עליזה לביא בריאיון ל'סרוגים': "מדינת ישראל צריכה חוק לאום"

עליזה לביא בריאיון ל'סרוגים': "מדינת ישראל צריכה חוק לאום"

על רקע סערת חוק הלאום, אומרת חברת הכנסת מ'יש עתיד', כי מדינת ישראל צריכה חוק לאום אך לא במתכונתו הנוכחית. על היותה דתייה במפלגה חילונית: "לא מאמינה במפלגות הומוגניות".

author-image
"מדינת ישראל צריכה חוק לאום"
  צילום: רונן פדידה

על רקע סערת חוק הלאום, אומרת חברת הכנסת, עליזה לביא ('יש עתיד'), בריאיון ל'סרוגים', כי במצב הנוכחי מדינת ישראל צריכה חוק לאום. עם זאת הבהירה לביא: "לא במתכונתו הנוכחית". על היותה דתייה במפלגה חילונית: "לא מאמינה במפלגות הומוגניות של אנשים מציבור מסויים". על פעילותה למען הנשים: "יום אחד תחזור ותהיה פה ראשת ממשלה".

'יש עתיד' מצהירה כי בחירות אינן מה שמדינת ישראל צריכה עכשיו. מה אתם באמת עושים במפלגה כדי למנוע זאת?

"אני לא חושבת שזה הזמן לבחירות. לא המדינה ולא ההנהגה צריכות בחירות עכשיו, בחירות הן דבר לא נכון בשעה הזאת ואין סיבה ללכת לבחירות. התחלנו מהלכים שלא יבשילו אם נצא עכשיו לבחירות, וגם המציאות שיש כל שנתיים בחירות עולה הרבה כסף למשק, והיא מציאות לא נכונה, לא טובה ולא בריאה. אני מקווה שנדע כולנו לנהל דיאלוג פנימי בתוך הקואליציה ולהמשיך קדימה ולהוביל באמת להשגת כל היעדים שהצבנו לפנינו. תקציב מדינה עבר בהחלטת ממשלה, בכנסת לא הקשו על התקציב. הבינו שהתקציב הוא לא של 'יש עתיד' ולא של שר האוצר אלא תקציב של מדינת ישראל שעבר החלטת ממשלה, שעבר את הראייה של ראש הממשלה, ואנחנו מבחינתינו חושבים שלא נכון שיהיו בחירות ואנחנו לא בעד בחירות".

ובכל זאת נראה כי הויכוח סביב חוק הלאום עלול להוביל לבחירות. זה נושא עד כדי כך כבד משקל כדי לפרק את הממשלה?

"תראה, מי שרוצה לפרק את הממשלה יכול לעשות את זה על שלל נושאים ובטח על חוק שהוא אחד החשובים וזה חוק הלאום. 66 שנים לא נגענו בחוק הזה ומרגע שהחליטו לדבר עליו אז צריך שנגיע אל חוק לאום בדיאלוג, ואני מזכירה לך שהתחלנו את הדיאלוג בקואליציה עם ההצעה של חברת הכנסת, רות קלדרון, אבל אני לא יודעת מה קרה לראש הממשלה. ביום ראשון הוא העלה שתי ההצעות ואת ההצעה של חברת חברת הכנסת קלדרון הוא לא העלה. אני לא יודעת מה מלמד התהליך או הבחירה הזאת בכלים הפרוצדורליים. אתה יודע הרי, לראש הממשלה יש הצעה רחבה, הצעה בת 14 סעיפים, הצעה שאני אומרת לך, אני בעד חוק לאום. משהתחילו לדבר על חוק לאום אני בעד חוק לאום. אני חושבת שבגלל המציאות שנוצרה צריך שיהיה חוק לאום".

אבל במתכונת אחרת מזו שהוצגה בממשלה.

"נכון, אתה לא יכול היום, וכאן זה כואב נורא, כי זה כואב לי זה באמת כואב לי, כי אני לא חושבת שראוי לעסוק בזה בצורה של קרדום פוליטי. דווקא את חוק הלאום, שקודמינו שהקימו את המדינה והגיעו לכאן וידעו להכיל את היהודית והדמוקרטית ואת הדמוקרטית והיהודית, והחזרה הזאת צריכה באמת לאזן בין היהודית והדמוקרטית. ההבנה לצערי, אנחנו פה פספסנו משהו במובן הזה. מחליט חבר הכנסת אלקין להעלות את ההצעה הרדיקלית שלו שהיה ברור שאי אפשר להצביע עליה. ולמה, למה העלו אותה. הרי גם לראש הממשלה יש הצעה טובה? הרי זה לא עניין של שמאל וימין, אני מזכירה לך שהשר לשעבר בגין יש הצעה שרבים מחבריי מיש עתיד ומהקואליציה בעד ההצעה הזאת. זה לא עניין של ימין ושמאל זה עניין של בשלות של הבנה שאפשר לעבוד יחד. אם ראש הממשלה רוצה באמצעות זה לסמן, לאיים, להוביל, אני לא יודעת. אני חושבת שעוד לא מאוחר לחזור ולמצוא יחד את הנוסחה הנכונה ולעשות איזשהו מהלך בהקשר הזה".

יכול להיות שבהתעקשותו על חוק הלאום, ראש הממשלה מנסה לרמוז משהו ל'יש עתיד'?

"לא יודעת, אני חושבת שאת השאלה הזאת אתה צריך להפנות לראש הממשלה. אני לא הפרשנית של ראש הממשלה. אני יודעת מהם התהליכים, אני יודעת לאן אנחנו הולכים, אני חושבת שלא נכון שתהיינה בחירות, ואני חושבת שעוד לא מאוחר לרדת מהעץ".

בשבועות האחרונים שמענו מספר פעמים על החשש מכך שיו"ר 'הבית היהודי', נפתלי בנט, יהיה ראש הממשלה. גם ב'יש עתיד' חוששים מכך?

"אנחנו לא חוששים משום דבר ואנחנו לא מתרגשים מהסקרים. אני מזכירה לך שערב הבחירות אמרו לנו מספר נמוך יותר של מנדטים ממה שקיבלנו. הייתי מציעה, זה לא עניין של ספקולציות. בוא נסיים את הקדנציה הנוכחית וננסה להוביל את מה שהבטחנו לבוחרים שלנו. אם כרגע נלך לבחירות אנחנו נאכזב את הבוחרים שלנו. לא נצליח להוביל שום רפורמה".

חוק ישראל היום. זה חוש שיכול לעבוד? זה חוק שהוא נכון?

"גם כאן זאת סוגייה מאוד מאוד מורכבת. גם הדרך שבה זה נעשה. אני אישית מצויה בניגוד עניינים כי המו"ל של ספריי זה ידיעות אחרונות ולכן ביקשתי שלא להיות בכנסת וגם כאן אני מעדיפה שלא להתבטא".

שאלה קצת אישית: איך זה להיות חברת כנסת דתייה במפלגה שמזוהה בעיקר עם חוקים אזרחיים?

"מבחינתי אין לי מקום אחר. זה הבית שלי והבית שלי. לא הייתי יכולה לפעול במקום אחר. אני לא מאמינה במפלגות הומוגניות של אנשים מציבור מסויים. כדי להשפיע על החברה הישראלית, שהיא לא חברה הלכתית, צריך להיות בתוך קבוצה כמו 'יש עתיד'. אני מזכירה לך שאני הצלחתי להעביר את החוקה היחידית כמעט בענייני דת ומדינה, ארבע נשים בוועדה למינוי דיינים שאני ושולי מועלם יזמנו ביחד. ובסוף החברים שלה יצאו באמצע ולא הצביעו. בלי יש עתיד לא הייתי מעבירה את זה. אנחנו בעצם פני החברה הישראלית. חברי עופר שלח, שמצוי איתי במחלוקת בדעות מסויימות, אנחנו תמיד מוצאים את הפתרון וכך צריך לעשות גם עם חוק הלאום".

בין המפורסמות היא פעילותך למען הנשים. והשיא הגיע כאשר הצלחתם למנות אישה לראשות מועצה דתית.

"נכון. רק לפני שבוע קיימתי דיון בעניין עם הרב אלי בן דהן. היו המון נשים שהגיעו ואמרו שהתקשרו אליהן ואמרו להן שהן מוזמנות להיות במועצות הדתיות. הפנייה אליהן התבצעה בעקבות פנייתי לראשי ערים ודרישתי לשלב נשים במועצות הדתיות. אני בועדה לקידום מעמד האישה אחראית על כל הנשים במדינת ישראל גם על אלה שלא הצביעו לי חרדיות, ערביו, דרוזיות ושמאלניות".

בסוף דבריה מדגישה לביא כי ביום ראשון הקרוב תעלה הצעת חוק שלי נגד הסעיף האומר שרבנים שיחתנו שלא במסגרת הרבנות הראשית, ירצו עונשי מאסר של שנתיים. "אני מאוד כועסת על זה", אומרת לביא. "זה מחטף. כולנו שמנו לב לזה רק אחרי שהחוק עבר. עלינו להבין כי בענייני זהות ויהדות אסור לנו לפעול בצורת השוט והחבל. היום יותר ויותר חבר'ה דתיים מתחתנים עם רבנים אורתודוכסים פרטיים ולא דרך הרבנות. לבוא ולהשתמש במאסר, זה דבר שמעולם לא היה ואני פועלת לבטל את זה".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
מי ערב שכך שעליזה לביא היא יהודיה אמיתית ולא מהערב-רב?
גימי-יהודי מיהודה | 27-11-2014 23:28
רק משיח שהוא כבר כאן ובקרוב יומלך ע"י בורא העולם ! אמן!
2
ללביא
המצליף | 28-11-2014 8:36
מה שצריך עם ישראל זה להעיף רפורמים כמוך ואת המפלגה ששונא כל מה שקדוש לעם ישראל תתחילי לחפש עבודה
3
החוק
היא נגד | 29-11-2014 22:38
משום שזה איננו חוק פמיניסטי..ניא רוצה מדינת כל נשיה
4
היא דתית? איזו דת בדיוק?
מעין | 30-11-2014 12:38
יש היתר בהלכה להופיע בגילוי ראש?