צעדת רחל אמנו: נגד יצוא נשק למשטרים רצחניים - סרוגים

צעדת רחל אמנו: נגד יצוא נשק למשטרים רצחניים

במוצאי שבת לך לך, יחול יום פטירתה של רחל אמנו תתקיים צעדה מקבר רחל בבית לחם אל ישיבת הממשלה, בקריאה להפסיק את מכירת הנשק למשטרים רצחניים, בעיקר באפריקה

צעדת רחל אמנו: נגד יצוא נשק למשטרים רצחניים
  (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

במוצאי שבת לך לך, יחול יום פטירתה של רחל אמנו תתקיים צעדה מקבר רחל בבית לחם אל ישיבת הממשלה, בקריאה להפסיק את מכירת הנשק למשטרים רצחניים בעיקר באפריקה.

מארגן הצעדה אלי יוסף מפרט בטור שכתב לסרוגים, מדוע לדעתו ישראל צריכה להפסיק את יצוא הנשק, ולמה דווקא ביום פטירת רחל אמנו.

צעדת רחל אמנו

הרבה סיפורי ניסים קשורים לרחל אמנו – אבל בשבילי, מעבר לניסים רגילים – זעקת רחל משקפת משהו הרבה יותר עמוק, משהו שורשי, שמחבר אותנו לעצם נשמתנו ומכין את הקרקע לנס האמתי – שיבת האדם לטבע הנשמתי שלו.

הקונגרס הציוני בבאזל בשנת 1911

אני נזכר באותה זעקה, שאילו היינו בתדר שלה, בתדר של רחל אמנו, היה בכוחה לשנות את כל ההיסטוריה. והנה הסיפור: זה היה ב 1911, בבאזל, בקונגרס הציוני. קם שם אדם שהיה פעם בעל השפעה בתנועה הציונית ונשא את הנאום האחרון שלו. כשהרצל היה חי, הוא כינה הנאומים שלו "הקונגרס". אך עכשיו, לא מתייחסים ברצינות לדבריו, ואפילו מכנים אותו 'ציוני קטסטרופליסט'. בבהירות נוראית הוא נואם "השקר המחוצף של התרבות בת זמננו נתפס כאן בשעת קלקלתו. כיצד יכולים מחליקי הלשון, חכמי הפטפוט, השליטים, להרחיב פיהם ולהתהלל בהתקדמות, בהתפתחות הכרת ערך האדם בצדק! " ואז הוא ממשיך בטון מלא אירוניה .. "יפה מאוד! יפה עד להפליא! אבל אותן הממשלות הצדקניות, העובדות בשקידה אצילית כל כך, לכונן את השלום הנצחי, מכינות לפי הודאת עצמן, כליה לשישה מיליוני בני אדם". שמו היה מקס נורדאו.

איך הוא חש סכנה כה גדולה בשנת 1911? כיצד ידע שעומדים להשמיד 6,000,000 יהודים?

שלוש מילים אמר נורדאו: 'לפי הודאת עצמן'. הוא חרד ליהדות פולניה ורוסיה – הוא הרבה לחקור את האנטישמיות בספרות והגיע למסקנה שנזרעים הזרעים לרצח מחריד. כלומר, הוא מתייחס לזרעים כמו מדען שמבין את השורש של מחלה קטלנית.

אך נורדאו לא הסתפק בכך. הוא המשיך ותיאר מה יקרה כשנבקש עזרה מאומות העולם כדי להציל את אחינו. כשפונים אל 'הרגש האנושי', אל 'הערבות האנושית הכללית' של הממשלות והעמים ודורשים מהם פעולות, הם משיבים בלא מליצות: "פעולה אנושית מה תיתן לנו זו?" . נורדאו מסכם – שהחוק היחידי הקיים בין מדינות זה מה ש"מועיל", או בלשוננו, אינטרסים.

מקס נורדאו ופרופ' בן ציון נתניהו

פרופסור בן ציון נתניהו ז"ל ערך את הכתבים של מקס נורדאו והוסיף הקדמה חשובה ביותר על האדם שהיה בן זוגו של הרצל במעשה הגאולה. והוא משווה – כמו משה ואהרן, כך הרצל ונורדאו.

נורדאו היה הדובר שלא רק ביטא את הרעיון, אלא זעק את הדחיפות מתוך חמלה גדולה. לפי אביו של ראש ממשלתנו, נורדאו ניחן ברגישות נדירה ועמוקה ביותר שאפשרה לו לחדור לשורשי השנאה, בעזרת חזון של רחמים וחמלה.

מקס נורדאו ורחל אמנו

מקס נורדאו היה רופא ופילוסוף. הוא כתב על השקרים של הציביליזציה ועל ההידרדרות המוסרית של העולם. הוא היה יהודי מתבולל שהתרחק מהיהדות. אז מה השיב אותו לפעול למען גאולת עמו כדי להקדים רפואה למכה? נורדאו סיפר סיפור שקרה לו שביטא יותר מכל את המהפך בחייו, סיפור על ילד שבא אליו לטיפול רפואי. והוא מספר: "היה ברור מלבושו שהיה ילד דתי. והנה נורדאו לועג לו – "נו, ומה למדת בחיידר שלך היום?", והנער, בהתרגשות של ילד, מספר: סיפורה של אם, של רחל אמנו, שמבכה על בניה, שמסרבת לקבל נחמה ובוכה ובוכה. ונורדאו שומע ילד מספר את הסיפור בתמימות, באמונה וברגש. והרופא-הפילוסוף מתחיל לבכות, מחבק את הילד ומודה לו, על שהשיב אותו בחמלה לעמו.

הרצל ומקס נורדאו ניסו להציב אתגר לתנועה הציונית – לקחת אחריות טוטאלית על כל חלקי העם היהודי, מתוך רחמים, ולגאול את העם לפני שואה. לאחר פטירתו המוקדמת של הרצל, נורדאו נשאר קול בודד. הוא מצביע על מחלת הניכור והאדישות שפשטה בישראל מאז האמנציפציה, ומנתח אותה בצורה ברורה. הוא ידע שרק אחריות טוטאלית מתוך רחמים, מתוך חמלה, יכולה להציל את העם. אך לאחר מותו של החוזה בשנת 1904, התנועה הציונית פונה לכיוון אחר – לעלייה סלקטיבית. אילו הרצל היה חי, הוא היה לוקח את כל הכסף של התנועה הציונית וקונה או שוכר אי, ולשם היה לוקח את אותם יהודים שלא ניתן היה להביאם ארצה מיד, ומעניק להם "מקלט לילה". כי הפועל מתוך רגש של אחריות ושל חמלה, שום מכשול לא יעמוד בדרכו.

מה למדנו ?

אחרי המלחמה ה' משיב לרחל: "ויש שכר לפעולתך ושבו מארץ אויב ויש תקוה לאחריתך ושבו בנים לגבולם". חזרנו לארץ, רק בלי שישה מיליון. ועכשיו מה? בנינו מדינה, ועכשיו מה? מה למדנו?

פעולת הרחמים משיבה אותנו לגבולנו, לארצנו, אך יותר עמוק, לעצם נשמתנו. האם מדינת ישראל זו מדינה שמשקפת אינטרס אנוכי של תאוות בצע כסף או מדינה שמשקפת נשמה של עם מלא חמלה, שמברך את האנושות ?

זעקת רחל החדשה – ישנה

במוצאי שבת פרשת לך לך, יום פטירתה של רחל אמנו, נלך באמצע הלילה לקבר רחל – שם נתחנן לה' שעם ישראל יזכור את רחל ואת הבכי שלה, ונשמע אותה זועקת זעקה חדשה וישנה: "בניי, אתם רחמנים בני רחמנים – טהרו את ישראל ממתן סיוע צבאי למשטרים רצחניים באפריקה. הם רוצחים נשים וילדים. היזכרו איך פעם ילדים יהודיים היו מופקרים לכוחות רצחניים של שנאה – אל תחמשו כוחות של שנאה שרוצחים אלפי נשים וילדים בדרום סודן ובמדינות נוספות באפריקה ובעולם".

ואז, ביום ראשון בשעת בוקר מוקדמת לאחר התפילה, נלך ברגל מקבר רחל למשרד ראש הממשלה כדי לומר: "שמע מר בנימין נתניהו, ראש ממשלתנו – מוסר אביך – וטהר את ישראל – ונקרא קריאה נרגשת לשרים שיבואו לישיבת הממשלה, קריאתה של רחל: "בניי, אתם רחמנים בני רחמנים". כי חרפה לנו להתפרנס מרצח נשים וילדים. וכל בית ישראל יחתמו על עצומה נגד סיוע צבאי למשטרים רצחניים, ובעד חוק המעגן פיקוח איכותי ויעיל על עסקות נשק – כי בנשמתנו הדבר, ויקוים בנו הכתוב – "ונברכו בך כל משפחות האדמה".

נברך כל ילד וילדה שנבראו בצלם, בחמלה רבה, ונתמלא אושר מההכרה שאנחנו עם אוהב, עם רחמן. "אלוקי נשמה שנתת בי טהורה היא…"

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
צריך לבחון אם זה באמת לתת נשק
| 10-11-2016 23:14
לרוצחים גרידא ודאי שאסור למכור להם.העולם מתנהג מידה כנגד מידה.אם אנחנו רוצחים אין סיבה שהד' יפסיק את הרציחות בנו.כסף זה לא הכל בעולם.תראו את הלרי המליונרית.