תם המשבר: ישראל מפצה את משפחות ההרוגים בירדן - סרוגים

תם המשבר: ישראל מפצה את משפחות ההרוגים בירדן

כלי התקשורת בירדן דיווחו כי ישראל העבירה לירדן תשלום בסך של 5 מיליון דולר, שישמש כפיצויים למשפחותיהם של התושבים שנורו למוות בשגרירות בעמאן. בעקבות הפיצוי ראש הממשלה הבטיח כי השגרירות תשוב לפעולה

author-image
תם המשבר: ישראל מפצה את משפחות ההרוגים בירדן
  ראש הממשלה נתניהו נפגש עם השגרירה לשעבר ענת שלאין והמאבטח זיו מויאל (צילום: חיים צח\פלאש 90)

המשבר הדיפלומטי עם ירדן הסתיים: עיתון "אל-ראד" הירדני דיווח הבוקר כי ישראל העבירה לממשלת ירדן תשלום של חמישה מיליון דולר, שיועברו כפיצויים למשפחות שני התושבים שנורו למוות ביולי האחרון על ידי מאבטח ישראלי מחוץ לבניין השגרירות בעמאן.

דובר ממשלת ירדן טען כי ישראל שלחה גם אגרת בו היא מביעה חרטה והתנצלות רשמית על המקרה. באגרת נטען כי ישראל מתחייבת להמשיך לחקור את פרטי האירוע, ומעוניינת לשקם את היחסים בין שתי המדינות. למרות ההתחייבות הישראלית, בישראל מעריכים כי החקירה לא תוביל להגשת כתב אישום, וזאת בעקבות קביעה של השב"כ כי המאבטח פעל מתוך הגנה עצמית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר אתמול את העברת הפיצויים. "ישראל וירדן הגיעו להסכמה בעקבות האירועים בשגרירות ירדן ובאירוע בו נהרג השופט הירדני" אמרו בלשכת ראש הממשלה. "שגרירות ישראל בירדן תשוב לפעילות מלאה באופן מיידי. הרשויות המוסמכות בישראל ימשיכו בבדיקת החומרים שנאספו ביחס לאירוע ביולי 2017, וצפויות להגיע להחלטה בשבועות הקרובים. ישראל מייחסת חשיבות רבה ליחסים האסטרטגיים עם ירדן והמדינות תפעלנה לקידום שיתוף הפעולה ביניהן ולחיזוק הסכם השלום".

למרות הטענה של נתניהו כי השגרירות תחזור לפעול באופן מיידי, בירדן טוענים שהשגרירות לא תיפתח עד שימונה שגריר ישראלי חדש. לפני יומיים פורסם כי ענת שלאין, ששימשה כשגרירת ישראל בירדן עד התקרית, לא תשוב לתפקידה בירדן. ההחלפה נעשתה במטרה להפיג את המתחים שנוצרו בין ישראל וירדן בעקבות האירוע.

כזכור, בחודש יולי האחרון זיו מויאל, שעבד כאיש אבטחה בשגרירות הישראלית בירדן, ירה למוות בשני אזרחים ירדנים לאחר שאחד מהם דקר אותו באמצעות מברג ופצע אותו קלות. לאחר האירוע מויאל נמלט לתוך השגרירות, שם התבצר עם שאר השליחים.

מויאל ושלאין חזרו לארץ כשבוע לאחר התקרית בתום מאמץ דיפלומטי מורכב, שכלל בין השאר ביקור של ראש השב"כ נדב ארגמן בירדן. בעקבות התקרית השגרירות הישראלית בירדן נסגרה, והטיפול בנושאים הקשורים למדינה הועברו לקונסוליות בטורקיה.

בירדן טענו שאירוע הירי היה פרובוקציה, אך הרשויות לא יכלו לחקור את מויאל בגלל חסינותו הדיפלומטית. לפני כשלושה חודשים השלימו בשב"כ את חקירת האירוע, וקבעו כי מויאל הותקף על רקע לאומני- ולכן הגיב כנדרש ופעל מתוך הגנה עצמית. למרות הטענה, בישראל הוסיפו כי מויאל לא יחזור לתפקידו כמאבטח לאחר שעיתון ירדני פרסם את שמו ותמונתו בעקבות האירוע.

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו