"השבת היא ערך מאד חשוב שמצדיק אלמנט של כפייה" - סרוגים

"השבת היא ערך מאד חשוב שמצדיק אלמנט של כפייה"

דיון סוער על חוק המרכולים': וועדת הפנים של הכנסת דנה בהצעת החוק, כאשר חברי הכנסת התעמתו בניהם על משמעות 'הכפייה הדתית'. ההצעה צפויה לעלות השבוע לקריאה שנייה ושלישית במליאה

author-image
"השבת היא ערך מאד חשוב שמצדיק אלמנט של כפייה"
  (צילום: Miriam Alster/Flash90)

וועדת הפנים של הכנסת דנה היום (חמישי) בהצעת 'חוק המרכולים', המעניקה לשר הפנים סמכויות לשנות חוקי עזר עירוניים בערים ברחבי הארץ, ובכך לסגור עסקים בשבת. ההצעה צפויה לעלות השבוע לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

במהלך הדיון תקף ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) את החוק, ואמר: "החוק הזה רחוק ממסורת ישראל, אין בינו לבין היהדות וחצי דבר, כל כולו ניסיון לכפות אורח חיים מסוים על קבוצה אחרת. תתאר לך שיבוא שר פנים שהוא לא חובש כיפה והוא יחליט לרשות מקומית שהיא כן חייבת לפתוח?". לדבריו: "הסטטוס קוו הוא לא באיזה רחוב פתוח או באיזה רחוב סגור".

מנגד, אמר ח"כ אייכלר: "יהדות ארצות הברית התבוללה בגלל שההורים נאלצו לעבוד בשבת. כך התנתקו ששה מליון יהודים. הנשיא הרצוג קרא להתבוללות "השואה השקטה" של יהדות ארה"ב". במהשך קרא: "לא ישאר זכר ליהדות אמריקה רק לשומרי שבת שם. הם וצאצאיהם ישארו יהודים. אל תכריחו את יהודי ארץ ישראל לעבוד בשבת ולאבד את היהדות שלהם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) פנה במהלך הדיון לח"כ זנדברג (מרץ) והגיב לטענה כי המדינה כופה את הדת וממילא את החוקעל אזרחי ישראל. על כך ענה, הטענה פופוליסטית ולא מחזיקה מים". לדבריו, המדינה כל הזמן אומרת לאזרחים שלה מה הם צריכים לעשות. כל כפייה במדינה מתוקנת בעולם המערבי- איננה דבר מגונה,  כמו החובה לחגור חגורת בטיחות".

השאלה היא- לדברי סמוטריץ'.  "האם יש אינטרס ציבורי מספיק חשוב בכדי להוכיח את הפגיעה הזאת בציבור"? בהמשך השיב:  "השבת היא ערך מאד מאד מאד חשוב שמצדיק גם אלמנט מסויים של כפייה".

"למדתי מהשמאל להיות ליברלי"

גם  ח"כ משה גפני יצא להגנת החוק, כשאמר: "החוק הזה לא מכריח בשום צורה לסגור חנויות בשבת, לא מכריח. אנחנו לא מדברים על בתי קפה". גפני העיד על עצמו כאדם פתוח. "אני איש ליברלי, למדתי – מהשמאל בעיקר – להיות ליברלי, בליברליות – כאשר מדובר בפתיחת עסקים בשבת, שזה אחד מיסודות הקמת המדינה, מקימי המדינה קבעו את זה, הם אמרו שצריך לשמור את השבת".

לדבריו: "זו הביקורת שיש לנו מהבית, אנחנו לא מבקשים לאסור פתיחת מרכולים בשבת, אנחנו מבקשים שיש חקיקה שיש השלכה רחבה מאוד, כמו גבעתיים וראשל"צ, מה חוק העזר העירוני הזה יעשה? הם לא מתכוונים לחוק הם מתכוונים שנאסור עליהם בכדי לצאת לציבור".

בתוך כך, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי הודיעה כי סיעת ישראל ביתנו תגיש הסתייגויות סיעתיות."יש בחוק הזה הפרת סטטוס קוו", אמרה.

נזכיר כי סיעת ישראל ביתנו הודיע כי תתנגד חד משמעית לחוק, ואכן הצביע כך בקריאה הראשונה, מה שיצר בקואליציה משבר פוליטי בניסיון לייצר רוב בכדי שהחוק יעבור.

גם יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי אמר כי הוא תומך בפתיחת מרכולים בשבת, וסיפר: "‏שוחחתי הערב עם ראש העיר גבעתיים רן קוניק, ואני תומך בהחלטתו להעביר תיקון לחוק עזר עירוני שיאפשר להותיר את העסקים בעיר פתוחים בשבת".

לדבריו, חלק מהחזון למדינה הטובה בעולם הוא לאפשר לכל רשות מקומית לקבוע את אורח חייה בהתאם לאופיה. "כך ראוי בחברה מודרנית וגם הפעם – מכבדים את הדת, אבל לא כפייה דתית", דברי גבאי.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
חוק המרכולים
גיא | 28-12-2017 15:32
אתם ממש אבל ממש רוצים שנלך לעשות קניות בישובים הערביים בשבת.
שוב רפורמה עם שטריימל. חז"ל תיקנו לומר בפה בשבת, בברכת מקדש השבת שהשבת רק באהבה וברצון [המצווה היחידה שזה בנוסח הברכה] רפורמים, אמרנו ?
רחמנות | 06-03-2018 19:40
לא אוהב כשמזייפים את היהדות.
2
כפייה זה לסוצייאליסטים
חדווה | 28-12-2017 18:57
שוק חופשי! מי שרוצה שיפתח. מי שלא רוצה שלא יפתח. עוד מעט תרצה גם פטור מהצבא
3
אפילו באיראן לא הצליחו לכפות על העם אמונה
אלון | 01-01-2018 6:22
וגם בישראל זה לא יצליח. תחסמו את האינטרנט? נמצא מעקפים.
4
צריך לחוקק שכל מחירי המוצרים יעלו בשבת פי 3
החוק האמיתי והחכם | 16-01-2018 13:25
רק זה יעודד אי קניה בשבת קודש
5
הבעיה היא לא רק דתית אלא בעיקר חברתית
יפה יוסף | 03-06-2018 0:32
הפועלים לא יכולים לנוח בשבת ודבר שני העסקים הקטנים מפסידים.