ה'וטו' הרבני מפקיר את הר הבית לסוסו של מוחמד - סרוגים

ה'וטו' הרבני מפקיר את הר הבית לסוסו של מוחמד

האיסור הרבני-חרדי מובלט בזירה הבינלאומית ומשחק לידי אויבינו-מנדינו וכל הקמים עלינו. ה'וטו' הרבני מפקיר את מקום השכינה ל'ארוונה היבוסי' ול'אל-בוראק' – סוסו של מוחמד. אך, אבוי, שום נכנסנו לזירה ה'ציונית', רח"ל

author-image
ה'וטו' הרבני מפקיר את הר הבית לסוסו של מוחמד
  הפקרנו את הר הבית (פלאש90)

"איש הר הבית"

"ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יִרְאה אשר יאמר היום בהר ה' יֵרָאה" (כב,יד)

"איש הר הבית היה מחזר על כל משמר ומשמר ואבוקות דולקין לפניו" (משנה מידות א,ב); כמה יאה התואר 'איש הר הבית' לידידנו יהודה גליק הי"ו (=ה' יחייהו וינצרהו) המוסר את נפשו להאיר באבוקות של אור את המסילה העולה בית א-ל (עפ"י שופטים כא,יט). 'איש ההר', כובש ההר, מעפיל המתייצב בראש ההר וקריאה נבואית בפיו: "לכו ונעלה אל הר ה' ואל בית א-להי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו" (ישעיה ב,ג; מיכה ד,ב).

הר הבית נחלק לשבטים

סוגיית היתר כניסה להר הבית בימינו – במיגבלות של טבילת טהרה, מורא מקדש ותיחום איזורים בהר – שנויה במחלוקת 'הלכתיות נטו' ו'מדיניות הלכתית', להיתרא ולאיסורא. גם בקרב בעלי תריסין במחנה התורני-ציוני נחלקו הדעות; מהם מחמירין הלכתית נטו ומהם מחמירין כמדיניות של סייג וחשש לכרסום במיגבלות. באותו מחנה תורציוני ניצבים מולם המתירין; מהם נטו, ככל שאלה הלכתית הנפסקת לגופה, ומהם המטין להיתרא מתוך חיבת הקודש המכריעה ספקות. לשון אחרת, בפסיקה התורציונית יש גוון 'ליטאי' של מעדיפי 'להחמיר!', יראי פסיקה ודוגלי 'שב ואל תעשה' בכל שאלה שיש בה בית הספק. ויש תורציונים בעלי נטיה יותר 'חסידית', המורים היתר הלכתי כאשר ברקע גם כלות הנפש וכמיהת 'עלה נעלה'.

מאידך, במחנה החרדי כולם כאחד (כמעט. ראו להלן) עונים באימה ואומרים ביראה: אסור! "איש לא יעלה עמך וגם איש אל יֵרא בכל ההר" (שמות לד,ג). וכל כך למה? תשובתי; הר הבית מתויג כ'הלכה ציונית', בדומה למה שכתבתי בגליון חג הסוכות השתא על 'היתר המכירה', וכשם שמסתמא אכתוב וכתבתי על סוגיות הגיור והגיוס ("עזרת ישראל מיד צר"; רמב"ם מלכים ה,א); הלכות אלו נגועות בלאומיות, רח"ל, ומכאן פינה ויתד לפסלן על הסף; 'מצוה הבאה בלאומיות' תחמיצנה!

בראש הפיסקא הקודמת כתבתי 'כמעט'; אשרינו שזכינו לבני-עלייה (תרתי משמע) חרדים, והמה מועטים, הפוקדים את ההר לחזות בנועם ה' ולבקר במקום היכלו. הללו, נחשתם, מן הגוון החסידי; ולא מכת מתלהבי ברסלב, למשל, אלא דוקא מקרב חסידות בעלז המאופקת, השמרנית, המאופיינת ביראת שמים ובלמדנות קרירה במקצת. קבוצת מופת זו דוגלת לא רק במצוות "לכו ונעלה אל הר ה'' אלא גם בהמשכו של הפסוק: "ואל בית א-להי יעקב", דהיינו בנין בית המקדש בימינו-בידינו. אגב, הרוצה לראות מעין דוגמא שלמעלה בהר יבקר בהיכל בעלזא המפואר בירושלים, המסוגל להכיל עד כ…עשרת אלפים מתפללים.

משם יוצאת הוראה

נחזור איפוא להר המוריה ה'הלכתי'; "מאי הר המוריה… שיצא ממנו הוראה לישראל" (תענית טז,א).              

לא אכחד כי אנכי נמנה על העולים להר, בטהרה ובמורא, וכבר העליתי חוויות שבקדושה במדור זה. אתייחס במילים ספורות למחלוקת ההלכתית. שני טעמים חברתיים-פוליטיים משמשים את בעלי האיסורין, והם אינם ראויים כלל להידון; האחד, "מה שלא היה נצרך לאבותינו לא נדרש גם לנו. נסתדר בלי". והשני שכבר הוזכר; "הלכה שאחזו בה הציונים-הצדוקים טעונה הרחקה ופסילת סף".

אכן, שתי נקודות הלכתיות הן הדיון האמיתי; (א) ספקות ארכיאולוגיים וגיאוגרפיים בקשר לתיחום הגבולות הפנימיים בתוך ההר, היכן 'מחנה לויה' (המותר בכניסה לטמאי מתים, לאחר טבילה כהלכתה) והיכן 'מחנה שכינה', העזרות, האסור. (ב) ראוי לגזור איסור כסייג לכניסה בלתי מוקפדת על טבילה כהלכתה ומורא מקדש. תשובתנו; (א) בסוגיות הלכתיות רבות יש מחלוקות ויש דעות ויש הכרעות. רבות מהן לקולא, גם באיסורי כרת כשבת ופסח, טהרת המשפחה, כשרות ושמיטה וכד' ויקצר המצע מלפרט. (ב) אין בידינו לחדש גזירות. מאידך, מוטב שיכנסו בהיתר ולא באיסור. מאות ואלפים עולים להר ללא כל הגבלה והנחיות רבניות תבטל את עוונם של רבים אשר יצייתו. האם לרבנים לא איכפת מהם כלל?

ולבסוף, האיסור הרבני-חרדי מובלט בזירה הבינלאומית ומשחק לידי אויבינו-מנדינו וכל הקמים עלינו. ה'וטו' הרבני מפקיר את מקום השכינה ל'ארוונה היבוסי' ול'אל-בוראק' – סוסו של מוחמד. אך, אבוי, שום נכנסנו לזירה ה'ציונית', רח"ל.

==

המאמר נכתב במוצ"ש לך-לך ויתפרסם בעלון שבת בשבתו.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
במאמר הנ"ל אין אפילו קורטוב של יר"ש
יהודי שומר מצוות | 07-11-2014 11:20
2
שקר! ניתן להשליט שם סדר גם ע"י דרוזים וגויים מחו"ל.
שלומי | 05-12-2014 9:59
ממש לא חייבים יהודים לשם כך!!!
3
הר הבית
יהודה | 18-12-2014 16:04
הסיבות שרוב מנין ובנין של גדולי ישראל אסרו את העליה להר, א. ברגע שיהיה היתר לעלות יהיה מצב ברור ולא חשש!!!! שיעלו כאלה שטמאים בטומאות שהנכנס בטומאה זו חייב כרת, ב. הגבולות בתוך ההר לא ברורים לגמרי, ואין זה מהנכון לקבוע מסמרות בגבולות ע"פ מחקרים כאלה ואחרים, ומדובר בחשש כרת, ועל טענות אלו יהיו שיאמרו הרי אין לנו את חז"ל שיגזרו, וטענה זו פשוט טעות כי בודאי יש כח וסמכות לחכמים בכל דור לגדור את החששות והפרצות, ובודאי אין זה הגישה בדת"ל שהיום אין בכוחינו לתקן תקנות, גם מי שעולה (באיסור) מכשיל את המאבטחים שבהרבה מהפעמים כמות המאבטחים תלויה בכמות העולים, והם לא טבלו, ובפרט לאורי אריאל שמכניס את מאבטחיו.