האם מותר לי ללמד בנים בגילאי חטיבה ותיכון? - סרוגים

האם מותר לי ללמד בנים בגילאי חטיבה ותיכון?

האם מותר לאישה ללמד בכיתת בנים בגילאי חטיבה ותיכון? אילו בעיות הלכתיות מתעוררות במצב זה? והאם יש יוצאי דופן? הרב יהודה עמיחי, מרבני מכון התורה והארץ, משיב

האם מותר לי ללמד בנים בגילאי חטיבה ותיכון?
  (צילום: שאטרסטוק)

בשאלה שהופנתה לרב יהודה עמיחי, מרבני 'מכון התורה והארץ', שאלה מורה בבית ספר מעורב האם מותר לה ללמד כיתות בנים בחטיבת ביניים וחטיבה עליונה, כאשר אין בנמצא מורה אחר שילמדם. השאלה התעוררה לאחר שאחד התלמידים, שנעדר משיעורים שהם מלמדות מורות, שאל את צוות ההוראה האם מותר לו ללמוד ולהביט במורה המלמדת אותו.

את תשובתו פותח הרב עמיחי בכך שבמקרה כזה עולות שתי בעיות. הראשונה היא איסור ייחוד והשנייה היא עריות. לעניין איסור ייחוד, אומר הרב כי אין למורה איסור ללמד גדולים וקטנים, הודות לכך שדלת הכיתה איננה נעולה, אנשים רבים מסתובבים בבית הספר ובכל רגע יכול להיכנס אחד מהם לכיתה. לעניין העריות, הבעיה העולה היא האיסור לגבר להביט באישה כדי לראות יופייה. חשש הרהור הוא מגיל תשע, כך שזה דבר המהווה בעיה במקרה של מורה מול נערים בוגרים.

"אמנם עיקר הבעיה היא על האיש שלא יביט באישה", אומר הרב עמיחי, "ולכאורה, אין איסור על האישה לעמוד שם". הרב מביא את הדוגמא לאיסור על האיש להביט על נשים כובסות. אין לאישה איסור לעמוד ולכבס ואין חשש שתהרהר באיש, ומכאן שגם למורה אין איסור לעמוד וללמד מול כיתת בנים.

בעיה היא האיסור על התלמידים – שלא להביט ביופייה. עוד מוסיף הרב, שבבית הספר יש מקום להחמיר, כיוון שהתלמידים רואים את מורתם מידי יום ולא באופן חד-פעמי, וידוע שחלק מהתלמידים משוחחים ביניהם על בגדי המורות וכדומה, ומכאן יוצאת הכשלתם באיסור ו"לפני עוור לא תתן מכשול", שהוא איסור דרבנן. "על כן", אומר הרב, "ראוי שאשה לא תלמד ילדים הגדולים מגיל תשע".
"עם זאת", מוסיף הרב, "אם מדובר בשעת הדחק עדיף שלפחות ישמעו דבר תורה ממורה יראת שמים ואדרבא, עדיף שיראו נשים יראות שמים לבושות כדין ומתנהגות בכובד ראש כראוי לבנות ישראל".

לסיכום, מסיים הרב כי כמובן שעדיף להיות מורה לילדים הקטנים מגיל תשע, אך אם מדובר בשעת הדחק ובבית ספר חילוני שממילא יראו התלמיד מורות – עדיף שתהיה זו מורה יראת שמיים, לבושה כדין ומתנהגת בכובד ראש כראוי לבת ישראל.
בעניין התלמיד שנעדר מהשיעור, קובע הרב כי אין לחייבו להגיע לשיעורים בהם מלמדות מורות.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
אין אומרים לאדם חטא כדי שיזכה חברך
| 06-11-2017 0:00
לא ברור המעבר מפשט הפוסקים שאסור מגיל 9 לכך שבכל זאת מותר ללא שום מקור שמתיר..
2
אסור.אשה יכולה לאמר הלכה קצרה
| 09-11-2017 0:59
אבל לא להרצות ביחוד לפני תלמידים בגיל הטיפש עשרה.
3
מדינת חומייני
יונה | 18-06-2018 20:33
מטורף לחלוטין,