'נשות הכותל יצאו למאבק פוליטי על גב המקום הקדוש - סרוגים

'נשות הכותל יצאו למאבק פוליטי על גב המקום הקדוש

בדיון סוער שנערך הבוקר בביה"ש העליון בנוגע למתווה הכותל דנו הצדדים במאבק "האלים" בהכרה ועוצמתן של נשות הכותל. בנוסף טענו: "לבית המשפט אין מקום לדון בעניין" • הכרעת השופטים תינתן בהמשך

author-image
'נשות הכותל יצאו למאבק פוליטי על גב המקום הקדוש
  "פועלות באופן פיזי". נשות הכותל (צילום: Hadas Parush/Flash90)

דיון סוער נערך הבוקר (ראשון) בבית המשפט העליון בירושלים בנוגע למתווה הכותל, זאת כארבעה חודשים לאחר הדיון הקודם בסופו החזיר העליון את הכדור לידי המדינה כאשר ביקש ממנה לבטל את ההקפאה על המתווה. מאחר והמדינה סירבה לעשות כן, כונס הבוקר דיון נוסף בהרכב מורחב של כשבעה שופטים בראשותה של הנשיאה אסתר חיות. מועד הכרעת הדין יינתן בהמשך.

בפתיחת הדיון ציין עו"ד ד"ר יובל רויטמן מטעם המדינה כי "גישת המדינה היא, שעל אף שהמתווה מהווה ניסיון ראוי שהיועץ המשפטי לממשלה סבר שיהווה פתרון על דעת כל הצדדים לסיום העניין, אנחנו לא נמצאים שם, ועל כן המדינה עומדת על כך שהמתווה בטל". השופט יצחק עמית הבהיר כי, "כל מה שקורה כאן היום הוא מאבק על הכרה ועוצמה של נשות הכותל".

בבסיס הדיון עומדת השאלה: האם הסטטוס קוו במקום הקדוש ביותר ליהודים יישמר או שמא יתקבל תקדים יוצא דופן שיפתח את הצוהר להתערבות בית המשפט בנעשה במקומות קדושים ולמעשה ייהפך הנושא לפרוץ לכל דורש, ועבור כל דת?

"נשות הכותל פועלות בכוח פיזי כדי להכניס ספרי תורה לכותל"

רויטמן האשים את נשות הכותל כי על אף שיש עתירות בבית המשפט ולמרות שבקשתן לצו הביניים נדחתה, "הן ודומיהן פועלות בכוח פיזי כל הזמן כדי להכניס ספרי תורה לרחבה העליונה", ולטענתו, הדבר "יוצר אי סדרים ובעיות".

במהלך הדיון הוקרנו על ידי שני הצדדים סרטונים אשר מציגים את המצב הקשה בכותל לפי ראות עיניהם, בהם נראו תמונות קשות של אלימות, צעקות שריקות וחילול הקודש.

על דברים אלו אמר ארנון: "אני מבקש לקרוע את המסכות של נשות הכותל שמבקשות לנהל מאבק פוליטי מובהק ולכסות אותו בכסות משפטית, ואין זה המקום. בית המשפט מנוע מלעשות כן ולא ראוי שהכותל המערבי יהיה המקום בו ינסו לקדם אג'נדה כלשהי".

המאבק על הכותל לא יכול להיות מוכרע בבית המשפט

עוד הוסיף ארנון: "המראות הקשים שהוצגו בסרטונים הם תוצאה ישירה של כך שהחברה הישראלית מנהלת מאבק, אבל המאבק הזה לא יכול להיות מוכרע כאן בבית המשפט, ולא יכול להתקיים בכותל", הצהיר עורך הדין.

 "האם בית המשפט יתערב ויקבע כיצד נכון להתפלל במסגד אל אקצא"?

עורך הדין רנאטו יאראק מטעם עמותת ליב"ה יהודית, העלה בטיעוניו את נושא סמכותו של בית המשפט להכריע ולהתערב במקומות הקדושים: "אני מציע לבית המשפט לא לשלוח ידו להחליט מהו מקום קדוש. יבוא מי שיבוא וינצל זאת על דעת עצמו. מקום קדוש נקבע על פי בני דת מסוימת שהמקום קדוש לה. במקרה של הכותל, מדובר ברבנות, וכפי שלא נשאל את בית המשפט בשאלות לגבי מקום קדוש מוסלמי גם כאן לבית המשפט אין מקו-ם".

הדיון עסק בתפקידו של הכותל המערבי בחייהם של כלל העם היהודי, והזכויות של ציבורים שונים לעשות בו לפי ראות עיניהם, גם אם הדבר פוגע ברגשות אחרים. "הכותל המערבי מנסה למצוא את המכנה המשותף של כלל העם היהודי, כל אחד מדבר עם אלוהיו, מסתכל בסידור שלו ומתפלל, הזכות הזאת לא נפגעת, והרבנות תעמוד על המשמר שלא תפגע. כולם יכולים להתפלל ובלבד שיכבדו את כללי המקום", סיכם עורך דין דורון טאובמן מטעם הרבנות הראשית.

בסיום הדיון, השופטים לא הגיעו להכרעה  וגורלו של הכותל עדיין עומד בשאלה. הרכב השופטים יתכנס לדון בדברים שעלו בדיון ומועד ההכרעה יימסר בהמשך.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
הר הבית הוא מקום קדוש
הכותל לא קדוש כלל | 14-01-2018 18:53
מה קדוש בכותל? ממתי קיר תמך הוא קדוש?
"מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי"
אורי | 01-07-2018 21:58
לפחות תלמד קצת גמרא לפני שתחשוב שאתה יותר חכם מהרבנות הראשית שכבר פירסמה שהכותל קדוש לכל אורכו, ברור שהר הבית קדוש לכן אא להכנס לשם עכשיו וזה לא סותר שהכותל גם קדוש.
2
כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא
עידן | 15-01-2018 7:37
כַּאֲשֶׁר יֹאמַר מְשַׁל הַקַּדְמֹנִי מֵרְשָׁעִים יֵצֵא רֶשַׁע וְיָדִי לֹא תִהְיֶה בָּךְ
3
נחמד לקרוא סופסוף סיקור אובייקטיבי
אזרחי | 15-01-2018 10:49
נחמד לקרוא סופסוף סיקור אובייקטיבי