש לה עולם רגשי עשיר יותר, עוצמתי יותר מאשר הגבר. לא שאין גברים רגשניים. לא שכל הנשים רגשניות. אבל בד"כ בחתך כללי אצל האישה הרגשות תופסות מקום משמעותי. לכן אין הכוונה שהן חסרות דעה. אלא יש והרגש גובר על הדעה. והראיה שאמרו חז"ל 'בינה יתרה ניתנה לנשים'. אפילו אברהם אבינו נצטווה בנבואה "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה". לכן אנו מוצאים סיפורים על גדולי ישראל שכשהיו מציעים להם הצעות אמרו אני רוצה להימלך באישתי. כי הם הלכו בדרכו של אברהם.

אז למה יש פחות מצוות לנשים? הן פחות רוחניות?

האישה אינה מצווה בהרבה מצוות, משום שהמצוות לפי תורת ישראל הם אמצעים לריסון היצרים. והגבר ביהדות מזוהה כיצרי יותר מאשר האישה. ז"א התורה מתייחסת לאישה כיותר מתונה, יותר מאופקת, כפחות ייצרית ולכן אינה זקוקה להרבה מצוות אשר ירסנו את היצרים שלה.

משל למה הדבר דומה? בשני בני אדם שהלכו לרופא, בגלל מחלת השפעת. לפלוני הרופא נתן אנטיביוטיקות חריפות ביותר, ולפלמוני הוא נתן אנטיביוטיקות קלות יותר, מעטות יותר. כי לפי הנתונים של פלוני הוא זקוק לעוצמה יותר מדבירה, ולפי הנתונים של פלמוני הוא לא זקוק לעוצמה הזו. ולא יוכל האדם לומר, למה אותי אתה מקפח ונותן לי פחות כדורי אנטיביוטיקה, או אנטיביוטיקה פחותים ולזה אתה נותן יותר, כי זו דרך הריפוי. מאחר וכך התורה ציוותה את האיש, הוא מקדש אישה ולא האישה, כי היא פחות ייצרית, הוא הייצרי. הוא נצטווה בפריה ורביה, היא לא נצוותה. והחתם סופר אומר, אין התורה מצווה אדם להחריב את גופו, שהרי הריון ולידה זה לא דבר פשוט.

חכמים אינם מתייחסים אל החובה לקיים מצוות כמדד ביחס למעמדו של האדם. הרי הם עצמם אומרים שהאישה זוכה בחיי העולם הבא במה שהיא מאפשרת לאיש ולילדים להיות בעולם התורה, בעבודת ה' יתברך, ולעדן את עצמם בלימוד ועבודת המידות.

מתוך נסיוני בעולם ההוראה ראיתי שמי שהיו מובילות יותר ברצינות, בשקידה, בחריצות, בהישגים, בלימודים, בבחינות, בציונים היו התלמידות לא התלמידים, זוהי מציאות. זה לא אומר שהסטטיסטיקה שלי היא סטטיסטיקה לכולם, אבל זה מדבר בעד עצמו.

הנסיונות לחשוב שכאילו מדברי חז"ל אלו וכיוצא בהם ניתן לקבוע סטנדרטים מי יותר גבוה מבחינה רוחנית. מי יותר נמוך מבחינה רוחנית, זוהי פשוט טעות.

אז למה יש רבנים שאומרים שהיא פחות רוחנית?

לא שמעתי את מי שאמר ואינני מכיר את מי שאמר, אבל בין כך ובין כך, על כגון זה נאמר במשנה "חכמים היזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות". במיוחד בעולם התקשורתי שלנו. שגם אם אתה טועה ואומר דבר טעות, זה נותן כלים לאותם אשר יש להם מגמה לנגח את התורה והכל בשיטה של חיתוך של דברים או התנסחויות שלא היו צריכים להיאמר, אם באמת נאמרו כפי שנאמרו בתקשורת. לכן נקוט לעצמך כלל, בלימוד יהדות כמו במדע צריך לשבת וללמוד את הדברים לעומקם לפני שמסיקים מסקנות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
כל רב ,שידבר בתחום בתורה שהוא בקיא בו!!!
יוסי | 08-02-2018 22:15
בכל מה שקשור לתפישת העולם של התורה לתפישות אמוניות בכלל, הרב קלנר מתמחה.אחד מגדולי הדור באמונה. או יותר נכון ענק באמונה. עם כל הכבוד לרב ערוסי, הוא לא ממש הבין עם מי יש לו עסק. הרב קלנר יכול ללמד אותו כמה דברים בלשון המעטה בנושא. קצת ענווה לא תזיק... אם אתה בקיא מאד בהלכה תלמד אחרים הלכה בקיא בגמרא תלמד גמרא , ואם אתה קטן באמונה... אל תפתח את הפה על גדולים ממך. עלמא דשקרא.
גדול הדור באמונה.תה מכיר משהו ברמה בספרים שלו
אשריך | 16-02-2018 0:48
כתבת מגדולי, הוא בענותנותו מתבטל ליד אחרים אבל בפרט לאחד גדול מאוד שליטא רק באמת אף אחד לא ברמת ספריו וני גם תלמיד שעוריו ששם זה עוד יותר ענק
2
זה לא רק לנגח את התורה אלא מלמד
יפה יוסף | 08-02-2018 23:40
הבלים את הגברים והם מתנשאים על נשותיהם שהן לא יכולות לעלות במעלות כמוהם והן רק משרתות את הגברים.השירות של האשה את הגבר הוא בעצמו רוחני רק השאלה את מי היא משרתת אדם או חמור? צודק שהכוונה שהאשה יותר רגשנית לכן אפשר לעבוד עליה.אם זה לפתות אותה לעבירה או לפתוח אותה לפרנס את הבעל חוץ מכל המוטל על אשה כרגיל. הפכו את היוצרות והאשה נכנעת כי היא קלת דעת.
3
אינני מבין מה הבעיה לומר שלנשים יש חסרון?
הרב דוד | 09-02-2018 4:12
הקב"ה ברא בריות לא מושלמות. יש חסרונות באנשים שאין בנשים ויש חסרונות בנשים שיאן באנשים. יש מעלות באנשים ויש מעלות בנשים. מה פשר רוח התזזית שעוברת בעולם המטורף?
4
רבנים פחדנים
חיה | 09-02-2018 6:26
מסלפים דברי חכמים בגלל נשים שכופרים בדברי חזל זה לא בושה וגם אם אומרים לך שאתה לא מודרני ןלא בין זמנינו הרפורמים תמיד לחמו נגד הרבנים והם עמדו כחומה בצורה ולא סילפו את התורה וההלכה
5
את מי שהוא חכם באמת מבינים בקלות
נחם | 10-02-2018 18:34
מי שפחות חכם יש צורך להתאמץ על מנת להבינו. ומי שאינו חכם כלל - לא מבינים אותו כלל. ניראה לי שהרב קלנר מתאים לקטגורייה השלישית.
נרטה לי ובעצם בטוח שאתה דפוק וגם תהיה בגהנוום
המוהל | 16-02-2018 0:51
אבל ברור שאתה טיפש מה שאמרת בטוח אי אפשר לומר על הרב קלנר שליטא , גאון גאונים מה אשם שהשאקיון הוציא חלק ממש למקום רשות הרבים
6
ממש קוד מסובך. צריך מומחה להצפנה!
גאון | 10-02-2018 18:47
על איזה קוד אתם מדברים? אם כבוד הרב מצליח לפתור אינטגרל פשוט אני צנצנת. מי שלא מצליח להתנסח בבהירות כך שכל אדם סביר יבין - הבעייה היא אצלו. ככה זה שלא לומדים באוניברסיטה וחסריםמהשכלה כללית רחבה.
עוד אחד שלמד חדו"א וחושב שכולם מטומטמים
גאון++ | 12-02-2018 1:42
לא חייב ללמוד באוניברסיטה כדי להיות חכם אם אתה לא מבין ואחרים כן, אז תבדוק את עצמך..
7
יישר כוח לרה"ג רצון ערוסי
לוי | 10-02-2018 20:57
כמו תמיד, דבריו נהירים ומזהירים.
טעה.צריך להבין הרב קלנר והקוד שלו
שמןע בין אחיכם | 16-02-2018 0:53
למה להתבטא בלי לשמוע תרב הינקי הרב יוסף קלנר שליטא. הרב רצום חשוב, מכל מקום לא ראינו שכתב ספרים או שדיבר אפילו קרוב לכןבה הרוחני של חכם יוסףקלנר והיה צריך לשאול אותו.
8
רוח הוא רגש, ובזה הנשים מצטיינות. זה סתם בלבול מושגים
כדשכגשכג | 11-02-2018 14:36
אני חושב שהתגובה הזאת הייתה צריכה לבוא בזמן אחר