בעקבות הסערה: ממשלת פולין מגיבה לחוק השואה - סרוגים

בעקבות הסערה: ממשלת פולין מגיבה לחוק השואה

לאחר שעוררו סערה כשאסרו שימוש בביטויי השואה ביחס לעמם, חברי ממשלת פולין הגיבו הבוקר לסערה שהחוק הפולני עורר. למרות ההסברים, בישראל עדיין מתנגדים למהלך: "שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית"

בעקבות הסערה: ממשלת פולין מגיבה לחוק השואה
  "אושוויץ-ביקרנאו הוא לא שם פולני". ראש ממשלת פולין מטיאוס מורבייצקי (צילום: עמוד הטוויטר של רשת Telewizja Republika)

התגובה לסערה: יום לאחר שהעבירו הצעת חוק האוסרת על שימוש בביטויים והזכרת המעורבות של אזרחיה בזוועות השואה, בכירי ממשלת פולין הגיבו לראשונה לסערה הציבורית שהתעוררה בישראל ובקהילות היהודיות ברחבי העולם בנוגע לחוק.

ראש ממשלת פולין, מטיאוס מורבייצקי, התייחס לאירוע ברשת וטען כי חשוב להזכיר את אחריותה של גרמניה הנאצית לאירועים. "אושוויץ הוא הלקח המר ביותר שנשאר מהדרך שבה אידאולוגיה מרושעת יכולה להוביל לגיהנום עלי אדמות. יהודים, פולנים, וכל הקרבנות צריכים לשמר את זכרם של כל אלו שנרצחו על ידי הגרמנים הנאצים" כתב בטוויטר באנגלית ובפולנית. "אושוויץ-בירקנאו הוא לא שם פולני, ו'העבודה משחררת' היא לא ביטוי בפולנית".

שר החוץ הפולני יאצק צ'אפוטוביץ התייחס גם כן להצעת החוק השערורייתית. "החוק נועד כדי להגן מטענות שווא לפיהן מחנות ההשמדה נבנו על ידי הפולנים. אני סבור שמייחסים לפולנים פשעים שהם לא ביצעו" אמר בראיון לתקשורת המקומית בפולין. "פולין לא מעוניינת לאסור על קיום מחקר מדעי על תקופת השואה, או על אומנות העוסקת בנושא".

צ'אפוטוביץ הוסיף ואמר כי ממשלת פולין מכבדת את ניצולי השואה. "שורדי השואה ראויים לכבוד, וכך אנו מכירים בהם. הם ברובם אזרחים פולנים שהיגרו לאחר השואה" טען שר החוץ. "עם זאת, כמה עיתונאים במדינות אחרות מעבירים את האשמה של הנאצים לפולנים למטרות פוליטיות. זה דבר שאין בו צדק. החוק לא משמש לחסימת הדיון, אלא מונע את הוצאת הדיבה המכוונת שמכוונת נגד האומה הפולנית".

"שורדי השואה ראויים לכבוד". שר החוץ הפולני יאצק צ'אפוטוביץ (צילום: עמוד הטוויטר של רשת WNET)

על אף ההסברים של חברי הממשלה הפולנית, בישראל עדיין מתנגדים למהלך. "ישראל מבקשת מממשלת פולין לתקן את החוק לפני שתמשיך לקדם את החקיקה. שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית" טענו במשרד החוץ.

שגרירת ישראל בפולין, אנה אזארי, הדגישה את התנגדותה לחוק בטקס יום השואה הבינלאומי שנערך אמש במחנה אושוויץ. "ישראל מבינה מי בנה את אושוויץ ומי בנה מחנות אחרים, וכולם יודעים שהם לא היו פולנים. אבל מדינת ישראל מתייחסת להצעת החוק הזאת כנוגדת את האמת על השואה" טענה השגרירה. "אני מאמינה שפולין וישראל, כחברות טובות מאוד, ימצאו שפה משותפת ויחליטו איך יחד נזכור את ההיסטוריה שלנו".

למרות ההתנגדות הברורה של ממשלת ישראל להצעת החוק, בכירים ישראליים רבים הביעו אופטימיות שהצעת החוק תשונה או תבוטל. "זו הצעה אומללה, אך יש עוד דרגים עד שחוקים עוברים, ולנשיא יש גם זכות וטו" אמרה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, בראיון לערוץ 10. המחאה של ממשלת ישראל היא במקומה אבל אני בטוחה שהחוק הזה לא יעבור ולא ימומש".

"בטוחה שהחוק לא יעבור". השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל (צילום: יונתן זינדל\פלאש 90)

שגריר ישראל באו"ם דני דנון שמר גם כן על אופטימיות. "אני מאמין שהמחאה שלנו תוביל לכך שהפולנים ישנו את עמדתם" אמר. זה קרה גם בעבר שהיו חוקים בעייתיים בלשון המעטה, והחוקים האלה לא עברו. אנחנו מכבדים את הרצון של כל מדינה לנקות את המצפון שלה- אבל יש אמת היסטורית".

"השבוע האו"ם בסימן זיכרון השואה ונערכים טקסים רבים ואין ספק שהנושא יהיה על סדר היום. לדעתי המסר של ראש הממשלה יגיע לאוזניים הנכונות- והיא לא תעבור" הוסיף השגריר הישראלי. "יש פולנים שעזרו ליהודים ויש כאלה ששיתפו פעולה עם הנאצים, שהסגירו יהודים ופגעו ביהודים גם אחרי השואה. אנחנו מצפים שביום כזה הם יעסקו בחינוך- ולא בניקוי מצפון".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו